Desmobilització popular, desencís, involucionisme
És cap a 1978, amb el desencís
produït per la victòria política del franquisme reciclat (UCD) i la
desmobilització que promocionen PCE i PSOE, quan els sectors populars
més combatius comencen a retrocedir. Les lluites obreres, en bona part,
han perdut el caràcter d'ofensiva (d'unitat mitjançant l'assemblea, la
democràcia directa, la coordinació de fàbriques). Ara es combat més
que res per defensar el salari, el lloc de treball... el mínim
indispensable per a sobreviure dins la societat de classes. L'atur
augmenta de forma alarmant (amb el PSOE se superaran els tres milions
i mig de treballadors sense feina!). És l'inici de les reconversions
salvatges: més gent al carrer amb ajut de les forces repressives i amb
la col×
laboració servil de CC.OO. i UGT, ja depurades de la majoria dels
elements revolucionaris que hi havia en un passat recent. A finals de
l'any 1978 ja hi ha nombrosos col×
lectius obrers i populars que són conscients de l'agressió als
interessos vitals dels treballadors que suposen els pactes de
l'esquerra reformista amb la burgesia (Pacte de la Moncloa, Estatut
dels Treballadors...).
La desmobilització del poble
afectà igualment al poderós moviment veïnal que, des de començaments
dels anys setanta, portava a coll la lluita contra el feixisme i les
reivindicacions dels barris. En efecte: a partir del resultat de les
eleccions municipals del 3 d'abril de 1979, el moviment veïnal que
havia fet tremolar la dictadura és combatut a fons pels partits
reformistes (sense voler recordar que ha estat mercès al suport
d'aquests mateixos veïns, com la nova burocràcia s'ha instal×
lat dins les institucions de l'Estat). Ara ja sobren aquelles
reivindicatives associacions, les assemblees de barri, la coordinació
popular... El "poble" ja no és "representatiu". Qui comanda, qui
"representa" (és la "lògica" del sistema) són els regidors. Tot això
comporta una altra onada de desencís: el desmuntatge del moviment de
barris; el que resta es procurà que s'adapti i sigui servil amb les
noves autoritats i el règim reformat.
A començaments de 1979, coincidint
amb tots aquests atacs directes al que havia estat la columna
vertebral de la resistència antifeixista i antisistema, importants
sectors de la classe obrera, dels estudiants, professionals d'esquerra,
inicien un procés de desafiliació política i sindical. És un signe de
protesta davant les traïdes que contemplen, però també de cansament
per dècades de lluita que al final han estat capitalitzades (o
destruïdes) pel reformisme.
Ho explica força bé el volum
publicat per L'Avenç amb el títol De la democràcia a la
dictadura: Catalunya 1973-1983 (pàg. 78, capítol "Societat civil):
"Aquest caràcter mobilitzador [de les associacions de veïns] durà fins
al 1979. Després de les primeres eleccions democràtiques [1977], amb
l'accés als consistoris de regidors i alcaldes dels mateixos partits
que potenciaven les associacions de veïns, aquestes van quedar en un
segon pla, no sols a Barcelona, sinó a totes les poblacions... La
segona raó va ser la marginació que els alcaldes i regidors van fer de
les associacions de veïns, que immediatament van ser observades com a
entitats que podien fer més nosa que servei. El poder institucional
era qui havia de decidir sobre els problemes i el futur de les ciutats
i no calia que gent 'no representativa' dels ciutadans intervingués.
Era una democràcia que excloia la participació dels ciutadans en la
gestió de cada dia. La davallada fou inevitable".
Les eleccions parlamentàries (1977
i 1979) i les municipals (1979) han significat l'enlairament de munió
d'oportunistes que només veuen en la política oficial un sistema
d'obtenir determinats ingressos econòmics, nombrosos privilegis
personals. Les cúpules burocràtiques dels partits que han pactat la
reforma amb el franquisme reciclat situen en els primers llocs de de
les llistes els membres de les burocràcies més apropats al sistema,
aquells que s'han destacat més, en sindicats i barriades, en la lluita
en favor dels Pactes de La Moncloa, de la liquidació de les
experiències d'unitat obrera, de democràcia directa, contra la
república i el dret d'autodeterminació de les nacions oprimides; els
enemics més aferrissats de l'herència històrica del moviment obrer.
Són la colla de vividors que, en els darrers anys, han atacat (i
combatut en la pràctica) les idees de poder obrer, de la Revolució
d'Octubre, del marxisme revolucionari, qualsevol aportació teòrica
contra el capitalisme i l'imperialisme...
Alhora és el moment (com veurem en
el capítol següent) en què l'extrema dreta (militar i civil), enardida
per aquesta desmobilització, creu que és hora d'acabar amb els "excessos"
democràtics de la reforma franquista. Fuerza Nueva del Trabajo,
comença a penetrar en determinades fàbriques. Neixen i es consoliden
les "zonas nacionales" a Madrid i altres ciutats. Blas Piñar és al
Congrés i els generals colpistes fan llistes d'esquerrans i
sindicalistes a exterminar davant la indiferència absolutes d'un PCE i
un PSOE massa instal×
lats en el sistema. Els militars feixistes, aquells que demà, el 1981,
ocuparan el Congrés i trauran els tancs a València, prenen bona nota
de tot l'abandonament de la defensa activa antifeixista. A les
eleccions municipals d'abril de 1979 hi ha hagut un quaranta per cent
d'abstencionisme. Els nous regidors democràtics tanquen les portes
dels ajuntaments a les organitzacions veïnals. El divorci entre el
poble i l'esquerra monàrquica (la dels sous i poltrones) va en augment.
Per si mancava cap cosa en aquest
tèrbol panorama d'abans de la sublevació militar del 23-F, els
comunistes, els grups tipus del OEC, MC, PTE, ORT, AC, POUM o LCR,
comencen a desintegrar-se. El procés s'inicia un poc després de la
seva legalització. Analitzar-ne les causes requeriria un llibre sencer:
cada partit és un cas especial. El cert és que la jugada de la
burgesia (i del reformisme) va funcionar a la perfecció: el fet de no
legalitzar els partits d'esquerra revolucionària fins passades les
eleccions del 15 de juny de 1977 significà un terratrèmol polític amb
múltiples conseqüències. De cop i volta tots els diners de la banca i
la força inabastable dels grans mitjans de comunicació es va posar al
servei de l'esquerra pactista, de qui acceptava la reforma dirigida
pel franquisme, la monarquia, la sagrada unitat "d'Espanya", la
bandera roja y gualda... De "comunista" només en podia ser el
PCE de Carrillo, i de "socialista" el de Felipe González. En un curt
espai de temps la gent que havia portat a coll la major part de les
mobilitzacions antisistema era esborrada del mapa. La participació de
marxistes i revolucionaris en les eleccions del 15-J va ser d'amagat
(sota les sigles de desconegudes agrupacions d'electors) i, sense
diners de la banca, sense mitjans per a la promoció pels grans canals
oficials (premsa, ràdio, TV...), la presència d'algun d'aquests
partits (OEC inclosa!) només serví per a fer més versemblant encara
una "democràcia" pactada d'esquena del poble; per a simular que allò
que naixia l'any 1977 era una democràcia total en què podia participar
tothom. Era mentida! Ni MC ni POUM, PORE, LCR o OEC eren legals! La
legalització (excepte la del PORE) arribà a partit de juliol de 1977
(la d'OEC pel setembre del mateix any), quan ja estava tot fermat i
ben fermat. Aleshores, repartit el pastís, malgrat que l'esquerra
revolucionària fos legal, ja no podia intervenir perquè "no era prou
representativa": els vots havien estat per als partits burgesos i
reformistes. Premsa, ràdio i televisió, que abans silenciaven i
criminalitzaven els revolucionaris, ara, a part de continuar fent el
mateix, aguditzaren la censura tot ignorant a fons qualsevol lluita
que encara es pogués fer a fàbriques, barris i instituts. La trampa
s'havia tancat.
La crisi que sacsejà l'esquerra
revolucionària entre 1978 i 1979 fou molt complexa. La CNT sofrí
diverses provocacions per part de la policia i els serveis secrets (l'atemptat
de la sala de festes Scala de Barcelona finalment es demostrà que
havia estat ordit per la policia); el PORE fou repetidament inculpat
de suposades accions terroristes; i tothom que encara defensàs idees
republicanes, independentistes o marxistes era considerat "radical", "violent",
"perillós militant d'extrema esquerra"... Els problemes que envoltaren
la desaparició del PTE i l'ORT (i dels seus sindicats, la CSUT i el
SU) són diferents del problema de desintegració, per exemple, de l'OIC
(OEC als Països Catalans).
El famós "Congrés d'Unitat" (3 i 4
de febrer de 1979) entre el Moviment Comunista i l'Organització
d'Esquerra Comunista va ser una gran mentida. Al Congrés no hi arribà
ni un deu de per cent de militants de l'antiga OEC. La majoria de
l'organització entengué el procés com a simple integració dins el MC i
no acceptà el diktat del partit "germà". El número 140 (febrer
de 1979) de Combate, la revista de la LCR, explicava: "Lo que
sí parece claro es que, básicamente, esta unificación se ha producido
sobre la ideología, la estrategia, la táctica e incluso la estructura
organizativa de MC, lo que le da más un carácter de integración de OIC
en este partido que de verdadera fusión. De hecho, y desde hace ya
tiempo, OIC atravesaba un prolongado proceso de crisis, con numerosas
escisiones internas y pérdida de militantes. En el fondo de estas
escisiones ha estado presente la negativa de sectores de militantes a
aceptar lo que se ha llamado el 'proceso de reactificación
marxista-leninista de la OIC', al que se acusaba de abandono
irresponsable de la línea política de este partido, para llevar,
'cueste lo que cueste, al partido al MC' (de la resolución de los
escindidos de Guipúzcoa)".
Com deia una mica més amunt, la
crisi de les organitzacions que es reclamaven del comunisme a l'Estat
espanyol i als Països Catalans requeriria un llibre especial. Però,
resumint, i centrant-nos en el cas de l'Organització d'Esquerra
Comunista, podríem dir que els principals errors del partit (els
nostres errors!) els podríem situar en un accentuat espontaneisme (anar
sempre i d'una manera acrítica rere qualsevol iniciativa obrera i
popular) i un total economicisme (creure que només la lluita en
defensa de les reivindicacions materials dels treballadors era "lluita
de classes", tot considerant que la lluita cultural, política i
ideològica contra el sistema era una qüestió "superstructural"). Tot
això, combinat amb una manca de formació prou preocupant (descuidar la
formació de quadres en les idees del marxisme revolucionari), va fer
que no sapiguéssim enfrontar els reptes de la nova etapa de democràcia
restringida que sorgia de les eleccions del 15 de juny de 1977. I, més
que res, ens afectà greument la manca de consolidació d'una estructura
de partit ferma, leninista. En efecte: portats per aquell seguidisme
tan accentuat envers el moviment obrer, cometíem el greu error de
desatendre tasques imprescindibles, com ara la consolidació
organitzativa de l'OEC i la formació política de la militància. Tot
plegat anà portant a la desintegració del 78-79.
La desfeta de l'esquerra
revolucionària també facilità la regressió quant a les conquestes dels
anys d'ofensiva obrera i popular (especialment de 1976). En el moment
més greu de la reforma, quan, a les eleccions autonòmiques d'Euskadi i
del Principat (1980), amb un 40% i un 41% respectius d'abstenció,
l'UCD s'enfonsà i els estalinistes i reformistes de tota mena
retrocediren, no hi hagué a l'esquerra del PCE-PSOE cap partit capaç
de representar els interessos populars ni de superar aquella onada de
desencís. A Euskadi, ETA i Herri Batasuna aguantaven l'endemesa;
Euskadi es consolidava com a únic bastió de resistència al règim, a
l'Estat i al sistema: el reformisme pactista hi havia fracassat, i la
dinàmica popular i rupturista continuava desenvolupant-s'hi.
El 1980 també assenyala l’inici de
la crisi final de l'eurocomunisme. Els motius d’aqueixa ensulsiada
internacional serien analitzats amb extrema lucidesa pel cèlebre
historiador marxista britànic Perry Anderson en l’article "La paràbola
de la socialdemocràcia", publicat a L’Avenç, núm. 112 (febrer
1988), pàgs. 50-58: "Essencialment, aquest [l’eurocomunisme] va
consistir en l’abandonament, per part dels partits comunistes del Sud,
de les tradicions de la Tercera Internacional, força alterades des
dels anys vint, però encara visibles en els seixanta, i l’adopció de
perspectives estratègiques similars a les dels partits
socialdemòcrates del Nord al començament de la seva carrera, és a dir,
quan encara concebien explícitament una transició real al socialisme.
Gairebé tots els temes del nou discurs eurocomunista ressuscitaven, de
fet, el discurs original socialdemòcrata de la Belle Époque,
sobre la via gradual pacífica constitucional al poder. [...] El
resultat fou que, generalment, l’eurocomunisme simplement preparà el
camí per a l’ascens de l’eurosocialisme, és a dir, l’inesperat ascens
de partits socialdemòcrates pròpiament dits, nous o renovats, des de
posicions molt modestes fins al centre de l’escenari, a costa dels
propis partits comunistes. La lògica d’aquesta substitució no és pas
un misteri: si, en una societat capitalista avançada, les masses han
de triar entre dos partits, proclamant tots dos una política
socialdemòcrata, és molt probable que hi hagi una forta tendència a
triar la versió més coherent, és a dir, la basada en models
socialdemòcrates d’organització i afiliació internacionals" (pàg. 54).
La cita és llarga, però realment valia la pena. Aixií doncs, pel gener
de 1980 Carrillo és a Romania per a demanar instruccions al dictador
Ceausescu; però ja és tard: ni Berlinguer ni Marchais, secretaris
generals dels partits comunistes oficials italià i francès, poden fer
ja res per a ressuscitar el cadàver eurocomunista. La burocràcia
imperialista i estalinista del PCUS ha envaït l'Afganistan i exigeix
als PC finançats directament o indirectament per Moscou que el
rescabalin en forma de suport polític a aqueixa invasió. Carrillo està
dividit entre la lleialtat envers la burocràcia espanyola proianqui i
la pressió dels sectors proestalinistes del PCE mateix. Dins el PCE
comencen els preparatius escissionistes dels "prosoviètics": Ardiaca i
Clemente al Principat; Gallego a la resta de l'Estat. Al cap d'uns
anys, hi organitzarien, respectivament, el Partit dels Comunistes de
Catalunya (PCC) i el Partido Comunista de los Pueblos de España
(PCPE). Enrique Líster, líder d'un fantasmal Partido Comunista Obrero
Espanol (PCOE), era ja des de feia temps al servei de la burocràcia
del Kremlin.
Davant el liquidacionisme de
l'esquerra pactista, la bancarrota o debilitat dels partits que es
reclamaven del comunisme (OEC, MC, PTE-ORT-PT, POUM, AC...) i la crisi
de la CNT, la classe obrera i els sectors populars només poden portar
endavant lluites de resistència, tot i que de vegades arribin, a peu,
davant el Congrés i mostrin les dents a un diputats lliurats en cos i
ànima a la burgesia. Són els combats heroics dels vuitanta: els
estibadors, els obrers i obreres de Nervacero, Crimidesa, Olarra...
Crimidesa encara serví per a commocionar la consciència de l'esquerra
d'aquells anys: la solidaritat encara va ser potent. A partir de 1980
l'esquerra oficial multiplicarà els esforços per aïllar les lluites
antisistema; per a aillar-les, silenciar-les, ofegar-les. L'exemple
més evident de mobilitzacions heroiques (abandonades per l'esquerra
dels pactes malgrat el cost de morts que tengueren) varen ser la dels
treballadors d'"Euskalduna" (sector navall) d'Euskadi. La lluita
d'Euskalduna va ser narrada fil per randa en el llibre La batalla
de Euskalduna escrit pel "Colectivo Autónomo de Trabajadores" i
publicat per Editorial Revolución l’any 1985.
Com les altres forces
anticapitalistes, l’independentisme revolucionari dels Països Catalans
visqué llavors uns anys ben negres: era el principal enemic a abatre,
des del moment que, a més del règim postfranquista i del sistema
capitalista, qüestionava la mateixa existència dels estats opressors
francès i espanyol.
Recordem que l’escola política de
l’independentisme revolucionari català sorgit pels volts del 1968 no
havia estat tant la tradició nacionalista del país com, sobretot, la
rica experiència tercermundista de lluites d’alliberament nacional i
de classe, a què ja ens hem referit. Ho analitza amb gran agudesa
Josep Ferrer en el pròleg a Les nacions de l’Europa capitalista,
d’Imma Tubella i Eduard Vinyamata (Barcelona, La Magrana, 1977; vegeu,
en particular, pàgs. 7-33). Activíssim i combatiu, contínuament sotmès
a la repressió tant pel feixisme com per la democràcia burgesa, aquest
independentisme de nou encuny (que recuperarà aviat la memòria d’un
Jaume Compte i d’un Andreu Nin) percep l’alliberament nacional com a
alliberament de classe, i viceversa, i és la primera força
políticament organitzada a plantejar-se com a marc nacional d’actuació
política tot el conjunt dels Països Catalans, i no ja aquesta o
aquella regió aïlladament: de fet, l’independentisme és el principal
factor que aplica en la pràctica les riques lliços de Joan Fuster.
En aquest període a què ens
referim, les principals organitzacions de l’independentisme
revolucionari eren la nordcatalana ECT (Esquerra Catalana dels
Treballadors, 1971) i el PSAN (Partit Socialista d’Alliberament
Nacional dels Països Catalans), nascut, aquest, el 1969 a partir de
l’escissió que el 1968 protagonitzaven les joventuts de l’històric FNC
(Front Nacional de Catalunya, 1940). Més a l’esquerra, acabaven de
dibuixar una nova estratègia de futur sengles escissions d’aqueixos
partits: respectivament, l’OSAN (Organització Socialista
d’Alliberament Nacional, 1977/1978) i el PSAN-P (Partit Socialista
d’Alliberament Nacional provisional, 1974). També hi hagué intents
d’impulsar la lluita armada: ÈPOCA (Exèrcit Popular Català, 1970), FAC
(Front d’Alliberament Català, 1970), OLLA (Organització de Lluita
Armada, 1974), RCAN (Resistència Catalana d’Alliberament Nacional,
relacionada amb el PCE-i)... Dos militants del FAC, Carles Garcia Solé
i Ramon Llorca, prengueren part en la cèlebre Fuga de Segòvia (abril
1976), juntament amb altres vint-i-set militants d’ETA i d’altres
organitzacions revolucionàries.
Durant la transició, i mentre ECT
evolucionava cap a l’autonomisme burgès, el PSAN pateix un seguit
d’escissions per l’ala dreta, les quals acabaren deixant-lo poc menys
que en quadre en 1979-1980, però alhora li permeteren un exercici de
clarificació i consolidació amb què projectar-se endavant. Fou també
en aquest 1979 desolat quan acabaven de perfilar-se les grans línies
de desenvolupament que seguiria l’independentisme en el període
ulterior, mitjançant la naixença d’IPC (Independentistes dels Països
Catalans) com a fusió entre el PSAN-P i l’OSAN (3 de març), així com
les prineres accions de l’organització armada Terra Lliure (26 de
gener).
Fonts valuoses sobre aquestes
primeres dècades de l’independentisme revolucionari català (i, en
algun cas, sobre les dècades següents) són, entre d’altres: Orígens
i desenvolupament del PSAN, 1969-1974, de Fermí Rubiralta
(Barcelona, La Magrana, 1988); Per l’alliberament nacional i de
classe (escrits de clandestinitat), de Josep Ferrer (Barcelona,
Avançada, 1978); La lluita armada als Països Catalans: història del
FAC, de Jordi Vera (Sant Boi de Llobregat, Edicions Lluita, 1985);
De la Reforma a l’Estatut, de Josep Huguet (Barcelona, Avançada,
1979); "L’esquerra nacionalista, avui", monogràfic de la revista
Quaderns d’alliberament, núm. 7 (febrer 1982);
L’independentisme català (1979-1994), de David Bassa, Carles
Benítez, Carles Castellanos i Raimon Soler (Barcelona, Llibres de
l’Índex, 1995); Terra Lliure: 1979-1985, de Jaume Fernández i
Calvet (Barcelona, El Llamp, 1986); Parla Terra Lliure: els
documents de l’organització armada catalana, a cura de Carles
Sastre (Lleida, El Jonc, 1999, amb segona edició el 2000); les sengles
revistes Lluita del PSAN i del PSAN-P/IPC; les revistes La
Falç, d’ECT, i La Nova Falç, de l’OSAN/IPC... No oblidem,
tampoc, la rica deu d’informació que és Origen de la bandera
independentista, del malaguanyat Joan Crexell (Barcelona, El Llamp,
1984).
l
|
|