1976: La presó de Palma
Miquel López Crespí
Començaments de la transició. Finals
de 1976. La burgesia i el franquisme reciclat només volien uns "comunistes":
els del PCE de Santiago Carrillo, els mateixos que havien acceptat les
condicions dels hereus del franquisme pel que fa a la legalització. La
nostra organització, l'OEC, era perseguida sistemàticament i criminalitzada
per feixistes i pactistes. A ran de la presentació del partit, la Brigada
Social ens vingué a detenir, i, després dels interrogatoris acostumats -vespres
amb fred als soterranis del Govern Civil-, ens posaren en mans del jutge.
L'acusació era haver presentat un partit il.legal. Ens caigué al damunt una
multa de setanta mil pessetes que, evidentment, no volguérem pagar. La
lluita era per a imposar la llibertat de tots els partits obrers i
d'esquerra. No podíem acceptar que haguéssim comès cap delicte. Pocs dies
després, en Jaume Obrador, en Josep Capó i jo mateix, acompanyats fins a les
portes dels jutjats per centenars d'amics i companys, entràrem a la presó de
Palma.
L'any setanta-sis havia estat el de la
promoció de diverses organitzacions que, en les dècades de combat clandestí,
no representaren res. M'adonava que, mentre els mitjans de comunicació
informaven de l'existència d'aquells grups de "notables" (absents de la
lluita popular) -el fantasmal GASI, el Partit Socialdemòcrata Balear d'Angel
Olmos i Santiago Rodríguez Miranda, l'encara més etèria Reforma Social
Española d'en Jeroni Saenz i les estranyíssimes Izquierda Democrática o
Concurrencia Democrática Balear), nosaltres, els comunistes (OEC), érem
portats a la presó. La tàctica dels franquistes reciclats que portaven
endavant la reforma del règim estava essent ben ordida. Aviat seria
legalitzat el PCE de Carrillo. El PSOE -el qual no havíem vist mai per
barris o caus clandestins- actuava públicament promocionant a les totes
Fèlix Pons i Emilio Alonso. Al llibre "L'oposició antifranquista a les Illes"
de Bartomeu Canyelles i Francesca Vidal hom pot comprovar -per boca d'Emilio
Alonso- el que el PSOE havia fet en temps de la clandestinitat. A la
pregunta: ¿principals fets protagonitzats pel partit?, Emilio Alonso declara
que "consideren importants les entrevistes mantingudes amb Areilza, el grup
"Tácito" (Marcelino Oreja) i Garrigues Walker. També han organitzat dues
conferències a les Facultats de Dret i Filosofia i Lletres (Pablo Castellano
i Bustelo)". Consideraven igualment cabdal haver ajudat a fundar la
fantasmal Assemblea Democràtica de Mallorca. Això era tot! Hom s'adonava que
la repressió esdevenia cada vegada més selectiva. Es tractava d'anar
configurant les futures eleccions. El règim feia propaganda dels partits
d'ordre que no posaven en qüestió la reforma pactada, mentre silenciava i
detenia els comunistes que exigien la República, el dret d'autodeterminació
de les nacionalitats o lluitaven pel socialisme. El final de la jugada seria
a l'any `77. Però ara, a finals del `76, a la presó de Palma només hi havia
comunistes i alguns dels obrers detinguts en la manifestació que hi va haver
el 12 de Novembre. Per part del PORE (trotsquista) restaven empresonats en
Ramón Molina de Dios (l'actual director del Museu d'Art Contemporani de sa
Pobla), i en Xavier Serra i na M. Dolors Montero. De MCI havien tancant
Isidre Forteza, el representant de l'Assemblea Democràtica a València. D'OEC
hi érem una part de la direcció de les Illes: Josep Capó, Jaume Obrador, M.
López Crespí, i, dels detinguts en la manifestació del dia 12, hi romanien
tancats en Manuel Carrillo, en Pere Ortega, n'Antoni López López i na M. del
Carme Giménez Ruiz.
Els companys del carrer, aprofitant
les possibilitats que donaven aquelles contradiccions del règim -afavorir i
promocionar els partits d'ordre; detenir i silenciar els revolucionaris-,
posaren en marxa una sèrie de valentes iniciatives que al final
aconseguirien treure'ns de la presó. Na Teresa Nieto col.laborà activament
amb la campanya muntada per la direcció d'OEC que encara romania en
llibertat, i, sense problemes -malgrat la repressió que havia sofert per
editar "Democràcia Proletària"-, ajudà a la l'edició d'un pòster -amb les
nostres fotografies- que, aferrat per tots els carrers de Ciutat i part
forana, evidenciava l'existència de presos polítics. Es muntà un Comitè de
Solidaritat amb els Empresonats en el qual participaren les forces
d'esquerra (principalment els diversos grups comunistes). L'OEC, el nostre
partit, edità un número especial de "Democràcia Proletària" que fou repartit
massivament per tot Mallorca. En Miquel Tugores del PTE, en Jesús Vives de
MCI, en Tomeu Fiol del PSAN i membres del PCE(m-l) i l'ORT editaren
octavetes explicant la situació dels represaliats. La campanya de
solidaritat s'ampliava i enfortia. Nosaltres, dins de la presó pensàvem que
mai una detenció havia estat tan rendible políticament per a les forces
d'esquerra ni més ruïnosa per al règim.
Qui quasi no va moure un dit contra
les represàlies fou la inútil Assemblea Democràtica. Hi haguérem d'anar com
a observadors per aconseguir signassin un comunicat de protesta. Na Beatriz
Iraburu, del Diario de Mallorca, en deixava constància dia vint-i-sis de
novembre de 1976. La periodista escrivia: "La sesión de la Asamblea está
teniendo, desde el principio, unos observadores desusados: tres miembros de
Izquierda Comunista. Como se sabe, Miguel López Crespí, José Capó y Jaime
Obrador, ingresarán el sábado por la mañana en prisión por negarse a pagar
las setenta mil pesetas que les han sido impuestas a cada uno por la
presentación de su partido en Palma. Ellos fueron a la Asamblea porque
pensaron que la situación exigía que las `fuerzas democráticas' denunciasen
juntas una serie de cosas. A este respecto, llevaron un comunicado con la
idea que la Asamblea lo suscribiera. Y esto provocó una nueva ronda de
discusiones largas, largas, largas. Al final, y por iniciativa del PC, se
decidió que fuera la Asamblea quien redactara el comunicado y que OIC lo
firmara. El comunicado que redactó la Asamblea y que firmó OIC `como miembro
observador' -esta calificación provocó también discusiones- acusa al
gobierno de no ser democrático y protesta por la represión de los sucesos de
la `Jornada de lucha pacífica', así como por el futuro encarcelamiento de
los tres miembros de OIC".
Per sort, cada diumenge, gernació de
companys d'OEC i altres organitzacions venien davant la porta d'aquell cau
on romaníem tancats a cridar consignes per l'Amnistia i a pintar les parets
demanant la nostra immediata llibertat. El PTE, PSAN, MCI i OEC
organitzaren, al descampat on ara hi ha el parc del Polígon de Llevant (al
final de Ricardo Ortega), un míting amb nombrosa participació ciutadana. Hi
intervingueren, a favor de l'Amnistia, en Miquel Tugores (PTE), en Jesús
Vives (MCI), en Tomeu Fiol (PSAN) i n'Aina Gomila (per l'OEC). Però la
fantasmal i inoperant Assemblea Democràtica no va voler moure un dit en
defensa dels presos polítics quan una comissió de l'OEC hi va anar a
parlar-hi per a concretar una manifestació conjunta en favor de la
llibertat. Sortosament, com he dit una mica més endavant, els companys del
PSAN, del PTE i de MCI s'avingueren a muntar el mínting del Polígon de
Llevant. En va fer un bon reportatge (potser uns dels únics treballs en el
qual es tractava amb certa simpatia a l'esquerra revolucionària no pactista)
en el diari
Última Hora del 15-XII-1976. Deia el diari abans esmentat: "Tomó la
palabra en primer lugar el dirigente del Partido del Trabajo, Miguel Tugores
quien... dijo que 'con el referéndum el Gobierno pretende afianzar un modo
de continuación del franquismo. Serán los mismos perros con diferentes
collares'. Después recalcó el hecho de que ante esta situación partidos que
se llaman obreros, no han reaccionado, más preocupados en concentrar sus
esfuerzos en conseguir muchos votos en las elecciones. Insistió [Miguel
Tugores] en la necesidad de que los obreros presionen sobre la Asamblea de
Mallorca -'organismo muerto a causa de la actitud de los partidos que se
llaman obreros y no lo son'- a fin de reforzar la unidad y 'que la Asamblea
pueda ser una verdadera alternativa de poder'. Gritos de 'abstención,
abstención' fueron coreados repetidas veces durante la intervención de
Tugores".
Els llibres d'història propers a la
historiografia oficial, propera al PSOE, al PCE o a la dreta, no parlen de
l'esquerra alternativa de les Illes (a no ser per demonitzar-nos i, més
d'una vegada, criminalitzar-nos). L'esquerra republicacana, els diversos
partits revolucionaris que no acceptaren els pactes amb el franquisme
reciclat en temps de la transició, o són criminalitzats o no existim. Crec
que haurem d'anar bastint la història alternativa a totes les mentides a què
ens tenen acostumats els intel·lectuals servils amb qui comanda. Al final de
la dictadura, com a demostració de qui havia militant activament contra el
feixisme, hi havia nombrosos militants de l'esquerra revolucionària a la
presó de Palma. A ran de la presentació clandestina de l'OEC,la Brigada
Social ens vengué a detenir, i, després dels interrogatoris acostumats
-vespres amb fred als soterranis del Govern Civil-, ens posaren en mans del
jutge. L'acusació era haver presentat un partit il.legal. Ens caigué al
damunt una multa de setanta mil pessetes que, evidentment, no volguérem
pagar. La lluita era per a imposar la llibertat de tots els partits obrers i
d'esquerra. No podíem acceptar que haguéssim comès cap delicte. Pocs dies
després, en Jaume Obrador, en Josep Capó i jo mateix, acompanyats fins a les
portes dels jutjats per centenars d'amics i companys, entràrem a la presó de
Palma. La solidaritat amb nosaltres per part de l'"oposició" reformista al
règim va ser qauasi inexistent. La naixent i inexistent socialdemocràcia
(PSOE), l'estalinisme carrillista (PCE) -exceptuant les activitats d'alguns
militants tipus Catalina Moragues etc-, preocupats pel desenvolupament dels
pactes amb el franquisme reciclat, feien tot el possible per a impedir la
lluita popular al carrer. La manifestació del 12 de novembre de 1976 havia
estat una imposició de les forces revolucionàries, de la pressió de la base
i, en constatar la puixant combativitat del poble, les direccions dels
partits abans esmentats pactaren fer el possible per a no repetir aquest
tipus de demostracions antifeixistes que els havia fugit de les mans. Per
això el desembre de 1976 no volgueren mobilitzar-se en favor de l'amnistia.
Més que res, en lloc de solidaritzar-se amb els presos polítics de MCI,
PORE, OEC i independents que hi havia dins la presó, el que maldaven era per
oblidar el problema. I, més que res, per criminalitzar les nostres
organitzacions. Tant el PORE com l'OEC criticàvem constantment les maniobres
de l'estalinisme per a arribar a uns acords amb el feixisme "liberal". Era
evident per a qui tengués dos dits de vista que els pactes anaven encaminats
a aconseguir quotes de poder dins l'estat burgès a canvi de frenar les
justes exigències de democràcia i autodeterminació dels pobles.
Però aquesta voluntat de no
mobilitzar-se contra la maniobra continuista dels sectors més intel× ligents
del règim franquista, no solament es concretava a impedir les demostracions
enmig del carrer en contra de la dictadura. Tampoc no volien fer ni la
mínima activitat cultural. El simple muntatge d'un recital de cançó per a
recollir diners en solidaridat amb els detinguts a Palma ja era considerat
un acte de greu "provocació" per aquestes sectors carrillistes i
socialdemocràtes. Darrerament he enregistrat algunes cintes amb membres del
Comitè de Solidaritat amb els Presos Polítics de Palma que nfirmen el que
estic dient en aquest article. Concretament en aquestes cintes Margarida
Chicano Sansó, una de les màximes dirigents del comunisme mallorquí en els
darrers anys de la dictadura, cofundadora del GAD (Grup d'Alliberament de la
Dona), militant d'OEC i representant dels comunistes de les Illes en el
Comitè de Solidaritat, així m'ho confirmava. Igualment es poden trobar
proves concretes d'aquest boicot total i absolut del carrillisme illenc
(PCE) i la inexistent socialdemocràcia, en els diaris de finals de 1976.
Concretament hem repassat la col.lecció del periòdic Última Hora i
hem trobat la confirmació de totes i cada una de les asseveracions que ens
han fet oralment alguns membres del Comitè de Solidaritat. Per copsar l'odi
visceral que aquesta pretesa "oposició" sentia pels comunistes mallorquins,
pels republicans, per les organitzacions que no s'avenien a pactar amb els
feixistes l'oblit de la lluita pel socialista, la República,
l'autodeterminació o la federació de comunitats autonòmiques (en lluita per
a reconstruir la nostra nacionalitata: els Països Catalans), els partits
dirigits pels Ribas, Cámara, Vilchez, etc, feren tot el possible -i ho
aconseguiren!- perquè no es celebràs un recital de cançó en solidaritat amb
els presos. Juan R. Villaverde deixava constància palpable d'aquesta
indiferència de l'Assemblea Democràtica i forces pactistes (especialment PCE
i PSOE) en una crònica apareguda a Última Hora el 30-XII-1976 que
portava el títol "Fracasado el intento de organizar un festival". El
periodista feia un resum de les declaracions que li havien fet els membres
del Comitè de Solidaritat amb els presos polítics. Paraules que venen a
confirmar les declaracions de la dirigent comunista abans esmentada.
Explicava Juan R. Villaverde: "En los locales de la Obra Cultural Balear se
reunieron anoche cinco representantes del Comité de Solidaridad para tratar
de aclarar la participación de dicho comité frente a los ex-presos políticos
detenidos: Margarita Chicano, Mª del Carme Giménez, Mª Dolores Montero, José
López y Juan Coll (este último pendiente de ser procesado el día 31 y
perteneciente al partido político OIC).
Aquest Comitè explicava la manca de
participació de les forces pretesament d'oposició en el treball d'aconseguir
reunir diners per poder pagar les fiances dels ex-presos polítics. Els
problemes de manca de solidaritat venien donats per: 1er) la manca
d'operativitat de la Comissió muntada per a recollir els diners
(indiferència davant aquesta problemàtica, maniobres de distracció quan no
boicot actiu) i 2on) impossibilitat de trobar un local adequat per a
realitzar el recital de solidaritat. Explicava Última Hora: "Según
sus declaraciones [del Comitè de Solidaritat amb els presos] el programa de
acción de dicho Comité se ha planteado a dos niveles básicos: uno
económico-jurídico y otro político. Al respecto del primero se formó una
Comisión económica que ha tratado de reunir fondos para pagar las fianzas
que pedían por los presos políticos detenidos. Para reunir dichos fondos se
trató de organizar un festival en el cual deberían participar Quintín
Cabrera, Mª del Mar Bonet, el grupo UC, etc., pero tuvieron el problema del
local donde organizarlo". Sortosament no tot eren problemes i entrebancs,
mentre els pretesos representants de l'"oposició" anaven posant impediments
a qualsevol iniciativa de solidaritat proposada pel Comitè de Solidaritat,
un artista de la categoria d'un Joan Miró, per exemple, donava un quadre en
el qual havia escrit "Amnistia als meus amics de Mallorca" per a poder
recollir els diners que es necessitaven. Finalment Margarida Chicano, Mª del
Carmen Giménez, Mª Dolores Montero, José López i Joan Coll denunciaven: "En
cuanto a la acción política... denuncian la escasa participación solidaria
por parte de muchos partidos, excusándose [els partits de l'Assemblea] en el
referéndum, sobre el cual centraron toda su participación política, pero que
a posteriori de dicho referéndum siguen igualmente inhibidos".
En altres articles hem anat explicant
la insolidaritat de la famosa i inoperant Assemblea Democràtica de Mallorca
amb els darrers presos de la dictadura. Hem denunciat com es negaren a
convocar cap acció a favor de la nostra llibertat, fins i tot posant
entrebancs al muntatge d'un recital musical per a conseguir diners per als
presos. Tot eren excuses de mal pagador i maniobres d'oportunistes. El
reformisme de totes les tendències (especialment PCE i PSOE) confiava més en
els pactes amb el franquisme reciclat que no en la lluita popular contra el
feixisme.
Però de tota aquesta misèria
insolidària ordida pels estalinistes mallorquins del PCE, el més trist era
que fins i tot les Associacions de Dones que aquests provaven de teledirigir
també es varen desentendre de la qüestió. Molta solidaritat de boqueta amb
les dones, però el cert és que quan -en els mesos de novembre i desembre de
1976- hi hagué una autèntica necessitat solidària, aquest tipus
d'organitzacions d'"oposició" feien aigua a les totes. Les preses polítiques
que juntament amb nosaltres -elles romanien a la presó de dones- havien
patit la tortura de la repressió, una vegada posades en llibertat
denunciaren públicament aquesta vergonyosa actitud dels fantasmals
organismes femenins que depenien dels sectors reformistes. En una informació
apareguda en el mateix Última Hora que comentam (30-XII-1976), Mª del
Carmen Giménez i Mª Dolores Montero criticaren la inactivitat en defensa en
pro de l'amnistia de l'Associació de Dones. Aquesta agrupació demanà
públicament perdó per la seva manca d'activitat solidària i provà de
defensar-se explicant que desconeixen la situació repressiva a l'interior de
la presó de dones de Ciutat. Aquesta Associació manifestava: "En primer
lugar su desconocimiento sobre las situación de las mismas [es refereixen a
la situació de Mª del Carmen Giménez i Mª Dolores Montero] en el interior de
la prisión, motivado especialmente por la falta de organización que aún
tiene dicha organización femenina de reciente aparición. En segundo lugar, y
ante la exposición de los hechos acontecidos en el interior de la càrcel,
por parte de las dos detenidas, reconocen su culpabilidad, considerando la
importancia de dicho problema y prometiendo dedicarse a ello en el futuro".
Més clar, aigua! No solament no havien fet res en favor de les detingudes,
sinó que reconeixen públicament el seu desconeixement total del problema.
Crec que aquests exemples són prou eloqüents de quina era la mena de
"solidaritat" que podíem esperar els antifeixistes mallorquins per part dels
organismes "unitaris" de l'"oposició".
Uns dies després, coincidint amb
l'arribada a Ciutat del cantant Lluís Llach (que vengué a fer un recital a
l'Auditorium), en Josep Capó (que aleshores era el secretari general de
l'OEC) i jo mateix, moments abans que començàs l'actuació del cantant,
trucàrem a la porta del seu camerino per a demanar-li permís -una vegada
explicada la necessitat d'arreplegar diners per fer font a les multes i als
problemes econòmics dels obrers detinguts en la manifestació dels 12 de
novembre- per a fer una crida al públic assistent. En Lluís Llach, a
diferència de tots els organismes i grups de l'"oposició" abans esmentats,
comprengué la urgència i justícia de la nostra petició i, de seguida que
finí l'actuació, ell mateix s'encarregà d'explicar als nombrosos seguidors
de la cançó catalana les qüestions que li havíem plantejat en Josep Capó i
jo mateix. Per animar encara més el personal no dubtà gens ni mica a fer un
seguit de comentaris contra com portaven la reforma els nous aspirants a la
nòmina estatal. El públic, dempeus, li va fer repetir L'Estaca. També va ser
molt emocionat el seu recordatori als crims de Vitòria. Campanades a mort
ressonà amb força en tota l'amplària de l'Auditorium. Un poc més tard, amb
en Josep Capó desplegàrem una gran pancarta que deia "Llibertat per a tots
els presos polítics. Legalització partits obrers sense exclusions", moment
en el qual rebérem uns grans aplaudiments per part del públic assistent que
-amb gent dempeus i amb el puny tancat- començà a exigir "Llibertat presos
polítics. Dissolució de cossos repressius!". La Brigada Social, nerviosa,
anant amunt i avall, no gosà d'intervenir-hi. Una petita nota de Juan R.
Villaverde en el diari Última Hora del 30-XII-76 titulada
"Solidaridad con los presos políticos en el recital de Lluís Llach" deixava
constància de tot això que hem comentat. La nota informativa deia: "En el
último recital de Lluís Llach en el Auditorium, el mismo cantante anunció
desde el micrófono el deseo por parte de los recientemente liberados presos
políticos de Mallorca de que se recogieses fondos para financiar las fianzas
de su libertad. La respuesta del público fue favorable... recogiéndose esa
noche 11.400 pesetas y prometiendo colaborar economicamente el propio
cantante".
Aquesta quantitat de diners, juntament
amb altres aportacions recollides a fàbriques, hotels i centres
d'ensenyament fou lliurada a les famílies dels obrers detinguts el 12 de
novembre. Record a la perfecció haver acompanyat la dirigent i militant
comunista (OEC) Margarida Chicano fins al domicili particular dels
treballadors i, en nom del Comitè de Solidaritat amb els presos polítics,
haver estat testimoni d'aquest lliurament de diners.
A la presó de Palma també muntàrem una
sala d'estudi on s'impartien diversos seminaris sobre història de Mallorca i
del moviment obrer. Record que amb Ramon Molina (el futur historiador)
refrescàvem la memòria en tot el que feia referència a la fi de la revolució
d'Octubre en mans de la burocràcia estalinista. Estudiàvem de nou els anys
lluminosos de l'Octubre soviètic: el poder dels consells -la democràcia de
base, de la qual érem defensors i propagandistes-; la independència de
Finlàndia reconeguda pel primer Consell de Comissaris del Poble leninista;
les repressions de la burocràcia estalinista contra els membres de la
generació de bolxevics que feren la revolució; els indignants processos de
Moscou, l'afusellament de Radek, Bukharin, Kàmenev i Zinòviev, entre
centenars de milers d'autèntics comunistes. A vegades n'Isidre Forteza
(membre del maoista MCI) s'empipava una mica, car no estava gens convençut
que Trotski, el company de Lenin, el fundador de l'Exèrcit Roig, i
l'estrateg que guanyà la guerra civil a la contrarevolució tsarista, fos un
autèntic revolucionari com nosaltres defensàvem.
A la "sala de música" (una cel·la amb
unes mantes en el terra decorada amb pòsters dels nostres cantants favorits
cantàvem tot el repertori de Raimon i Lluís Llach. Centenars de vegades,
L'Estaca, Al vent, D'un temps, d'un país. També Què volen aquesta gent que
truquen de matinada de na M. del Mar Bonet. I les més conegudes cançons
republicanes de la guerra civil (Puente de los franceses, l'himne del Quinto
Regimiento, A les barricades de la CNT, les marxes de les Brigades
Internacionals). Quan ens encalentíem amb les cançons no hi havia qui ens
aturás. Els vigilants, de bon començament, ens volien fer callar. Ens
amenaçaren amb cel·les de càstig. No s'atreviren mai a fer-ho! Els amics i
familiars que cada diumenge compareixien davant la garjola els feia pensar
en el futur. No sabien -innocents!- si seríem nosaltres els qui comandarien
l'endemà i volien estar a bé amb uns possibles diputats o regidors. I, com
és normal, ens aprofitàvem de les contradiccions internes dels funcionaris.
S'equivocaven! Nosaltres no érem -per sort!- ni en Fèlix Pons ni n'Emilio
Alonso. Ens hauríem
sentit insultats si ens haguessin comparat amb els reformistes!
A la presó, el contacte en el pati amb
els detinguts socials (aleshores, a ningú entre la "progressia" li hagués
passat pel cap la paraula "lladre") ens feia veure en la pràctica
-teòricament ja ho sabíem- la injustícia del "dret" burgès. La majoria
d'aquells desgraciats carteristes ho eren per necessitat. El problema de
l'atur, la incultura forçosa dels ambients d'on procedien, la falta d'uns
estudis, la misèria on s'havien criat, els feia cometre petits robatoris que
eren castigats amb fortes condemnes de presó. Vaig conèixer un jove valencià
sentenciat a dotze anys per haver robat mil pessetes i dos cartrons de tabac
d'un bar. De jove havia agafat una moto que no era seva, i, en ser
reincident, la condemna fou així de monstruosa. Com aquest cas, n'hi havia
molts. Llavors també comprovàvem com els lladres de veritat, els
capitalistes de "guant blanc", els qui veritablement estafaven milions i
milions a la societat (especulacions urbanístiques i immobiliàries) només
restaven un parell d'hores dins presidi. Els jutges en decretaven l'ingrés a
la presó, però de seguida, pagant una forta fiança, sortien al carrer. Allà,
dins les tètriques galeries, només hi romanien els pobres desgraciats:
petites sostraccions d'un pernil, vint mil pessetes a un magatzem, un sac de
ciment per a acabar de fer-se una caseta els diumenges... I els grans
lladres, els que tenien despatx a Jaume III o al barri antic de Palma, apa,
en dos minuts, al carrer a enriquir-se novament. Això era la "justícia" de
la burgesia! Un oi, tot plegat!
Aquella detenció em permeté
(instal·lat a la nostra "biblioteca") fer un llibre de poemes que vaig
titular "Poemes de la presó" i del qual, en secret, na Teresa Nieto edità un
milenar d'exemplars; amb la seva venda clandestina, l'OEC pogué pagar part
de la campanya per l'amnistia i les llibertats.
M'adonava com feia anys que havia
deixat endarrere la tasca estrictament creativa. A part de les
col·laboracions a Última Hora, Diario de Mallorca i la revista Cort, el cert
era que la militància partidista -escriure a "Democràcia Proletària", a "La
Voz de los Trabajadores" i a totes les publicacions de l'OEC; les reunions
diàries, l'activisme militant- no em deixava temps per a continuar
aprofundint en la literatura. Quedaven lluny els premis de narrativa, poesia
i teatre que, feia anys, m'havien concedit Ricard Salvat, Blai Bonet, Toni
Serra, Josep M. Llompart, Josep Melià, Manuel Vázquez Montalbán, José
Monleón, Jaume Vidal Alcover, Jaume Adrover i tants d'altres escriptors i
intel·lectuals. Per això, quan en Mateu Morro escrigué el pròleg del llibre
de poemes fet a la presó, m'animà a continuar en la tasca literària. Les
seves paraules eren encoratjadores. Va escriure: "Es per això que aquets
poemes de M. López Crespí, són poemes valents, poemes de combat, poemes que
obren nous camins i rompen una tradició que -amb les escasses excepcions
d'un Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Blai Bonet o d'un Miquel Bauça- no ha fet més
que continuar els vells motlles ètics i estètics de l'Escola Mallorquina. La
nostra poesia, la nostra literatura, necessita baixar al carrer, baixar a
les presons, fondre's dins del poble, aprendre el seu llenguatge i
transformar-se en una arma de combat".
|