Els nostres:
Aina Montaner
El temps, el destí, és inexorable. A poc a poc desapareixen els
nostres millors amics, els homes i dones que, amb la seva feina o el seu
exemple, han conformat la nostra vida. Recentment havia d'escriure la necrològica
d'Encarna Viñas. Ara els diaris, Internet, les trucades dels amics,
m'assabenten que Aina Montaner ens ha deixat. I, novament, hom ha d'escriure
d'un amic.
Amb Aina Montaner m'unien més de trenta anys d'amistat, el record
dels primers llibres publicats i que ella, com a una de les responsables de
l'Editorial Turmeda, s'encarregava de corregir abans de portar els originals a
la impremta. Els reculls de narracions A preu fet i La guerra just
acaba de començar, que havia guanyat el Premi de Narrativa Ciutat de
Manacor 1973, foren corregits al mateix temps que n'Aina aconseguia llevar totes
les faltes d'ortografia i sintaxi a La dama de l'harem, de Llorenç
Villalonga, llibre que sortí amb el número tres de la col·
lecció Gavilans de Turmeda. Són records ben precisos, ja que va ser
precisament a una taula del bar Bosch on n'Aina em descobrí, mostrant-me'n els
originals, com Llorenç Villalonga no sabia escriure correctament el català. A
poc a poc, estudiant l'obra de Llorenç Villalonga arribaríem a descobrir per
l'estil i el llenguatge emprat en cada novel· la la
mà del corrector o correctora. En el fons, el professor Josep Antoni Grimalt,
Aina Moll, Aina Montaner en el cas de La dama de l'harem o Jaume Vidal
Alcover corregint i "creant" el mallorquí dels Desbarats
esdevenien els fonaments, la columna vertebral de la creació de l'escriptor
Llorenç Villalonga. Llorenç Villalonga, que durant dècades maldà per a ser
reconegut com a escriptor espanyol, esdevenia per estranyes circumstàncies del
destí un escriptor català sense saber quasi res de la cultura, ni dominar la
gramàtica, de la llengua en la qual és considerat un autor bàsic.
Vaig conèixer Aina Montaner a començaments dels
anys setanta. Degué ser l'any 1971. Jo ja feia uns anys que escrivia articles
de crítica literària en el suplements de Cultura del diari Ultima Hora i
posteriorment en les de Diario de Mallorca. Per aquells anys havia
guanyat el Ciutat de Palma i el Carlos Arniches de teatre en català. Amb Adela
Casellas i Frederic Suau havíem intentat l'aventura cultural de la llibreria L'Ull
de Vidre, fent tota mena de presentacions, xerrades, exposicions de pintura,
amb la utòpica intenció d'ajudar a canviar el món mitjançant la cultura...
Anàvem a vendre llibres catalans pels pobles de Mallorca... Jo escrivia sobre
els novel· listes d'America Llatina, tant de moda
aleshores. I sobre Gabriel Alomar, Brecht, Maiakovski, Babel, la Revolució
Cultural Xinesa, Gramsci, els situacionistes francesos, Lukács, el compromís
de l'escriptor amb la seva societat. Aina Montaner, des d'una altra vertent, des
de la Llibreria Tous, ajudant el seu company, provà igualment uns anys després,
amb molt més èxit, continuar l'aventura de l'Ull de Vidre. Cal dir dir
que reeixí en la prova i la seva tasca contribuí a animar el somort i gris
panorama cultural de la Palma dels darrers anys de la dictadura. N'Aina s'havia
llicenciat en Filosofia i Lletres el 1966, en la secció de Filologia Clàssica,
per la Universitat de Barcelona.
De la lluita cultural i clandestina de finals dels
anys seixanta i començaments dels setanta n'he parlat en els llibres L'Antifranquisme
a Mallorca (1950-1970) (Palma de Mallorca, El Tall Editorial, 1994), Cultura
i antifranquisme (Barcelona, Edicions de 1984, 2000), No era això: memòria
política de la transició (Lleida, Edicions El Jonc, 2001) i, molt més
recentment, en Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge a
Josep M. Llompart (Palma de Mallorca, Edicions Cort, 2003). Els dos capítols
de Cultura i antifranquisme dedicats a la història de les Aules de
Poesia, Teatre i Novel· la, ens poden donar una idea
aproximada de l'enrarit i repressiu ambient cultural de la Palma de finals dels
seixanta, just quan n'Aina havia acabat els estudis a Barcelona i es decidia a
retornar a Mallorca.
Els començaments dels setanta van estretament
lligats a les activitats de les llibreries l'Ull de Vidre i Tous,
a la creació dels primers embrions de partits revolucionaris antifeixistes, a
la preparació del Congrés de Cultura Catalana, a la consolidació de l'OCB i a
l'ampliació de la represa editorial catalana a les Illes amb editorials que com
Daedalus, que dirigeix Tomeu Barceló, i Turmeda, en la qual és un personatge
decisiu i imprescindible Aina Montaner.
D'aquests anys de represa i consolidació cultural
catalana en podem trobar una excel ·lent informació
en el llibre de Pere Rosselló Bover La cultura a Mallorca (1936-2003),
que acaba d'editar Documenta Balear.
La Mallorca democràtica dels vuitanta, la
consolidació de la cultura catalana, malgrat els acostumats entrebancs, és
producte, a part de l'avenç i ferm desenvolupament de l'OCB, de les activitats
culturals de sentit antifeixista que es desenvolupen en les Aules de Poesia,
Teatre i Novel·la, de l'actualització de la
revista Lluc (vegeu el capítol "1968: Gramsci i la renovació de la
revista Lluc"), de l'arribada a les Illes del ressò i activitats de
la Nova Cançó, d'una important represa teatral, de la creació a l'Estudi
General Lul× lià dels primers estudis
universitaris, de certs espais de "llibertat" en els suplements de
cultura dels diaris de Ciutat i, sobretot, de la riquesa generada per l'augment
de l'activitat turística a les Illes. De cop i volta, uns petits excedents
produïts pel turisme es dediquen a consolidar aquests mínims fonaments
culturals que seran la base de tot el nostre desenvolupament posterior. Com he
escrit una mica més amunt, el professor Pere Rosselló Bover sintetitza molt bé
tot aquest procés en el llibre La cultura a Mallorca (1936-2003).
Aina Montaner, des de la seva tornada a Mallorca
l'any 1971, esdevé, indubtablement, una ferma i autèntica dinamitzadora
cultural. I, ara, amb la seva desaparició física, és quan més es nota el
buit immens que ens ha deixat.
Diari de Balears del 12-V-04 destaca alguna de
les seves activitats en el camp de defensa de la nostra cultura i de
normalització del català. En la secció "Cultura i societat" (pàg.
46) s'escriu: "El 1976 participà en el Congrés de Cultura Catalana
elaborant diverses ponències. Aquell mateix any reprengué la seva feina com a
docent a l'Institut Antoni Maura de Palma. Com a conseqüència de la col ·laboració entre l'Obra Cultural Balear i l'institut, aquest fou el primer cop
que oficialment s'impartien classes de llengua catalana a una institució
d'ensenyament públic.
'Durant 1978, va ser col·
laboradora del programa Giravolt, emès en llengua catalana per TVE2 des
dels antics estudis Miramar de Barcelona.
'Des d'aquell anys fins a l'actualitat, treballà en
l'Administració de la Comunitat en feines d'assessorament lingüístic,
arribant a ocupar el càrrec de cap del Servei d'Assessorament Lingüístic i
Documentació de la Vice-presidència i Conselleria de Relacions
Institucionals".
Des de 1971 fins al 2004 la nostra amistat es va anar
afermant i consolidant. A mitjans dels setanta, com a autor amb solament tres
llibres publicats, solia anar a casa seva, en el piset que tenia amb el seu
company en el carrer Joan Crespí i parlàvem de literatura, política, els
esdeveniments internacionals que commocionaven el món. Recordem que era el
temps de la guerra del Vietnam, l'experiència de Salvador Allende, la represa
de la lluita popular contra la dictadura, el Congrés de Cultura Catalana, el
naixement dels primers partits comunistes i antifeixistes a les Illes. Malgrat
que ella en un temps hagués estat més propera al PSUC i jo militàs en una
organització de tendència consellista i trotsquista, l'OEC, mai tenguérem cap
diferència essencial en les valoracions del moment. Dona d'un tarannà democràtic
per excel ·lència, era ben lluny del dogmatisme i
la vulgaritat del carrillisme illenc.
Posteriorment, amb el meu atrotinat Simca 1000 la
vaig ajudar a fer les mudances des del piset de Joan Crespí fins a la nova casa
que havia llogat a Son Rapinya. Podeu imaginar l'embalum de les mudances!
Llibres i més llibres, cossiols amb flors multicolors, antics estris de cuina
mallorquins, els prestatges de les llibreries desmuntades... Eren uns anys
d'alegries i esperances, malgrat els cops sagnants de la dictadura, malgrat les
detencions i interrogatoris que vaig patir, que uns i altres vam patir per part
de la Brigada Social de la dictadura. Vivíem la nit franquista, però el cert
és que tots, n'Aina la primera, teníem grans esperances en la possibilitat que
la democràcia ens ajudàs en la consecució del nostre redreçament nacional i
social. Encara no havíem vist ni patit les tones de cinisme i oportunisme que
copsaríem poc després, amb l'abandó de la majoria d'ideals rupturistes,
socialistes, nacionalistes i republicans per part d'aquells que feien dels
pactes amb el franquisme reciclat i la consolidació de la monarquia borbònica
la base de la seva economia particular. Servils de tota mena i condició que
renunciaven a tota idea anticapitalista, d'independència o socialisme per tal
de gaudir de bon sou institucional, cotxe i moqueta oficial.
Aquells eren uns anys de lluita antifeixista intensa.
En els baixos de la llibreria Tous discutim els articles que sortiran en el
suplement de cultura del diari UH on aleshores escrivíem al costat
d'Alfonso Sastre, Blai Bonet, Carlos Alvarez, Francisco Candel, Santiago Miró,
Antoni Lluc-Ferrer, Joan Mas i Vives, Carlos Meneses, Lleonard Muntaner, Enrique
Molina Campos, Antoni Serra, Josep Alberti, Damià Ferrà Pons, Josep M.
Llompart i tants i tants d'amics del moment. Els diumenges, per distreure'ns una
mica de tanta literatura i tanta política, anàvem d'excursió amb un grup
d'amics entre els quals hi havia l'economista Pere Carles, la professora Cathy
Sweeney, l'escriptor Antoni Serra i el que va ser conseller del Pacte de Progrés,
Xisco Quetglas.
Posteriorment, amb la mudança d'Aina Montaner a la
casa de Son Rapinya, encara ens trobàvem més sovint, ja que la meva mare vivia
al costat, a Son Serra, i cada vegada que l'anava a veure m'aturava primer a
casa d'Aina Montaner per a petar la conversa literàrio-política.
Trenta anys i busques després de la nostra coneixença,
Aina Montaner servava el mateix esperit de lluita, la mateixa energia amb la
qual la vaig conèixer quan vengué de Barcelona. Amb una curiositat intel ·
lectual inabastable, no hi havia tema cultural que no li interesàs. A Son
Rapinya, si hi anaves a la l'horabaixa o en dissabte o diumenge sempre la
trobaves corregint novel· les, estudiant, preparant
les lliçons de català per al funcionariat de la de les Illes. No endebades
Aina Montaner ha estat una de les màximes impulsores de la nostra normalització
lingüística. L'exdiputat del PSM i actual membre de la direcció d'ERC Cecili
Buele, ha escrit d'Aina Montaner: "Molt bona companya de feina. Funcionària
competent. Professora singular. Lingüista inigualable. Contribuí directament
en la tasca àrdua de fer normal l'ús de la llengua catalana a l'Administració
autonòmica, des dels inicis". I continua fent una sentida recordança de
l'amiga desapareguda: "Era d'aquelles persones que sabia romandre al teu
costat, quan passaves moment difícils, mals de dur; alhora que mantenia la distància
més prudent, en besllumar que pogués esdevenir-hi molesta, ni que fos per un
xiquet, la seva presència física apropada.
'Lingüista experta en la utilització acurada dels
pronoms febles, mantenia la dèria de simplificar el llenguatge administratiu,
recorrent a la senzillesa expressiva, emprant modestament mètodes pedagògics
ben característics o exercint la docència amb una increïble claredat
expositiva.
'Dona lluitadora, companya treballadora, funcionària
professional, lingüista experta, professora competent... i tantes d'altres
coses en la vida, ens ha deixat fa poc. Se n'ha anat ben lluny. Ha mort fa
poques hores. Deixa tot un seguit d'accions, fets, noms, paraules o persones
que, ben segur, contribuiran a mantenir-ne ben viu el bon record.
'L'ús de la llengua catalana a l'Administració pública
illenca s'ha fet molt més intens i fort. Gràcies, en bona part, a la molta
feina que ha fet n'Aina. No trob paraules per agrair-li tot quant féu".
Fa uns anys, quan es detectà la malaltia que la
portaria a la mort, ja em digué, amb un deix de tristor als llavis, que
"el meu camí s'ha acabat, Miquel". Després parlàrem de temes
intrascendents, d'aquelles excursions pels pobles i muntanyes de Mallorca, de la
lluita cultural en els darrers anys de la dictadura... Quan recentment la vaig
felicitar per l'obtenció del Premi Ramon Llull 2004 no parlàrem de tot el que
sabíem que s'esdevendria. Em digué que esperava la tarja de la propera
presentació d'algun llibre meu. Però era parlar per parlar. No volíem dir res
del que sabíem que era ja irreversible. Ens acomiadàrem normalment, com si la
malaltia no existís i aquest diumenge ens haguéssim de trobar novament per
anar d'excursió a la vall de Ternelles com fa trenta anys. Aina, no dubtis mai
que el teu record serà sempre amb nosaltres. (Miquel López Crespí)
Publicat en la revista L'Estel (15-VIII-05)
|