ELS ALTRES COMUNISTES I LA TRANSICIÓ (Lleonard Muntaner Editor)
Per Mateu Morro Marcé, historiador
Miquel López Crespí tracta en aquest llibre un tema, el de la història
de “l’altre comunisme” (el comunisme no estalinista) en els anys de la
transició, que ell no ha deixat de tractar mai, tant en els seus
escrits d’assaig com en els de ficció.
El disseny del model polític de la transició espanyola va ser el d’un
model de tendència bipartidista, basat tan sols en dues forces,
diferents entre elles, però que estableixen una alternança en el govern
fonamentada en l’acceptació dels elements bàsics del sistema de poder:
el model econòmic neoliberal i el model d’estat monàrquic i unitari.
Sols l’emergència d’unes realitats nacionals diferenciades, també en el
pla electoral, va rompre l’homogeneïtat de l’esquema. Salvant les
diferències, que són moltes sense dubte, el règim de la Restauració
monàrquica de 1874 té semblances amb el règim de la Restauració
monàrquica de 1975. L’estabilitat política i institucional, tant
llavors com ara, s’assegurava sobre el compromís compartit pels partits
del sistema a no emprendre reformes estructurals que modifiquin
l’equilibri del poder. El sistema sorgit de la transició ha resultat
estable durant un llarg període de temps, d’acord amb les previsions
dels que l’organitzaren. Tan sols a partir de la crisi econòmica i
financera han emergit a la llum pública els caires més ominosos del
règim: la força totpoderosa dels grups de poder i influència, el
classisme a ultrança, un sistema judicial mediatitzat pel poder polític
i econòmic, l’hostilitat al reconeixement de la diversitat nacional o
la debilitat del muntatge monàrquic. I amb aquestes evidències a la
vista han aparegut nous subjectes col·lectius mobilitzats i
reivindicatius, però que res tenen a veure amb aquelles avantguardes de
finals dels seixanta i principis dels setanta.
La revolució xinesa i cubana, els moviments anticolonials, el maig de
1968, la revolta estudiantil, l’enfonsament de les “democràcies
populars” i un renovellat moviment obrer i popular configuraren un
ventall de propostes diverses, a vegades en un garbuix poc coherent,
que confluí en un moment que semblava ser de canvi i que realment ho
era, tot i que aquell canvi havia de ser molt més limitat i controlat
en tots els seus aspectes del que en aparença donava a entendre.
S’entrà en una nova etapa en la qual les formacions revolucionàries no
hi tenien cap paper a jugar. Però tota aquella moguda, tot aquell
esplet de sigles, totes aquelles lluites, vagues i mobilitzacions, no
aportaren res de positiu? Mantenir aquesta afirmació seria molt
gratuït. Aquells grups, que lluitaven per consolidar-se enmig d’una
sopa de lletres de sigles de partits maoistes, trotsquistes i
consellistes, jugaren un paper actiu en la mobilització contra el
franquisme, en la difusió de noves idees transformadores i en
l’aportació d’elements avançadors del que després serien els posteriors
moviments crítics. Entre altres aspectes, potser un dels més
remarcables sigui el de la defensa de la democràcia directa i
participativa, la reivindicació del valor democràtic de l’assemblea per
davant de les formes de delegació de la representativitat.
Aquells moviments aportaven també una crítica global al sistema,
l’anticapitalisme, amb una rotunditat que sols a partir del 2007/2008
hem pogut tornar veure reaparèixer en la lletra impresa, però ja no
tant a partir dels hereus polítics d’aquelles formacions, que avui són
més aviat escassos, com a partir d’altres línies de pensament de
diversa procedència, en general desconnectades de les velles ortodòxies
teòriques. I és que la història s’escriu cada dia, no és mai esclava
del passat.
Hi
havia il·lusió pel canvi i voluntat altruista de contribuir-hi. Encara
no havia arribat el moment de les grans estructures polítiques
professionalitzades. La feina voluntària era generosa i s’expandia
entre tots els sectors socials i polítics. La desil·lusió es va anar
consolidant més tard, poc a poc, i es va transformar en un fort
desencís. Però cal insistir que les pròpies conviccions no s’han de
moure al compàs de les modes o de les encalentides transitòries, sinó
que han de descansar sobre el dia a dia de les feines que tenen
continuïtat en el temps perquè cerquen uns objectius precisos.
Però
a més de les consideracions sobre la nostra història recent, en Miquel
López Crespí va més enllà i estableix una reflexió sobre la història,
èpica i tràgica a la vegada, del comunisme a partir de la Revolució
Russa.
El comunisme en el segle XX
El
sotrac revolucionari de 1917 era un resultat de la profunda crisi de la
socialdemocràcia europea, que a la vegada era expressió de la crisi del
capitalisme que va dur a l’enfrontament bèl·lic de 1914-1918. El
moviment obrer es va escindir entre reformistes i revolucionaris, i la
influència bolxevic va ser extraordinària per tot arreu. La posterior
evolució de la URSS cap a un sistema dictatorial va tenir greus
conseqüències. Mentrestant aparegueren els feixismes i totalitarismes
reaccionaris. La història del segle XX va esdevenir violenta i
terrible, a mercè de les cruentes guerres mundials i dels règims
totalitaris generats pel feixisme i l’estalinisme. Però així i tot, va
ser el moviment obrer i popular el que va fer possible la resistència
democràtica per tot arreu i va obrir després les portes, a partir de
1945, a formes més justes de la societat europea.
Sovint s’intenta desacreditar la història del moviment obrer pels
desastres del règim estalinista, tanmateix aquell règim no va deixar de
ser una resposta disforja al desastre bel·licista i imperialista, una
resposta obrera i popular que va acabar engolint els seus propis fills
en una espiral perversa de repressió i terror. Per tot això i per
moltes més coses la història del comunisme és heroica i tràgica a la
vegada. Heroica per l’abnegació i sacrifici de les persones unides en
una causa transformadora; tràgica perquè sovint aquesta empresa
titànica acabà devorant els mateixos militants. La causa era bona, però
els mètodes errats i els resultats no foren els esperats.
Enfront de l’escolàstica soviètica aparegueren un grapat de pensadors
crítics capaços de mantenir viu el marxisme com a una filosofia
alliberadora. Luxemburg, Korsch, Bloch, Lukacks, Trotski, Gramsci són
els noms mítics del comunisme heterodox. I també Andreu Nin. El
marxisme català, minoritari enfront de la poderosa CNT, no va voler
seguir les passes de l’estalinisme i va generar organitzacions pròpies
com el BOC i el POUM. Però, estrets entre la brutalitat estalinista i
la brutalitat feixista no hi havia massa possibilitats de reeixir. “Els
altres comunistes”, com assenyala Miquel López Crespí, varen ser
víctimes d’una doble repressió, amb moments tràgics com els assassinats
del propi Andreu Nin o del mateix Trotski de banda de Ramon Mercader.
Moments horribles que varen ser justificats per l’aparell de propaganda
dels partits comunistes oficials. Fets que, com assenyala Miquel López
Crespí, molt sovint s’han amagat o s’han tergiversat. Però no es pot
culpar el conjunt de militants dels partits comunistes oficials
d’aquesta història de terror. Creien en la idea, tenien fe, eren fidels
al partit i ells mateixos patiren múltiples purgues. Al final el segle
XX és ple de màrtirs laics, obrers i revolucionaris, empresonats i
assassinats per les dictadures i els feixismes, però també per l’estat
soviètic i les seves zones d’influència. Però, com he dit, els obrers
comunistes, els resistents antihitlerians i antifranquistes no en
podien ser mai els culpables.
Els límits de la transició
Miquel López Crespí ens parla molt documentadament de la història de la
transició espanyola. Reivindica el paper dels moviments populars i la
feinada que feren milers i milers de persones que després no han tengut
cap reconeixement. El seu anàlisi és crític i posa de manifest les
limitacions d’aquest procés: mai no es va desmantellar l’estat
franquista ni varen perdre posicions els poders econòmics i fàctics. La
“classe dominant” va seguir essent la mateixa i es va garantir una
actualització institucional i de discurs que li va proporcionar un fort
domini (“hegemonia” seria el mot que utilitzaria Gramsci) sobre els
sectors populars. D’altra banda aquests sectors populars es varen veure
beneficiats per algunes concessions d’un estat del benestar que no
havien acabat mai de conèixer. I tot plegat ens va dur a la
sacralització d’un model d’Europa, el que s’anava construint, que no
semblava tenir cap contestació possible. Tenia raó Lluís Llach quan
cantava allò de “No és això companys”, però tampoc no hi havia a
l’horitzó l’opció de triar un altre futur. Tot estava ben fermat.
El problema de la transició és que a l’estat espanyol no s’arribà a
produir mai una derrota dels grups dominants hereus de l’estat
franquista, i no s’arribà a produir perquè aquests grups eren forts i
gaudien d’un gran suport internacional, més que no un moviment popular
actiu però alhora escalivat i poruc (la llarga ombra de la Guerra Civil
serà molt mala d’esvair). Hi hagué una crisi institucional del sistema
a partir de la decadència i mort del dictador, però el moment no tenia
res a veure ni amb 1917, ni amb 1931, ni amb 1945. Hi havia un
moviment popular actiu, potser fort, però l’estat no havia perdut cap
dels seus elements coactius. Haguessin pogut passar les coses d’una
altra manera? Potser sí, però no era gens fàcil. Tal vegada s’haguessin
pogut limitar prerrogatives i posicions de domini impròpies d’estats
democràtics. Entre altres incongruències la definició de l’estat
espanyol com un estat unitari i l’adopció d’una constitució que nega la
pluralitat nacional és un dels resultats més negatius d’aquest procés
dirigit des del poder.
La
crisi econòmica ha posat de manifest les limitacions d’aquest sistema.
Res és etern. Tampoc ho és el model polític sorgit de la transició.
Moltes idees intocables comencen a mostrar esquerdes. Començam a
sospitar que hem estat víctimes d’una gran operació de camuflatge
polític del vell “establishment”, que allò que semblava modèlic es
fonamentava en bona mesura en la por i en la imposició. Això obre les
portes a noves lectures de la nostra història més propera i, en aquesta
mesura, és bona la feina de Miquel López Crespí de recuperar la memòria
històrica d’aquells anys i aquella gent, quan tot semblava possible.