Llorenç Villalonga i la novel·la de Miquel
López Crespí Una Arcàdia feliç (Lleonard Muntaner Editor)
Per Joan
Fullana, director de la revista literària S’Esclop
Aquesta
novel·la forma part d’una trilogia que ens situa a Mallorca en temps de
la guerra civil, en els mesos més àlgids de la repressió feixista i
quan l’escriptor Llorenç Villalonga s’adhereix a la Falange i
col·labora activament amb el Movimiento salvador de España. En Una
Arcàdia feliç, el prosista centra la seva atenció sobre Llorenç
Villalonga i intenta novel·lar el món íntim de l’autor de Bearn. En
començar-ne l’escrit, a López Crespí li bullien moltes qüestions dins
el cap. Es preguntava com era el cosmos d’aquells professionals de
classe mitjana amb somnis aristocràtics i quin era l’ambient d’aquella
classe social en temps de la II República? Quina era la
relació de Llorenç Villalonga amb aquella societat ciutadana? Com era
Villalonga en apropar-se a la quarantena d’anys? Quin grau d’amistat i
complicitat hi hagué entre Villalonga i Georges Bernanos, l’autor d’Els
grans cementiris sota la Lluna? López Crespí es preguntava si fou
l’amistat amb Zayas i Villalonga, ––juntament amb les notícies que li
proporcionava Ives, el fill de Bernanos––, la font d’informació de
l’escriptor francès? O si, realment, va ser Villalonga qui li
proporcionà les informacions necessàries per bastir Els grans
cementiris sota la Lluna, segons sembla, com ho suggereixen alguns
estudiosos...? De tot això, volgué fer-ne literatura, i s’animà a dur
endavant la feina, a escriure’n el que havia de ser la novel·la.
A López Crespí li seduïa novel·lar aquella Palma, ––
“amb l’ambient de Ciutat d’abans de la guerra i de la societat en la
que participava Villalonga” ––, i s’interrogava per què, ja de bon
començament de la seva carrera literària, Villalonga s’enfrontà amb la
major part dels participants de La Nostra Terra, expressió i portaveu
del catalanisme illenc? Què motivà que redactàs Mort de dama, la
irònica crítica al grup que envoltava l’Escola Mallorquina i als
seguidors de Miquel Ferrà i Maria Antònia Salvà? Com era el món que
circumdava la revista Brisas, aquell univers cosmopolita i snob tan
allunyat del sentir i distant del bategar del poble mallorquí? Com eren
les nits de joia i disbauxa de la petita burgesia palmesana i quines
foren les relacions de Villalonga amb la ballarina Eva Tay i
l’escriptora Emilia Bernal? Com succeïren aquelles les fetes de
campanya i conspiració contra la II República juntament amb el fill de
Bernanos, Ives, el qual demanava una “revolució sagnant” per acabar amb
el comunisme? Per quins motius els socialistes de l’època ja el veien,
a l’autor de Centro ––– petita bíblia dels reaccionaris del moment ––
com a un element molt proper al feixisme? I, a despit de la banalitat
que traspuava Brisas, que dirigia el futur autor de Bearn, era tan
palpable la seva posició política?
Novel·lar aquell microcosmos social, polític i cultural “era un repte, una temptació molt forta”, diu López Crespí. López Crespí, abans d’escriure
Una Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan, ja havia
novel·lat altres aspectes de la guerra civil. Així, a tall d’exemple, a
L’Amagatall (Premi «Miquel Àngel Riera» de novel·la 1998), havia furgat
en l’univers de les dones i dels homes amagats per tal de salvar-se de
la repressió; i, en la novel·la Estiu de foc, (Premi «Valldaura» de
novel·la, Barcelona 1997, Columna Edicions 1997), i en l’obra Núria i
la glòria dels vençuts (Pagès Editor, Lleida, 2000), novel·là el
desembarcament republicà de Bayo a Portocristo (Manacor) i en Els
crepuscles més pàl·lids, (Premi de narrativa «Alexandre Ballester»
2010), tractava de les vivències en el anys quaranta d’un presoner
republicà en els camps de concentració illencs. Ara, en Una Arcàdia
feliç –– per primer cop, segons afirma l’escriptor –– assaja d’escriure
des del punt de vista dels vencedors; ho fa des de l’òptica dels
germans Llorenç i Miquel Villalonga i la dels intel·lectuals que es
situaren a recer dels sublevats contra la II República; i també amb la
visió d’alguns dels escamots d’execució i dels responsable de les
farses judicials d’aquella època, que –– com en el cas del batle de
Palma, Emili Darder, d’Alexandre Jaume, d’Antoni Mateu i d’Antoni Maria
Ques –– sovint acabaren en execucions sumaríssimes... La continuació
d’Una Arcàdia feliç és la novel·la titulada Les vertaderes memòries de
Salvador Orlan, que, segons ens ha informat López Crespí, serà la part
que ha de tancar aquesta trilogia i que encara està en fase de
redacció. Publicat en la revista literària S’Esclop (Novembre-desembre
2010) |