La
novel× la, de Miquel López
Crespí: un retrat de l'actual món literari mallorquí
Pere Rosselló Bover 1
Amb La novel×
la (2), obra finalista del X Premi de Narrativa Ciutat
d'Eivissa 2002, Miquel López Crespí
http://www.escriptors.com/autors/lopezcrepim/ basteix un
retrat, satíric i punyent, de l'actual món literari mallorquí.
La novel× la -que potser
s'hauria pogut titular La presentació- narra en primera
persona les vicissituds d'un escriptor que, pressionat pel seu
editor, ha d'organitzar l'acte de presentació del seu darrer
llibre. Aquesta anècdota, ben senzilla, no és més que una excusa
per mostrar-nos, una a una, les diverses peces del
trencaclosques de la societat literària i dels ambients
culturals de Mallorca. López Crespí ha de complicar
necessàriament els tràmits que l'escriptor ha de fer per
presentar el seu llibre a la Casa de Cultura d'una important
entitat bancària per tal de mostrar-nos tota una sèrie de
personatges que constitueixen la nostra "fauna" intel×
lectual. Com si es tractàs d'un nou Sísif, tot està encaminat a
impedir al creador dedicar-se a l'exercici de la seva autèntica
labor: l'escriptura. Per aquesta raó, en alguns moments, el
protagonista viu una situació que, sense superar la barrera del
realisme ni arribar a l'absurd pròpiament dit, s'acosta als
personatges de Kafka els quals, engrunats en una maquinària
burocràtica inhumana, sota les exigències injustificades dels
funcionaris, cerquen la solució d'un problema trivial que es
converteix en una qüestió de vida o mort. Altres vegades, en
canvi, l'infortuni continuat del personatge central ens fa
pensar en una espècie de nou Ladri de biciclette.
El protagonista de La novel×
la és la víctima d'una societat em què la cultura no
interessa en absolut i envers la qual el poder, sobretot si
conté un missatge subversiu, mostra reticències i suspicàcies.
El personatge-narrador comprèn que totes les peripècies que
passa provenen del fet de dedicar-se a una activitat
menystinguda socialment: "Escriure, pintar, fer escultures, és
el que tenen considerat més baix. Estranyes ocupacions a les
quals només es dediquen els inútils, els subversius o els
borratxos" (p. 15). És el refús a la cultura característic de la
societat que l'expansió del turisme a generat, en la qual "Tot
el que es pot aconseguir amb diners, és a l'abast de l'habitant
de la nostra illa", però on es fa difícil veure que "algun dels
nombrosos nou-rics que proliferen com a bolets entri a una
llibreria a comprar les obres completes de Ramon Llull o una
novel× la de Jaume Vidal Alcover..."
(p. 44). Aquest menyspreu encara augmenta quan es tracta d'un
escriptor professional -és a dir, que viu exclusivament del que
escriu-, amb un passat polític compromés amb la lluita
antifranquista i que, a diferència de tants d'altres, ha servat
la independència, sense renunciar als seus ideals nacionalistes,
socialistes i ecologistes. Per altra banda, la competitivitat
que el consumisme actual ha generat obliga els autors a una
producció que, paradoxalment, els lectors no poden assumir: "Dins
el món literari no hi ha misericòrdia davant qui queda
endarrerit. El públic s'oblida de qui no obté un premi cada mig
any, qui no edita -almenys!- una novel×
la anual. Per a un autor que no publiqui amb certa regularitat,
no hi ha pietat ni misericòrdia" (p. 110). D'aquesta manera,
La novel× la és un document
punyent de la situació dels professionals de les lletres que ens
recorda algunes obres de Joan Puig i Ferreter, com Servitud
(1926) o Vida interior d'un escriptor (1928), també molt
properes a l'autobiografia, en què ja es denunciava la
marginació dels intel× lectuals
compromesos, que havien estat fidels als seus ideals. De fet,
l'obra de Miquel López Crespí s'ha de considerar un document del
"drama" -per què no dir-ho així?- que pateixen tots aquells
autors que no s'han doblegat davant les transformacions socials
i econòmiques de la Mallorca de les darreres dècades, amb tot el
que ens han duit de despersonalització i de renúncia a les
nostres arrels: "Potser és l'accelerat canvi d'una illa -es
pregunta el narrador-protagonista- que tot ho destrueix, sense
cap mena de nostàlgia ni consideració envers el passat. I qui
sap si jo, en Biel, la colla dels amics, no ho som ja una part
d'un passat que estan enterrant sota tones de ciment armat!" (p.
28).
Però, sens dubte, el que més atreu
l'atenció de La novel× la és
l'extensa galeria de personatges que hi són retratats. Pensam
que López Crespí no s'ha hagut d'esforçar gaire per elaborar-los
i li ha bastat basar-se en persones ben conegudes per tots, tot
canviant-los el nom i els llinatges (i, en alguns casos, només
els cognoms). De fet, La novel× la
pot ser llegida com una obra en clau -tot i que, també, alguns
personatges siguin més tost figures genèriques- i molts lectors,
just que coneguin un poc els ambients culturals illencs, podran
identificar fàcilment els éssers reals que s'amaguen -és un dir-
rere els noms de ficció. (Nosaltres renunciam a fer-ho, perquè
no volem robar aquesta emoció al lector). Però això no significa
que l'escriptor de sa Pobla no hagi accentuat una mica les
tintes per tal de posar un poc de sal al seu cuinat i fer més
mengívol el llibre. El director de la Casa de Cultura, amb un
passat esquerrà no gaire convincent, convertit ara en una peá
clau de l'establishment; l'escriptor afeccionat al whisky,
que empra la literatura per aconseguir relacions sexuals amb qui
sigui, i accepta una subvenció per escriure la biografia
exculpatòria d'un escriptor feixista; l'editor gasiu, que
escatima exemplars i drets d'autor i concep el seu treball com
un negoci qualsevol; l'autor famós, que redacta els discursos
del rei; el dramaturg oblidat, que es rebel×
la orinant davant l'ajuntament del seu poble el dia que
aconsegueix un premi important a Barcelona; el pintor compromès
i conscient, que des de fa dècades no ha fet no una exposició i
inverteix el seu talent tudat mirant el panorama d'aquest món
cultural; el professor universitari que, en un moment determinat,
cau en desgràcia a causa dels tripijocs del poder acadèmic; el
rector megalòman i degenerat; els membres del Club Literari, una
societat que hauria de defensar els drets dels seus associats i,
per tal d'evitar la competència dels escriptors menys ben
situats, impedeixen que el Conseller de Cultura doni subvencions
a la creació; etc. Tots ells són figures arquetípiques i amb un
cert grau d'exageració, encara que la majoria podria dur noms
reals.
Amb La novel×
la Miquel López Crespí ha elaborat un llibre que es llegeix
amb molta facilitat, encara que hi hagi una excessiva
insistència en algunes idees. Tanmateix, el que compta és el
retrat d'un món dominat per les petites misèries, per les
enveges i per rivalitats entre els companys, en què es combinen
factors tan diversos com la procedència social, la dedicació
professional o els orígens ideològics de cadascú. En aquest
context, el que menys interessa és, precisament, la qualitat de
l'obra; s'oblida ràpidament els grans autors desapareguts (Josep
M. Llompart, Jaume Vidal Alcover, Miquel Àngel Riera, etc.) i
els companys de ploma -convertits en els pitjors botxins dels
escriptor- només cerquen barrar-se el pas mútuament. En llegir
La novel× la el lector potser
pensarà que ha ensopegat amb les neures i les obsessions pròpies
d'un autor que se sent marginat, exclòs de la fama i els honors
que li correspondrien pels anys que s'ha dedicat a aquesta feina,
però que no té una visió justa de la realitat. És evident que
López Crespí, des del moment que ha triat un gènere com la novel×
la, no ha pretès fer una anàlisi objectiva dels nostres cercles
culturals. De fet el happy end del darrer capítol sorprèn
després de tanta negativitat acumulada durant les cent vint
pàgines del llibre i ens pot fer creure que, efectivament, el
narrador-protagonista tenia una visió deformada de la realitat.
Estaríem temptats de pensar-ho així si no fos perquè les
desavinences públiques dels escriptors mallorquins durant
aquests darrers anys i algun episodi de la novel×
la basat en fets reals, com el dinar dels escriptors del Club
amb el Conseller de Cultura -una anècdota en què, per cert,
López Crespí deixa de contar com un notable novel×
lista, periodista i expallasso va compixar, en sentit literal,
la Universitat de les Illes Balears- ens indiquen que potser el
novel× lista de sa Pobla no està
gaire equivocat amb les seves obsessions i que sí es pot parlar,
com ell fa, de "canibalisme" literari. Tal volta els lectors del
futur creuran que aquest llibre és fruit de la pura imaginació,
però és ben segur que els d'avui el podem considerar un document
fidedigne de la patètica situació actual de la nostra cultura.
(1) Article publicat en el número
135 de la revista El Mirall de l'Obra Cultural Balear (OCB)
(2) Miquel López Crespí: La novel×
la (Eivissa, Res Publica Edicions, 2002).
En cas de no voler rebre aquestes
informacions enviau un correu a:
mar.chicano@terra.es