La poesia mallorquina contemporània: Temps moderns: homenatge al cinema,
El cant de la sibil·la, Calendaris de sal i Les ciutats imaginades
Per Miquel López Crespí, escriptor
http://mallorcaweb.net/lopezcrespi/index.htm
Recentment Calambur Editorial ha publicat El jardín de las delicias (El
jardí de les delícies), una valuosa antologia de la poesia d'Antoni
Vidal Ferrando amb la seva corresponent traducció al castellà, obra del
també poeta Jaume Pomar. La documentada introducció que precedeix
aquesta important antologia és de l'escriptor i catedràtic de la UIB
Pere Rosselló Bover. En aquesta interessant introducció, el catedràtic,
en parlar de les motivacions eternes del poeta, anomena els temes
universals propis de la poesia al llarg de la història: l'amor, la mort,
la memòria, el pas del temps... Des de la poesia clàssica grega i romana
aquesta és la columna vertebral de la poesia universal. No hi ha cap
mena de dubte al respecte. Potser hi podríem afegir, pens, entre alguns
temes igualment constants i permanents, per exemple, la presència de
l'esperança envers un món millor i del combat per mudar unes situacions
d'injustícia que no complauen el cor sensible d'alguns poetes, els més
lligats al seu poble i al seu temps. Tot això sense obviar, com ja hem
apuntat, que la memòria, l'amor, la mort, la fugidesa del temps
esdevenen sovint les columnes fonamentals de la majoria d'autors. Però
qui no recorda l'impacte que ens produí en el seu temps la lectura del
poemari de Salvador Espriu La pell de brau (1960)? Era un Espriu que
s'identificava plenament amb la situació real de Catalunya i "Sepharad".
Era un càntic quasi èpic a les maldats de la dictadura feixista i de
confiança en el poble per a vèncer totes les endemeses de l'enemic. En
aquells moments, a mitjans dels anys seixanta, que és quan descobrim
Salvador Espriu, La pell de brau esdevé la síntesi perfecta del que
nosaltres entenem per "poesia civil", per compromís literari, d'unió
magistral entre forma i contingut, d'actitud ètica de l'intel·lectual
davant la situació d'opressió d'una col·lectivitat nacional, en aquest
cas la catalana.
La lectura dels grans clàssics, des de Ramon Llull a Bartomeu Rosselló-Pòrcel,
de Salvador Espriu a Vicent Andrés Estellés, d'Agustí Bartra a Miquel
Martí i Pol, de Josep Palau i Fabre a Joan Fuster, em féu adonar des de
la redacció dels primers poemaris a mitjans dels anys seixanta, que la
poesia resta coixa si l'autor no sap implicar-se amb el seu temps i amb
el seu poble. Malgrat que els anys vuitanta i noranta abundassin en
eixelebrats teoritzadors del menfotisme literari i que des d'un
neoparanoucentisme sectari determinats clans i camarilles provassin de
demonitzar la majoria dels nostres grans autors, el cert és que sense
aquest component ètic essencial l'obra d'art queda despullada d'una gran
part del seu valor i esdevé trist aparador de la misèria personal
d'aquell autor o autora. Cap persona amb dos dits de seny ignora que,
precisament, la forma més perfecta de compromís polític i ideològic
s'esdevé quan un autor afirma categòricament que ell no es vol
comprometre en res més que no sigui el seu jo egoista i personal; la
qual cosa, per defecte, equival a convalidar l'statu quo del moment.
En determinades circumstàncies, la no-implicació es converteix en
l'exponent màxim i més perfecte dels compromisos. Compromís amb el
poder, amb qui té la paella pel mànec. Per tant, que els propagandistes
del "no compromís" no ens vénguin amb flors i violes. Precisament el que
fa humans, universals, a Ramon Llull o Walt Whitman, a Maiakovski o
Alejo Carpentier, a Paul Nizan o Lev Tolstoi, a Mercè Rodoreda o Gabriel
Alomar, a Maksim Gorki o Miguel Ángel Asturias, és aquesta simbiosi
entre obra d'art i societat, entre forma i contingut. La sàvia que
circula per les artèries dels grans artistes, podem parlar del teatre de
Shakespeare, de Miguel de Cervantes o de Voltaire, de Mark Twain o Joan
Salvat Papasseit, és sempre la mateixa: la imbricació, a vegades quasi
absoluta, entre l'autor i els somnis i esperances del seu poble. La sang
que circula per les venes de Federico García Lorca, Bertold Brecht, Liam
O'Flaherty, Issaak Babel, Brendan Beham, Pere Calders, Anna Seghers,
Maksim Gorki, Pere Quart, Ernst Toller, George Orwell, Bartomeu Rosselló-Pòrcel,
Walter Benjamin, Sean O'Casey, Pere Capellà, Xavier Benguerel o Gabriel
Alomar és la sang del seu poble. ¿Que són homes que també saberen tenir
cura de la forma i que, en molts d'aspectes, varen rompre amb la reacció
cultural del seu temps? Si no haguessin estat innovadors, preocupats per
modificar conceptes, el que era establert pels academicistes de torn; si
no haguessin estat amants de l'experimentació, però amb contingut, mai
no haurien passat a la història de la literatura i l'art. Mai no haurien
creat res de perdurable. No es tracta, com voldrien que afirmàssim els
simplistes, que el poeta "canti la lluita" com, per exemple, ho va fer
Rafel Alberti en la seva oda a la resistència madrilenya en temps de la
guerra civil. I hem de reconèixer que, així i tot, és un gran poema que
molts menfotistes mai no podran escriure. No cal tenir l'actitud de Goya
quan pinta la resistència dels espanyols a la invasió francesa, però
també seria una forma superior d'art si algú pogués fer quelcom de
semblant. Com tampoc exigiríem del pintor successives repeticions
d'aquell Gernika de Picasso, que també és ruptura amb l'establert i
alhora compromís social i polític pur i dur. No demanam tant, malgrat
que la direcció sí que la indiquen aquests genis de la creació. En el
camp literari record ara mateix els set poemes de Clementina Arderiu en
la sèrie titulada "Sentiment de la guerra"; la impressionant "Oda a
Barcelona" de Pere Quart; la insuperable qualitat de Bartomeu Rosselló-Pòrcel,
quan en temps de la guerra escriu "A Mallorca durant la guerra civil";
el poema de Màrius Torres "La galerna i el llamp, el torb i la tempesta"
ens informen com, en els grans creadors, compromesos amb el seu temps,
els anteriors escriptors ho eren amb la República i contra el feixisme,
aquests autors, repetesc, no tenen ni han tengut mai res de pamfletaris
com solen acusar sovint els neoparanoucentistes aquells que segueixen el
camí marcat per aquests grans mestres. Un camí que perdura fins ara
mateix i que podem trobar en moltes de les obres de Miquel Martí i Pol,
Salvador Espriu, Jaume Vidal Alcover, Josep M. Llompart, Vicent Andrés
Estelles o el mateix Joan Brossa. I, també, en els poetes més moderns
com Antoni Vidal Ferrando, Ponç Pons, Pere Rosselló Bover, Joan F. López
Casasnovas, Jaume Santandreu, Víctor Gayà, per dir solament uns noms.
La reacció cultural demanava i demana que l'escriptor català o de
qualsevol indret faci abstracció de la situació en la qual es troba el
seu poble. Dins aquesta línia d'accentuat cinisme i menfotisme, la "màxima
intel·ligència" la demostraria aquell autor o autora que saben rentar-se
les mans amb elegància. La teoria del menfotisme social que té tant
d'èxit entre postmoderns i reaccionaris de tota època i contrada
explica, per activa i per passiva, que l'escriptor tan sols s'ha de
preocupar dels aspectes purament formals de l'obra i que ha de defugir
qualsevol plantejament polític, qualsevol concepció del món que pugui
entrebancar la "puresa" de la literatura. Com si el creador pertanyés a
una estranya i curiosa secta d'escollits, d'"incontaminats", oficiants
d'un misteriós culte esotèric a la deessa Bellesa, deessa que s'hauria
de mantenir allunyada de qualsevol mena de contacte amb els humans. No
importa que un país pateixi sota el poder de la dictadura més ferotge,
que aquella societat estigui a punt de perdre llengua i cultura, que els
seus millors fills i filles siguin torturats, afusellats en els fossars,
portats a l'exili, pateixin als camps de concentració. Per als
postmoderns tot això són ximpleries que no tenen per què afectar en res
el "ritme còsmic i biològic de l'autor" i, en conseqüència, la reacció
demana el rebuig explícit de qualsevol mena d'implicació política i
social. Dins aquesta línia de ximpleria reaccionària mai no es perdonen
actituds compromeses com les de Manuel de Pedrolo, Joan Fuster o Josep
M. Llompart. Però se sol tenir molta comprensió quan la relació de
l'intel·lectual és bona amb el poder. Una "comprensió" que no se sol
tenir quan aquest intel·lectual basteix una obra que denota la seva
preocupació per la humanitat i les nacions oprimides. A vegades, en
llegir aquestes estrafolàries concepcions, arrib a pensar si els
comissaris de pa amb fonteta el que volen és convertir la literatura en
un camp esterilitzat per a lluïment de certs doctors en lobotomia
cultural.
¿O hi ha tanta diferència entre aquesta mena de lobotomia cultural
bastida en moltes de les actuals societats neoliberals amb aquella de
més sagnant i evident del nazisme cremant llibres i empresonant i
assassinant intel·lectuals, artistes d'idees avançades, de mentalitat
progressista? Els nazis i els feixistes cremaven llibres i mataven sense
preocupar-se de bastir cap mena de coartada ideològico-cultural. Ara,
les sectes elitistes no poden recórrer als mateixos mètodes brutals i
ferotges. Amb la derrota final del nazi-feixisme l'any quaranta-cinc del
segle passat la reacció s'ha disfressat, i a voltes no tant!, i empra
multitud de subterfugis ideològics per a aconseguir els mateixos
resultats: l'extermini de la intel·lectualitat progressista, la
demonització de les idees que dificulten aquesta consolidació de la
reacció política i cultural.
Però parlàvem d'uns determinats poemaris, de l'efecte del pas del temps
en alguns dels llibres que he escrit darrerament. També he escrit damunt
la relació que hi ha entre algunes de les meves obres. De tot això n'he
parlat fa poc en uns articles que feien referència a la recent
publicació per Brosquil Edicions del País Valencià del meu poemari El
cant de la sibil·la, llibre que havia obtingut el Premi de Poesia Ciutat
de Sagunt 2004. Els articles portaven per títol "El cant de la sibil·la:
una aproximació" i "Temps gent de sa Pobla, Defalliment: memòries de
Miquel Costa i Llobera i El cant de la sibil·la".
En aquests dos articles i en parlar de l'origen dels poemaris El cant de
la sibil·la i Calendaris de sal, explicava que els llibres tenen
l'origen primigeni en l'obsessió que domina el poeta per la constatació
del pas inexorable del temps. I no solament en l'efecte de l'inexorable
pas del temps sinó també per l'esmicolament de molts dels somnis que
alletaren la nostra adolescència i joventut. Aquesta realitat és sense
cap mena de dubte el motor que posa en marxa l'esperit creatiu del
poeta. La nostàlgia com a motor literari. Una nostàlgia que, mitjançant
el control de la forma i el treball amb el llenguatge, ha contribuït a
bastir la majoria dels poemaris que he escrit i publicat en aquests
darrers anys.
Tot el que fa poc he escrit referent a El cant de la sibil·la i
Calendaris de sal es pot dir igualment respecte al poemari Les ciutats
imaginades, obra que acaba d'editar Cossetània Edicions de Tarragona,
llibre que guanyà el Premi de Poesia Ciutat de Tarragona 2005. I no ens
hauria d'estranyar que els articles fossin intercanviables i que allò
que vaig escriure en referència a El cant de la sibil·la ara, mudant el
títol, pogués servir per a explicar Les ciutats imaginades. Si ho fes,
puc assegurar al lector que aquella anàlisi no variaria en absolut. Per
alguna cosa, per motius ben concrets, ambdós poemaris són escrits en la
mateixa època. Ambdós llibres són reculls dels poemes escrits des de
mitjans dels anys noranta, després de l'ensorrament del socialisme
degenerat, la fi de la Unió Soviètica i la caiguda del mur de Berlín. El
cant de la sibil·la, Calendaris de sal, Les ciutats imaginades i Temps
moderns: homenatge al cinema, aquest darrer guanyador del Premi de
Poesia Miquel Martí i Pol 2002 que lliura la Universitat Autònoma de
Barcelona, són poemaris escrits sota l'efecte atordidor de constatar la
implacable vigilància de la terrible Dama de Negre sobre tots nosaltres.
La Senyora de les Ombres i l'Oblit, Ella, que ens espera ja, tenebrosa i
sense pietat davant del portal. Avui, des de la perspectiva que
proporciona haver deixat endarrere bona part de la teva vida, segurament
la més il·lusionada, la més plena de projectes i esperances, l'autor pot
contemplar com es congrien els núvols de la tempesta final i es va fent
evident la realitat d'una ben concreta i ineludible desaparició física.
Aquesta sensació d'anar arribant al final de la vida la podem trobar en
el poema "La calma més completa" del poemari Calendaris de sal, Premi
Marià Manent 2005 i encara inèdit. En els primers versos, l'autor, que
sap que no hi ha escapatòria possible, que ningú pot escapolir-se del
seu destí final, escriu: "D'aquí pocs moments ja seré senyor de la calma
més completa, / d'un inabastable univers de buits interminables: / el
silenci absolut que s'engrandeix a poc a poc / enllà del marc segur de
la meva finestra. / Deix enrere el dibuix de les gavines en el blau, /
el teu nom grafiat en l'arena d'una platja ja sense nom, / el record
amenaçador del pànic / quan m'aixecava sense la tebiesa de ta pell al
costat.".
El poeta, en constatar com s'han anat esmunyint la vida, els somnis, les
esperances, com han anat desapareixent amics, els familiars més estimats,
sent la sensació de trobar-se davant una inundació inabastable de la
qual no podrà escapar. Una inundació que cap paraula, cap estudiada
forma poètica o desfermat riu de metàfores, serà capaç d'aturar. La
vida, en la recta final en què estam submergits, presenta, sovint, un
aspecte amenaçador, ja que és quan, malgrat que sigui de forma
subconscient, hom fa recompte del que ha viscut i nota com els moments
autèntics el punyen, talment ferro roent, indicant, amb precisió
matemàtica, quines són les hores en les quals hem estat autènticament
feliços. I és precisament aquesta inundació que ve, furient, salvatge,
el que et fa recordar els moments amables i curulls d'esperances de la
teva existència. El motiu, doncs, de la majoria de poemes que comentam
seria deixar constància escrita d'aquests moments i d'aquestes
sensacions.
En el poemari Calendaris de sal, aquesta inundació final és descrita en
el poema "La inundació" en onze versos privats de tota ornamentació
verbal inútil. Versos secs, durs, implacables com la constatació certa
que ja som en els darrers segons: "Arriben de sobte tot d'inesperades
misses de difunts / (els pares morts, / els avis fonent-se en l'oblit /
amb desesperançada velocitat vertiginosa). / Notar la magnitud de la
inundació avançant per la casa. / Provar d'amagar la seva nuesa, /
l'extremada debilitat d'un infant que plora. / Però no puc albirar la
sortida, / aturar els darrers segons / que s'escolen per les canonades.".
I en el poema "Com un somni molt lent", del poemari Les ciutats
imaginades, la implacable realitat d'anar arribant al final s'imposa,
amb aquest sincera confessió que mostra al lector quins són els refugis
secrets de l'autor per a provar de defugir l'embranzida del temps.
Llegim: "Ara visc de records. / Tot es mescla i confon en la memòria. /
És com un somni molt lent que regressa i regressa / sense que pugui fer
res per aturar les imatges que em dominen.".
Si haguéssim de fer un resum molt sintètic del que volen expressar cada
un d'aquests quatre poemaris podríem dir que Calendaris de sal (inèdit
quan escric aquestes retxes en el mes de gener de 2006) és producte de
la forta impressió que em produïren les successives morts de molts dels
essers que més he estimat en aquest món: el pare, l'oncle José López,
que tant m'ensenyaren de lluita per la llibertat i la dignitat. La
dignitat dels vençuts, resistint el cinisme dels malfactors que oprimien
el poble; els avis, materns i paterns, ja que amb ells desapareixia el
món de la Mallorca d'abans del turisme, les arrels de la terra que
alletà els meus anys d'infantesa plobera, i també els heroics lluitadors
dels anys trenta que han anat desapareixent amb els anys. Igualment serv
el record dels amics i companys de lluita més joves, aquells que eren al
costat nostre en temps de la restauració borbònica, la mal anomenada "transició"
i que ja han estat engolits pel forat negre de la Mort. Calendaris de
sal també repassa l'l'omnipresència de la postguerra en la vida de
l'autor. L'autor se sap condicionat per aquella postguerra de cínics,
assassins i voltors que exterminaren, per la força de les armes i de la
mentida, el més sà de la nostra nació, els Països Catalans, i de l'Estat
espanyol. Els amics i familiars morts, les idees i l'exemple de com
enfrontaren la derrota i la tèrbola postguerra de sang i misèria són
alguns dels punts fonamentals dels bastiments de la meva consciència, el
motor, com he dit, que t'ha d'una determinada manera i no d'una altra.
A partir d'aquí podrem entendre i capficar-nos en les pàgines de Temps
moderns: homenatge al cinema, El cant de la sibil·la i el poemari més
recent, el que ha editat Cossetània Edicions, Les ciutats imaginades.
En l'article "Temps i gent de sa Pobla, Defalliment: memòries de Miquel
Costa i Llobera i El cant de la sibil·la", a part de relacionar i
explicar l'estreta unió que hi havia entre el llibre d'història local
Temps i gent de sa Pobla, la novel·la Defalliment i el poemari editat
per Brosquil Edicions, contava com la majoria de poemes tenia relació
amb la provatura sentimental de deixar constància dels meus records
d'infant, d'aquella època que maldam per imaginar daurada: les
excursions i vacances a ses Casetes de sa Pobla a la badia d'Alcúdia,
davant l'Albufera, els estius passats al port de Pollença, els viatges a
Lluc, les excursions a Formentor, estades a Muro, Aucanada, el Mal Pas,
la vida a sa Pobla...
La presència corprenedora de la infantesa, de l'esplendent paisatge
sense hotels que guaitàvem aleshores, queda reflectit en aquests vuit
versos del poema "Llums enceses en els dits" que el lector pot trobar en
el poemari El cant de la Sibil·la: "Descobrir per primera volta coves i
penya-segats, / l'indret on nien les gavines, /els corbs marins que ens
envoltaven. / Com si haguéssim begut molt de vi / i no poguéssim
controlar les emocions: / volar damunt el maragda ardent del verd /
content de portar llums enceses en els dits.".
El cant de la Sibil·la és l'intent de deixar constància d'aquells
moments esvanits ja per la cendra de les hores però que es conserven en
la memòria amb la força intacta de quan els vivíem amb tota la joia de
la nostra infància i adolescència. Aleshores els pares i els familiars
eren joves, alegres i riallers. Res no presagiava la Nit, l'obscura
presència que ens aniria portant, de forma imperceptible però ferma,
fins davant el mur de la darrera pregària i el postrer alè.
Els poemaris que comentam no són escrits de forma independent l'un de
l'altre. Que ningú s'imagini que un llibre concret és un producte d'una
època i un altre d'un altre moment històric. De cap manera. Els llibres
de què parlam, igualment que algunes de les novel·les, obres de teatre i
llibres de memòries recents, són escrits en la mateixa època, el temps
que va de començaments dels noranta fins al dos mil. Cas, per exemple,
del poemari Temps moderns: homenatge al cinema, premi de poesia Miquel
Martí i Pol 2002 i editat l'any 2003 per la Universitat Autònoma de
Barcelona (UAB). Era "normal" que en aquesta recerca desesperada per a
provar de salvar els instants de joia de la joventut, les esperances del
passat, els descobriments intel·lectuals dels anys seixanta, sortís
també el ressò d'aquelles pel·lícules i artistes que anaren
condicionant, amb el pas dels anys, la nostra forma d'entendre el món,
l'art, la vida, la lluita per la llibertat. En la grisor de la
postguerra, en plena repressió franquista contra els pobles i contra les
llibertats més elementals de la persona, el cinema esdevenia la porta
oberta a tots els misteris i totes les possibilitats. Breu, senzill
homenatge, doncs, al record d'aquelles llunyanes horabaixes asseguts al
"galliner" o les butaques dels cines de sa Pobla: Can Guixa (el
"Principal") o Can Pelut (el "Coliseum"), el Salón Montaña o en aquell
modern "Cine Montecarlo" de començaments dels anys seixanta... Llunyans
diumenges amb Fred Astaire i Ginger Rogers, Chaplin, i Lauren Bacall...
Gene Kelly i Debbie Reynolds ballaven i cantaven en la pel·lícula
Cantant sota la pluja; ens atemorien Peter Cushing i Cristopher Lee en
les pel·lícules de vampirs, Marlene Dietrich era un àngel blau la
bellesa de la qual, érem molt joves aleshores, encara no acabàvem de
copsar. Quants dies d'hivern i d'estiu fugint de les rituals cançons
dels falangistes, dels avorrits sermons dels sacerdots, anant a veure
les aventures de Robin dels boscos i El capità Blood! Més tard, després
dels crits de Janet Leigh a Psicosi, arribaren Els contes de la lluna
pàl·lida de Kenji Mizoguchi. La dictadura moria matant, agonitzava ja
des de finals dels seixanta quan els miners d'Astúries i Lleó, els
treballadors de Barcelona i València, iniciaren les grans lluites contra
el feixisme i el capitalisme. Temps moderns. Homenatge al cinema vol
deixar constància de l'efecte màgic i enervador del Potiomkim, la màgia
cinematogràfica de Serguei Eisenstein obrint totes les possibilitats del
cinema. Eisenstein a Leningrad filmant Octubre; memòria igualment de La
batalla d'Alger... i de Roma, città aperta, L'any pasat, a Marienbad,
Alphaville, Casablanca, sense que hi manquin Buñuel, Chabrol, Godard i
Dziga Vertov avançant amb la cavalleria roja d'Issaak Babel en direcció
a la revolució universal que defensen Lenin i Trostki abans de tots els
crims de l'estalinisme i l'entrada de les tropes feixistes a Barcelona
l'any 1939.
Quatre poemaris, Temps moderns: homenatge al cinema, El cant de la
sibil·la, Calendaris de sal i Les ciutats imaginades, que surten,
evidentment, de la constatació de la fugacitat de la vida, de la
impossibilitat d'aturar el temps, de servar, ni que sigui mitjançant per
la metàfora i la paraula, tot allò que conformà la nostra efímera
existència damunt la terra.
http://www.nodo50.org/ixent/escriptor.htm Llibres de l´escriptor Miquel
López Crespí (Web Ixent)
|