MIQUEL LÓPEZ CRESPÍ I LA NOVEL·LA HISTÒRICA A
MALLORCA: CATERINA TARONGÍ (LLEONARD MUNTANER EDITOR)
Per Mateu Morro Marcé, historiador
En Miquel López Crespí ha fet molta de feina per
recuperar la nostra història a través de la literatura. La tasca que ha
duit a terme com escriptor i periodista és enorme. La seva aportació
constitueix una obra extensa, que abasta la prosa, la poesia i el
teatre, i que toca d’una manera o de l’altra multitud de temes i
moments del nostre passat i el nostre present. Ara, amb aquesta nova
novel·la, torna tractar el tema de la guerra civil i la repressió que
la va seguir, per reconstruir amb detall un moment de gran importància
en la història del poble de Mallorca, una fita que ha condicionat
generacions senceres de ciutadans, i que en certa manera ens segueix
condicionant i és encara, més per desgràcia que per sort, una part del
nostre present.
Han
passat
molts d’anys de llavors ençà. Aviat farà vuitanta anys d’aquell
terrible estiu de 1936, inclement i indecent no per la calor que sol
fer el mes de juliol sinó per la inhumanitat que anava a lloure per
camins i carreres. Quants de patiments, quants d’assassinats, quantes
persones que varen veure la seva vida capgirada i totes les esperances
trencades! Quina tremenda passa enrera a tots els nivells de la
cultura, de la societat, de la política i de la vida!
El cop va
ser brutal i va deixar ferides pregones, però els anys, un darrera
l’altre, van passant. En desaparèixer les persones que visqueren els
fets desapareixen també els testimonis i, amb ells, la memòria viva de
tot el que es va esdevenir. Per un altre cantó, la memòria del passat
fa nosa i no és gaire fomentada des dels grans mitjans culturals,
d’informació i de creació d’opinió. Per això, tasques com les de na
Margalida Capellà, que amb el seu llibre “Dones republicanes” és la
inspiradora directa de “Caterina Tarongí”, són d’un valor
excepcional.
La feina dels
creadors també és important i, de fet, són molts els llibres escrits a
Mallorca que tracten la Guerra Civil. Però pocs ho fan amb la
profunditat i l’exigència de rigor amb què ho fa Caterina Tarongí,
elegint a consciència els protagonistes entre la gent que tan sovint és
oblidada per la història oficial. Miquel López Crespí se centra en una
triple dimensió de la repressió: repressió de gènere i humiliació en
tant que dones, repressió col·lectiva i segregació social dels xuetes
de Mallorca i repressió directa de l’oposició cultural, social i
política. Sobre aquests tres eixos aixeca l’arquitectura de la
novel·la.
Tant la
investigació com la creació literària són espais imprescindibles de
reconstrucció de la memòria històrica i són necessaris -en contra del
que hi ha gent que diu- per poder mirar lluny i anar cap endavant. La
Guerra Civil segueix sent una qüestió actual. Vulguem o no vulguem. És
actual en tant que memòria històrica viva, recuperada per escriptors i
investigadors com en Miquel López Crespí i na Margalida Capellà i és
actual també en tant que és l’expressió d’una realitat de domini
polític i social, de caràcter estructural, que, si més no d’una manera
parcial, segueix operativa.
Fa uns anys
pareixia que aquest era un tema tancat i es tenia la impressió que de
cada cop tot allò de la Guerra Civil i la repressió se’ns feia més
lluny. La transició deien que havia estat modèlica i, en teoria, basada
en la reconciliació. En aparença s’havia passat pàgina. Tot això ha
canviat d’ençà que la crisi econòmica ha posat en evidència la
fragilitat de tantes coses que semblaven sòlides. Ara veim que ens
pensàvem haver superat la història en positiu i que en realitat el que
s’havia fet era amagar-la. Pareixia tot superat, quan de cop i volta
se’ns fan evidents comportaments que reprodueixen els coneguts
esquemes de la intolerància i la negació de la democràcia. La
monarquia, l’estat centralista, el sistema financer, l’església,
l’exèrcit... se’ns mostren en actituds que pareixien superades. Maneres
de pensar i d’actuar que recorden la crispació obsedida dels enemics de
la democràcia i la justícia tan ben reflectits a la novel·la d’en
Miquel López Crespí
Caterina Tarongí publicada per Lleonard Muntaner
Editor.
Els
protagonistes de Caterina Tarongí estableixen un diàleg interior amb
ells mateixos i, a la vegada, amb un món opressiu que els vol esclafar
i que mai no els deixarà ser lliures. Amb una depurada tècnica
narrativa l’autor aconsegueix recuperar la petita història d’unes
persones dignes en un món que de cop esdevé més indigne i, mot a mot,
ens va refent una part de la nostra memòria històrica. El discurs
narratiu dóna, amb encert, protagonisme a les oblidades, als fugitius,
als empresonats i als assassinats, en una novel·la oberta, que potser
qualque dia, si a en Miquel li lleu, s’acabarà d’escriure.
Miquel López
Crespí fa que siguin els ulls de Caterina Tarongí els que copsin
l’episodi que es descabdella a partir de juliol de 1936 i ens el
mostrin des de la visió incrèdula d’una persona que mai hagués pogut
imaginar que existís en el món tanta malvolença ni que es congriàs
tanta enveja dins els cors de les persones, però que alhora té tota la
lucidesa de qui té els peus ben fiters a la terra que estima.
; La història
es repeteix amb un cert moviment cíclic. La terrible repressió de les
persones d’esquerra, la tortura i assassinat de mallorquins condemnats
per judaïtzants, expressen un pensament intolerant que nega el dret a
qualsevol diferència i uns grups dominants disposats a fer tot el que
sigui per mantenir els seus privilegis. Aquesta actitud, tan viva a
hores d’ara en els grans mitjans de comunicació de la dreta espanyola,
és la que nega el dret a decidir i que, ben al contrari, es replanteja
recentralitzar l’estat autonòmic a la seva mesura. Estam davant unes
elits molt geloses del seu predomini, que no tenen en absolut una
cultura de la diversitat i que són refractàries a tota casta de
pactes i concessions als “altres”: be siguin els sindicats, l’esquerra
o les nacions diferents de l’espanyola o castellana. I d’això va
aquest llibre que lliga els fets del segle XVII amb els del segle XX,
amb habilitat i intel·ligència, teixint un discurs de llibertat i
dignitat front a unes circumstàncies brutals. Caterina Tarongí, doncs,
és un llibre compacte, sòlid i sense escletxes. Escrit en un estil clar
i precís. Un llibre trist també, que ens descriu el retaule terrible de
la repressió a través d’històries sentides i senzilles, que tots hem
senti contar qualque vegada, i que ens mostra la repressió en una
dimensió global, de sentit històric: la repressió ancestral de tot allò
que surt dels esquemes dels poderosos.
Miquel López
estableix un paral·lelisme entre la vida i persecució dels jueus i la
vida i persecució de les persones d’esquerra a Mallorca.
La comparança
no és absurda perquè els dos moments tenen moltes coses en comú. Són
dues realitats completament diferents, és obvi, però que topen amb uns
mateixos comportaments dels grups de poder i també, tot s’ha de dir,
amb la complicitat, activa o indiferent, de la majoria de la població.
Perquè aquest és un fet que no s’ha d’oblidar: la manca de
modernització, la manca de democràcia, la destrucció de la identitat
nacional del poble de Mallorca, s’ha fet amb el suport actiu dels grups
dominants mallorquins i el consentiment de la immensa majoria de la
població. Eren molts de mils els que anaren a veure cremar gent a
finals del segle XVII i eren molts el que desfilaven i anaven a les
misses d’acció de gràcies a cada èxit de l’exèrcit franquista. Per no
parlar dels suports socials al règim en els llargs i pacífics anys de
dictadura, els anys de pau i creixement econòmic, quan es varen posar
els fonaments de l’economia turística.
És cert que,
tot i les involucions i crisis, les coses han millorat molt en relació
a aquells temps de foscor, però encara roman viu molt del passat més
fosc que va protagonitzar episodis com els que en Miquel descriu
mestrívolament a Caterina Tarongí. Viure una altra religió no era
possible, en aquella Mallorca obscurantista del Pare Garau, sense
córrer un perill cert que et tancassin i potser et matassin. I
pensar pel teu compte en aquella societat de fa vuitanta anys, quan de
nit els matons pasturaven a lloure assedegats de sang, també era molt
perillós. Les societats de tarannà tolerant, les societats
democràtiques, no generen mai situacions tan opressives. Aquestes
situacions sols són possibles en societats en les quals el discrepant
no és acceptat, i és vist com un delinqüent, un “heretge”, un pervertit
que “no és com els altres” i que mereix ser aniquilat. Mantenir les
pròpies conviccions en aquestes conteses, ni que sigui de manera
privada, és cosa d’herois i de valents. I aquests papers solen estar
reservats als homes. Són molt poques les dones que aconsegueixen que el
seu nom sigui present en els llibres d’història; a la dona li toca un
paper més reservat, de segona línia. De tota manera les dones sovint
juguen un paper cabdal, com es veu en el cas dels xuetes del segle
XVII, en la transmissió cultural que fa possible la pervivència de la
identitat comunitària. Per això la dona ha estat perseguida com a
heretge, bruixa, fetillera, judaïtzant o com a encobridora i protectora
d’opositors. Les dones varen jugar un paper activíssim a Mallorca a
partir de juliol de 1936 i possiblement, tal i com descriu la novel·la
de Miquel López Crespí, varen ser elles les que protagonitzaren els
millors moments de sacrifici i solidaritat.
Na Caterina
Tarongí és un personatge de la nostra història, i un referent de la
resistència digna i ferma davant l’opressió, que va ser més intens
durant la Segona República quan Gabriel Alomar i altres intel·lectuals
progressistes s’hi comprometeren, intentant posar les fites d’una nova
identitat democràtica. Forma part del nostre martirologi, al costat
d’Emili Darder i Aurora Picornell. Però la memòria del poble mallorquí
està filtrada, amb caràcter previ, per un sedàs que no deixa passar
segons quines arestes. Els esforços per recuperar uns noms que
cohesionin la migrada consciència col·lectiva de les illenques i
illencs troben moltes traves en el seu llarg pelegrinatge.
Així la
Germania és una gran desconeguda del poble mallorquí, la Guerra de
Successió està tapada amb set panys i, en general, la nostra història
malviu escassament coneguda entre la població. El que hi ha, a un
nivell de gran difusió, és l’intent d’encolomar-nos una història
oficial falsa i feta a mesura d’ideologies reaccionàries i
assimilacionistes. És la marca España, que en diuen ara. L’escola és
l’únic reducte que resisteix, ho saben, i per això van per ella. Els
molesta la tasca enorme i desinteressada, que mai podrem agrair prou,
que han fet milers d’ensenyants per formar persones conscients, actives
i crítiques. Desmuntar l’escola és el seu gran objectiu.
Per això hem
de llegir i acollir amb interès aquesta novel·la, que entra en un tema
difícil que n’hi ha que voldrien que fos silenciat per a sempre.
Llegint Caterina Tarongí hi hem de trobar els arguments positius per
voler una societat més justa i més democràtica. És cert que els nostres
grans moments històrics són moments trists, de derrotes i desgràcies
col·lectives, però l’exemple dels que lluitaren i mantengueren unes
conviccions és el que fa possible la continuïtat d’un fil alliberador
mai estroncat i avui més necessari que mai.