Per Miquel López
Crespí, escriptor
http://mallorcaweb.net/lopezcrespi/index.htm
De cop i volta
m'adonava que no hi havia forma d'aconseguir que determinats
diaris i mitjans de comunicació se'n fessin ressò de la
publicació per part d'Edicions Cort de Ciutat de
Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge a
Josep M. Llompart. El blocatge del comissariat
neonoucentista i reaccionari continuava i s'anava
consolidant. Ja eren quinze les obres silenciades (i algunes
d'elles atacades de forma ferotge per aquest personal
ressentit i envejós!). Mesos després de l'edició del llibre,
les pàgines de cultura de diversos mitjans de comunicació no
havien fet la més mínima menció, ni que fos a tall
simplement informatiu, de la seva sortida al mercat. Quina "objectivitat"
i "professionalitat" en el tractament de la nostra cultura!
M'adonava que les
campanyes de silenciament patrocinades per certs sectors del
poder i pels menfotistes de sempre que malden per controlar
la nostra cultura continuaven essent efectives. El blocatge
contra els autors considerats "dissolvents" continuava més
ferm que mai. Cap escletxa de llibertat. Cap bri
d'objectivitat. Pertot arreu pàgines i més pàgines
promocionat escriptors enriquits en el servei al règim. Cada
dia estam assistint a la promoció i enlairament d'"intel×
lectuals" de dubtosa condició, especialistes en la
demonització contínua de l'obra i la persona de, per posar
alguns exemples paradigmàtics, Joan Fuster, Gabriel Alomar,
Andreu Nin, Gonçal Castelló, Josep M. Llompart, Pere Quart,
Salvador Espriu o Vicent Andrés Estellés. Alhora que es
promociona l'escriptor no conflictiu, el servil, també al
seu costat constatam com aquest suplements s'omplen de
pretesos "estudis seriosos" referents a qualsevol escriptor
de poca categoria. Per cap ni banda cap notícia, cap
informació d'aquelles novel× les,
poemaris, obres de teatre, llibres de memòries o d'història
considerats "inferiors" per aquest barroer comissariat
d'anar per casa.
De tota aquesta
problemàtic en parl precisament en Literatura mallorquina
i compromís polític. Concretament en els capítols "Escriptors
mallorquins a Barcelona: per la unitat territorial i
cultural dels Països Catalans" (pàgs. 153-158), "En defensa
dels escriptors catalans" (pàgs. 159-162) i en "Els
problemes de l'escriptor català" (pàgs. 181-190).
En el capítol "Els
problemes de l'escriptor català" de Literatura
mallorquina i compromís polític fem una anàlisi
del problema de la necessària professionalització de
l'escriptor català i, a tall informatiu, es parla dels
primers articles i primeres reunions d'escriptors
mallorquins que l'any 1969 i 1974 fèiem a Mallorca; articles
parlant de la problemàtica dels nostres autors que sortien
publicats al diari Última Hora, Diario de Mallorca;
les trobades i rodes de premsa en els baixos de la Llibreria
Tous que a començaments dels setanta dirigia Antoni Serra.
Són els anys en els quals faig feina amb Frederic Suau en
aquell agosarat experiment de lluita cultural que va ser la
Llibreria L'Ull de Vidre i, igualment, de l'edició
dels meus primers reculls de narracions a l'Editorial
Turmeda. De tot això n'he parlat en els llibres
L'Antifranquisme a Mallorca 1950-1970 (Lleonard Editor,
Ciutat de Mallorca, 1994), Cultura i antifranquisme (Edicions
de 1984, Barcelona, 2000) i No era això: memòria política
de la transició (Edicions El Jonc).
Unes setmanes abans
de concretar la presentació amb la presidenta del Consell de
Mallorca i amb els amics Sebastià Serra, Antoni Mir i Ferran
Lupescu, recordava tota aquesta concreta problemàtica de
l'escriptor. A part de les nombroses campanyes rebentistes
en contra meva, els silenciaments concrets damunt la meva
obra, els atacs que, en el moment més inesperat surten per
ací per allà per provar d'anihilar l'esperit de resistència
dels nostres escriptors i de qui signa aquest escrit en
particular, pensava també en tants i tants bons amics, grans
escriptors, homes i dones compromesos amb la nostra terra i
que són diàriament estigmatitzats (si no silenciats) pel
comissariat de tots conegut. Aquesta és una situació quasi
insostenible per a un autor que, com qualsevol escriptor,
vol donar a conèixer la seva obra al potencial públic
lector.