Poetes de les Illes
Un violí en el crepuscle (Viena, 2000), de Miquel López Crespí
Per Miquel Rayó, escriptor
"S'apropa l'hivern..." (Un violí...,).
Ho ara l'Home, a la fi quasi de sobte, després de molts d'anys i de
molts versos. Ho sap l'Escriptor. La descoberta l'atabala. Possiblement
per primera vegada, l'escriptor té por. Té la Por. Ha perdut peu.
Necessita trobar sòls nous on afermar les passes comptades que li
manquen. Coneix la brevetat del temps que resta, després d'haver-ne
viscut molt, enderiat en mites que s'esbuquen.
"Absort,
intentava recuperar alguns fragments dispersos
d'allò que no feia gaire ens havia fet tremolar l'ànima". (Un
violí...,).
En el poemari de Miquel López Crespí (Sa Pobla, 1946) Un violí en el
crepuscle (Viena, 2000), el lector que ara vos parla -potser perquè es
troba també en una semblant cruïlla- hi troba sobretot un poeta que es
pregunta. Si hem de senyalar les fites del llibre,
són aquestes: l'infant enyorat, el desencís per la derrota d'uns ideals
que es creien nobles, el desconcert conseqüent, la solitud, i molt
especialment, la novetat, la primera salutació a la Mort des dels poemes.
Són temes, és cert, que en aquests moments ens convulsionen.
Tots coneixem, poc o molt, les obsessions literàries de López Crespí.
Obsessions que ja configuren una poètica personal; fecunda en textos,
concentrada en idees.
López Crespí escriu des de la riba dels vençuts, als quals encara manté
una fidelitat també obsedida. Ferm, és un dels pocs autors que no fa
renúncia del seu passat de vegades subversiu, de vegades clandestí. No
en fa tampoc vanaglòria. Simplement, decebut, s'interroga sense trobar
cap resposta satisfactòria.
"...davant la poderosa extensió de la catàstrofe,
les obscures façanes dels edificis
plenes d'agònics grafismes que un dia convidaren a la revolta"
(Un violí..., 65).
És el temps, doncs, del no saber què. Del no saber per què. Sense odis i
resignat, López Crespí accepta que passen els anys. L'escriptor ha
assolit a la fi l'edat de fer recompte. L'edat de recordar-se infant i
d'enyorar
"La llibertat
[la] pàtria antiga..." (Un violí..., 52).
Què en queda ara d'aquell infant? Un home. Un home sol. Un home sol que
tremola.
"des dels peus fins a la gargamella,
en notar l'implacable treball dels corcs dins la sang"
(Un violí..., 66).
Ni en els anteriors llibres de poemes de Miquel López Crespí, ni en els
seus textos en prosa o per al teatre, no ens havíem trobat mai una
confessió tan colpidorament personal, íntima, des de la nuesa insòlita
de l'home que ja veu que li és a prop, potser més del que ell voldria,
el
"moment exacte de tocar amb els dits les ribes mortes dels espills" (Un
violí..., 27).
Fins ara, les poesies del nostre autor contenien un contundent esperit
pedagògico-polític, compartit o no pels seus lectors. Ja hem apuntat que
la seva poètica s'explicava des de l'obsessió, des de la tenacitat
literària que permet el fet de disposar d'un sòlid fonament de clars
principis ideològics; principis que, cal sincerar-se, més d'un pic
retallen la possibilitat de la immersió en els indrets més profunds de
la ment, on és possible trobar l'essencial grop d'angoixes i
d'esperances d'un poeta.
Però, s'ha produït un trencament radical en l'escriptura de Miquel López
Crespí: l'autor, sense deixar de ser un home amb un arrelat compromís
polítics, és ara simplement un home madur que tremola.
Estovada la ideologia, desat en qualque calaix -però, no oblidat- "l'inútil
repertori de pobres principis marcits..." (Un violí..., 58), López
Crespí se sap persona de carn i os, humà, mortal. Mira entorn i se veu
abandonat entre nosaltres, sense la seguretat compacta i impermeable que
li donaven aquells principis de retòrica subversora. S'ha acabat. Ara,
el poeta mira
"sorprès com s'escapoleixen els anys
amb tota llur càrrega grossera d'amenaces" (Un violí..., 71).
I sabeu? El preferim així, més a l'abast, més fràgil, més poruc, més com
nosaltres. El que en altres poemaris era de vegades a un pèl de ser
doctrina, és en aquest una declaració d'humanitat commovedora:
"Et veig venir entre les oliveres argentades de l'horabaixa.
Tu altre pic, obrint amb un somrís indulgent
les tombes dels dies que encara ens esperen,
matemàtics..." (Un violí..., 34).
El preferim així, doncs, perquè en lloc d'escriure des de la reflexió o
des de la ràbia -reflexió i ràbia que més d'una vegada ens hem fet
nostres-, el poeta ens escriu ara des d'una insospitada tendresa; des
d'ella, i potser sense adonar-se'n, és capaç d'ajudar-nos en la recerca
de la nostra pròpia reconciliació amb la vida. Pel fet que compartim amb
ell el pensament que "...la nostra durada damunt la terra / és talment
com el d'una efímera palpitació captiva" (Un violí..., 38), trobam en
les seves noves paraules, impensades abans, un gra de remei, un bri de
conhort amical. La didàctica política ha esdevingut pedagogia poètica. A
la fi despullat, el poeta se' ns mostra tal com és i declara:
"la meva única riquesa és la sang que em circula per les venes" (Un
violí..., 45).
El poeta es fa lúcid: mira enrera i comprèn.
Escriu com sempre des de la riba dels vençuts. Però ara ho fa amb una
fràgil, humana bondat.
Miquel Rayó, presentació del
poemari de Miquel López Crespí Un violí en el crepuscle -Viena, 2000-.
Centre de Cultura Sa Nostra. (29-XI-2000).
http://www.nodo50.org/ixent/escriptor.htm Llibres de l´escriptor Miquel
López Crespí (Web Ixent)
|