De sempre em sorprenien aquelles imatges salvades de la desfeta per pur
miracle. Cotxes amb grans sigles pintades a les portes, "UHP, uniu-vos,
germans proletaris", "CNT-FAI", "UGT", "POUM". Desfilades d´improvissats
soldats amb espardenyes i roba de feina marxant, decidits, a la mort,
talment anassin a una festa. Tothom imaginant que la revolta militar
durarà uns dies i que, els feixistes, en veure les banderes de la
CNT-FAI fugiran a la desbandada. Camions protegits amb planxes de ferro,
amb retxilleres per on col·locar el canó del fusell o la metralladora,
improvisats tancs populars que tengueren una importància cabdal els
primers dies de combats. Llargues desfilades de vehicles de totes les
marques cap els fronts. Els Fiat i Renault esportius de rendistes i
senyorets que mai no havien fet feina, endiumenjats de símbols
proletaris, curulls d´al·lotes rialleres que mostren, orgulloses, les
pistoles agafades als oficials franquistes morts a la caserna de la
Muntanya o plaça de Catalunya. Camionetes del repartiment del pa i la
llet, amb canons que apunten el cel i treballadors que mostren el fusell
en una mà i el pernil en l’altra. La banda de música de Sants que
interpreta Els Segadors, La Internacional i La Varsoniana. (Miquel López
Crespí)
Pàgines del meu dietari: les fotografies de la guerra
Per Miquel López Crespí, escriptor
http://mallorcaweb.net/lopezcrespi/index.htm
Tenir el pare, uns oncles que havien estat en primera línia en la lluita
contra el feixisme conformà, de forma absoluta, la meva vida. Ho puc dir
ara, quan ja fa prop de vint-i-cinc anys d'ençà la mort del pare. Potser
ha estat aquesta prolongada absència, la que m´ha fet més conscient del
pes del passat en la meva vida. Anys més tard de la seva desaparició
física també morien els oncles, ferms, amb les idees que sempre havien
defensat aferrissadament, inflexibles quant a la necessitat d’acabar amb
les injustícies d’una societat que barrava el pas al naixement dels
somnis.
Quin vendaval furient i sense pietat, la Mort! La generació de
lluitadors dels anys vint i trenta del segle passat ha anat
desapareixent de forma inexorable, deixant-nos hereus del tresor
inabastable de les seves esperances i magnes utopies. Mir les
fotografies que tenc penjades davant la màquina d’escriure. Tot m´indica
que he de continuar feinejant per deixar constància d´una història que
es fa més i més gran amb el pas dels anys. Són les veus del pare i els
oncles, dels presoners republicans dels anys quaranta, els homes i les
dones que m´inocularen el verí de la revolta i que ara, retornant des
del llarg viatge que feren pel fred, seran per sempre més al costat,
fins al moment del meu darrer alè.
Sóc vora seu. Sent la seva agitada respiració. Veig els rostres
provinents del passat. La corrua de presoners que davalla del vaixell en
un llunyà estiu del 40. Com en somnis, a les palpentes, cerc el pare.
Potser el trobi pel tacte, o demanant a les ombres evanescents que,
provinents del passat, van sortint de la bodega del vaixell. Però ningú
em veu ni em pot sentir. Jo encara no he nascut. No sóc res. El pare
encara no ha davallat a terra. Els fan formar a coberta. Conten els
presoners. Tot començarà a canviar quan trepitgi terra mallorquina. Una
arribada sense possible retrocés. La terra que veu serà la que
l´acollirà el dia de la mort. Dóna una llambregada al port, la catedral,
els pescadors que davallen el peix que han acabat de pescar i donen les
caixes plenes de sardines i alatxes a les peixateres que esperen,
impacients. Els filferros del camp de treball que encara vaig tocar amb
les mans, quan era un infant i el pare ens portava als indrets on va
romandre a mans dels guanyadors. La història dels oblidats. Els
historiadors empren xifres, nombres desprovists de sang i d´esperit per
descriure les grans batalles, els fets que, en la seva opinió,
trasbalsaren el món. Obris qualsevol llibre referent a la guerra i pots
llegir: "A la batalla de l´Ebre els republicans tengueren cinquanta mil
baixes, entre morts i ferits". Però cada nombre d´aquests cinquanta mil
és format per un ésser de carn i os, un home com el pare, els oncles,
els companys de les trinxeres que sentien damunt la pell, la carícia de
les formigues, la gèlida ganivetada del gebre a l´hivern, a Terol; el
ferro roent del sol, a l´estiu, a qualsevol front d´una Castella en
flames, per les terres ermes d´Aragó moments abans d´entrar en combat.
La majoria dels combatents eren joves que no havien complit els vint
anys i que, quan el comissari donava l´ordre definitiva d´abandonar els
refugis, pensaven en la mare, els germans, els jocs d´infant, en alguna
primavera remota on encara hi havia geranis sota l´emparrat, jocs
d´adolescent a la platja o la vorera del riu, sota l´ombra protectora
dels oms. Després, la bala i la metralla travessant el pit. Els crits
d´angoixa, la negror definitiva que poblava l´antic espai obert que
abarcaven les pupil·les. Morir amb la pols de la terra dins la boca,
mesclant-se amb la sang que, fluent, raja, de les ferides i es confon
amb pedres i terrossos. I la paraula "Mare!", en la boca dels moribunds.
Quanta sang vessada, segles de treball esclau per arribar a l´instant de
l’acomiadament definitiu! El pare morí el mes d’agost del 84, d´un
infart sobtat. Dies abans de ser ingressat a l´hospital es va trobar
malament. No podia respirar. S’ofegava. Els metges li prohibiren fumar.
Tots sabíem que la ferida que tenia al cor no es podia guarir i que el
cor petaria d´un moment a l’altre. Em demanà una cigarreta que fumà
d’amagat de les infermeres. Em digué, amb veu calmada:
-No hi ha res a fer. Ja ho sé. El metge no m’ha amagat la gravetat de la
lesió. El que no entenc és per què no volen que fumi. Tanmateix,
aquestes són les meves darreres hores i tothom ho sap. Una cigarreta més
o menys no em salvarà la vida.
Parlava tranquil·lament, sense fer gens coneixedor el dolor infinit que
sentia per dintre, pensant que ja no ens podria donar suport, ajudar-nos.
La mare havia anat un moment a veure el doctor, a demanar més informació
sobre la malaltia. Segurament cercava unes paraules de consol. Volia
aferrar-se a qualsevol promesa miraculosa. No volia acceptar de cap de
les maneres que el cor del pare no podia acceptar ja cap mena
d´intervenció mèdica.
-Conserva les fotografies de la guerra. És el record d’aquells anys
apassionats. Al darrere de cadascuna trobaràs la data, el nom dels
companys llibertaris.
Res no queda de les cançons sota el sol roent, de la suor antiga i de
l’esforç de la batalla. Amb la mort del pare desapareixien núvols, les
constel·lacions que il·luminaren l’esclat esplendorós de l’esperança.
Reialme de fantasmes amb acompanyament d´una banda de músics folls.
Ebris captaires donen la benvinguda a la Mort coberta de torbadors draps
de seda negra. Vet aquí la seva riallada eixorca rovellant somnis,
anunciant, ardent i suada, l´exèrcit de tèrboles mirades que ens espera
més enllà del portal de la cambra. Sonen tambors secs en la distància (fúria
del pànic acompanyant la immensa por que ens domina).
El pare i els oncles pogueren salvar poques coses de la desfeta del 39.
Moments abans de caure presoners es varen desfer dels carnets de
sindicats i de partit, de la correspondència que havien mantingut amb
els companys de la idea. Cada carnet esdevenia prova per a una condemna
a mort, passaport per a la tortura en infinites nits de xiscles i
fuetades. Només pogueren salvar, i segurament al preu de jugar-se la
vida, alguns llibres i un petit munt de fotografies polsoses,
esgrogueïdes pel pas temps, salvades, per miracle, de la inclemència
dels dies.
Són imatges on podem veure uns joves soldats republicans, confiats en
l´avenir. Rostres somrients. Ningú no ha perdut l’esperança. Com si
tenguessin diamants o robins dins els ulls. Basta veure’ls la cara:
creuen en la victòria. Tenen una confiança quasi absoluta en poder
bastir un món nou. Ells i elles. Les noies que els fan costat. Les dones
que, armades com els homes, desfilen en les columnes de milicians que
marxen de Barcelona per alliberar Saragossa i València, per a conquerir
Terol. La mateixa determinació que els milicians que surten de Madrid
per aturar les columnes de Mola que ja són al Guadarrama.
Les fotografies de la guerra! Ningú no pot imaginar encara la tragèdia
que caurà sobre la vida de cadascun dels combatents. Entre les que estic
mirant n’hi ha també algunes amb el rastre quasi esvanit dels viatges a
València, de quan, des del front de Terol, els comandaments donaven uns
dies de permís als soldats. La fotografia que més em sobtava és una en
la qual pots veure el pare abans de fer els vint anys, marxant al front...
en tramvia! Mirant al darrere, va escriure, amb llapis: "Amb els
companys d´Arts gràfiques de la CNT". Pels rostres riallers que encara
podem distingir per damunt la pols del temps, podem arribar a pensar,
malgrat que els fusells i les pistoles ho desmenteixin de seguida, que
aquella gent que saluda des de les finestres i plataforma del tramvia,
són joves del barri que marxen a una excursió de diumenge.
De sempre em sorprenien aquelles imatges salvades de la desfeta per pur
miracle. Cotxes amb grans sigles pintades a les portes, "UHP, uniu-vos,
germans proletaris", "CNT-FAI", "UGT", "POUM". Desfilades d´improvissats
soldats amb espardenyes i roba de feina marxant, decidits, a la mort,
talment anassin a una festa. Tothom imaginant que la revolta militar
durarà uns dies i que, els feixistes, en veure les banderes de la
CNT-FAI fugiran a la desbandada. Camions protegits amb planxes de ferro,
amb retxilleres per on col·locar el canó del fusell o la metralladora,
improvisats tancs populars que tengueren una importància cabdal els
primers dies de combats. Llargues desfilades de vehicles de totes les
marques cap els fronts. Els Fiat i Renault esportius de rendistes i
senyorets que mai no havien fet feina, endiumenjats de símbols
proletaris, curulls d´al·lotes rialleres que mostren, orgulloses, les
pistoles agafades als oficials franquistes morts a la caserna de la
Muntanya o plaça de Catalunya. Camionetes del repartiment del pa i la
llet, amb canons que apunten el cel i treballadors que mostren el fusell
en una mà i el pernil en l’altra. La banda de música de Sants que
interpreta Els Segadors, La Internacional i La Varsoniana. I, les veïnes
de Coll Blanc que ofereixen el poc que tenen a les ardents tripulacions
dels estranys ginys i artefactes de guerra que surten envers el front:
pastissos fets a casa, ampolles d´aigua per als milicians, mantes velles
per dormir sota els arbres, llençols per a fer benes als ferits. Els
infants corren, rere els camions i els cotxes incautats. S´acomiaden,
jugant, del germà, el pare i fins i tot del padrí que, amb la vella
escopeta de caça, vol marxar amb els joves i la padrina el persegueix,
perquè troba que ha trabucat i considera que ha de restar a casa, per
tenir cura dels néts. Autobusos de transport amb les banderes dels
partits i sindicats d’esquerres onejant al vent. Antics cotxes de luxe,
ara amb la Creu Roja i amb infermeres que porten les còfies blanques
dels hospitals saludant, puny enlaire, quan passen davant les màquines
de retratar que les immortalitzaran per a l’eternitat. Són algunes de
les que marxen a les Illes, amb l’expedició del capità Bayo? Les
mateixes que, quan la retirada de les tropes republicanes, en no ser a
temps per reembarcar, són capturades pels falangistes, passejades pels
carrers de Manacor, escarnides, violades i posteriorment afusellades a
Son Coletes? Qui pot imaginar ara, quan el sol de la llibertat
resplendeix en els cors dels combatents, que demà hi haurà llàgrimes,
humiliacions, la tortura quotidiana regnant per places i carrers?
Però encara manquen molts dies per a l’arribada dels dies de la por i la
desesperança.
El pare em contava com, en el camp d’Albatera, inesperadament, sense que
ningú ho esperàs, els oficials disparaven sense motiu contra els
presoners.
A les antigues fotografies que tenc al davant hom pot veure dones que
marxen al costat dels milicians. S´agafen les mans, caminen junts, com
si no volguessin separar-se mai. Són les esposes que no poden marxar al
front, que tenen cura dels infants dels combatents, dels vells que
queden a les cases, de les fàbriques que no poden aturar la producció
per fornir de material els fronts que s’estan consolidant. Arreu hi ha
cançons, salutacions als homes i dones que surten de la ciutat per a
enfrontar-se amb l’enemic. No deixen de causar-me sorpresa aquestes
cares de mirada clara i posat altiu. Com si ningú conegués encara el
cost en sacrificis, dolor i sang de la guerra.
Em sorprenia la capacitat de resistència de tantes ombres evocadores.
Han passat més de seixanta anys d’ençà foren fetes aquestes fotografies.
Hi ha moltíssima gent que no solament resistiren les endemeses dels tres
anys de combats, sinó que, amagats per les fondalades de valls i
serralades, en pisos ocults de pobles i ciutats, combateren el
franquisme fins ben entrats els anys seixanta. D’on naixia la força
tel·lúrica que els mantenia ferms, com una altiva roca al cap dels cims,
lluitant, ferms, en les dècades d’obscurantisme i tenebror?
Com el pare i l´oncle quan, amb veu baixeta, cantaven La Varsoviana,
l´himne de la Jove Guàrdia a les nits de la postguerra. Els veig al racó
de la cuina, acabada la feina, mentre la mare feineja preparant el
sopar. Record que s’havien acabat de rentar les mans a la pica, després
de treure un parell de cubells d’aigua de la cisterna. La llenya cremava
a la xemeneia. Feia un moment que havien acabat de sentir el "parte" de
Ràdio Nacional d’Espanya. Eren en silenci mentre jo acabava de fer els
deures de l’escola.
De cop i volta, com espitjats per un poderós i invisible resort,
començaven a xiuxiuejar les cançons de la guerra. La mare els mirava en
silenci, comprensiva, parant esment en què totes les portes de la casa
fossin ben tancades, no fos cosa que algun veïnat els pogués sentir.
Però no hi havia por. No cantaven en veu alta. La cançó els sortia dels
llavis quasi inaudible, talment un soterrat pensament. Què pensaven en
aquells moments, a quina llunyana època geològica provaven de retrocedir
amb la cançó? Cercaven l´ombra dels amics desapareguts, de les al·lotes
rialleres que conegueren en el passat?
La mare els servia el primer plat que menjaven en silenci, amb els ulls
girats cap a dins. De cop i volta, pronunciaven unes paraules, fent-nos
copsar quins eren els pensaments que els mantenien en silenci,
rememorant els anys de la guerra.
-Recordes en Guillem, el fill de mestre Joan Antoni? El condemnaren a
mort després de la guerra. Estigué amb mi a Porlier. L’havien tengut nou
mesos a la cel·la dels condemnats a mort. Jo no sé com podien resistir
aquella espera angoixosa, sense saber mai el dia exacte en què et
vendrien a cercar. Em deixà per herència el seu llapis. Era el llapis
amb el qual havia escrit la darrera carta a la mare. Al pare ja l’havien
mort els falangistes quan entraren al poble. La nit que l’anaren a
cercar cantà La Jove Guàrdia i ningú no el va poder fer callar. Tan sols
quan sentirem la descàrrega de l’escamot d’afusellament deixà de cantar.
Després continuaven sopant en silenci.
Dins el meu subconscient d’infant restaven enregistrats, per a tota la
vida, l’eco de les cançons d’aquella generació pretèrita, el record dels
gests, els noms de rius, pobles i batalles, les anècdotes, la memòria
dels homes i dones soterrats ja per sempre sota la inclemència dels dies
que no tornarien mai més.
Una vegada, aleshores jo era molt jove, el pare em digué que hagueren de
cremar tot el que pogués relacionar les persones de les fotografies amb
una determinada organització o, fins i tot, amb una feina concreta en el
front o en la rereguarda. En acabar la guerra tot servia com a prova
acusatòria per anar a la presó o al mur d’execució: una carta, una
insígnia, un carnet, un article escrit al diari, una denúncia dient que
eres responsable d’aquell Ateneu, d’aquella fàbrica col·lectivitzada...
El pare i els oncles, que havien col·laborat en diverses publicacions
anarquistes i comunistes cremaren tots els seus arxius. Un article en
defensa de la igualtat de la dona o dels drets dels treballadors
esdevenia al moment prova indiscutible de la teva participació en el
complot per fer esclaus de la Rússia soviètica els espanyols.
Per una estranya circumstància, potser per la moda dels pseudònims, el
pare i els oncles signaren sempre les col·laboracions de premsa amb els
noms més inversemblants. En les llargues nits de la postguerra, molt
abans de desaparèixer en direcció a l’indret que no té mai tornada,
feien bromes recordant els noms de guerra que havien emprat: El
Aguilucho, Pancho Villa, Los Libertarios, Emiliano Zapata, Acero, Uno
más, El Espartaco moderno, Liberto o Naturaleza Libre... Imagín que no
els implicaren en cap procés d’urgència sumaríssim perquè cap dels
presoners d’aquelles voluntarioses publicacions els delatà a les
autoritats.
Ningú no pensi que els feixistes només processaven i executaven els
militars d’alta graduació, els comissaris de les unitats republicanes,
els polítics importants. Mataven les infermeres, els metges dels
hospitals, els mestres d’escola, les cosidores de material per als
soldats, els que havien ajudat a llançar al terra els sants de les
esglésies. Ningú no se salvava de la fúria inquisitorial dels vencedors.
Tant ell com els oncles tengueren una sort immensa, si hom pot dir tenir
sort a haver de passar, com el pare, prop de sis anys en un camp de
treballs forçats. Mai no vàrem saber si el temps passat en el camp foren
per una denúncia anònima informant que, alguna vegada, en els moments
d’esbarjo, quan no hi havia combats, el pare, amb una companyia teatral
d’afeccionats, es dedicava a recitar poesies per les trinxeres. Hi hagué
actors, fins i tot còmics, ajudants de direcció, decoradors, simples
músics d’una orquestra republicana que foren brutalment torturats o
moriren afusellats pel simple fet d’haver col·laborat en una determinada
activitat cultural. De quina manera es decidia la sort d´un presoner?
Què o qui determinava qui moria o qui se salvava, per què un era
condemnat a mort o aquell altre era amollat sense càrrecs o enviat als
camps? L’absurd, regnant, omnipotent i immisericorde per cel·les i
galeries, per presons i casernes, per les naus de les fàbriques
convertides en indrets d’internament.
Mai ningú no va saber per quins motius va romandre tants d’anys en el
Batallón de Trabajadores. Simple casualitat o mala sort?
Gir les fotografies i prov de llegir els noms dels soldats retrats al
costat del pare. Llegesc: Maria Antònia, Guillem, Rafel, Joan Busquets,
Dolors, Assumpta, José López, Antonio, el de Cartagena, Juan Sánchez,
Paulino, el Molinero...
En l’adolescència havia sentit tantes vegades aquests noms! Em resten
fragments d’històries, relats de mons que desaparegueren engolits per
les aigües. La prova concreta que hi hagué un dia, esvanit en el temps,
en què existien uns homes i dones plenes de vida, una humanitat
apassionadament vital, rebel, que vivia al costat del pare i els oncles,
una gernació amb l’alçada de les més altes muntanyes de la terra.
|