Guerra civil, novel·la històrica
i anarquisme
Núria
i la glòria dels vençuts: una novel·la sobre el
desembarcament del capità Bayo
Pere Rosselló
Bover, escriptor i catedràtic de la UIB
Núria i la
glòria dels vençuts (Lleida, Pagès editor, 2000) forma part
d'una trilogia de Miquel López Crespí sobre la guerra civil,
juntament amb Estiu de foc (1998) i L'Amagatall
(1999), que l'any passat va obtenir el Premi Miquel Àngel Riera.
Tot i ésser la primera de la sèrie, Núria i la glòria dels
vençuts ha estat la darrera de les tres novel ×
les a aparèixer.
Com a les
altres dues, dos grans objectius semblen haver incitat
l'escriptor de sa Pobla a l'escriptura: per un costat, l'afany
de recreació d'uns fets històrics, que són narrats a partir de
la documentació aportada per la historiografia recent; i, per un
altre, l'explicació d'uns valors ideològics que coincideixen
sobretot amb els de l'esquerra, l'anarquisme, el nacionalisme i
l'antifeixisme. Per aquest motiu, aquest novel ×
la, com les altres que formen la trilogia, no ens ofereix una
visió neutra dels fets ocorreguts l'estiu de 1936, car conté una
identificació força palesa entre el pensament de l'autor i el de
la narradora-protagonista. Aquesta, tal com també ocorria a
L'Amagatall, es converteix en una mena de punt de vista
a partir del qual López Crespí basteix un gran fris en el qual
desfilen personatges reals, esdeveniments i anècdotes que
configuren l'episodi històric recreat.
La labor de
l'escriptor ha consistit a combinar aquests elements reals amb
personatges i situacions que són fruit de la seva imaginació i
que, sobretot, li han servit de fil conductor per contar la
història i, alhora, per comunicar-nos la seva manera de pensar.
En aquest sentit, López Crespí es mou entre els límits de la
novel ×
la històrica més tradicional, en la qual el propòsit didàctic
sempre és present. Aquest fet implica que, més que aprofundir en
la peripècia psicològica dels éssers de ficció, sobretot cerca
mostrar-nos com varen ocórrer els fets reals, per tal que el
lector en pugui conèixer la veritat i els comprengui en tota la
seva complexitat. És evident que aquest punt de partida actua en
detriment de la profunditat humana dels personatges i a favor de
la dimensió ideològica i documental de la novel× la. Per aquesta
raó, no ens ha de sobtar, per exemple, que les cartes que Núria
rep de Joan, el seu company, siguin plenes d'informació bèl×
lica i quasi no contenguin -com seria lògic- els esplais
sentimentals propis d'una parella d'enamorats, que viuen en
constant perill de mort i allunyats un de l'altre a causa de la
guerra. És cert que el moment que els ha tocat viure és
excepcional i que es tracta de persones disposades a donar la
vida per uns ideals utòpics; però això, als ulls del lector
d'avui, precisament els resta humanitat, tal com sol ocórrer en
la major part de la novel× la històrica tradicional.
Pel tema
tractat, Miquel López Crespí ha pogut comptar amb una valuosa
font d'informació, de la qual ha extret la major part de la base
real de la seva història. Ens referim al llibre de Josep Massot
i Muntaner El desembarcament de Bayo a Mallorca. Agost-setembre
1936 (1987), en el qual l'investigador benedictí
reconstrueix amb tota mena de detalls els orígens de l'expedició,
la reconquesta republicana de Formentera i d'Eivissa i la
desfeta tràgica dels republicans a Mallorca després de més de
mig mes de lluita. En l'apèndix documental d'aquesta obra es
recull un dietari redactat per una miliciana que participà en el
front de Portocristo, que ben bé podria haver servit a
l'escriptor de sa Pobla de motiu d'inspiració a l'hora de
dibuixar la protagonista de la seva novel ×
la. En general, el diari de la miliciana només coincideix
parcialment amb Núria i la glòria dels vençuts: així, el
relat anònim comença el mateix dia 16 d'agost i dura fins el 4
de setembre, mentre que la novel× la de López Crespí s'inicia a
Barcelona amb els preparatius de l'expedició i acaba amb la
lluita al port de Manacor, sense relatar la retirada de els
tropes de Bayo. Un altre exemple de la relació de la novel× la
amb les fonts històriques i documentals és la referència a la
fotografia que la protagonista i dues milicianes més es fan a
Portocristo, la descripció de la qual concorda exactament amb la
imatge reproduïda a la portada del llibre de Massot i Muntaner
Els escriptors i la guerra civil a les Illes Balears
(1990). Amb tot això volem dir que a labor de López Crespí ha
consistit a donar vida mitjançant la creació literària a uns
materials reals, però que restaven en la lletra morta de
l'erudicció. En aquest sentit, hem de concloure que l'operació
resulta força reixida, car l'interès dels fets seleccionats i
l'estil planer de l'autor ens proporciona una lectura alhora
àgil i interessant.
Sens dubte,
però, el que més sembla haver seduït el nostre novel ×
lista (Miquel López Crespí, autor de la novel× la Núria i la
glòria dels vençuts publicada recentment per Pagès Editors)
és la figura d'aquesta jove que, com altres anarquistes de
l'època, va emprendre una vida nova. Núria sap que no ha anat a
la guerra per fer el dinar, rentar la roba o cosir els mitjons
dels seus companys milicians, sinó per lluitar per un món millor,
en el qual no existeixin les injustícies socials ni tampoc les
diferències de sexe. La revolta ha duit Núria no sols a combatre
les tropes feixistes, sinó també a treballar contra els
prejudicis dels seus companys republicans, que encara reserven a
la dona una sèrie de treballs que la societat tradicionalment li
a encarregat i que, fins i tot, creuen que el seu paper només ha
de consistir a satisfer les necessitats de l'home. Aquesta
dimensió feminista de la protagonista és el tret que
connecta millor la protagonista amb els lectors d'avui. I, en
certa manera, és també el que, als nostres ulls, la salva de la
rigidesa i de l'excés d'ideologia. Gràcies a alguns petits
detalls -com el de dur un pintallavis juntament amb les armes-,
es reforça la versemblança del personatge.
El refús
d'una societat estratificada, dividida en poderosos i dominats,
és l'eix ideològic de Núria i la glòria dels vençuts. Per
aquest motiu, la figura del capità Bayo és presentada d'una
manera força crítica per la narradora-protagonista, que s'adona
de la contradicció d'una societat que lluita per la igualtat,
però que alhora és dirigida per aquells que n'ostenten un poder
que àdhuc els atorga el privilegi de decidir la vida i la mort
dels seus subordinats. Així, Alberto Bayo és vist com un militar
d'acadèmia, amb un historial repressor, que en el fons només
cerca el protagonisme personal, la qual cosa el porta a trencar
amb el capità Manuel Uribarry, cap de les milícies valencianes.
Per la seva vanaglòria, en començar el desembarcament al Llevant
mallorquí, es vesteix amb l'uniforme de tinent coronel. I,
sobretot, no dubta a exercir la seva autoritat despòtica sobre
les seves tropes, fins i tot en aplicar una injusta sentència de
mort contra un dels milicians valencians. Núria comprèn com serà
de difícil bastir una nova societat igualitària, mentre els
militars -imprescindibles per a guanyar la guerra- ostentin el
poder: "No podem dir ni una paraula a uns comandaments que seran
els principals enemics de la revolució", perquè "o controlem els
militarisme des del seu naixement o el militarisme acabarà amb
nosaltres" (pag. 98). Al capdavall, ja compta amb l'exemple de
la Rússia de Stalin. La lliçó final de la novel ×
la sembla ser que només la feina i el sacrifici resignats de les
dones i dels homes anònims podrà conduir en el futur a un món
millor.
Núria i
la glòria dels vençuts narra un perible que va des de
l'organització de la campanya al Principat -amb alguns
retrocesos que remeten al triomf a Barcelona sobre els militars
adherits al Movimiento durant els primers dies de la guerra-,
fins als inicis del combat a la zona del port de Manacor, tot
passant pel viatge fins a València per recollir els milicians
d'Uribarry, la conquesta de Formentera i d'Eivissa i l'anada a
Maó per completar les tropes de l'expedició. En resum, una
història que, tot i que coneguem com acabarà, conté elements
suficients per garantir l'interès del lector. López Crespí opta
per tallar la novel ×
la abans que es produeixi la retirada de les tropes republicanes.
Potser es tracta d'una manera de deixar la porta oberta a una
futura continuació del seu relat. A nosaltres, però, ens fa
l'efecte que més tost és un intent de concedir una nova
oportunitat de triomfar als seus protagonistes. Tant de bo
poguéssim canviar la Història!
Revista El Mirall número 115 (setembre
2000)
|