CINEMA DEL SEGLE XX DE
MIQUEL LÓPEZ CRESPÍ.
Per Mateu Morro, historiador
Miquel López Crespó és un autor prolífic. Ja és difícil saber quants de llibres,
dels més diversos gèneres i temàtiques, ha estat capaç d’enllestir. Poc a poc,
però, la seva obra va agafant més forma, més coherència i va entrelligant els
temes i el móns que l’han atret. Ara en aquest volum sobre el cinema del segle
XX arreplega amb molt d’encert un conjunt de treballs amb totes les referències
i reflexions biogràfiques, poètiques i ideològiques que a l’autor li inspira el
fet cinematogràfic..
El cas és que jo no som, ni de prop fer-s’hi, cap entès en cinema. De fet a
l’actualitat em dedic més aviat a tractar temes d’agricultura i alimentació. I
per tant som una persona molt poc adequada per a ser aquí avui en aquesta
presentació. Pens que en Miquel m’ha convidat, sobretot, perquè som amic seu des
de fa molts d’anys, i sap que jo no el deixaré malament. En tot cas, a pesar de
la meva incultura, no se m’escapa un fet que per mi és definitori de la manera
de pensar d’en Miquel López-Crespí: la seva profunda identificació amb el fet
cinematogràfic, tant com a art i com a tècnica, com sobretot com a mirall de la
societat i eina de coneixement i transformació.
El segle del cinema
El segle XX, efectivament, entre moltes altres coses, és el segle del cinema. El
segle XXI no sabem ben bé encara el que serà, però es possible que sigui, pel
que fa a l’expressió humana, el segle de les noves tecnologies de la
comunicació. I la televisió, com a art, és una germana menor, encara que no com
a mecanisme de control ideològic i social. La pintura, l’escultura, la música o
la literatura són arts de sempre, de tots els temps. Però el cinema és l’art del
segle XX: l’art i l’eina publicística de masses amb més potència i capacitat
d’incidir sobre les persones.
Per això en aquest interessantíssim llibre el cinema ens apareix lligat als
grans esdeveniments històrics que han marcat el segle passat: la revolució
russa, les guerres mundials, el feixisme, els moviments d’avantguarda cultural o
les lluites anticolonials.
Evocació del cinema de poble
Però tot començà en un cinema de poble. En Miquel López evoca a la perfecció la
seva intensa vida de cinèfil des de la primera infància. És cert que, quan son
pare i el seu oncle, aleshores pintors en actiu, dibuixaven el rètol del famós
“Salón Montaña” de sa Pobla, en Miquel jugava per la pista de ball i va poder
veure la instal·lació de la màquina de projecció. Era l’any 1955. Aquella visió,
i més encara amb la seva assistència a totes les estrenes que s’esdevenien en
aquell poble tan ben dotat pel que fa a cinemes (el “Cine Principal” (Can
Guixa), el “Coliseum” (Can Pelut), el “Gardenia” que era el cinema a l’aire
lliure i més tard el luxuriós “Montecarlo”), va ser d’uns efectes impactants
sobre aquell nin que, com ara encara, estava posseït per una curiositat fora
mesura. D’aquell aparell, a través dels seus rajos de llum, en sortien dones i
homes, exèrcits, vaixells, reis i emperadors, soldats i generals, gladiadors i
romans, personatges de totes les èpoques i totes les contrades que poblaven
aquelles prodigioses pantalles dels cinemes de poble.
Els cinemes de sa Pobla devien ser un poc com tots els cinemes de poble o de
barriada. Encara que potser el nivell del “Saló Montaña” o, després, del
“Montecarlo” hagi estat poques vegades igualat. Eren cinemes de poble i del
poble. Allà dins hi solia haver una gernació. Jo també me’n record: gent de
totes les edats i totes les condicions, encara que el públic variava molt segons
l’hora de la sessió. Al meu poble record com una cosa apoteòsica les sessions
del dissabte vespre, veritablement massives, plenes de matrimonis, gent major i
parelles de totes les edats. En canvi el diumenge horabaixa hi anava més tota
l’al.lotea. Com és lògic en aquells ambients jovenívols era més fàcil el
desbordament del públic, que a vegades s’ho passava més bé amb l’aldarull que
suscitava qualsevol interrupció inoportuna que no en la pròpia projecció. En
Miquel també ens recorda la tauleta amb cacauets i caramels amb figures populars
cabdals com eren l’amo de Can Calent, s’Inquero o en Panero, que venien uns
xufles o uns cacauets que havien collit ells mateixos del seu hort o havien
comprat als veïnats. Productes, idò, d’alta qualitat alimentària, comparats amb
aquests temps actuals de globalització.
En aquells cinemes de poble de la nostra infància, amb el seu flaire de cacauets
torrats i els inesperats talls de la llum que feien xiular els espectadors, ens
diu Miquel López-Crespí, “hi hagué increïbles descobriments”: Charles Chaplin,
encara que no pogués captar encara els misteris i suggeriments de cada un dels
seus gestos de La quimera de l’or; les aventures d’Stan Laurel i Oliver Hardy,
les anades i vengudes de Buster Keaton a El maquinista de La General o la
frescor dels germans Marx a Una nit a l’òpera. La màgia del cinema ja es va fer
present i es posaren els fonaments d’una relació que, amb els anys, arribà a la
més estreta intimitat.
És potser dins aquest panorama pobler on s’hi pot ubicar la figura
de l’actor Simó Andreu, un nom màgic de la infantesa poblera d’en Miquel López.
Simó Andreu és una persona que va ser capaç de partir de Mallorca i fer-se un
nom en l’àmbit del cinema i del teatre, sense renegar mai de la seva terra i del
seu poble. I també cal assenyalar la figura emblemàtica d’Alexandre Ballester
que ja feia crítica de cinema a la revista Vialfás.
Una finestra al món en temps de tenebror
Però és a Ciutat on l’interès pel cinema d’en Miquel es realitzà plenament.
Aleshores era l’època de màxim esplendor del Teatre Líric, del cine Born i de la
Protectora, del Rialto i de l’Avenidas, de la Sala Astoria i de l’Actualidades.
Va ser en aquests cinemes on en Miquel continuà el seu aprenentatge amb els seus
companys d’escola, fugint sovint de les avorrides classes, o freqüentant-los en
companyia de son pare i el seu oncle, antics combatents de l’exèrcit republicà.
“La sessió contínua: per a nosaltres universitat dels pobres, curs permanent de
poesia, els misteris més fascinants a l’abast de la retina”. Sobretot el nostre
autor dóna importància al “Cineclub Universitari” de Francesc Llinàs i Antoni
Figuera, amb en Vicenç Santandreu, n’Emili Garcia i en Joan Escarrer. Al seu
costat és just recordar noms pioners com els de Vicenç Mates o de Jaume Vidal
Amengual. En aquelles sessions del diumenge de matí, a les 10 o a les 11, s’hi
podien veure pel·lícules de gran qualitat. En els anys 1996-67 es projectaren
pel.lícules com Las timnieblas del dia de Fabri, Jazz en un día de verano
d’Stern, Tierra sin pan de Buñuel, La piel y los huesos de Panigel, Ciudadano
Kane de Welles, Psicosis de Hitchcock, El eclipse d’Antonioni, Los cuentos de la
luna pálida de Mizogouchi, El año padado en Marienbad de Resnais, El infierno
del odio de Kurosawa, La piel suave de Truffaut, Giulieta de los espíritus de
Fellini i tants altres films inoblidables. És aleshores quan el cinema
esdevengué als ulls d’en Miquel López un mitjà d’expressió formidable i quan es
consolidà com una eina que ens aporta instruments d’anàlisi i ens ajuda no sols
a entendre el món sinó a transformar-lo. Els llibres, els viatges, la vida, es
casen amb el cinema per a obrir un món ple de possibilitats per al somni, per a
la fantasia, per a la poesia o per a l’impuls revolucionari.
És en aquests moments quan en Miquel, que ja ho intuïa des de sempre, se n’adona
que els seus varen perdre la guerra i que el règim de Franco no és més que
l’expressió del poder feixista. És el compromís polític, la identificació amb la
lluita dels obrers, la solidaritat amb la vaga d’Astúries, les primeres pintades
nocturnes, la primera detenció. En aquestes circumstàncies el cinema, que a la
nostra infància havia representat la capacitat màgica de reviure els fets del
passat i endevinar els del futur, ara cobra una dimensió nova, igualment
fabulosa. A través del cinema es produeix la identificació amb un sistema de
valors que fora del cinema està prohibit, perseguit i condemnat. El cinema és la
llibertat, una finestra a la veritat en temps de tenebres. La pel·lícula pren
una funció quasi mística, iniciàtica, en un camí que ens ha de dur a obrir els
ulls a la realitat amagada i prohibida. Els viatges i el cinema tenen un poc la
mateixa funció il·luminadora. I en temps de dictadura els viatges també són una
manera de veure bon cinema. Però aviat no fa falta sortir a l’exterior de
l’estat, perquè el cinema de qualitat també es fa present a les sales
mallorquines. El cinema és un art i les dictadures sempre han tengut dificultats
per a controlar l’expressió artística.
El cinema de la dictadura
Això ho sabia molt bé el règim de Franco. Ja des del seu inici i amb la creació
d’un aparell de propaganda política en el qual el cinema hi jugava un paper molt
important. Cal esmentar materials infectes com Raza (1941), un film de José Luís
Sáenz de Heredia que dugué a la pantalla un text històric de “Jaime de Andrade”,
és a dir del General Franco. És encara l’esperit de la croada contra el
marxisme, la república i la democràcia. Cinema d’exaltació feixista i de
l’imperi espanyol com Sin novedad en el Alcázar, El Santuario no se rinde, Los
últimos de Filipinas, Escuadrilla, A mi la legión, etc. Quan el sistema es fa
decrèpit i s’acosta el seu final, incapaç d’aturar uns canvis socials i
culturals que, des de la pèrfida Europa, ens van arribant, la cinematografia
oficial es va fent de cada cop més barroera, més superficial, més penosa, en el
seu intent de contrarestar els símptomes de crítica. És quan es genera allò que
el poble va anomenar sàviament una “espanyolada”. Era un cinema “que ens feia
créixer en l’esclavatge enmig del més cruel embrutiment de l’esperit”. El
Marcelino, pan y vino que ens obligaven a veure aquells miserables capvespres
del diumenge. Res a veure, diu en Miquel, amb el fulgor de Godard de Al final de
la fugida..
Tot i això, enmig de la tenebror hi ha pel.lícules si més no “estranyes” com La
muerte de un ciclista de Bardem, Bienvenido, Mr. Marshall de Berlanga o Surcos
de Nieves Conde, “que no saps d’on surten ni com va ser possible la seva
realització”. No en parlem ja de Calle Mayor, l’obra més important de Bardem.
S’ha de fer referència a revistes com “Nuestro Cine”, “Triunfo” o “Primer Acto”
que serviren per donar a conèixer aquell nou cinema i per obrir una reflexió de
primer nivell.
El cinema crític
Aquest és el cinema que interessa a Miquel López-Crespí. Ell sempre ens ha
parlat d’Eisenstein, Dziga Vertov, Fritz lang, Elia Kazan, Visconti, Buñuel,
Forman, Ford, Rossellini, Orson Welles, Antonioni, Bergman o Kubrick Ens
remarca, per exemple, el seu primer contacte amb Fellini, que s’esdevengué el
mes d’octubre del cinquanta-vuit, quan a sa Pobla, al “Montecarlo”, s’estrenà
Las noches de Cabiria. “En plena època daurada del nacional-catolicisme i de les
pel.lícules de consum sense gaire qualitat artística, el xoc amb el cinema de
Fellini va ser vertaderament impactant”. Ens parla de la influència del
neorealisme italià, del poder suggestiu del realisme a El salari de la por de
George Clouzot.. I després de Bardem, de Berlanga, de Saura. Un cinema molt
diferent de les produccions del règim. El descobriment de Rainer Werner
Fassbinder, de Wuilhelm Murnau, d’Otto Preminger o de Joseph Losey són fets que
assoleixen una importància per ells mateixos i que defineixen l’especial relació
d’en Miquel amb l’art i amb la política, és a dir amb el cinema..
Des de mitjans dels anys seixanta en Miquel començà a preocupar-se sobre el
compromís de l’intel·lectual –fos aquest director de cinema o fos simple mestre
d’escola- amb el seu poble. De fet el seu primer escrit a “Última Hora”, de la
mà de Pepín Tous i Frederic Suau, va ser l’article “El compromiso político del
escritor”. I el cinema és un aspecte més, de gran importància, en aquesta
vinculació que uneix la manera de pensar de Miquel López-Crespí i la seva
experiència de l’expressió artística. Podríem parlar, potser, d’una relació
d’amor. De l’amor al cine que es demostra en la seva presència a totes les
estrenes d’interès, en l’època del “Cineclub Universitari”, en el llibre de
poemes “Temps moderns: homenatge al cinema”, en els viatges a l’estranger per
veure les pel.lícules prohibides per la dictadura i també en cada un dels
escrits recollits en aquest llibre.