Narrativa experimental catalana i
subversió en els anys 70 i 80 (i II)
Miquel López Crespí
No hem d´oblidar tampoc tota la càrrega subversiva que representà la
lectura del freudisme, i sobre tot dels pensadors marxistes i
situacionistes. Ja no podíem fer una narrativa, un teatre, una poesia
com en el passat. El món era diferent; els escriptors catalans de
Mallorca també
La militancia partidista ens havia robat molt de temps. Provàvem de
reiniciar moltes de les experiències literàries deixades de banda en els
anys més durs de la repressiò feixista, quan érem detinguts i torturats
per la Brigada Politico-Social del règim. En els reculls de narracions
escrits a finals dels seixanta i publicats a començaments dels setanta,
pens ara mateix en obres com A preu fet (Palma, Editorial Turmeda, 1973)
i La guerra just acaba de començar (Palma, Editorial Turmeda, 1974), que
guanyà el Premi de Narrativa Ciutat de Manacor 1973 (atorgat per un
jurat compost per Bali Bonet, Antoni Serra, Manuel Vázquez Moltalbán,
Guillem Lluís Diaz-Plaja i Josep Melià), ja hi havia un intent de fer
una mena de narrativa experimental i subversiva. Fer la llista dels
clàssics que m’alletaren en els anys de formació seria molt llarg i el
lector podria arribar a pensar que som un pedant amb voluntat de
lluïment. Però si indic les meves preferències per James Joyce, Blai
Bonet, Franz Kafka, els surrealistes, la novel·la del boom d’Amèrica
Llatina –Alejo Carpentier, Juan Rulfo, Gabriel Garcia Márquez, Lezama
Lima, Carlos Fuentes, Julio Cortázar--, les lectures sobre els
surrealistes i futuristes, els impressionistes alemanys de l’època de la
República de Wiemar, la ruptura dins de la novel·lestíca espanyola que
significà l´obra de Juan Goytisolo, Luis Martín Santos, Juan Benet,
Caballero Bonald i tants d’altres, copsarem de seguida per on anaven els
meus interessos. No hem d´oblidar tampoc tota la càrrega subversiva que
representà la lectura del freudisme, i sobre tot dels pensadors
marxistes i situacionistes. Ja no podíem fer una narrativa, un teatre,
una poesia com en el passat. El món era diferent; els escriptors
catalans de Mallorca també. La situació econòmica variava amb
l’embranzida turística i un cert alleugeriment econòmic produït pels
nous oficis i possibilitats que obria la construcció d´hotels, la
societat de serveis que començava a arrelar-hi amb força. La ideologia
de molts joves escriptors dels anys setanta mudava amb els nous
components culturals que oferia una societat més avançanda. Hauríem de
parlar també de les influències del cinema modern, de la importància
dels clàssics –Eisenstein, Godard, Fellini, Dziga Vertov, Buñuel, Víctor
Erice, Fassbinder, Orson Welles, Ingmar Bergman, Robert Bresson,
Bernardo Bertolucci, Roberto Rossellini... – en la formació de l’ètica i
estètica dels nous autors illencs. Ens era impossible escriure des de
l’òptica dels predecessors, de molts d’aquells pulcres sacerdots o
rendistes provinents de les classes dominants. No hi teníem res a veure,
ni idològicament ni com a classe. Proveníem d´un altre món i per tant,
com era lògic, escrivíem des d’unes altres coordenades culturals. És una
època de ruptura i, per això mateix, ni la forma d’escriure ni els temes
tractats en novel·la i teatre són el mateixos que el que desenvolupen
els autors provinents d´una societat rural, aferrada a les tradicions
del segle XIX. Miram d´emprar un llenguatge directe, innovado, que
introdueixi en la literatura catalana contemporània temes considerats
"tabú" fins aquells moments: l’alliberament sexual, la lluita política
clandestina, l’experimentalisme textual amb una utilització potser fins
i tot exagerada del col·lage... A nivell particular el que no vaig
provar d’experimentar, perquè ho considera massa vist, massa refrit dels
dadaistes i futuristes de començaments del segle XX, era el joc amb els
caràcters tipogràfics... Em seduïa molt més la provatura en els nous
temes a tractar, la irrupció subversiva de problemes quotidians que
haurien atemorit els doctes conservadors de l’Escola Mallorquina i que,
segurament, mai no haurien estat considerats "literatura" en les seves
tertúlies al voltant del braser. Igualment que mai no consideraren "poetes"
a Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Joan Salvat Papasseit i Jaume Vidal Alcover,
per dir solament uns noms entre molts d’altres. Obres com La guerra just
acaba de començar o Notícies d’enlloc provaven d’experimentar igualment
amb les formes d’escriure assimilades dels clàssics contemporanis.
La narratriva ens serveix per a teoritzar amb el lector sobre la
situació política, sobre la lluita cladestina, del paper de l’escriptor
i la literatura en la societat contemporània... És "literatura", un
dietari especial o un manifest cultural rupturista?
És una època que llegim molts autors nord-americans. Record ara mateix
el noms, essencials per a nosaltres, de John Updike, Mary Mc Carthy,
Malcolm X, James Baldwin, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Bernard Malamund,
Artur Miller, Susan Sontag, William Burroughs, Truman Capote, Carson Mac
Cullers... Transgressió textual, però també transgressió i subversió
ideològica. El teatre esdeveia "antiteatre", seguin els indicacions
d’Artaud, els situacionistes, les experiències del Living Theatre, i tot
plegat vestit amb la vestimenta de Bertold Brecht, Peter Weiss unit als
suggeriments de Meyerhold i Piscator. En narrativa, els contes esdevenen
una reflexió sobre la mateixa literatura, sobre els premis literaris i
les dificultats per sobreviure del jove escriptor català contemporani.
Sexe, polìtica, literatura, revolució, experimentalisme... Ho podem
trobar en els primers contes de Notícies d’enlloc. Basta llegir "Suicidi
de diumenge", "Una estranya amant", "L’important és participar", "Genteta
de ciutat" o "100 milions contra l’agressió" per tenir a l’abast aquesta
mescladissa de formes d’escriure i temes que no tenen res a veure amb el
que s’havia escrit fins aleshores. La narratriva ens serveix per a
teoritzar amb el lector sobre la situació política, sobre la lluita
cladestina, del paper de l’escriptor i la literatura en la societat
contemporània... És "literatura", un dietari especial o un manifest
cultural rupturista? El cert era que pensàvem que la tradicicó literària
anterior ens havia de servir per bastir la nova literatura que pensàvem
que necessitava la societat del segle XX. No ens sentíem identificats ni
en la forma d’escriure ni en molts dels temes plantejats per la
narrativa del passat. Consideràvem que si érem revolucionaris en la
nostra pràctica quotidiana, és a dir, militants d’organitzacions
antifeixistes i anticapitalistes, també ho havíem de ser en la pràctica
literària. I per això mateix els experiments textuals i ideològics en La
guerra just acaba d començar (narrativa), Autòpsia a la matinada (teatre),
Notícies d’enlloc (narrativa), Homernatge a Rosselló-Pòrcel (teatre),
Necrològiques (narrativa), Atzucac (teatre), Foc i fum (poesia), Les
germanies (teatre), Ara, a qui toca (teatre), Premi Carles Arniches de
teatre en català a Alacant...
Vist amb perspectiva històrica, aquestes narracions –les que podem
trobar en els llibres Notícies d’enlloc, La guerra just acaba de
començar, així com també les obres de teatre Autòpsia a la matinada,
Homenatge a Rosselló-Pòrcel, Atzucac... - a més de voler representar una
ruptura estètica amb el passat, un combat per anar trobar un nou codi
narratiu entroncat als corrents de la literatura mundial que ens
interessen, són igualment un manifest subversiu contra el feixisme i
contra la podridura ideològica del capitalisme que li dóna suport. La
transgressió subversiva, la ruptura que proposen aquestes obres també
esdevé una ruptura personal, activa, contra la societat burgesa que ens
esclafa i manipula. Per això l’estreta unitat existent entre les
propostes culturals rupturistes i la militància en organitzacions
antifeixistes i anticapitalistes. Per a nosaltres s’havia acabat la
"torre d’ivori" en què havien viscut alguns escriptors rendistes i
profeixistes del passat. Res a veure amb la pràctica literària del
clergat i alguns escriptors tradicionals que havien donat suport al cop
d’estat del general Franco, cas concret d’intel·lectuals dels tipus
Llorenç Villalonga, Josep Pla, Joan Estelrich, Llorenç Riber, Maria
Antònia Salvà i tants d’altres.
Què teníem a veure els fills dels republicans dels anys trenta i
quaranta, dels represaliats pel feixisme, els homes i dones provinents
de famílies pageses i menestrals pobres, amb rendistes i terratinents
del tipus Maria Antònia Salvà i Miquel Costa i Llobera?
Una lectura apressada de Notícies d’enlloc, d’Autòpsia a la matinada
podria donar la sensació de l’existència d’un cert caos en la meva
narrativa, d’una juxtaposició excessiva de materials que no acabem de
casar. Però aquesta sensació és producte de la voluntat que tenia en
aquells moments. Vivint immersos en moltes de les idees que sacsejaren
les societats europees i mundial a ran dels esdeveniments del Maig del
68, era evident que, per a nosaltres, el "caos revolucionari", la
possibilitat de la revolta, la participació de les masses en el control
del seu destí, significaven els fonaments de la societat lliure del
futur. Subvertir l 'ordre establert començava per transgredir la cultura
dels dominadors, la seva estètica, determinats cànons literaris, els
dogmes d’una injusta societat de classes, una societat enemiga de les
nacions oprimides per un estat –imperialista, capitalista- que volíem
anorrear fos com fos.
Era evident que a finals dels anys seixanta, amb l’inici de l’embranzida
turística a les Illes, amb la creació de les primeres organitzacions
comunistes, molts dels autors del que s’ha vengut a anomenar "la
generació literària dels 70" ja no podíem escriure com els autors del
passat. Què teníem a veure els fills dels republicans dels anys trenta i
quaranta, dels represaliats pel feixisme, els homes i dones provinents
de famílies pageses i menestrals pobres, amb rendistes i terratinents
del tipus Maria Antònia Salvà i Miquel Costa i Llobera? La literatura de
la generació literària dels 70 havia de ser molt diferent de la que
provenia del mestratge de l’Escola Mallorquina, i ho va ser. L’escriptor
i catedràtic Pere Rosselló Bover ho ha analitzat en molts dels seus
llibres, i concretament en els estudis que he rellegit aquests dies: Els
moviments literaris a les Balears (1840-1990) (Palma, Documenta Balear,
1997) i La cultura a Mallorca (1936-2003) (Palma, Documenta Balear,
2004).
El recull de narracions Notícies d’enlloc reprèn, doncs, bona part de la
dèria experimental i subversiva començada amb La guerra just acaba de
començar; que, en teatre, es concretà en l’obra Autòpsia a la matinada,
Premi de Teatre Ciutat de Palma 1974; i que més endavant es
desenvoluparia més intensament en el vessant d’experimentació teatral en
obres com Homenatge Rosselló-Pòrcel (Alacant, Diputació d’Alacant,
1984). Aleshores res que no fos experimental, rupturista dels cànons
establerts, és a dir, de cert ruralisme elevat a excelsitud literària,
del pseudoaristocratisme arcaizant de certs autors que havien
col·laborat amb el feixisme, del pansit paisatgisme de certs poetes de
l’Escola Mallorquina... En poesia, és Bartomeu Rosselló-Pòrcel qui ens
indica el camí. Un camí de ruptura que es consolida amb les noves
aportacions de Jaume Vidal Alcover, Josep M. Llompart, Marià Villangómez
i Blai Bonet, entre molts d’altres.
En els meus primers llibres, especialment en La guerra just acaba de
començar, empr el collage de la mateixa manera que en l’experimentació
pictòrica l’empren el Grup Crònica del País Valencià i el col·lectiu
Criada a Palma (una herència antiga que segurament procedeix de Josep
Renau, el gran cartellista de la guerra civil). També són abundoses les
experimentacions que faig amb l’escriptura automàtica, seguint les
indicacions de Breton i els primers surrealistes. El monòleg interior,
la imitació de Robbé-Grillet en algunes narracions, l’efecte, crec que
circumstancial, de certes teories provinents del nouveau-roman em fan
anar trobant un vell camí que havia deixat una mica de banda a
conseqüència de les urgències de la lluita política clandestina contra
el franquisme.
Els homenatges a les víctimes del feixisme, la recuperació de la memòria
històrica, era en mans de col·lectius i persones demonitzades
contínuament per part dels polítics en nòmina institucional
Ho he escrit més amunt i en molts d’altres articles. A començaments dels
vuitanta, quan enllestec Notícies d’enlloc i Necrològiques (Premi Ciutat
de València de Narrativa), intuïa, més ben dit constatava dia a dia, com
avançava, cínica, poderosa, aquella època tèrbola sorgida de les traïdes
de la transició. S’oblidava el mestratge de Joan Fuster, Manuel de
Pedrolo, Salvador Espriu, Vicent Andrés Estellés, Andreu Nin... Els
homenatges a les víctimes del feixisme, la recuperació de la memòria
històrica, era en mans de col·lectius i persones demonitzades
contínuament per part dels polítics en nòmina institucional. En el marc
de l’estat espanyol hi hagué una iniciativa encomiable per part del
PCE(ml), un partit de tendència marxista-leninista i que no tenia res a
veure amb els carrillistes del PCE, per organitzar nombrosos actes
d’homenatge a les víctimes del feixisme i de lluita en defensa de la
República Espanyola. A les Illes, la flama de la resistència era portada
pel PSM i determinats grups culturals i esquerrans del tipus de l’Ateneu
Popular "Aurora Picornell". Aleshores jo mantenia contactes amb Lucila
Aragó, una de les promotores dels actes en homenatge a les víctimes del
feixisme. Record alguns viatges meus a València coincidint amb l’època
que vaig guanyar el Premi Ciutat d’Alcoi de Teatre amb l´obra Homenatge
a Rosselló-Pòrcel. Posteriorment Lucila vengué a les Illes per veure si
podíem engegar algun a mena d’acte d´homenatge semblant. Però Mallorca
era un desert. Més tard es pogueren fer algunes activitats en aquesta
línia. Va ser quan els carrillistes del PCE s’escindiren i el grup
format per Miquel Rosselló, Lila Thomàs, Francesca Bosch i Pep Valero
organitzà el prosoviètic PCPE. A mitjans dels anys vuitanta sí que el
PCPE participà activament en molts d’actes republicans. Però en aquella
època en què venia a Mallorca Lucila Aragó, els defensors de la memòria
històrica de les víctimes del feixisme érem ben poquets. Record que amb
Lucila Aragó i un grup d’excombatents republicans, sobretot amb el
dinàmic tinent de la República Lidón, sortíem cada 14 d’abril a penjar
cartells republicans amb la mateixa sensació que ho fèiem en temps de la
dictadura, quan sortíem a pintar consignes antifeixistes. De Mallorca
estant encara no havíem clarificat l’opció independentista, cal dir-ho.
En la postransició, a finals dels anys setanta i començaments dels
vuitanta, la tasca essencial de lluita nacional i de preservació i
defensa de la nostra cultura va ser encapçala per organitzacions com el
PSM i l’OCB
En la postransició, a finals dels anys setanta i començaments dels
vuitanta, la tasca essencial de lluita nacional i de preservació i
defensa de la nostra cultura va ser encapçala per organitzacions com el
PSM i l’OCB. En accions de defensa dels nostres migrats recursos
naturals i del territori, el paper del GOB va ser fonamental, como ho és
encara avui dia. Cal dir que, malgrat aquestes illes de ferma i ferrenya
resistència, el cert és que molts dels activistes que donàvem suport
actiu a totes aquestes organitzacions ens sentíem assetjats. La batalla
per guanyar el referèndum sobre l’OTAN va ser una de les grans
mobilitzacions d’aquells anys contra les mentides dels polítics
professionals, contra l’imperialisme ianqui i els seus sequaços. Després
de la victòria felipista de 1982, el PSOE ens havia enganyat novament i,
sense cap mena de vergonya, passava de dir "OTAN, d’entrada No", a ser
l’avantguarda d’aquest bloc militarista i agressiu. A aquelles alçades
de les renúncies i traïdes de l’esquerra oficial encara érem lluny
d’imaginar que un "socialista", el senyor Luis Solana, dirigiria els
bombardejaments massius i la trajectòria dels míssils que descarregarien
la seva càrrega mortífera damunt les dones i infants serbis causant
milers de víctimes innocents en la població civil de l’antiga Iugoslàvia.
És evident que aquí no entram a tractar el problema del xovinisme
imperial de la casta burocràtica sèrbia. Nosaltres som al costat de les
nacions oprimides per qualsevol estat opressor, inclòs l’estat serbi.
Aquí només volíem deixar constància de la contradicció que representava
el fet que aquells que no volien entrar a l’OTAN fossin, poc temps
després, el més ferms defensors de l’entrada de l’estat espanyol al bloc
imperialista proianqui, i que un dels seus principals dirigents, Solana,
acabàs dirigint les masacres contra la població civil sèrbia.
Però el referèndum va ser guanyar per les forces proimperialistes, en
aquest cas pel PSOE. Tot l’ampli ventall d’organitzacions polítiques,
sindicals i culturals que s’havien oposat amb fermesa a aquest fet
patiren un nou daltabaix molt semblant al que s’havia esdevingut després
del triomf dels polítics oportunistes en temps de la restauració
borbònica. Vist amb la perspectiva històrica que donen els anys, ara
podem afirmar que la derrota de les forces populars antiimperialistes en
el referèndum sobre l’OTAN acabà d’esbucar el que s’havia pogut mantenir
dempeus del temps de la transició.
Era evident que el poder s’entestava a colpejar amb força tot el que
encara romania conscient i combatiu després de la sotragada de finals
dels anys setanta. Per això, per a qui escriu aquestes retxes i per a
molts de companys de l’esquerra alternativa i per a l’avantguarda dels
moviments socials d’aquella època, el començament dels vuitanta és força
tenebrós.
I malgrat la foscor d’aquella època encara érem –i som, un quart de
segle després! -- entestats a continuar la lluita per un món més just i
solidari des de les poques plataformes que encara eren al nostre abast.
El suport al nacionalisme d’esquerra que representava el PSM, a les
mobilitzacions en defensa de la cultura i la llengua que promou l’OCB i
també, no en mancaria d’altre, a les activitats que en defensa de
recursos i territori portades endavant el GOB. A tot això hem d’afegir
la fundació, juntament amb els amics i companys que acaben d’abandonar
la militància en el PCE –Francesca Bosch, Lila Thomàs, Josep Valero,
Manel Domènech... – de l’Ateneu Popular "Aurora Picornell"- organització
político-cultural sorgida per a preservar la nostra memòria històrica,
oblidada pels polítics de l’esquerra oficial del règim, i en defensa de
les idees del marxisme. Un dia de 1985, amb na Lila i na Lluïsa Thomàs,
en Manel Domènech, en Miquel Rosselló, en Rafel Morales, les germanes
Massanet (n'Assumpta i na Magdalena) i altres companys decidírem muntar
l'Ateneu Popular Aurora Picornell. Na Francesca Bosch, com de costum,
s'hi apuntà decidida i ens ajudà en l'organització dels actes i cicles
de conferències. L'Ateneu Aurora Picornell va ser una provatura per
provar de servar la memòria nacionalista i republicana de les Illes, la
història del moviment obrer i les idees del marxisme per a les properes
generacions de mallorquines i mallorquins. Idees que, a mesura que es
consolidava la reforma del franquisme, eren oblidades per més i més
sectors de la societat.
|