La novel·la
històrica catalana i la Revolució Francesa
De Miquel López Crespí a Miquel Sureda de Montaner
Per Joan F. López Casasnovas, escriptor
Allò que va fer de la Revolució francesa un esdeveniment històric no van
ser les accions més o manco afortunades dels seus actors, sinó les
opinions i aplaudiments entusiastes dels seus espectadors, ja que els
mateixos actors no poden ser testimonis de la grandesa de tot allò que
succeeix. Han de ser els espectadors els que s’adonin del contingut
polític i moral dels fets que altres protagonitzen. Aquesta idea de
Hannah Arendt sembla haver estat la que ha inspirat Miquel López Crespí
a l’hora d’escriure dues novel·les que expliquen al lector popular (en
el benentès que aquest lector existesqui en la nostra literatura)
l’èpica de les revolucions, els seus moments de glòria i el seu cabal
immens d’esperança però el seu no menys gran abisme de desil·lusió.
L’escriptor de sa Pobla ha publicat amb pocs mesos de diferència La
conspiració (Antinea, 2007) i París 1793 (El Tall, 2008). Ambdues
novel·les giren entorn de la mateixa temàtica i tenen com a protagonista
destacat Miquel Sureda de Montaner, fill d’una família mallorquina,
aristocràtica i botiflera, un rebel enfrontat a tot el que la seva
família representava. Un personatge que gosa pensar pel seu compte,
condició de la persona lliure, i esdevé liberal afrancesat, culte, que
somia en la Il·lustració per acabar amb l’Espanya més negra i
reconstruir la nació catalana des d’una perspectiva republicana i
confederal, cosa que una minoria d’intel·lectuals veia possible si els
vents jacobins travessaven el Pirineu. Una il·lusió, no cal dir-ho, que
el mateix exèrcit napoleònic, amb el general Murat al capdavant,
s’encarregaria d’esvair. I, com que la paraula sense l’acció esdevé
eixorca, en Miquel conspira pel canvi social des d’una potent lògia
maçònica, imbuït de lectures enciclopedistes, rousseaunianes,
volterianes, i pel discurs polític de Marat a L’ami du peuple. Miquel
Sureda i un parell de companys espanyols seran als carrers de París
privilegiats espectadors, doncs, dels avatars de la Revolució que
trasbalsà l’Europa de finals del XVIII i que, malgrat el seu reflux de
reacció napoleònica, obriria les portes a tots els moviments
d’alliberació social i nacional que esclataren al llarg del XIX arreu
del Vell i el Nou continents. El periple vital de l’home marcat pel seu
compromís, el farà víctima del Tribunal del Sant Ofici i, empresonat a
Yaruro, a l’interior de la selva caribenya, quan semblava que la mort
era l’única sortida que li quedava, l’aixecament de Bolívar el farà
tornar al sentit de la seva vida, la lluita per la llibertat.
De vegades, la novel·la explica la història amb més eficàcia que els
manuals. Intuesc en açò el propòsit del nostre novel·lista, la
personalitat del qual es projecta vigorosament en les abundants
reflexions d’en Miquel Sureda i els seus companys sobre el procés
revolucionari (el dels fets de 1789 i 1793 o qualssevol altres). La
realitat sempre acaba imposant-se. Ara bé, no passa el mateix amb la "veritat
moral" de cadascú. Damunt la diversitat d’opinions, el subjecte que
jutja –en aquest cas el protagonista històric Miquel Sureda– tractarà de
comprendre per tal de descobrir significats no manifests en el món de
l’aparença. Per què Robespierre acaba a la guillotina? Tenia raó Marat
quan desconfiava de l’exèrcit professional i apel·lava a la revolució
permanent front als qui conspiraven per escanyar-la i que finalment
l’assassinarien? N’hi ha prou amb les idees, a "tenir raó", per fer
possible allò que és necessari? Els qui estenien la Grande Peur a la
pagesia reclamant el retorn a l’ordre i que acusaven de terroristes els
jacobins, no eren els mateixos que havien callat dècades i més dècades
d’opressió i vexacions de tota mena si no és que directament se
n’aprofitaven? Era o no era terror l’estat de coses contra el qual
s’aixecaren milers de súbdits d’un sistema corrupte per esdevenir
ciutadans al crit de Llibertat, Fraternitat i Igualtat? Parlem, doncs,
de violència ara que –i són sols uns exemples– s’obligarà els de sempre
a "estrènyer-se el cinturó i el tsar Nicolau II diuen que ha esdevingut
el personatge més valorat de Rússia.
dBalears (27-VII-08)
|