En el capítol "Els problemes de
l'escriptor català" de Literatura mallorquina i compromís polític fem una
anàlisi del problema de la necessària professionalització de l'escriptor
català i, a tall informatiu, es parla dels primers articles i primeres
reunions d'escriptors mallorquins que l'any 1969 i 1974 féiem a Mallorca;
articles parlant de la problemàtica dels nostres autors que sortien
publicats al diari Última Hora, Diario de Mallorca; les trobades i rodes de
premsa en els baixos de la Llibreria Tous que a començaments dels setanta
dirigia Antoni Serra. Són els anys en els quals faig feina amb Frederic Suau
en aquell agosarat experiment de lluita cultural que va ser la Llibreria
L'Ull de Vidre i, igualment, de l'edició dels meus primers reculls de
narracions a l'Editorial Turmeda. De tot això n'he parlat en els llibres
L'Antifranquisme a Mallorca 1950-1970 (Lleonard Editor, Ciutat de Mallorca,
1994), Cultura i antifranquisme (Edicions de 1984, Barcelona, 2000) i No era
això: memòria política de la transició (Edicions El Jonc). Igualment es
parla de l'esquarterament de Catalunya, de l'aïllament fomentat des de totes
les instàncies del poder (abans franquistes; avui autonomistes) de l'autor
català en "cledes" aïllades les unes de les altres. Aquesta situació, també
és analitzada en "Escriptors mallorquins a Barcelona".
Facem una mica d'història. Vejam com, quan i per quins motius s'anaren
aguditzant els problemes de determinats intel× lectuals progressistes
catalans, d'aquells que eren considerats "perillosos", culturalment i
políticament pels eterns xucladors de les mamelles del poder (xucladors de
diners en substancioses subvencions, llocs de comandament cultural
institucional o "fama" mitjançant el control de determinats espais en ràdio,
premsa i televisió). Recordem que, durant uns anys, després de l'embranzida
antisistema de la transició (augment del protagonisme de la classe obrera i
dels sectors populars, lluita anticapitalista, recuperació de la memòria
col× lectiva del nostre poble, "sortida a la llum" de l'obra i l'exemple
d'escriptors com Vicent Andrés Estellés, Pere Quart, Montserrat Roig, Maria
Aurèlia Capmany, Salvador Espriu, Raimon, Ovidi Montllor, Víctor Alba, Josep
M. Llompart, Manuel de Pedrolo, Joan Fuster, Gonçal Castelló, Isabel-Clara
Simó...) els pactes i les traïdes de la transició portaren una greu
desmobilització entre el poble i sectors d'avantguarda cultural i política.
En el fons, el preu que la burgesia i el franquisme reciclat posaren a
l'"esquerra" amnèsica i pactista per a fruir de sous i poltrones
institucionals va ser precisament aquesta desactivació de la càrrega de
lluita anticapitalista del poble, l'anihilament de qualsevol possibilitat
d'arrelament d'aquella cultura nacional-popular que es concretava en les
resolucions del Congrés de Cultura Catalana i en la vida i obra dels intel×
lectuals abans esmentats i tants d'altres. De la "tasca" de control
político-cultural s'encarregaren principalment el PCE i el PSOE (sobretot
per a desactivar la càrrega antisistema de la classe obrera i sectors
populars), CiU, al Principat, etc; mitjançant tota una colla d'intel×
lectuals servils criminalitzaven les concepcions nacionalistes conseqüents i
de necessari compromís de l'intel× lectuals amb la lluita del seu poble. Es
necessitaria un llibre de més del mil pàgines per a descriure les
dificultats per publicar, per col× laborar en la premsa diària, que
tengueren homes com Manuel de Pedrolo, Joan Fuster o Gonçal Castelló. És una
història vergonyosa que encara s'ha d'escriure. Tones de desencís caigueren
damunt els sectors més combatius del nostre poble. Es tractava d'aconseguir
la desmobilització total i absoluta de les avantguardes culturals i
polítiques catalanes. L'esquerra revolucionària fou perseguida i
criminalitzada. Qui no tingués representació parlamentària era obligat a
desaparèixer engolit per la marginalitat més absoluta. "Intel·lectuals" de
baixa categoria, servils sense escrúpols, s'encarregaven -i s'encarreguen
encara!- de la feina bruta de criminalitzar qui no feia professió expressa
de noucentisme. Eren ridiculitzades les idees de progrés, justícia social,
socialisme i independentisme. Tot això combinat amb la lluita activa
(portada endavant per la socialdemocràcia, les restes del carrillisme i les
burgesies espanyola, catalana i basca) contra el marxisme, l'anarquisme, el
leninisme, l'independentisme... o el cristianisme de tendència socialista i
anticapitalista, anà creant un concret panorama de desolació. Els sectors
més dinàmics que encara lluitaven contra el sistema eren deixats de banda
(lluites d'Euskalduna, Altos Hornos del Mediterráneo, Astilleros de Cadis...
i mil tipus d'accions semblants), tot esperant que els lluitadors més actius
perdessin la fe en la victòria de la seva justa causa. Les centrals
sindicals majoritàries, amb fortes subvencions estatals per a sous
d'alliberats, boicotejaren mobilitzacions de solidaritat, expulsaren els
grups més antisistema dels seus delegats mentre els dirigents d'aquests
aparells ja institucionals signaven pacte rere pacte en contra dels
interessos dels treballadors. Milers i milers de treballadors i
treballadores, d'estudiants de totes les nacions oprimides de l'estat eren
induïts (a les bones o a les males: la policia no deixà mai d'actuar de
forma brutal contra el poble) a oblidar les idees i principis igualitaris i
antifeixistes tot obligat-los (mitjançant un fort bombardeig ideològic des
del mitjans dits de "comunicació") a centrar-se només en la vida privada, en
el consum com a forma "superior" d'existència, en el "descompromís".
Arribava l'època del pelotazo (més que res en temps del PSOE, del
redescobriment de "la España eterna" per part dels "socialistes" de mentida
que ens acabaven d'entaforar en el bloc imperialista i agressiu de l'OTAN).
El domini cultural i polític dels neonoucentistes s'aferma amb la transició
(la restauració de la monarquia borbònica i els pactes de la suposada
oposició amb el franquisme i la burgesia). La fi del socialisme degenerat a
l'URSS i altres estats dits "socialistes" (aquells on regnava el brutal
poder de la "burgesia" roja i el més bestial capitalisme d'estat) servia per
a bastir una campanya contrarevolucionària mundial a la qual s'aferraven amb
ungles i dents els elitistes.
|