Llorenç Villalonga i la novel·la Una
Arcàdia feliç (Lleonard Muntaner Editor)
Per Miquel López Crespí, escriptor
La novel·la Una Arcàdia feliç, que ha guanyat el Premi de
Narrativa Pare Colom 2010 i que serà publicada per Lleonard Muntaner Editor,
forma part d’una trilogia d’obres que ens situen a Mallorca, en temps de la
guerra civil, en els mesos més àlgids de la repressió feixista contra el poble,
quan l’escriptor Llorenç Villalonga es fa falangista i col·labora activament amb
el Movimiento salvador de España. Una Arcàdia feliç és la primera obra d’aquesta
trilogia. La continuació d’Una Arcàdia feliç, la novel·la Les vertaderes
memòries de Salvador Orlan ja està enllestida, però fins al moment de redactar
aquestes retxes no té encara editor. I parlar de la tercera part d’aquesta obra
que s’ha anat allargassant a través dels anys és molt prematur, ja que, en els
moments que escric aquestes notes, encara està en una fase molt inicial de
redacció.
Parlem, doncs, d’Una Arcàdia feliç i dels motius que feren que em fixàs en
l’escriptor Llorenç Villalonga. Com es podien novel·lar aquells anys, passar a
la literatura el món íntim de l’autor de Bearn? Ho vaig estar pensant molts
mesos abans de posar-me a escriure. Record que quan vaig començar la redacció
dels primers capítols tenia moltes preguntes dins el cap. Em demanava com era el
món d’aquests professionals de classe mitjana amb somnis d’aristocràcia, quin
era l‘ambient palmesà per on es movia la dreta i l’extrema dreta en temps de la
República. Fer literatura de la relació de Llorenç Villalonga amb el cap de
Falange, el futur marquès de Zayas? Cada vegada em sentia més decidit a portar
endavant la tasca, a escriure el que, de bon principi, només havia de ser una
novel·la.
Com era Llorenç Villalonga en apropar-se a la quarantena d’anys? Quin grau
d’amistat i de complicitat hi hagué entre Villalonga i l’autor d’Els grans
cementiris sota la Lluna, l’escriptor francès Georges Bernanos? Va ser realment
Villalonga l’home que proporcionà a l’autor francès les informacions necessàries
per a bastir Els grans cementiris sota la Lluna? Alguns estudiosos suggereixen
que va ser l’amistat de Bernanos amb Zayas i Villalonga, juntament amb les
notícies que li proporcionava Ives, el seu fill, el que li donà el material
bàsic per a enllestir el llibre.
Em seduïa novel·lar aquella Palma, l’ambient d’abans de la guerra, la societat
que va formar el nostre personatge. Com era possible que ja de bon començament
de la seva carrera literària, Villalonga s’enfrontàs amb la major part dels
col·laboradors de la revista La Nostra Terra, expressió màxima i portaveu del
catalanisme illenc? Per quins motius va decidir escriure Mort de dama, la
crítica més irònica del grup que envoltava l’Escola Mallorquina, els seguidors
de Miquel Ferrà i Maria Antònia Salvà? Com era el món que envoltava la revista
Brisas, aquell univers esnob tan allunyat del sentir i el bategar del poble
mallorquí? Nits de joia i disbauxa de la petita burgesia reaccionària palmesana,
les relacions de Villalonga amb la ballarina Eva Tay i l’escriptora Emilia
Bernal? Dies de campanya i conspiracions contra la República amb el fill de
Bernanos, Ives, que demanava una “revolució sagnant” per acabar amb el
comunisme. Per quins motius els socialistes de l’època ja tenien fitxat l’autor
de Centro, la petita bíblia dels reaccionaris del moment, com a un element
proper al feixisme? Era tan evident la seva posició política malgrat la
banalitat que traspuava Brisas, la revista que dirigia el futur autor de Bearn?
Novel·lar tot aquest món polític i cultural era una temptació a la qual no m’he
pogut resistir, ho reconec sincerament.
Abans d’escriure Una Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan
ja havia novel·lat alguns aspectes de la guerra civil. A L’Amagatall, que guanyà
el Premi Miquel Àngel Riera de Novel·la l’any 1998, havia provat de furgar en
l’univers dels homes i dones amagats a les muntanyes, als pous de les cases, a
les coves de les muntanyes per tal de salvar-se, fugir de la barbàrie feixista.
En la novel·la Estiu de foc, Premi Valldaura de Novel·la, Barcelona 1997, llibre
publicat per Columna Edicions l’any 1997, i en l’obra Núria i la glòria dels
vençuts (Pagès Editor, Lleida, 2000), novel·lava la història del desembarcament
republica a Portocristo (Manacor), en temps de la guerra civil. En l’obra Els
crepuscles més pàl·lids, que guanyà el Premi de Narrativa Alexandre Ballester
2010, podem trobar les vivències d’un presoner republicà en els camps de
concentració mallorquins dels anys quaranta. Però mai, fins fa uns anys, havia
pensat a escriure des de l’òptica dels vencedors, des de l’univers d’aquells i
aquelles que vestiren l’uniforme de Falange i feren feina per a Franco: em
referesc a Francesc Barrado, cap de la policia i d’alguns dels escamots
d’execució a Palma; Alfonso Zayas, cap de Falange; els germans Villalonga,
Llorenç i Miquel, els intel·lectuals castellanistes més importants del moment i
que se situen de seguida a recer dels militars sublevats contra la República;
del coronell Tamarit, responsable d’una bona part de les farses judicials
d’aquella època i que, com en el cas del batle de Palma Emili Darder,
d’Alexandre Jaume, Antoni Mateu i Antoni Maria Ques, acabaven sovint en
execucions sumaríssimes a primeres hores del matí.
Dit i fet. Era qüestió de començar a escriure la novel·la d’aquells anys, el món
de l’escriptor Llorenç Villalonga i els seus companys.
De fa molts d’anys m’interessava novel·lar la vida de l’escriptor Llorenç
Villalonga. I per això mateix em vaig posar a escriure les novel·les Una Arcàdia
feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan. Sempre he trobat que la seva
vida podia ser summament útil a l’hora d’enllestir una novel·la. Aquest, com he
dit, era un projecte antic. La voluntat de novel·lar la vida de Llorenç
Villalonga sorgí l’any 1970, quan amb la seva esposa, Teresa Gelabert, el veia
passar per davant la llibreria L’Ull de Vidre, al carrer de sant Sebastià de
Palma. El veia cada dia, el rostre serè, cada vegada més eixut. Sec, prim, alt.
En els anys trenta era un tipus de complexió atlètica, bon esportista. Sempre li
agradà la natació. En els setanta, Villalonga encara conservava quelcom
d’aquella figura del passat. La parella vivia prop de la llibreria que portàvem
amb els amics Frederic Suau i Adela Caselles, al carrer Estudi General. No
record que hi pujàs a comprar cap llibre. Però la seva presència era ben normal
al barri de la Seu, l’indret que va descriure molt bé a Mort de dama, la primera
novel·la que va publicar i tants problemes li va causar amb el cercle de Miquel
Ferrà i els col·laboradors de La Nostra Terra.
El barri de la Seu era, en aquells finals dels seixanta i començaments del
setanta, molt semblant al que Villalonga descriu en la introducció de Mort de
dama. Malgrat que el Concili Vaticà II havia fet fora la majoria de sotanes dels
carrers de Palma, encara en restaven moltes, i passaven, com a fantasmes,
apressades per davant la llibreria. Els moixos, ben igual que a Mort de dama,
anaven a lloure pel carrer de sant Sebastià, segurs de ser els amos d’aquell
univers encara plàcid, malgrat els cotxes i el turisme que ja esdevenia la plaga
–i la font de riquesa!- que tots coneixem. Vilallonga havia escrit: “El barri és
venerable, noble i silenciós, amb carrers estrets i cases amples, que semblen
deshabitades. Entre les volades dels casals, el cel fa vibrar el seu blau
lluminós com una llançada. L’herba creix entre les juntes de les pedres, amples
com lloses. Rompen el silenci, de tard en tard, remors de campanes”
I continua: “Pel barri, no hi passa ningú. ‘Els veritables habitants d’aquests
carrers són els gats’, ha dit Santiago Rusiñol. Mallorca és un país privilegiat
per als éssers gatescos. El gat exigeix silenci, ordre i netedat, com el filòsof
escolàstic: els renous del món no el deixarien meditar. Els gats i els canonges
guarden analogies. Així han triat el mateix barri. L’aristocràcia, la burgesia,
també anhelen reposar. L’escenari és apropiat”.
Com deia, l’escenari del barri no havia canviat gaire d’ençà Llorenç Villalonga
havia escrit aquestes retxes. Canonges de la Seu, burgesos, moixos, les senyores
que anaven a missa... Tan sols havia mudat una cosa prou important: els
estudiants s’havien apoderat de l’Estudi General. Depenent de la Universitat de
Barcelona, els mallorquins i mallorquines ja podien estudiar Filosofia i Lletres
a Palma. Villalonga no imaginava que entre aquells joves estudiants cridaners
que començaven a comprar els primers llibres de marxisme hi hauria bona part
dels futurs dirigents de l’esquerra mallorquina.
Els joves antifeixistes de finals dels seixanta i començaments del setanta ja
sabíem que Villalonga havia participat en el mateix projecte – el Moviment- que
molts criminals del poble mallorquí; el marquès de Zayas, el primer de tots. En
aquell moment encara era un misteri saber com havia estat catapultat a la fama
pel catalanisme del Principat, especialment per Joan Sales, l’editor de les
seves novel·les. També eren un misteri les visites que rebia de molts dels
escriptors del que més endavant s’anomenà “la generació literària dels 70”. Cal
dir que m’interessaven algunes de les obres que anava publicant Joan Sales. Però
em repel·lia el tarannà reaccionari de Llorenç Villalonga, demostrat no solament
en el suport constant al règim franquista sinó fins i tot en els atacs a
l’església aperturista dels anys seixanta. Ens ho explicava alguns dels futurs
escriptors que anaven a fer-li el rendez-vous al carrer Estudi General.
Nosaltres no hi anàrem mai. Era superior a les nostres forces. Es comentaven els
seus atacs a algunes de les resolucions progressistes del Concili Vaticà II que
es va celebrar l’any seixanta-dos a Roma. Imaginàvem, i crec que no anàvem
errats, que no podia suportar l’exigència moral d’un Concili que feia bones les
rebel·lions dels pobles contra la injustícia. Com el règim franquista,
Villalonga devia considerar –i de fet considerava!- el Papa Joan XXIII com un
“company de viatge” dels comunistes, això si no el considerava un marxista que
portaria l’Església Catòlica a la perdició. Podia haver-hi res de més
reaccionari sota el cel de Mallorca? Un escriptor que, fins i tot, s’atrevia a
atacar els tímids avanços progressistes de l’església de Roma! Era mal de creure
tant de reaccionarisme concentrat en la ment d’una persona. Però era així. La
qual cosa ens feia reflexionar sobre el que podria pensar del socialisme, del
marxisme revolucionari, de les accions i protestes contra el règim que ell havia
defensat sempre.
Aquest era el curiós personatge que cada dia passava per davant la llibreria
L’Ull de Vidre, de bracet de Teresa Gelabert. Sabíem que Guillem Frontera,
Gabriel Janer Manila, Jaume Pomar, Jaume Vidal Alcover, Baltasar Porcel, Damià
Ferrà-Ponç, Antoni Mus i molts d’altres escriptors l’anaven a visitar sovint.
Nosaltres també ho hauríem pogut fer. No ho férem mai, possiblement condicionats
per la dèria de la militància antifeixista en la qual ja estàvem immersos.
Segurament va ser un error per part nostra. Unes visites a l’autor de Mort de
dama m’haurien servit ben molt a l’hora d’enllestir Una Arcàdia feliç i Les
vertaderes memòries de Salvador Orlan. Però com explicar-ho a un jove de vint
anys que ja havia estat detingut a l’any seixanta-tres per fer pintades contra
el règim? En aquella època jo ja sabia diferenciar molts bé els antifranquistes
de boqueta, els “marxistes” de uisqui a plaça Gomila dels autèntics
revolucionaris que es jugaven la pell militant en les organitzacions
antifeixistes de l’època. El cert és que quan el veia passar davant la llibreria
pensava que, un dia, més endavant, quan arribàs la democràcia (érem molt
optimistes quant a les possibilitats de les nostres reduïdes organitzacions
revolucionàries!), escriuria una novel·la sobre aquell antic falangista que,
xino-xano, passejava de bracet de la seva esposa pels carrers ombrívols del
barri de la Seu, sota les porxades del Círculo Mallorquin.
Però la idea de fer aquestes novel·les no s’ha pogut concretar fins fa dos anys.
Record que a l’època que sorgí la idea de novel·lar el paper de Villalonga en la
guerra civil ja em demanava si l’escriptor va tenir mai cap remordiment per
haver estat al costat d’aquells que liquidaren l’esquerra i el catalanisme a les
Illes. Ara, després de repassar la seva obra, podria afirmar que no, que mai va
sentir cap mena de preocupació per la seva actitud militant en defensa del
Movimento. Havia d’estat fent costat als que mataren Aurora Picornell, Emili
Darder i tres mil mallorquins i mallorquines més. En tots els milers i milers de
pàgines que va escriure, siguin aquestes memòries o articles, ni tampoc en cap
de les entrevistes ni en la seva correspondència, podem trobar la més petita
reflexió sobre el significat de la sagnant repressió en què va participar,
malgrat ni que fos indirectament, a través dels seus articles de suport al
feixisme. Encara en una carta oberta publicada a Diario de Mallorca (6-XII-1966)
l’escriptor afirmava ben clar i llampant. “Mi carnet [de Falange Espanyola
Tradicionalista i de las JONS], que conservo, pertenece a 1936”. I afegia, ben
convençut de les seves afirmacions: “ahora más que nunca, después de la Ley
Orgánica que se votará el día 14, estoy donde estuve en 1936”. És a dir, al
costat de la dictadura, defensant els assassins del nostre poble, la política
d’aquells que acabaren amb la llibertat a l’estat espanyol i a les Illes.
Però Villalonga també era capaç de transformar-se segons les circumstàncies
polítiques del moment. Sembla que, cínic, sempre va actuar segons les seves
conveniències personals. Potser és veritat que estava amb els falangistes perquè
comandaven i pensava que podia fer carrera al seu costat, servint els que havien
derrotat la República. Les afirmacions que va fer l’any 1966 a Diario de
Mallorca refermant públicament la seva fe en el feixisme són fetes just en el
moment que, per determinades circumstàncies, començava el seu triomf literari a
Catalunya després de no haver aconseguit aquest reconeixement en l’àmbit de la
cultura espanyola. Aleshores varià –per recomanació de Joan Sales, el seu
editor- les seves opinions polítiques i començà a voler-se fer pasar per
“liberal”, considerant “anecdòtic” el seu suport actiu als falangistes. Als
quals, convendria recorda-ho, dedicà un poema just en el moment de la màxima
repressió; poema publicat a El Día el quinze de novembre de 1936.
Un camaleó, un felí com a ell mateix li agradava definir-se? O, simplement, un
reaccionari amb totes les seves conseqüències que malda per dissimular els
aspectes més estridents de la seva biografia? Alguns historiadors diuen que
potser mai no coneixerem a fons la vertadera ànima d’un personatge tan singular.
Només sabem que anava amb l’uniforme blau de Falange i la boina roja dels
requetès en els anys més foscos de la nostra història. També tenim les seves
Falses memòries... I tota la seva obra literària per provar d’aprofundir en el
seu subconscient, per provar de saber qui era en realitat l’home de les mil
disfresses. És un material més que suficient per atrevir-nos a engegar la tasca
de novel·lar la seva vida i imaginar com era en realitat, per quins impulsos
secrets es movia quan actuava com a reaccionari i anticatalà en la realitat
d’aquells anys o com a nouvingut al catalanisme en els anys seixanta. D’aquí
l’origen d’Una Arcàdia feliç, de Les vertaderes memòries de Salvador Orlan i de
l’altra novel·la que encara està en curs de redacció, en els seus moments
inicials.
Llorenç Villalonga és un autèntic personatge de novel·la. Per això he escrit Una
Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan. I just ara mateix he
començat la redacció de la tercera sobre l’autor de Bearn. Vull fer una trilogia
d’aquella època tenebrosa però summament interessant dels primers mesos de la
guerra civil a Mallorca. Villalonga, tothom que conegui una mica la seva
biografia ho sap, és un aferrissat espanyolista dels anys vint i trenta que es
troba immers en la guerra i fa costat als que afusellen l’esquerra i liquiden
tot l’aconseguit tan dificultosament pels intel·lectuals catalanistes de les
Illes en moltes dècades. En plena matança de republicans, Villalonga escriu un
article que publica en El Día (7-VIII-1936) on especifica una vegada més la seva
posició envers la cultura catalana. Diu l’autor de Bearn: “Nos cabe el orgullo,
a mi hermano Miguel y a mí, de haber representado siempre la resistencia
anticatalanista en Mallorca”. Més documentació sobre l’atac frontal dels germans
Villalonga contra la cultura catalana es pot trobar en el llibre de Josep Massot
i Muntaner Cultura i vida a Mallorca entre la guerra i la postguerra (1930-1950)
(Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona, 1978) i especialment en el
capítol “L’afer dels ‘Manifest dels catalans’” (pàgs. 92-108) i també en el
capítol “El ‘Manifest’ i la repressió cultural” (pàgs. 108-117). Anticatalanisme
i antiesquerranisme que podem trobar a tots els articles que va publicar sota el
títol de Centro (Gráficas Mallorca, Palma 1934). Com hem dit més amunt, el
personatge Villalonga, els fets que va viure el nostre autor, l’època de la
República i la guerra civil donaven material no solament per a escriure una
novel·la, sinó diverses, com finalment s’ha esdevengut. Els anys vint i trenta a
Mallorca són massa exuberants –culturalment i políticament-, i el repte de
provar de copsar l’ànima d’un intel·lectual reaccionari tan “atractiu”,
literàriament parlant, que tot plegat em seduí profundament i m’animà a començar
la feina.
Com pot imaginar el lector d’aquest article, Villalonga no m’era un desconegut.
Les lectures, a mitjans dels anys seixanta, d’obres com Mort de dama, La
novel·la de Palmira, Bearn, Les fures, Desbarats, L’àngel rebel, La dama de
l’harem, El llumí i altres narracions, Desenllaç a Montleó i moltes altres foren
bàsiques per a copsar la importància d’un narrador de vena, d’un autèntic
escriptor malgrat totes les seves contradiccions amb el català.
L’anticatalanisme de la seva trajectòria, el combat dels anys trenta contra els
intel·lectuals de l’Escola Mallorquina i els col·laboradors de La Nostra Terra,
molt especialment amb Miquel Ferrà, el feien un personatge no gaire simpàtic. No
oblidem que, com explica Josep Massot i Muntaner en Cultura i vida a Mallorca
entre la guerra i la postguerra (1930-1950), la feina conjunta entre el cap de
la policia franquista encarregat de la matança d’esquerrans, el totpoderós
Barrado, i el coronell Tamarit, instructor de la vergonyosa farsa judicial que
portaria al mur de les execucions al batle de Palma, Emili Darder, i el paper
dels germans Villalonga, és essencial en la liquidació de la cultura catalana en
la vida pública a Mallorca. En referència al silenciament dels signants de la
“Resposta” al missatge dels intel·lectuals catalans del Principat, Josep Massot
i Muntaner ha escrit: “... l’afer del ‘Manifest’ és una peça important dins el
procés implacable de desmantellament de la cultura autòctona a partir del mes de
juliol de 1936”.
En la revista El Mirall (núm. 61, pàgs. 19-24) podem trobar una bona aproximació
al que va ser el regnat del terror feixista a Mallorca. L'article "La repressió
franquista a Palma", signat per Francesc Tur Balaguer, R. Carbonell, M.L. Lax i
M. Ocio Villar, és ben representatiu al respecte. "Pel que fa a la base social
dels represaliats, era molt homogènia: la classe treballadora, la base social de
l'esquerra i al seu costat alguns membres de professions liberals i petita
burgesia progressista. Hi hagué també algun cas d'empresonament de 'rics
d'esquerres' als quals s'incautaven els béns. Es calcula que el nombre de morts
provocats per la repressió al llarg de la guerra oscil.là entre 2.000 i 2.500
persones.
'Les zones de Palma més afectades foren les barriades obreres encara que la
repressió s'estengué pràcticament a tots els barris de la ciutat. Els escamots
feixistes actuaren a Son Rapinya, Son Serra, la Vileta i al bosc de Bellver, a
més del mateix Castell".
A Mallorca, els intel.lectuals d'esquerra foren cruelment assassinats pel
feixisme i la dreta tradicional. Un dels treballs més importants que s'ha fet a
Mallorca damunt la repressió ha estat el suplement del diari Baleares, Memòria
Civil, que va coordinar i dirigir l'escriptor Llorenç Capellà de gener fins a
desembre de 1986. Igualment bàsica per a copsar en tota la seva brutalitat la
fondària de la repressió feixista és la consulta del Diccionari Vermell del
mateix autor. Record ara mateix el llibre de Bernanos, Els grans cementiris sota
la lluna, que tanta influència tengué en el meu particular descobriment de la
brutalitat de la dreta mallorquina, o el més recent de l'amic Jean Schalekamp,
D'una illa hom no en pot sortit.
Josep Massot i Muntaner, a la seva obra Els escriptors i la guerra civil a les
Illes Balears escriu també entorn de la repressió damunt els intel.lectuals
d'esquerra (Biblioteca Serra d'Or; pàgs. 218-220): "Entre els milers de morts
que, poc més o menys, produí l'onada de follia que planava sobre l'illa -d'una
manera 'il.legal', a la cuneta de les carreteres o a les tàpies dels cementiris,
o d'una manera pretesament 'legal', a conseqüència de sentències de consells de
guerra injustos i cantats per endavant-, no hi mancaren escriptors i persones
relacionades d'una manera o altra amb el món cultural. Potser la xifra més
elevada correspon als periodistes, amb noms com el d'Ateu (Mateu) Martí,
comunista, director de les revistes Nuestra Palabra i Sotana roja, cruelment
assassinat els primers dies de la guerra; Guy de Traversay, corresponsal del
diari parisenc L'intransigeant, afusellat pels militars poc temps després
d'haver estat fet presoner a Portocristo, a conseqüència de la carta de
recomanació que Jaume Miratvilles, comissari de Propaganda de la Generalitat, li
havia fet per al capità Bayo; Pere Reus i Bordoy, jutge de Felanitx, director
del setmanari El Felanitxer, executat després d'ésser sotmès a consell de
guerra, per 'adhesió a la rebel.lió', el 4 de març de 1938; Gabriel Buades,
sabater inquer anarquista, col.laborador -sempre en castellà- de Cultura Obrera
i de la Revista Blanca, empresonat el juliol de 1936 i executat el 22 de juliol
de 1938; Joan Montserrat i Parets, sabater de Llucmajor, militant destacat del
PSOE i brillant col.laborador de l'òrgan socialista El Obrero Balear; Aurora
Picornell, abrandada líder comunista de Palma, anomenada la Pasionaria
mallorquina, inculta però molt intel.ligent, col.laboradora de Nostra Paraula,
afusellada 'il.legalment', com Montserrat i Parets, mentre estava tancada a la
presó de dones de Can Sales, el 5 de gener de 1937; Joan Mas i Verd, batle de
Montuïri, militant d'Esquerra Republicana Balear, col.laborador de Tribuna Libre,
Ciudadanía i El Republicano, afusellat al cementiri de Palma el 3 de setembre de
1936: Simó Fullana, membre influent del PSOE i col.laborador del diari de Palma
El Día, segons Mallorca Nova; Miquel Duran i Rosselló, ex-estudiant jesuïta,
director del setmanari republicà de Manacor Nosotros, mort el 4 de setembre de
1936, nebot de l'aleshores batle de Manacor Antoni Amer i Llodrà, àlies 'Garanya',
assassinat el 29 de desembre de 1936, el qual també havia publicat alguns
articles a la premsa...
'Estaven relacionats igualment amb el periodisme els dos afusellats més coneguts
de Mallorca, Emili Darder, batle de Palma i puntal de l'Associació per la
Cultura de Mallorca, i Alexandre Jaume, ex-diputat a Corts socialista que
parlava i escrivia en castellà però que defensà ardidament la catalanitat de
l'illa. Havia fet i publicat alguna conferència escadussera un altre dels
companys d'afusellament de Darder i de Jaume, Antoni M. Ques i Ventayol, del
Consell Executiu d'Esquerra Republicana Balear i president de l'agrupació
mallorquina del Rotary Club".
Tampoc no hauríem d’oblidar el redactor del diari El Día, el socialista Simó
Fullana Font, assassinat a començament de la guerra juntament amb Joan Avila,,
Ramon Fuster i Vicenç Forniers. També va ser empresonat el periodista, crític
d’art i dibuixant Miquel Àngel Colomar i durant més de vint anys no pogués
tornar a col·laborar als diaris de Mallorca. Va morir l’any 1970 després d’haver
patit nombroses penalitats sota el franquisme.
Com escriu Bartomeu Mulet a "Repressió franquista (assassinats i depuracions)
contra el magisteri a Mallorca (1936-1939)" (revista Lluc, núm. 784, pàg. 26): "España
una, grande y libre, havia d'esser el mòbil ideològic per a justificar el
totalitarisme en tots els àmbits de la vida col.lectiva. España havia d'esser
imperial i triomfadora. El catalanisme s'havia de desmembrar, i més si sonava a
esquerranós, d'una manera arbitrària. Maçons, republicans, anarquistes,
comunistes i socialistes també eren carn de canó. En Francesc Barrado en fou el
responsable fins l'abril del 37, com a comissari de la policia política,
d'aquesta repressió, perquè tot era rojo i separatista".
Josep Massot i Muntaner encerta a les totes quan situa a la perfecció l’estreta
aliança d’Alfonso Zayas, que era cap de Falange; Francesc Barrado, cap de la
policia i responsable de molts d’assassinats d’esquerrans; el coronell Tamarit,
jutge instructor del procés contra Emili Darder, Alexandre Jaume, Antoni Mateu i
Antoni Maria Ques; i de tots dos amb els germans Villalonga. Cada u ocupava el
lloc que la guerra determinava: uns al capdavant dels falangistes, altres
dirigint la policia i els escamots d’execució; els militars ordint falsos
procesos; els escriptors, cas dels germans Villalonga, emprant la ploma per a
donar suport als altres. Aquesta era la situació en els moments inicials de la
guerra a Palma i que podem trobar molt ben detallada en el llibre de Josep
Massot i Muntaner Cultura i vida a Mallorca entre la guerra i la postguerra
(1930-1950). Qui vulgui negar aquests fets tan ben documentats està en el seu
dret, però les seves opinions tendran poc valor davant la realitat del que
s’esdevengué en aquells mesos terribles.
Aquest era el món de Llorenç Villalonga en aquell estiu de 1936, l’univers que
he provat de fer tornar de les ombres del passat a les novel·les Una Arcàdia
feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan.