Tot havent llegit Presagis, de M. López Crespí
Per Joan F. López Casanovas, escriptor
D'un arcaic "sagire",
‘endevinar', ve el llatí "praesagium", ‘pressentiment', ‘presagi'. I
quins pressentiments sacsegen Miquel López Crespí, que li han fet
escriure aquest nou poemari, Presagis, editat per la UAB, dins la seua
prestigiosa col·lecció Gabriel Ferrater? Que l'escriptor de sa Pobla
tresqui pels 65 anys no pot ser la causa del seu lliurament a un vers
desolat, marcat per la Dama de Negre, la Innombrable. Què passa, doncs?
On se'n són anades les neus d'antany? Què s'ha fet d'aquelles flors de
temps enrere? Ubi sunt els ideals de joventut, les expectatives d'un
temps i d'un país, en què junts ens vèiem créixer i combatre? Les
esperances..., perdudes? Serà ver que, com diu Martí i Pol, som hereus
d'un temps de dubtes i renúncies, on els sorolls ofeguen les paraules i
amb molts miralls mig estrafem la vida?
Vivim a un país berlusconitzat, on hores i hores de futbol ocupen
l'atenció dels individus (han desistit de ser ciutadans); on,
esdevinguts ximplement votants, no fan més que engreixar el sarró dels
vots dels més corruptes; on la banalitat campa a l'ampla com un núvol
tòxic tapant els problemes autèntics del nostre present... On els qui
assassinen la llengua del país, en evident genocidi, passen per ser-ne
les víctimes i els fills del país són com a zombis davant de tants de
fills de p.
Té, doncs, motiu de ser la foscor que destil·len els poemes de
Presagis; però hom voldria que no fos així i pensa que no s'escau a un
revolucionari de pedra picada una actitud tan pessimista. O sí? O és la
mateixa lucidesa -el pessimisme de la raó- que ha anat minvant la força
-aquell optimisme de la voluntat!- per situar-nos en un espai de
maduresa i realisme? Tot ha succeït "com l'eixuta riallada dels llamps
i els núvols / trencant-se com a vidres, / caient a plom, / congriant
allaus de somnis tristíssims". Per què tristíssims? Perquè "només" han
estat somnis? I no podien ser més tosts presagis d'un futur millor?
Coneixent l'obra de López Crespí, s'ha d'entendre aquest exercici
poètic no com un ofici de tenebres, sinó com una meditació que obri un
parèntesi reflexiu fruit de la maduresa assolida amb els anys i amb la
feina. És allò de constatar que som on som, més val saber-ho i dir-ho.
No es tractaria, doncs, de renunciar a res fonamental: la lluita contra
els desajusts i el desordre mundial del capitalisme roman igualment
necessària; sí que cal, però, cercar i trobar noves vies de compromís i
eficàcia transformadora. "Mir apassionadament al meu voltant: /
sequera, cap paraula amable...".
El bessó d'aquest llibre gira entorn del tòpic literari del pas del
temps; millor encara: expressa el que es podia llegir a un famós
rellotge de caixa referit al temps que fuig: "feriens transeo", jo pas
ferint. ("Esbufeguen, àvides de sang, les hores dels rellotges /
mostrant la misèria dels minuts, / el rostre pèrfid del desencís
precipitant-se en el malson...").
Potser les ferides que el temps ha deixat al poeta mallorquí recorden
Desolación de la quimera (1962), obra d'un home d'una gran honradesa
personal, Luis Cernuda, que fa un balanç sincer de les seues actituds
davant la vida, l'art, el seu país, ell mateix (mirant-se en el mirall
de la infantesa, els seus orígens: "Tanc els ulls i torna, pausat, el
fràgil record, / somrient, del fons dels miralls"). Ni es retracta ni
es disculpa de res. Senzillament, no s'ha trobat ni el paradís ni Déu,
ni li cal perdonar els enemics ni la hipocresia d'una societat burgesa
i les seues convencions repugnants. Tampoc no vol tenir tracte amb el
seu país obscè i depriment, que tant es pot dir Espanya com les Illes
Balears, la cosa nostra. Si amb prou dificultat el poeta guaita encara
les primaveres antigues, és per contrastar els somnis dolços amb el
malson d'avui: "Corren les rates per les cambres desertes".
Publicat a Diari de Balears (8-V-2011)