Els nazis i la cultura
Per Miquel López Crespí,
escriptor
Ara s'ha posat de
moda Jüngers; un antic membre de l'Estat Major alemany en temps
de l'ocupació de França. Jüngers, una personalitat
contradictòria. Pareix que "sentia" profundament les execucions
en massa que ordenaven els seus màxims responsables i que, fins
i tot, plorava a les nits -d'això no hi ha constatació
documental- quan sentia el terrabastall que produïen les unitats
de la Gestapo sacsejant els barris jueus de París. S'estremia en
sentir -escriu- els plors de mares i pares separats dels seus
fills. No podia llegir amb calma les curiositats de bibliòfil
que trobava a les llibreries de vell de París. És curiós el
personatge, no ho negaré. Però tota aquesta parafernàlia de
Jüngers, el seu amor a l'art, a la "bellesa" i envers els
aspectes més allunyats de la quotidianeïtat... em fa pensar, per
uns moments, que és possible que no estiguem tan allunyats dels
temps de l'ocupació nazifeixista. Les preocupacions d'aquest
sector de l'Alemanya "culta" i antinazi (sembla que Jüngers
participà en la conspiració contra Hitler de 1944) no resten
gaire allunyades de les idees d'algun dels nostres escriptors
més "progres". Recentment un autor molt lligat a certs sectors
del nacionalisme illenc afirmava en una entrevista que la seva
màxima il ×
lusió, el somni de la seva vida, hauria estat ser un ciutadà de
la Grècia clàssica per a gaudir així d'aquella època
esplendorosa. Segles magnífics on l'home -deia l'escriptor-
estava ocupat en la creació de bellesa pura...
El novel ·
lista que feia tan agosarades afirmacions -tan properes, per
altra banda, al que pensava Jüngers en el seu moment- és un home
de carrera... (lletres, precisament). I aquest "culte" partidari
de la "bellesa" clàssica pareix oblidar que la societat grega
d'aquella època -com totes les societats del seu temps- era un
món basat exclusivament en la més absoluta esclavitud. En uns
segles en què la vida dels esclaus valia menys que la d'un
cavall o una ovella, i on les sublevacions d'aquests sectors
majoritaris de la població s'esdevenien sovint (amb la segura i
cruel repressió posterior)... quin sentit té lloar exclusivament
la "bellesa" que segregava el poder establert? A vegades ho
discutim amb els amics... Ben segur que, si haguéssim viscut
aleshores, hauríem preferit donar suport a les sublevacions dels
oprimits -malgrat cremassin temples, les estàtues dels déus, les
grans mansions senyorials- que no estar al costat de qui manava
la matança contra el poble: els intel· lectuals, legisladors i
militars que ordenaren bastir tots els Partenó del món o
escrigueren qualsevol mena de teorització per a defensar els
fets i idees de l'aristocràcia dominant.
Sempre hem considerat que hi ha més art en la
vida lliure d'una persona que en qualsevol de les categories
culturals que promocionen els criats intel ·lectuals
dels "elegits"...
Sempre hem
considerat que hi ha més art en la vida lliure d'una persona que
en qualsevol de les categories culturals que promocionen els
criats intel ·lectuals
dels "elegits"... Jüngers mateix, com aquest escriptor proper al
nacionalisme d'esquerres, ben igual que els germans Villalonga,
tutti quanti, oblidant en tot moment l'existència dels
inabastables sectors de la humanitat explotada, sense voler
entendre -mai!, primer la mort!- que la "cultura" és sovint el
producte de la divisió de la societat en classes... Vet aquí
l'esperit "pur" de Jüngers... De l'execució d'un presoner li
interessen els colors del paisatge en aquella hora concreta de
la mort, la bellesa del forat de les bales en el pit, el misteri
que poden significar les evolucions d'una mosca que sobrevola el
piquet d'execució sense que el condemnat -amb els ulls tapats-
la pugui veure. Terrible, el destí del condemnat que se n'anirà
a l'altra riba sense haver pogut copsar el profund misteri
d'aquest vol de la mosca en una cendrosa matinada, en un bosc
proper a París!
No li
discutirem una segura professionalitat -no era Alemanya un dels
pobles més cultes del món a començaments dels anys trenta, quan
engendrà la bèstia?- en les acurades descripcions d'un París
decadent...
Cabarets, prostitutes, cerca de llibres del segle XVI o XVIII a
les paradetes dels boukinistes del costat del Sena. Acaronar un
curiós manuscrit del segle XIV mentre els avions britànics
acaben de bombardejar les fàbriques dels afores s'esfilagarsa
fins a esclatar -vermell de sang- cobrint tot el que pot abastar
la retina de Jüngers i tots els seus amics (Celine, a la vora).
Parlar de Rimbaud, Flaubert o, fins i tot, dels enciclopedistes,
a un bon restaurant sempre ben acompanyat d'una d'aquestes -o
aquests- intel·
lectuals que col· laboren amb el Reich per poder finir així amb
la degeneració de la raça: pagesos de cabells bruns i ulls
negres tan allunyats de la puresa ària que ve de del nord a
cavall d'uns moderns tancs alemanys, amb l'uniforme de les SS -bell,
abans del fang i la neu de Stalingrad- i que parlen d'una França
renovada sense sang jueva, aliada per sempre a aquests cultes
fills del nord que es deleixen escoltant Wagner a l'Òpera de
París...
La resistència
francesa, els hostatges torturats i afusellats cada dia, els
setanta mil jueus assassinats, arrossegats a fuetades fins als
forns crematoris... les tortures diàries a casernes i
comissaries... somnis evanescents, realitats barroeres que cal
no tenir en compte en el moment que es tasta la darrera ampolla
de xampany que acaba d'arribar al despatx. Obsequi de diligents
propietaris amics de Vichí per tal de fer agradable l'estada del
culte ocupant (només ell sap assaborir el tast exacte d'aquest
xampany, ara ja per sempre immortalitzat en els Diaris de
París).
No. Ningú no sabrà
mai els noms dels patriotes llançats als amagats fossars comuns
dels afores de la gran ciutat. Ningú. Això no importa. Ara
tampoc no interessa res més que la personal promoció, esclafar
el company. Solidaritat en el ram de la ploma? Tornar a
l'esperit d'aquell utòpic Congrés de Cultura Catalana? Anar
plegats d'excursió? Agitar enmig de la plaça l'estelada, la
bandera roja del proletariat universal? Jüngers se'n riu de
nosaltres mentre continua discutint amb una antiga comtessa
-cinc segles de sang pura, si no recordam les mil unions carnals
amb els criats i criades de palau- la necessitat de depurar,
mitjançant una aplicació científica de la moderna genètica
alemanya -s'està avançant molt a Treblinka i Mauthausen!- el
detritus del si de la raça francesa, pura durant mil ·
lennis.
http://mallorcaweb.net/lopezcrespi/index.htm
Web de l´escriptor
Miquel López Crespí
|