El menfotisme
i el cinisme no són cosa d’ara mateix. En aquella llunyana època que ara
recordam ja existien els escriptors que blasmaven contra el necessari
compromís de l’intel·lectual amb el seu poble. Seguidors de Llorenç
Villalonga i de la llarga sèrie d’autors propers a l’irracionalisme
neofeixista trobaven qualsevol excusa per no militar a les files de
l’antifraquisme. Sortosament, la reviscolada que significà el Congrés de
Cultura Catalana de mitjans dels anys setanta aturà una mica aquests
inicis de deserció nacional i social i no va ser fins a una mica més
endavant, amb la consolidació de l’Estat sorgit de la reforma del
franquisme, que no tornàrem al cinisme i al passotisme. Però, la nova
situació, el neoparanoucentisme, ja no es recolzaria en excuses bones de
desmuntar. Ara, amb la reforma del règim, munió d’intel·lectuals servils
i reaccionaris ja tenien enllestides les armes polítiques i culturals,
tots els estris de la postmodernitat, per soscavar els avenços que
representaven les resolucions del Congrés de Cultura Catalana. (Miquel
López Crespí)
La poesia de les Illes i la memòria
històrica: Naufragis lents (El Tall Editorial)
Per Miquel López Crespí, escriptor
http://mallorcaweb.net/lopezcrespi/index.htm
La publicació de la meva antologia de poemes Naufragis lents (Palma, El
Tall, 2008), en la col·lecció "La Sínia del Tall", que dirigeix Jaume
Pomar, m’ha fet reflexionar novament en aquestes quatre dècades de
conreu de la poesia, de demanar-me sobre l’origen de la majoria de
treballs que surten en aquest llibre; m’ha duit a provar d’esbrinar,
després de tants d’anys, algunes de les intencions dels poemes,
situacions personals i col·lectives que feren possible els diversos
llibres que he anat publicant en aquests quasi quaranta anys de conreu
de la poesia.
Sovint és una tasca difícil esbrinar el passat. Per alguna cosa el temps
passa irremeiablement damunt els homes i les dones, esborra molts
records, acaba amb les vivències, amb els amors que semblaven més ferms,
amb els imperis més poderosos, destroça i fa miques les situacions que
pareixen resistir l’endemesa ferotge de les hores. Si en un determinat
moment de la nostra existència la poesia va ser activa experimentació,
arma de lluita contra la grisor burgesa i feixista, el metall damunt el
qual havíem de bastir –i, en part hem bastit- aquestes dècades de
resistència contra la banalitat regnant, ho va ser sobretot als vint
anys. Aleshores la poesia que fèiem era l’instrument màgic que no
solament ens havia de transformar a nosaltres sinó que també havia
d’ajudar a trasbalsar el món. Per això, un dels nostres llibres de
capçalera –i encara avui en diu ho és, un llibre estimat!- era el famós
Deu dies que trasbalsaren el món, del periodista i revolucionari nord-americà
John Reed, que Lenin havia recomanat a tots els homes i dones que
volguessin acabar amb les injustícies de la societat de classes.
Aquests dies, repassant les proves que m’ha fet arribar l’editor d’El
Tall, l’amic Josep Juan Vidal, tornant a llegir molts dels poemes de
Naufragis lents, m’adon del molt que devem a tots aquells poetes que ens
alletaren a l’adolescència i a la joventut. Ho he dit en nombrosos
articles: sempre he treballat la poesia dins una línia de clara
tendència antinoucentista, molt allunyada de l’herència de l’Escola
Mallorquina. Cal dir que, malgrat això, sí que admiràvem alguns poemes
bàsics de Miquel Costa i Llobera però, i basta llegir el poemari que ha
publicat El Tall, el que ens delia era submergir-nos en la fondària dels
versos de Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Joan Salvat Papasseit, Pere Quart,
Jaume Vidal Alcover o Josep M. Llompart.
És el moment de demanar quin són els trets essencials que omplen i donen
contingut a les pàgines de Naufragis lents. Pens que la majoria de
poemes evoca l’immisericorde pas del temps i que molt d’ells són un cant
lúcid i nostàlgic al passat, als moments bells i dolorosos que s’han
esvanit, tant de la vida del poeta com del col·lectiu, la pàtria,
colonitzada i esquarterada per França i Espanya i a la qual pertany
l’escriptor. Particularment no en sabria fer una triadella entre
poemaris "civils", de reflexió damunt els problemes col·lectius que ens
condicionen com aquells altres, més "subjectius", que diria un
especialista de la postmodernitat, els que semblen reflectir el món més
"personal" del poeta. Bastarà llegir el poemari que acaba de publicat El
Tall per copsar com l’univers poètic de l’autor funciona com un tot
unificat, sense separació posible entre diferents temàtiques. Potser
alguna vegada he dedicat algun poemari a aspectes concrets dels meus
records, com el record del cinema. Així mateix, malgrat sigui un llibre
"amb dedicació exclusiva" a una qüestió –el cinema-, el cert és que tots
els fantasmes del poeta compareixen, talment uns intangibles fantasmes
–la infantesa, el record del poble, la memòria de la guerra la derrota
dels pares, la lluita antifeixista, l’amor, la influència dels llibres
que hem llegit, la presència de la Mort- que no poden separar-se mai del
component primigeni de la matèria amb la qual el poeta basteix la seva
obra.
Com a la majoria del meu poemaris i, crec que en la poesia universal, el
pas del temps, l’impacte que aquest fet produeix dins l’esperit d’un
creador, és el que determina bona part de la matèria de què està feta la
meva poesia. El pas del temps i la memòria d’un passat, personal i
col·lectiu que mai més no tornarà. La infantesa, l’amor i el desamor, la
manca de llibertat del nostre poble durant dècades, els anys de la
resistència antifranquista, la presència sempre omnipotent de la Mort
emportant-se les persones que més he estimat –avis, pares, oncles, amics...
-, la Mort vigilant sempre l’indret des d’on escric fan que els temes "eterns"
de la poesia, malgrat algunes variacions i circumloquis formals,
estiguin sempre presents en tots els meus poemes.
En el poemari Naufragis lents que acaba d’editar El Tall hi ha, en
definitiva, el resum de moltes de les influències que han condicionat i
condicionen la nostra forma d’escriure. Sovint, les influències
literàries i polítiques de la joventut i l’adolescència són les que
marquen el futur de l’escriptor. Quan a mitjans dels anys seixanta
començam a escriure, ja havíem llegit El somni encetat (1943), de Miquel
Dolç; La bona terra (1948), de Llorenç Moyà; Terra i somni (1948), de
Marià Villangómez; Quatre poemes de Setmana Santa (1950), de Blai Bonet;
L’hora verda (1952), de Jaume Vidal Alcover i Poemes de Mondragó (1961),
de Josep M. Llompart, que el mateix Llompart em regalà en aquells anys
que ara rememor. Cal dir que també va ser important per a nosaltres, per
a "la generació literària dels 70", els contactes directes i personals
que ens influiran de forma decisiva. Ja no es tracta solament de llegir
els llibres abans esmentats.
Els consells personals d’escriptors de la vàlua de Josep M. Llompart,
Jaume Vidal Alcover i no en parlem, de la influència de Francesc de B.
Moll damunt tots nosaltres, són molt importants. Amb Blai Bonet no vaig
tenir mai l’oportunitat d’entrar-hi en contacte, però el poder parlar de
literatura, de política, de tots els aspectes que interessaven uns joves
escriptors de vint anys amb autors com Josep M. Llompart de la Peña,
Josep Palau i Camps, Jaume Vidal Alcover, Antoni Mus i López, Maria
Aurèlia Campany i Francesc de B. Moll ens obrien les portes de la
percepció a mil qüestions tan sols intuïdes.
Però malgrat les influències dels mestres era qüestió de trobar camins
personals, nous, que servissin per reflectir el món personal i
intransferible de l’escriptor. Els clàssics més llunyans, i ara pens en
Ramon Llull, Jordi de Sant Jordi, Anselm Turmeda, Roiç de Corella,
Miquel Costa i Llobera, Guerau de Liost... o El Llibre dels Fets del rei
En Jaume!, ens servien per saber d’on procedíem, quines eren les fondes
arrels que sostenien i donaven sentit a la nostra cultura. Però més
enllà dels clàssics, més enllà dels mestres que, com si fossin les
nostres crosses, ens ajudaven a començar a caminar pel camí de la
poesia, el que era urgent i necessari era trobar la drecera pròpia,
personal, allò que ens feia "diferents" als altres. Però ben cert que no
haguéssim pogut donar una passa cap endavant sense aquestes influències
decisives en la nostra formació cultural.
A mitjans dels anys seixanta molts companys de ploma defugiren el
compromís polític en la lluita antifeixista. Alguns es definien com
antifranquistes però eren pocs els que volguessin militar en
organitzacions marxistes revolucionàries, militància que, evidentment,
posava en perill la teva vida personal.
El menfotisme i el cinisme no són cosa d’ara mateix. En aquella llunyana
època que ara recordam ja existien els escriptors que blasmaven contra
el necessari compromís de l’intel·lectual amb el seu poble. Seguidors de
Llorenç Villalonga i de la llarga sèrie d’autors propers a
l’irracionalisme neofeixista trobaven qualsevol excusa per no militar a
les files de l’antifraquisme. Sortosament, la reviscolada que significà
el Congrés de Cultura Catalana de mitjans dels anys setanta aturà una
mica aquests inicis de deserció nacional i social i no va ser fins a una
mica més endavant, amb la consolidació de l’Estat sorgit de la reforma
del franquisme, que no tornàrem al cinisme i al passotisme. Però, la
nova situació, el neoparanoucentisme, ja no es recolzaria en excuses
bones de desmuntar. Ara, amb la reforma del règim, munió
d’intel·lectuals servils i reaccionaris ja tenien enllestides les armes
polítiques i culturals, tots els estris de la postmodernitat, per
soscavar els avenços que representaven les resolucions del Congrés de
Cultura Catalana.
El poeta i investigador Ferran Lupescu ho explica molt bé quan, en el
pròleg a Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge a Josep
M. Llompart (Palma, Edicions Cort, 2003), escriu: "El 1975 la nació
catalana era l'àmbit d'un projecte de futur col× lectiu (etnolingüístic,
sociopolític, cívico-ideològic), la catalanitat era prestigiosa i la
immigració estava disposada a integrar-se. En acabat, les regles de joc
de la transició i del postfranquisme interceptaren l'evolució endògena
de la societat catalana, blocada i reconduïda, i hi forçaren la inversió
de tendències. En aquests vint-i-cinc llargs anys les administracions
autonòmiques han provocat el marasme actual: entre llur inacció (o
contraacció) paralitzadora i refragmentadora, d'una banda, i, de
l'altra, l'activisme frenètic de l'imperialisme etnocida, ha progressat,
i força, l'espanyolització (lingüística, cultural, identitària) dels
Països Catalans del sud de l'Albera; i ha progressat, precisament,
perquè no ha avençat la recatalanització. Per tal de consolidar
l'articulació regional ("encaix", en diuen ara) en la "governabilitat
d'Espanya", hom desarticulà una unitat nacional pancatalana que anava
cristal× litzant. Atès que la normalització només pot ésser conscient,
en desincentivar l'orgull nacional hom ha promogut objectivament
l'autoodi reprovincianitzador. Ocupat per llengües estrangeres l'espai
comunicatiu català, el mateix registre estàndard és pressionat pel
lightisme catanyol. Com sigui que s'ha fet molta propaganda bilingüista
adreçada als catalans, però no cap passa per a catalanitzar els
hispanòfons, avui són els catalans els qui tendeixen a assimilar-s'hi.
De cara a Catalunya Nord i a l'Alguer, el contraexemple no pot ser més
devastador".
I, un poc més endavant afegia: "Entre, diguem, el 1980 i el 1985, el
gruix de plataformes d'incidència pública acabà monopolitzat pel nou
tipus d'intel× lectual conformista, sovint amb càrrec públic i carnet de
partit a la butxaca, mentre l'intel× lectual que romania crític era
sotmès al desprestigi sense gaire possibilitats de rèplica, o bé es
retirava a un silenci d'estricta supervivència. Una recerca
hemerogràfica centrada en aquests anys desenterraria munió d'articles,
discursos, ressenyes, etc., ridiculitzant allò que anomenaven
‘resistencialisme’ i instant els escriptors a produir una literatura
‘normal’, és a dir, acrítica, integrada i narcotitzadora. Hom comença a
parlar de ‘productes culturals’, i hi ha qui es lliura a una lluita
fratricida per tal d'enfeudar el públic catalanolector ja existent, en
comptes d'ampliar-lo mancomunadament a expenses de la cultura imperial.
Era, és clar, la mateixa mentalitat que presentava com a ‘política de
mormalització lingüística’ la mera despenalització del català en certs
usos, a títol merament optatiu, sense mobilització ni conscienciació de
les masses i sense la menor reculada tendencial de la llengua
sobrevinguda. Aquesta desarticulació organitzada no podia adduir
inconsciència: era l'època del Manifest d'Els Marges, de valents
articles de Pitarch i Leucà a Serra d'Or, de l'emblemàtic Ara o mai de
Joan Fuster i dels reculls d'Aracil en volum; de la ‘batalla de
València’ i el Manifiesto dels colons; de l'agressiu neoespanyolisme
impulsat i legitimat pel PSOE; d'una persecució antiindependentista la
complicitat mediàtica amb la qual acabaria provocant la naixença del
verb criminalitzar.".
Una anàlisi amb la qual estam completament d’acord.
En parlar de la publicació de Naufragis lents, en recordar l´inici de la
nostra dedicació a la literatura, pens que la nostra implicació en
posicions properes, per no dir completament idèntiques, a les que
representava la lluita de Manuel de Pedrolo, Joan Fuster, Pere Quart i
Josep M. Llompart s´inicià molts temps enrere quan, per primera volta en
la nostra vida, ensopegàrem amb els lluminosos versos de Bartomeu
Rosselló-Pòrcel.
Estàvem completament d´acord amb la valoració que de Rosselló-Pòrcel
feia Josep M. Llompart a La literatura moderna a les Balears (Palma,
Editorial Moll, 1964). Deia Llompart: "Rosselló-Pòrcel és el primer
poeta mallorquí rigorosament contemporani, és a dir, pertanyent de ple
al nostre món i a la nostra sensibilitat; el primer que va prescindir de
tota una sèrie de factors que, si a l´època de Costa i Alcover havien
estat camí d´engrandiment i d´alliberació, per a l´"Escola mallorquina"
ho havien estat de reclusió i d´ensopiment. La poesia d´aquest
adolescent genial revela una experiència lírica de gran profunditat i
d´exigència absoluta".
Pel que fa a la influència d'altres literatures, podríem incloure, entre
els de llengua poesia espanyola, Federico García Lorca, Miguel
Hernández, César Vallejo, Pablo Neruda, Pedro Salinas, José Hierro,
Gabriel Celaya, Blas de Otero... la llista podria allargar-se fins a
l'infinit. Com també de la poesia russa i soviètica (Iessenin,
Maiakovski...); alemanya (Enrich Arendt, Bertolt Brecht, Paul Celan,
Volker Braun, Hans Magnus Enzensberg, Marie Luise Kaschnitz); de la
britànica i estato-unidenca contemporànies (Lawrence Durrell, T.S.
Eliot, Robert Graves, James Joyce, Karl Shapiro, Dylan Thomas, John
Updike...)... També hauríem de tenir en compte els poetes moderns de
Galicia, Portugal i el Brasil. Com no recordar ara mateix Fernando
Pessoa o el gallec Álvaro Cunqueiro? I el vent renovador de poetes
brasilers com Carlos Drummond de Andrade i Haroldo de Campos... De
Galicia ens arribaven les veus de Celso Emilio Ferreiro, Manoel Maria,
Xosé Luís Méndez Ferrín...
Als vint anys ja som molt propers a les idees i a les concepcions
literàries del Modernisme. A les concepcions de Maragall quant a la
"poesia i la paraula viva", lluny dels conceptes elitistes de
terratinents i rendistes de caire conservador, com Maria Antònia Salvà i
Miquel Costa i Llobera. En el fons, els atacs contra el modernisme
procedents dels sectors més retardataris de la nostra societat, la
lluita establerta entre noucentistes i modernistes és per la por que
senten els sectors conservadors a l´alè ben proper del moviment
anarquista i socialista a Catalunya. Per a copsar una mica a fons
l´ambient cultural i polític de Catalunya Principat hi ha dos llibres
prou importants (entre molts d´altres) que ens poden ajudar molt. Un és
de Josep Benet, Maragall davant la Setmana Tràgica (Barcelona, Edicions
62, 1964) i l´altre, de Joan Manent i Pesas, Records d´un sindicalista
llibertari català (1916-1943) (París, Edicions Catalanes de París,
1977). Per als sectors conservadors de la nostra cultura la lluita
contra el modernisme, l´atac a les concepcions literàries de la "bohemia
anarcoide" del Principat no són més que una expressió de la soterrada
lluita de classes cultural que hi ha en aquell moment històric.
El Modernisme tengué moltes dificultes per arrelar-se a Mallorca i mai
no comptà amb el gruix de seguidors que envoltaren la consolidació del
que s´ha anomenat l´Escola Mallorquina. L´escriptor i catedràtic Pere
Rosselló Bover explica prou bé les relacions internes entre noucentisme
i els interessos caciquils dels terratinents i rendistes illencs, les
classes dominant de mitjans i finals del segle XIX a Mallorca. En el
llibre Els moviments literaris a les Balears (1840-1990) (Palma,
Documenta Balear, 1997) i en l´apartat "Modernisme i canvi de segle",
Pere Rosselló diu: "Aquest període daurat de les nostres lletres es
correspon amb un moment social i històric força peculiar i complex, la
qual cosa ens permet explicar la dificultat que, a diferència del
Principat, hi arrelàs un moviment realment transformador com el
Modernisme. Des del punt de vista polític, les Balears dels decennis
finals del XIX eren dominades pel caciquisme i pel sucursalisme. Tant
els conservadors com els liberals s´havien instal·lat en aquest sistema,
que els permetia mantenir un ferm control dels vots i contenir els
moviments socials i obrers en auge".
Un llibre bàsic per copsar l´estreta relació entre els intel·lectuals
adherits al noucentisme i els plans de Prat de la Riba i de les classes
dominants principatines, en oposició aferrissada al Modernisme, és el
volum d´Alan Yats Una generació sense novel·la (Barcelona, Edicions 62,
1981). Alan Yats escriu: "La història del Noucentisme és la d´una
campanya cultural al servei de les aspiracions polítiques catalanes
coalitzades el 1901: en un mot, una campanya cultural al servei de la
Lliga. Les activitats culturals són ‘institucionalitzades’ ensems –o amb
antelació- al desenvolupament de les estructures administratives. Prat
de la Riba delega l´autoritat a Ors, Fabra i Carner, els quals
encapçalen i dirigeixen l´àmplia mobilització dels artistes i
intel·lectuals".
Hi havia, doncs, en les fileres noucentistes massa lligams amb els
sectors socials dominants del moment per no decantar-nos envers els
modernistes. En el pròleg del llibre Antologia (1972-2002) (Palma,
Edicions Sa Nostra, Col·lecció El Turó, 2003), ja havia escrit: "Com a
Maragall, els modernistes, Rosselló-Pòrcel, els surrealistes i, més
endavant els situacionistes, el que poèticament (i políticament!) ens
interessa del fet poètic a mitjans dels anys seixanta -que és l´època en
la qual comencen a sorgir els embrions del que més endavant serien
alguns dels poemaris que publicarem a patir dels anys vuitanta-, el que
més ens n'interessa, deia, és la ‘paraula viva’, l'espontaneisme en el
vers, la ruptura amb la tradició formalista i noucentista de l'Escola
Mallorquina i, més que res, el rebuig de la retòrica i la falsedat vital
dels poetes de la ‘torre d'ivori’. Joan Fuster, en definir la poètica de
Joan Maragall, deixa ben clara quina és la posició pràctica d'aquest
autor. En l'epígraf "Teoria i pràctica de la 'paraula viva'", Joan
Fuster escriu (Literatura catalana contemporània, pàg. 44): ‘Dir les
coses 'tal com ragen', quan hi ha naturalment, l'’estat de gràcia',
equival a situar la sinceritat al cim de la jerarquia literària. El que
cal, doncs, és que el poeta digui la paraula nascuda d'un moment de
plètora vital, i que la digui com li ve dictada per la seva vehemència
interior. La resta és cosa secundària: els poetes sempre han parlat de
les mateixes coses.
‘Com molts poemes de Salvat Papasseit, de Brecht, Maiakovski, Pedro
Salinas, Blai Bonet, Jaume Vidal Alcover o Josep M. Llompart, es tracta
d'aconseguir, mitjançant el treball del poeta, que l'espontaneïtat
predomini en la feina creativa. Com explica Joan Fuster: ‘El concepte ve
pel ritme; el vers és un estat tèrmic del llenguatge; una sola paraula,
suficientment intensa, serà capaç de suggerir tot un món’".
No ens hauria d´estranyar aquesta identificació amb l´estètica i la
forma d´entendre el fet cultural del Modernisme. A començaments dels
anys seixanta molts joves ja estam immersos en la lluita política
antifeixista, en organitzacions de caràcter marxista i revolucionari.
Per a nosaltres la manca de llibertat del poble català, la destrucció de
la nostra cultura en mans del feixisme, no és quelcom allunyat, eteri,
vaporós, que es pugui combatre des de la saleta d'un menjador senyorial
escoltant l'obra de Maria Antònia Salvà (que per cert, havia fet poemes
lloant el general Franco). Les històries contades pel pare i els oncles
(que havien lluitat a favor de la República), la feina de corresponsal
de Ràdio Espanya Independent, les vagues d'Astúries dels anys
seixanta-dos i seixanta-tres, amb les tortures de la Brigada Social
contra miners i alguna esposa embarassada dels treballadors (que va ser
brutalment colpejada per la policia), l'afusellament de Julián Grimau...
tot plegat eren fets que, com a joves d'esquerres, ens feien veure que
la llibertat de Catalunya i la reconstrucció de la nostra cultura no
vendria mai donada pel simple conreu dels poemes d'ametllers en flors a
què es lliuraven molts cappares de l'anomenada Escola Mallorquina. Cap a
mitjans dels anys seixanta pensam que el combat per la llibertat i en
defensa de la cultura catalana requereixen l'organització militant i
combativa de tots els antifeixistes en partits clandestins, en
organitzacions de lluita cultural i política que, amb el seu esforç i el
dels pobles silenciats per l'Estat opressor, puguin veritablement
conquerir la llibertat, l'autodeterminació de Catalunya i, a ser
possible, la instauració de la República i el socialisme a la nostra
terra.
Aquests són els fonaments de clar compromís polític i cultural que ens
alleten als nostres divuit i dinou anys quan, a poc a poc, començam a
escriure les nostres primeres ratlles. Bona part del que va ser la meva
generació -el grup més combatiu, el més idealista- queda ressenyat en
els llibres L'Antifranquisme a Mallorca (1950-1970) (Lleonard Muntaner,
Editor); Cultura i antifranquisme (Edicions de 1984); No era això:
memòria política de la transició (Edicions El Jonc); Literatura
mallorquina i compromís polític: homenatge a Josep M. Llompart (Palma,
Edicions Cort, 2003) i Cultura i transició a Mallorca (Palma, Edicions
Roig i Montserrat, 2006).
Molts dels poemes que es poden trobar a l’antologia Naufragis lents
(Palma, El Tall, 2008) provenen d’alguns poemaris que, editats a
València, a Andorra o a Barcelona han tengut poca difusió. La publicació
d’aquest llibre a l’editorial El Tall m’oferia la possibilitat d’anar a
la recerca del passat, d’enfrontar-me novament amb moltes de les poesies
escrites en els setanta i començaments dels vuitanta.
Hi ha tres poemaris essencials en aquest aspecte, tres llibres
guardonats amb el Premi Grandalla de Poesia, lliurat en el Principat
d’Andorra. Es tracta de Les Plèiades (Andorra, Cercle de les Arts i de
les Lletres, 1991), Els poemes de l’horabaixa (Andorra, Cercle de les
Arts i de les Lletres, 1994) i Llibre de pregàries (Andorra, Cercle de
les Arts i de les Lletres, 2000).
En l’antologia publicada per El Tall també he inclòs alguns poemes de
Temps moderns (homenatge al cinema) (Barcelona, Universitat Autònoma de
Barcelona, 2003) i Les ciutats imaginades (Tarragona, Cossetània
Edicions, 2006). Però, com he dit més amunt, el gruix dels poemes de
l’antologia Naufragis lents corresponen a Les Plèiades, Els poemes de
l’horabaixa i Llibre de pregàries.
Aquests llibres tenen una història una mica especial ja que, amb prop de
cent pàgines per volum i una quantitat semblant de poemes, conserven
bona part de la meva producció poètica dels anys setanta i mitjans dels
vuitanta. Les bases del Premi Grandalla de poesia del Principat
d’Andorra són una mica especials, ben diferents a totes les altres del
nostre domini lingüístic. Normalment, a qualsevol part dels Països
Catalans, les bases especifiquen que l’original presentat al concurs ha
de tenir el nombre de poemes "corresponents a un llibre normal de
poesia". És a dir, per entendre’ns, entre un mínim de trenta poemes i un
màxim d’uns quaranta. Però a Andorra demanen un mínim... de setanta
poemes! La qual cosa vol dir que un concursant ha de presentar un
equivalent a dos o tres poemaris. Mai no m’he explicat per què demanen
tanta obra poètica quan, amb vint poemes, ja n’hi hauria prou per a
saber la vàlua del poeta. Misteris dels organitzadors dels certàmens
literaris! El cert és que per aquestes concretes circumstanciés Les
Plèiades, dividit en tres parts ben diferenciades, és format per tres
poemaris agrupats sota el títol general que dóna nom al llibre. El
primer llibre és Joc final, el segon Imatges i el tercer Conjurs. Amb el
volum Els poemes de l’horabaixa ens trobam amb el mateix. El llibre és
format pels poemaris Una calma somrient, Els itineraris de la memòria i
Abismes. Quant a Llibre de pregàries, els poemaris que conté només són
dos: Absències i Temps clos.
En total són vuit llibres, quasi vint anys de treball poètic!, obra prou
desconeguda pel públic lector illenc i que, per això mateix, he volgut
que alguns dels poemes més representatius que contenen puguin ser
coneguts mitjançat l’antologia d’El Tall Naufragis lents.
El desconeixement d’aquests poemaris es deu, essencialment i sobretot,
als típics problemes de la lluita per supervivència quotidiana de
l’escriptor nostrat, a la manca d’un nombre elevat de lectors de poesia,
o de novel·la! Un problema, la manca de lectors, que fa pràcticament
impossible la professionalització de l’escriptor, la dedicació absoluta
al treball creatiu. Una certa normalització cultural, una cultura menys
endogàmica, amb menys màfies culturals, amb més "normalitat" i manco
censura dels clans i camarilles damunt els nostres escriptors,
segurament possibilitarien l’avenç en la possibilitat de la
professionalització dels escriptors catalans. Els nostres autors no
haurien de dedicar-se a altres professions, a perdre molts temps creatiu
en tasques que no tenen res a veure amb el seu sentiment profund com a
creadors. Una venda regular de les obres dels autors nostrats, el
sentir-se recolzat per un cobrament regular de drets d’autor, donaria
seguretat els escriptors, els permetria aprofundir i millorar molt més
les seves obres, consolidaria la literatura catalana fins a límits mai
imaginables.
En no haver-hi aquest ampli suport del públic lector de poesia, teatre i
novel·la, l’autor català contemporani que es vulgui professionalitzar es
veu obligat a les col·laboracions de premsa, a fer guions per a la
televisió, a realitzar tota mena de traduccions, a participar en
concursos literaris... I amb tota aquesta feinada tampoc no és segur que
pugui subsistir en una societat tan mancada d’interès pel que fa als
seus autors.
Aquests problemes de simple supervivència són els que, fins ara mateix,
han dificultat prou el poder donar a conèixer la meva poesia entre un
públic més nombrós. Caldria recordar que, després de prop de trenta anys
de conreu de la poesia, el primer poemari meu que es publicà a Mallorca
és El cicle dels insectes (Palma, Editorial Moll, 1992), un llibre que
sortí en la prestigiosa col·lecció La Balenguera, concretament era el
número 58.
Aquest problema, el no haver publicat poesia a Mallorca fins als anys
noranta, s’hagués pogut solucionar si, en lloc d’haver triat la dura
batalla de professionalització literària jo hagués treballat en
qualsevol ofici considerat "normal" per la societat, és a dir tot menys
dedicar-se a fer poesia, novel·les o bastir obres de teatre. Aleshores
els vuit poemaris que hi ha a Les Plèiades, Els poemes de l’horabaixa i
Llibre de pregàries haurien pogut servir per consolidar una presència
poètica a la nostra terra. Guardonades i publicades al Principat
d’Andorra, aquestes obres esdevenen "invisibles", tant per als lectors
com per als especialistes del fet literari. Per això la importància
d’antologies com la que ara edita El Tall, Naufragis lents, o com la
traducció de la selecció El mecanisme del temps, editada en traducció de
Víctor Gayà sota el títol El mecanismo del tiempo a Calambur Editorial
el 2007. Aquests sistemes de les antologies et permeten situar
cronològicament l’evolució de la teva obra i, alhora que recuperes el
treball d’un recent passat, forneixes d’una informació necessària els
futurs investigadors que vulguin fer un estudi sobre el treball poètic
realitzat en aquests darrers quaranta anys.
En el pròleg a Naufragis lents, l’escriptor i catedràtic de la
Universitat de les Illes Balears Pere Rosselló Bover ha escrit: "Hi ha
llibres que no necessiten pròleg. És el cas d’aquest poemari de Miquel
López Crespí, la diafanitat del qual fa sobrer qualsevol comentari
previ. Però l’amistat i el respecte que sent envers l’escriptor
m’impedeixen negar-li unes ratlles, que tanmateix consider
innecessàries, perquè ni al llibre li cal cap presentació ni és precís
explicar a ningú qui és el nostre escriptor.
‘Els poemes de Naufragis lents són una mostra dels temes, de l’estil i,
en general, del món literari de Miquel López Crespí. En ells el poeta
gira els ulls envers el passat i hi descobreix tot un cabal
d’experiències, inscrites en els signes d’un temps ja esvaït, però que
constitueixen un moment intens, caracteritzat per la lluita per la
utopia i per la vitalitat de la joventut. Hi trobam els viatges, les
pel·lícules i els llibres d’una època de la qual esperàvem que sorgiria
un món millor, quan encara es parlava de lluita de classes i de tots els
alliberaments possibles. París, Irlanda, Roma, Rússia... són els
escenaris de molts d’aquests poemes, en els quals no manquen referències
a Sergei Mikhailovich Eisenstein, a Karl Marx i Friedrich Engels, a
Bertold Brecht, al cinema compromès dels anys 60 i 70, etc.
‘Miquel López Crespí retrata un món que ja no tornarà, irremissiblement
esborrat pel pas del temps, però també per la brutalitat d’un
capitalisme que paradoxalment es diu liberal, per les claudicacions dels
lluitadors d’un altre temps, i per les pereses, les inèrcies i les
covardies de tots plegats. D’aquesta manera, els poemes de Miquel López
Crespí posen el dit a la llaga i ens fan veure que, en tan poc temps,
hem venut l’esperança, hem malbaratat el somni i hem fet impossible
l’ideal. Tanmateix, i això és el més important, el poeta comprèn que el
paradís perdut no és el món utòpic que el jove d’aleshores perseguia,
sinó aquesta mateixa experiència viscuda de lluita per uns ideals i ara
ja esvaïda.
‘Tota l’obra poètica de Miquel López Crespí es caracteritza per una
intensa unitat. Aquesta ve donada, en primer lloc, tant pel fet
d’inscriure’s en una tradició antiformalista i heterodoxa –sota el
mestratge d’autors com Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Joan Salvat-Papasseit,
Pere Quart o Jaume Vidal Alcover–, com per la recerca d’una llibertat
formal que troba la seva forma natural d’expressió en l’ús del vers
lliure i, sobretot, en un to narratiu, que mai no ofega el lirisme. Ara
bé, la poesia de Miquel López Crespí no cau en la discursivitat ni en la
facilitat pròpia de la poesia realista dels anys 60 i 70, ni es deixa
enlluernar per la gratuïtat dels jocs formals, falsament innovadors, que
es posaren de moda durant els anys 70. D’aquesta manera, en els poemes
de Naufragis lents trobam un llenguatge diàfan, despullat d’imatges
gratuïtes, que trenca amb la tradició postsimbolista i respon a una
lliçó de senzillesa i de sinceritat.
‘En segon lloc, la unitat de la poesia de López Crespí prové de la
insistència en uns temes i motius d’origen autobiogràfic, com són la
memòria i la reflexió sobre el temps històric viscut, el compromís
polític i artístic, i l’experiència personal, que es palesa sobretot en
les referències als viatges, als llibres i al cinema. Els anys
d’infantesa durant la postguerra i el temps de joventut en la lluita
contra el franquisme constitueixen una experiència vital, que esdevé el
nucli de la seva evocació del temps perdut. Però la mirada políticament
compromesa del poeta en cap moment no impedeix la visió elegíaca del
temps passat, sempre despullada de sentimentalismes.
‘En aquests poemes, per tant, el lector trobarà el testimoni sincer d’un
home que passa revista als retalls de la memòria que ha guardat i que,
amb ells i amb la poesia, reconstrueix –és a dir, reviu– un món passat i
ens en fa espectadors.
‘Benvingut sia aquest llibre de Miquel López Crespí, que se suma a la
quasi vintena de poemaris que fins ara l’han precedit i que, pel seu
propòsit testimonial i de lluita, demostra el compromís incansable del
nostre escriptor amb la Justícia, amb el nostre dissortat país i amb la
Literatura".
|