Les mentides de la
història oficial
Per Miquel López Crespí, escriptor
http://www.mallorcaweb.net/lopezcrespi/
En aquest darrer quart de segle han sortit
editades un munt d´històries oficials de la transició, però
poques fent referència o historiant la realitat dels grups
alternatius al sistema i als partits que, amb el suport de la
dreta i la banca, s'instal·laren en la gestió del règim. Com
escrivíem una mica més amunt, munió d'investigadors ben pagats i
promocionats pels partits del règim han lloat, i fins i tot
inventat, com si d'una novel·la es tractàs, les falses "heroïcitats"
de molts tèrbols personatges i partits del sistema que no feren
res per la llibertat del poble, ans al contrari, pactant amb els
franquistes reciclats i la patronal posaren en tot moment
entrebancs al protagonisme popular. I ara, vet aquí el que és la
manipulació de la història!, "immortalitzats" en aquestes
hagiografies del poder, es presenten com els únics i autèntics
protagonistes de la lluita per la llibertat. Una autèntica
vergonya, tot plegat.
Amb No era això: memòria política de la
transició, amb Cultura i transició a Mallorca (Edicions
Roig i Montserrat, Ciutat de Mallorca, 2006) i amb la majoria
dels llibres de memòries que he anat publicant en aquests
darrers anys el que volia era retre un petit i sentit homenatge
als oblidats, als grups i persones que, com les JEC, l'OEC,
Gonçal Castelló, Valerià Pujol, Víctor Alba o el dirigent
trotsquista Arturo Van den Eynde, que tant feren per la nostra
cultura i per la causa del nostre alliberament nacional i
social, foren sistemàticament silenciats per la colla
d'oportunistes que ha provat de canviar el sentit de la nostra
història i de la nostra cultura. En Cultura i antifranquisme
i en Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge a
Josep M. Llompart es tractava de reprendre les qüestions
estrictament polítiques de les quals ja havia informat en altres
obres i ampliar-les fins al marc cultural per tal de situar amb
força l'obra i exemple d'alguns escriptors marginats i obres
d'indubtable qualitat silenciades pel comissariat postmodern.
Pens que qualsevol persona que conegui mínimament el rerefons
del nostre món cultural no ignora com la repressió que la dreta
i la pseudoesquerra exerciren contra els partits que lluitaven
per la República i l'autodeterminació, pel socialisme, també
s'ha exercit i s'exerceix en el camp cultural contra aquells
autors i obres considerats "dissolvents". Hem parlat sovint de
la campanya per fer oblidar a les noves generacions el mestratge
de Joan Fuster, Vicent Andrés Estellés, Pere Quart, Josep M.
Llompart, Manuel de Pedrolo o Salvador Espriu, per citar només
alguns dels intel·lectuals més coneguts. Si el comissariat
neoparanoucentista que vol aclaparar-nos ha aconseguit molts
dels seus objectius quant a demonitzar, menystenir i
ridiculitzar la literatura anomenada "resistencialista"... ¿què
en direm de tants i tants d'autors catalans que, en el darrer
quart de segle, sense obeir consignes, portats pel seu tarannà
independent, han volgut seguir l'exemple dels mestres? La
marginalització, el silenci, han estat el que ha rebut i rep
bona part de la intel·lectualitat catalana contemporània. Vegeu
els noms de qui són promocionats per polítics i institucions.
Pensau en qui promocionen les màximes autoritats de l'estat o
qui cobrava i cobra bons sous de CiU o el PSOE o el PP i veureu
que sempre són els mateixos. Les obres de molts d'altres, sovint
magnífiques i d'una qualitat més d'una vegada superior a les
dels endollats i promocionats, són sistemàticament silenciades,
quan no sotmeses, com és el més freqüent, a campanyes
rebentistes ordides pels clans i camarilles de l'endoll
aferrades a les mamelles del poder. Els més de nou-cents
escriptors de l'AELC en podrien parlar. Si cadascun contàs la
història de les travetes que li han fet, dels atacs que ha hagut
de patir, se'n podria fer un llibre o, qui, sap, més d'un, un
munt de llibres que donarien notícia concreta de tot el que ha
passat en aquest darrer quart de segle.
Perquè sabem el que s'esdevé, perquè molts de
companys i companyes del gremi ens han contat les malifetes que
han hagut de patir en aquests darrers vint-i-cinc anys, perquè
qui signa aquest article també ha patit i pateix el mateix que
els amics de la confraria literària, és pel que he volgut deixar
constància de l'obra de qualitat indiscutible, però que no ha
tengut el ressò que mereixia, d'autors com Antoni Vidal
Ferrando, Pere Rosselló Bover, Ferran Lupescu, Llorenç Capellà.
Joana Serra de Gayeta, Víctor Gayà, Miquel Mas Ferrà, Rosa Maria
Colom, Eusèbia Rayó, Miquel Rayó, Joan Soler Antich, Valerià
Pujol, Gonçal Castelló, Neus Canyelles, Víctor Alba, David Jou,
Josep M. Llompart i tants i tants d'autors que han lluitat i
lluiten per ampliar el ressò i qualitat de la cultura catalana
en el món.
Qui ha sabut copsar a la perfecció la intenció
que hi ha rere la publicació d'aquests llibres i de Cultura i
transició a Mallorca ha estat l'escriptor i catedràtic Pere
Rosselló Bover, que, en el pròleg al llibre que comentam, escriu:
"En aquesta reflexió sobre el país i la cultura,
López Crespí analitza la situació de la gent de lletres a la
nostra terra i es pregunta quina ha d’esser la seva funció en la
nostra societat, tal com també ho plasmà –amb un cert humor
negre– a La novel·la. Avui, esser escriptor a Mallorca
equival gairebé a esser un marginat, a patir el menyspreu i
l’oblit. Som força lluny d’aquells temps en què els
intel·lectuals eren considerats els capdavanters de la comunitat,
els benefactors del poble, els herois que amb el seu esforç
feien avançar la col·lectivitat. Avui els intel·lectuals són
arraconats pel poder que –només amb excepcions molt comptades–
recau generalment en persones mediocres i poc conscients del
valor de la cultura. Tanmateix, els poderosos necessiten dels
intel·lectuals per lluir-los públicament, car els consideren un
element decoratiu imprescindible. Com tot i com tothom, per a
ells els intel·lectuals només són per utilitzar-los quan i com
els convé i, després, llançar-los a les deixalles. El malestar
del món de la cultura no s’ha produït debades i, fins i tot,
resulta difícil creure que els autèntics artistes i pensadors es
puguin sentir còmodes en un món com el nostre, dominat per la
injustícia, a no ser que hagin adoptat el cinisme com a norma de
vida. Al poder, li interessa tenir en les mans una massa fàcil
de manipular, dòcil i dúctil, narcotitzada a base de productes
de consum, de futbol i de televisió. El retrat pot semblar fàcil
i tòpic, però no per aquest motiu resulta menys cert. Tot allò
que faci pensar la gent és, per tant, una nosa inoportuna, un
destorb en l’avanç d’uns plans perfectament traçats des de dalt,
que no s’aturen davant les persones, les cultures o les
llengües".