Per Miquel López Crespí, escriptor
http://www.mallorcaweb.net/lopezcrespi/
Ara la nina jugarà amb el tren just acabat de
comprar, indiferent a la quotidiana matança televisiva. La mir.
Faig una ullada al televisor. El telenotícies ens serveix per a
rebre –talment qualsevol drogaaddicte del carrer– la nostra
diària ració de sang i violència incontrolable. Mescladissa
distorsionadora del poder igualant la guerra d’agressió dels
serbis amb la dels guerrillers zapatistes pel seu alliberament.
Aquests moderns aparells de programació de la conducta acostumen
igualment a identificar una repressió sagnant de junta
dictatorial llatinoamericana amb la justa lluita del poble
bosnià –posem per cas– per la seva llibertat. La nina –per sort!–
no s’adona de les subtilitats del modern i eficient control de
les consciències i continua jugant alegre i desimbolta amb el
seu tren carregat de bolles de colors, gomes d’esborrar, llapis,
bolígrafs i altres objectes robats del meu despatx. El meu
sofisticat televisor (amb so estereofònic incorporat) em porta a
l’instant –via satèl·lit– l’espetec dels canons que bombardegen
Sarajevo. La guerra permanent que escup la pantalla de colorins
em porta el record de disperses absències, els signes fugissers
de llunyanes companyes i companys de la revolta. Són els vents
que ja no cremen lliscant, folls, pels llargs pendents de la
memòria, les aterrides veritats inacabades, errants, amagades en
les profunditats de la selva quotidiana que m’encercla. Mir
preocupat els prestatges amb els llibres de Fourier, Sade,
Kropotkin i Karl Marx. Són els clàssics de la revolució
permanent portats de contraban en temps de la dictadura
franquista amb risc d’una detenció policíaca, i avui en venda –rebaixats,
a un preu ridícul– a totes les llibreries de vell, sense que
ningú els compri, s’aturi un moment a fullejar-los. Mentre la
nina continua amb el seu tren de joguina, em demana quan faran
la pel·lícula de dibuixos animats per la tele. La pregunta em
sorprèn i no sé per què. Pensava en la fatiga d’aquests dies
sense arrels –el vibrant marbre dels bancs que ens aclapara,
reis de bronze i generals dominant dalt dels monuments–. Li dic
que ben aviat, i per una estona em torna a deixar tranquil.
Aprofit aquests moments per anar a posar una ampolla de xampany
al congelador. Avui vespre fan una nova pel·lícula del cicle
dedicat al director suec Bergman i em sedueix la idea de
recordar les històries que veia al cine-club en els anys
seixanta i setanta. La dona em contempla pensativa i em demana
si em succeeix alguna cosa. No res, li contest com de costum,
mentre col·loc l’ampolla de xampany al seu lloc. Del congelador
surt d’entre les llaunes, la fruita i la verdura, un dèbil
plovisqueig de violins sentits en carrerons sense sortida. Ben
al davant –brillen en la nit– dels gegantins anuncis de bragues
i begudes nord-americanes sota els quals ens dessagnam,
compareixen (ningú a casa se n’adona!), espectrals, coberts per
l’heura, els lluents records que havien de cavalcar les
estrelles, les antigues lluminositats que havien de canviar el
món ocupant les més vastes regions conegudes, les fascinadores
desfilades de moros i cristians que ocuparen la nostra infantesa,
el beneit del poble anunciant corcades presències, infinits
cansaments o el dia del Judici Universal sota el vol incessant
dels insectes.
Tanc la porta atemorit. Es perdrà el fred. Em
deman què estic fent davant del congelador amb la porta oberta
mirant les pomes i les peres.
El sopar estarà aviat, sent en la llunyania.
Apressat, tanc la porta de la nevera. No sé ben bé per què, però
en aquestes hores hi ha molts de dies que sent soroll de tancs
pels carrers i em tornen a la memòria les imatges dels blindats
soviètics entrant a Berlín, foragitant la bèstia nazi-feixista.
En quin oblit més fondo han caigut els vint-i-set milions de
soviètics morts per deslliurar llur terra i l’Europa ocupada del
hitlerisme! Uep! Cal anar vius. Sense adonar-me’n quasi he estat
a punt d’esclafar el tren de la nina. Des del trespol m’escomet,
aïrada: "Pare, mira el que fas!". Té tota la raó del món. Sovint
estic massa submergit dins dels meus pensaments. Fa deu anys –la
nina encara no havia nascut i encara ens demanàvem si la lluita
partidista per la llibertat era compatible amb la possibilitat
de tenir fills– sortíem a fer pintades nocturnes. Encara crèiem
que quatre consignes escrites a les cantonades de les barriades
suburbials servien per a fer obrir els ulls a la gent. La dona,
des de la cuina, em recorda que he de començar a parar taula:
vols o no vols sopar avui?, sembles endormiscat. Pare, ¿quan
comencen els dibuixos animats? Sí, en efecte, pareix que estigui
mig adormit. ¿Per quins motius em dominarà la febre de la
recordança? Mir la filla i em retorna la mirada somrient. ¿Seran
els avantpassats, analitzant, amb aguda voluptuositat, les
obscures endevinalles que porten les hores, tantes amagades
metàfores i enigmes? ¿Serà la feble lluïssor fosforescent dels
somnis anunciant impossibles arpegis de foc sobre la tumultuosa
desolació del desert? ¿Són els pretèrits milicians de la guerra
disfressats de bisbes i capellans, amb fusells enmig de les
Rambles, victoriosos a la plaça de Catalunya, entonant la
Varsoviana, sorgint, rebels, des de la fondària ondulant dels
miralls? ¿El resultat de copsar la profunda indiferència de la
gent davant les nostres antigues propostes de bastir una vida
distinta? Aquell any també fou el de l’empenta definitiva de la
revolució cultural. El maoisme, les obres completes de Mao
Zedong, l’experiència concreta de la Llarga Marxa i el combat
contra el Guomindang semblaven la darrera paraula dins del camp
del marxisme revolucionari, una vegada comprovada l’esclerosi
absoluta de l’escolàstica soviètica –la repressió dels soviets
de Budapest l’any cinquanta-sis i la invasió de Txecoslovàquia
per l’agost del seixanta-vui així ho confirmaven. Els editors es
folraven editant històries de Xina, tots els escrits de
l’infal·lible president, els seus poemes. Això era molt abans de
l’arribada de Nixon a Pequín. Encara eren vius Lin Piao i Zhou
Enlai i, segons contaven les cròniques i els llibres de viatges
escrits per assenyats analistes internacionals, a la Xina
s’havia realitzat el miracle: el poble bastia una societat nova.
¿Era el fabulós món de la igualtat que ens prometeren endevins,
mestres de la càbala, savis desxifradors de jeroglífics,
especialistes en els dèlfics coneixements de la incertesa? Fins
i tot les dones de la neteja, els ascensoristes, pagesos i
obrers, estudiants i miners, llegien Lenin per tal de poder
criticar i substituir els dirigents corromputs. Mai més la
consolidació d’una nova casta dirigent en el poder. Jamai el
culte quasi religiós a un líder, un cap d’estat, un secretari de
partit. Oblidats per sempre els infamants processos de Moscou,
l’extermini premeditat dels herois de la vella guàrdia bolxevic.
El que no s’havia fet mai a la Unió Soviètica es feia a la Xina
maoista. Demà podríem anar a la platja, si fa bon temps, em diu
la dona mentre m’ajuda a col·locar els coberts damunt la taula.
A la nina li aniria molt bé prendre un poc de sol i a nosaltres
també. L’any seixanta-quatre s’inicià el cicle d’escissions dins
del vell aparat de l’estalinisme espanyol a la llum de la
revolució cultural xinesa. Formar part d’un partit "Pensament
Mao Zedong" semblava en aquella època el signe definitiu per
homologar com a revolucionària una organització política. Els
trotskistes, hereus de l’antiga Oposició Obrera i de les més
autèntiques tradicions bolxevics, s’ho miraven amb un cert posat
d’ironia. Foren ells precisament qui –ja en els anys vint–
criticaren la naixent burocràcia estalinista que anava
desvirtuant les històriques conquestes de l’Octubre Roig. Avui
tot ha mudat. Sovint ho comentam amb la dona. Possiblement,
sense adonar-nos-en, hem esdevengut part de l’engranatge, una
peça més de la màquina. La nina ha deixat de jugar amb el tren i
s’ha instal·lat amb la seva cadireta davant la tele per a no
perdre detall de la pel·lícula de dibuixos animats. Nosaltres
començam a sopar. Servesc a la dona una copa de xampany i
brindam silenciosament il·luminats frontalment pels resplendors
que surten de l’aparell televisiu. Per què brindam? em demana
sense xerrar, somrient amb els ulls. Pel que vulguis, li contest
alçant la copa. Crec que un dia d’aquests hauríem de depurar la
llibreria. ¿A qui pot interessar avui Ma vida de Trotski
o la famosa edició de Riazànov de Herr Vogt? Hi ha també,
al costat dels volums de la poesia completa de Salvador Espriu,
una Vida de Saint-Simon escrita per l’oposicionista
Rakovski; la Vida de Lenin de Radek; un Estudi sobre
l’escola filosòfica de Bukharin que escrigué Smilga a Narim
(País Txuktxi, extrem nord-oriental de Siberia), deportat. ¿Què
fer amb els treballs de Preobrajenski sobre l’economia soviètica
i sobre l’economia de l’Europa medieval? ¿I amb els de
Dingelstedt sobre l’estructura social de l’Índia? Continuu, com
si xerràs amb mi mateix. Hauríem de fer espai, trobar lloc per a
col·locar tots els llibres de viatges a contrades exòtiques que
hem comprat darrerament. La nostra pareix una llibreria de fa
vint anys, la d’un Carrillo o un Felipe González en la
clandestinitat. Crec que vas ben errat, precisa la dona. Els
dirigents que pactaren amb la dreta la repartida del pastel mai
no perderen el temps estudiant el socialisme utòpic o
aprofundint dins el marxisme. Només aprengueren una mica de
màrketing publicitari per a vendre imatge. En això tens raó. Sí,
en això i moltes altres coses. Jo no estic gens d’acord que
portis a vendre els llibres dels temps de la clandestinitat. Ho
trob vergonyós. Seria caure encara molt més baix del que han
caigut tots els que ens comanden. Els llibres no estorben.
Malgrat la desfeta, a mi em continuen interessant, i n’hi ha
molts que vull tornar a llegir. Pare, mare, callau!, ens diu la
filla ben enfadada perquè no li deixam veure amb tranquil·litat
la seva pel·lícula. Té raó. Xerrar... tanmateix...
No, no m’agradà aquella besada que Brèjznev féu
al Dubcek. Semblava –ho va esser!– una besada de Judes. El cert
fou l’entrada dels tancs a Praga "per a salvaguardar el
socialisme". Cinisme dels opressors. Mentides oficials al servei
dels privilegis de qui comanda. El seixanta-vuit fou també l’any
del maig francès i el de la gran traïda de l’esquerra francesa
(inclòs el PCF) als obrers i estudiants revoltats. En queden
fotografies, reportatges, estudis, anàlisis, algunes cançons.
Poques coses més. El pas del temps és com un àcid que s’ho menja
tot. I a Xile també guanyà l’esquerra i molts dels companys
cregueren que era possible avançar cap a una nova societat
emprant només mitjans parlamentaris. Allende moriria amb un
fusell a les mans. Després vingué en Pinochet. Déu meu! Quins
anys de desil·lusió continuada! Sé que en una altra reencarnació
posseírem uns valors diferents, sabíem arribar amb el pensament
fins a continents nous. Volíem trobar les riqueses amagades en
el fons de la terra, bastir altíssims palaus de marbre per a
l’esperança. Avui m’interrog davant la poderosa extensió de la
catàstrofe, les obscures façanes dels edificis plenes d’agònics
grafismes que un dia convidaren a la revolta. Sovint camín amb
les mans dins les butxaques, sens rumb fixat, sentint com han
mastegat els nostres somnis fins a esdevenir pedra i metall.
Per sort, la història tornava caminar al nostre
costat. La mort gloriosa de Carrero Blanco amb la seva ascensió
miraculosa al cel, la revolució dels clavells a Portugal i, tots
nosaltres, amb tren, amb cotxe, fent autostop, cap a Lisboa, a
sentir, olorar aquella llibertat tan a prop nostre i tan
llunyana al mateix temps. Vols una altra copa de xampany? Sí,
posa’n una altra. Aquesta nit em vull emborratxar. No ho paga,
li dic. Encara veurem més coses. Qui sap si la fi del socialisme
degenerat a la URSS. Que no has vist en Gorbatxov besant en
Reagan, tot esperant una miraculosa salvació que ha de venir
dels EUA. Quins somnis de folls! Sortir al carrer després de
tants d’anys. Invocar rituals antics, conjurs molt llunyans.
Avançar meticulosament enmig de l’estrèpit dels autobusos, les
botzines, el foc que neix de la terra. Obrir-se pas vers
l’incert amb tota la nuesa del temor al descobert, insegur, com
de costum, al costat dels esclaus que van a la feina. A Pequín
han tornat obrir la catedral catòlica. Aviat tancaran els museus
de la ciència a Moscou i Tirana i exèrcits d’excomunistes,
vestits amb els darrers models Pierre Cardin pugnaran per
reinstaurar els tsars. Veurem de nou la sangnant àguila bicèfala
dominant les altes torres del Kremlin. Vull beure una mica més!
Aboca’m una altra copa de xampany. D’acord, podem vetllar, però
abans caldria portar la nina a dormir. Demà ha d’anar sens falta
a la guarderia. Mira el darrer informatiu. Més guerres que
s’estenen arreu del món. Què té d’estrany això? També digueren
OTAN d’entrada NO i ara ja em diràs com ens en sortim. Apa, és
hora d’anar a dormir. La pel·lícula de dibuixos s’ha acabat. A
clapar, que demà t’has d’aixecar prest. Una besada al pare. Ara
torn de seguida, diu la dona mentre se’n porta la filla a
l’habitació. Sí, potser ens erràrem moltíssim en les nostres
apreciacions, potser no arribàrem a analitzar com pertoca la
capacitat d’adaptació i oportunisme que hi havia dintre nostre.
O qui sap si quan nosaltres iniciàrem la militància ja havien
desaparegut completament les possibilitats revolucionàries arreu
de l’estat. La repressió, tant en la guerra com en els anys
posteriors, fou salvatge. L’avantguarda que resistí l’onada dels
falangistes fou delmada en el camp de batalla i davant els murs
d’afusellament. Havíem obert els ulls a la vida quan les
banderes de l’ocàs ja onejaven damunt els nostres caps. Bastaria
reflexionar en totes aquelles provatures insurreccionals dels
anys vint per tot Europa sense poder consolidar-se a cap país.
La URSS restà aïllada i en lloc de sistemes populars es
consolidaren el feixisme i el nazisme. En quaranta anys, a part
de la revolta de París l’any seixanta-vuit, no s’ha desenvolupat
cap insurrecció popular a l’Occident. La Revolució d’Astúries,
la resistència de Viena al triomf dels hitlerians, la guerra
civil espanyola, la mateixa rebel·lió dels consells obrers
d’Hongria l’any cinquanta-sis, quedaven massa lluny de la
memòria col·lectiva. Ja no podíem veure ni el blau ni els estels.
Cendra. No hi havia firmament conegut. Només una boirina tèrbola,
mig translúcida, mig opaca. Érem amb Tukhatxevski i la
cavalleria roja, al costat d’Issaak Bàbel, camí de Berlín.
Stalin, contravenint les ordres del comandant en cap Kàmenev –ens
havia deixat el flanc sud al descobert quan ens negà el
reforçament de Budionni– fou el culpable de la derrota davant
Varsòvia. M’abocaré una mica més de xampany. De la nostra
pretesa transició cap a la democràcia val més no parlar-ne. Un
espectacle humiliant, el pacte amb la dreta, ple de traïdes en
benefici només dels franquistes reformats i l’exèrcit
d’oportunistes que anava desbancant les nostres voluntarioses
organitzacions revolucionàries. La nina ja dorm. Encendré un
parell d’espelmes. Així podrem veure la pel·lícula d’avui molt
millor. El llum dóna a la pantalla i molesta la visió. Il·lusió
màgica, la revolució universal. Aboca un poc més de xampany.
Salut! Provava de recordar el meu nom, la ciutat, el país on
vaig néixer. Ja ho veus, rius de sang a palestina i no passa
res. Rius de sang a Ruanda, Burundi, Somàlia, Angola, Moçambic,
i no passa res. Aquesta fràgil memòria em diu que tinguérem en
algun replec oblidat dels calendaris uns avis, pares, germanes.
Sé que hi devia haver indefinibles frases inútils, exactes
sagetes a redós de mites i gestos desapareguts, horitzons
gravats en pedra viva, els resplendents camps de batalla del
record amb llurs belles i innumerables derrotes.
Encara rumies? Deixa-ho anar. La vídua de Mao,
empresonada pels restauradors, s’ha suïcidat dins la seva cel·la.
Fa segles es podriren els cadàvers dels caiguts en defensa de la
República. Ningú no vol recordar. Salabror de textos tèrbols,
paradoxals. Malediccions de soldats que ressonen sobre el
serpenteig de la lluna, vaixells carregats de gnoms esblanqueïts,
fulgurants imatges d’horabaixa travessant enderrocats arcs de
triomf (Bàbel em diu que a la nit arribarem a Novograd). Rius de
sang per tot Amèrica Llatina i no passa res. Saps què m’han dit
a la feina? Doncs que ningú escolta els informatius –a no ser
que siguis funcionari estatal o votant del partit del Govern. A
ningú no li interessen els reportatges damunt les lluites
d’alliberament del Tercer Món. Ara està de moda la pornografia
dura. Subscripció a les darreres novetats daneses i sueques. Amb
la invasió del vídeo s’ha acabat l’esclavatge d’estar sotmès a
la programació governamental. La gent apaga la televisió
oficial, les ximpleries de les privades, i engega a l’aparell
les més grans marranades que et puguis imaginar. I això si no es
practica de viu en viu, ara que no s’ha de perdre el temps en
reunions clandestines! Mira, ja ens hem begut l’ampolla. Pots
obrir-ne una altra. Per això n’he comprades dues. Per a oblidar
la permanent mentida dels presentadors dient que no estam en
guerra, que no hi ha trets dins les oficines, ferotges focus
ambre anunciant la definitiva destrucció. Ells, negant aquesta
dansa de colors tremolosos en els carrers buits de les ciutats.
Mestres de la simulació ordint cada dia falses quimeres que
fereixen com una espasa. Beure una mica més per a poder
situar-me, ben col·locat, davant la pel·lícula de Bergman. Vés
en compte amb la beguda. Tota la nit has estat xerrant del maig
del seixanta-vuit, de la invasió de Txecoslovàquia, dels llibres
que sobren als prestatges. No acabes mai. Tens molt mala nit,
al·lotet. I què vols que hi faci? Per anar de la cuina al
menjador he de passar sempre per davant de la llibreria i si pas
per davant de la llibreria no puc estar sense mirar, baldament
sigui de reüll, els llibres. Són els últims vint anys de la meva
vida, el temps que imaginava seria la porta oberta a una
societat nova, diferent. La inauguració de la llibertat plena,
el començament d’un profund canvi social. Per què no deixes de
somniar truites? Allò, la revolta, s’ha acabat. M’entens.
Enterrat! Res no tornarà a ser igual com quan érem joves. Les
oportunitats que es perden no es tornen a repetir sinó al cap de
cent anys i quan es repeteixen ho fan en forma de caricatura,
digué Marx. Anomenar Karl Marx a les dues de la nit! Calla!
Comença la pel·lícula d’aquesta nit.
Paisatges de sorra (Premi Joanot Martorell
1986) (Gandia: Ajuntament de Gandia, 1987).