Miquel López Crespí i el poemari Perifèries
Per Lluís Alpera, escriptor (1)
L'escriptor Miquel López Crespí (Sa Pobla, Mallorca 1946), guanyador del
darrer premi de poesia "Paco Mollà", és un dels poetes més guardonats de
la lírica catalana. El fet d'haver guanyat el nostre premi en tres
ocasions -1985, 1994 i 2000-ja resulta ben simptomàtic. Però a més ho
refrenda el fet d'haver guanyat més de 200 premis arreu els Països
Catalans (talment com anomenaven les nostres terres els enyorats Joan
Fuster i Josep Maria Llompart, entre d'altres). Entre aqueixos premis,
podríem esmentar-ne alguns com ara el Joanot Martorell, el de les
Lletres de Mallorca, el Ciutat de València, el Marià Manent, el del
Principat d'Andorra, el Miquel Àngel Riera, el Ciutat de Palma...
Miquel López Crespí és, en definitiva, un veritable home de lletres que
ha participat activament en la vida cultural de les Illes. És un
d'aqueixos escriptors que, com altres insignes intel× lectuals
mallorquins -Mossèn Alcover, Francesc de B. Moll, Bartomeu Rosselló-Pòrcel,
Gabriel Alomar o Josep Maria Llompart-, es troba a tota hora disposat a
oferir el millor de si mateix dins la lluita de la identitat com a poble,
enfront de la fagocitosi que pateixen les llengües autòctones. Val dir
que López Crespí ha lliurat i continua lliurant moltes batalles cultural
pel redreçament del català a les Illes, en primer lloc, i a la resta del
domini lingüístic des de fa molts d'anys.
Antoni Vidal Ferrando, l'admirat poeta i novel× lista de Santanyí ha
escrit, parlant del nostre autor: "Me'n record de la primera vegada que
vaig conèixer personalment Miquel López Crespí. Era pel gener del
vuitanta-sis, durant la proclamació dels premis Ciutat de Palma. Gràcies
a la benevolència del jurat, del qual ell havia estat membre, jo havia
guanyat el de poesia. Abans que qualcú me'l presentàs, aquella nit,
ingènuament, m'imaginava que en Miquel devia ser un d'aquests
personatges de moda que no es poden treure de sobre els admiradors. No
endebades podia ostentar la doble condició d'escriptor i de líder de la
resistència contra la bèstia negra de la dictadura. En certa manera, jo
el veia com el paradigma de tot el que a mi, m'hagués agradat ser. No sé
com, el seu mite es mantenia incòlume en algun dels últims reductes de
la meva innocència, quan el nou ordre ja havia deixat ben clar que no
posava messions per l'altruisme ni per l'intel× lecte, sinó per la
hipocresia i la mediocritat.
'Vàrem congeniar ràpidament com el que érem: dos fills d'un temps, i dos
fills del poble. Crec que ens vàrem fer amics per això. Jo també podria
ser l'autor d'aquells versos d'Els poemes de l'horabaixa en què López
Crespí intenta 'escriure amb la ràbia dels pares / que van perdre la
guerra / l'aroma salabrós del vent'. En canvi, no crec que ho pogués ser
d'una nòmina de llibres com la que ha anat publicant. Quan aixec els
ulls, i veig els seus títols arrenglerats en els prestatges de la
biblioteca, sent el vertigen de l'altura literària i humana d'un dels
escriptors més autèntics que he conegut. Si aquí hi ha cap secret, deu
ser la força que dóna la fidelitat amb un mateix. Després de guanyar
tants premis, i d'haver cultivat tots els gèneres literaris, Miquel
López Crespí pot afirmar, amb Leonardo Sciascia, que sempre ha escrit el
mateix llibre: aquell que ja escrivia quan feia seva la història dels
derrotats i dels heterodoxos de tots els temps, segons paraules de Mateu
Morro.
'Precisament, és el que torna succeir a Revolta, el seu últim poemari.
Feia estona que no havia llegit versos tan contundents. Amb una economia
de recursos admirable, amb un llenguatge tan transparent com el vi bo o
com el solo d'una gota de pluja, sense altre adorn que el de la
sinceritat i el de l'ambició literària, López Crespí ens ha ofert un
dels textos més químicament purs i més colpidors de la poesia catalana
actual".
No cal dir que fem nostres aquestes sentides paraules del gran poeta de
Santanyí. La veritat és que López Crespí manté un punt ben dolç el
factor de la sorpresa. Ell com ben pocs pot sorprendre un jurat pels
continus viratges del seu alé poètic. El poeta mallorquí, com a bon
professional i excel× lent orfebre, treballa amb rigor i mètode la seua
poesia encalçant resultats que no t'imagines, cosa que et fa oblidar
expressions poètiques anteriors. D'aquí que llurs manuscrits lliurats a
concursos presenten elements i sentors ben innovadores que ens fan
perdre el rastre de l'autor. I això demostra que López Crespí coneix ben
bé l'ofici.
Però parlem de Perifèries, el poemari que guanyà recentment el premi de
poesia a Petrer. En aquesta ocasió Miquel López Crespí presenta un nou
poemari on conjuga magistralment el món de la realitat d'un passat
personal immers dins una història col× lectiva amb un món simbòlic d'"enlluernadors
miratges", mirant de retrobar "els soldadets de plom" o les "faules que
la mare pintava a mà". Sota una subtil dialèctica amorosa -"estimada
criatura d'identitat confusa"-, el poeta confronta una altra amb
llampecs i denúncies d'un assat de "trens sense tornada" i de "ciutats
en derrota", d'una part, i "abstractes fotografies de llums i ombres i
espais secrets de la mirada", d'altra.
Perifèries és un veritable caleidoscopi on trobem signes i auguris de
tota mena. En aquest poemari el poeta ens presenta sovint una dialèctica
amorosa a flor de pell:
'és possible que l' única certitud
sigui ara el pes de la teva boca en la meva'.
Al costat de l'amor, hi ha un altre tema present al llarg de la lírica
de López Crespí: el pas del temps i la memòria del passat amb què
connecta algunes de les imatges poètiques més punyents del llibre:
'sent un violí enllà del crepuscle malva
que cau com una oberta memòria de claror'.
Cal remarcar que Perifèries conté algunes de les més importants
preocupacions temàtiques de l'autor: la lluita per un món lliure
d'injustícies, la poesia com a forma superior de revolta en una societat
banalitzada per la propaganda dels poderosos, l'amor, la lenta però
segura vinguda de la mort, el pas del temps, la futilitat de les
promeses dels homes, dels juraments amorosos, la cendra de les hores que
tot ho engoleix... Preocupacions temàtiques i ètiques que han
formalitzat així mateix en un altre excel× lent poemari Revolta que el
poeta acaba de publicar a Ciutat de Mallorca, preludiat ja des del
darrer poema que apareix dins Perifèries.
Crec sincerament que si Miquel López Crespí ens sorprèn i ens meravella
encara amb nous poemaris és perquè més enllà del món riquíssim de
vivències i de lectures que ens mostra, és sobretot perquè, a mida que
transcorre el temps augmenten els seus recursos expressius i la seua
capacitat per formular-los, principalment mitjançant el subtil procés de
l'anàlisi/síntesi a l'hora de l'elaboració poètica. En aquest sentit, la
trajectòria lírica de López Crespí ens recorda força la del poeta alcoià
Joan Valls i Jordà per llur eficàcia a desenvolupar el gran doll
imatgístic de què totsdos disposen:
'el poeta / talment un assassí que regressa sempre / a l'indret del crim
/ descriu dificultosament els seus records / en la tebiesa de l'aigua /
heus aquí la penúltima fam xisclant / amb les seves ungles interminables
/ els ecos de vigílies llarguíssimes / cataclismes piulant respostes /
els atzars esborrats per l'escuma de la platja / obscures aventures en
ascensors solitaris / flors de sal / deserts inacabables '.
Res més, amics lectors. Ara cal preparar-se espiritualment per assaborir
un dels poemaris més captivadors que hem llegit en aquests darrers temps.
Lluís Alpera
Juliol del 2001
(1) Lluís Alpera és un dels escriptors més importants dels Països
Catalans. Ha guanyat (entre molts d'altres) els premis Joan Salvat-Papasseit
(1963); València de Literatura (1964); Joanot Martorell de narrativa de
Gandia (1969); Crítica del País Valencià (1987); Ciutat de Tarragona
(1991); Ausiàs March de poesia de Gandia (1994); Crítica dels Escriptors
Valencians de poesia (1995); Crítica de l'Institut Interuniversitari de
Filologia Valenciana (1999).
|