Els imaginaris protagonistes de
la trama entre els quals: "Gaspar Nadal, rector de Sant Nicolau,
de vint-i-set anys, que predicava contra els nobles dalt la
trona i acabà a les serralades d'Escorca com a bandejat. Antoni
Campins, de Santa Margalida, donà verí als seus senyors.
Condemnat, patí deu anys de galeres. En Felip de Son Abrines,
felanitxer, expert en filtres màgics i encanteris amorosos,
havia estat pres per bruixot. En Joan Palou, en Pere Vivó, en
Marí Isern, agermanats, fills d'agermanats...". "Més d'un
portava marcades a l'esquena les fuetades donades pels botxins
enmig de la plaça de Cort", ens diu l'autor.
Han sentit a parlar de països i
contrades on no regna l'espasa i l'oprobi, les fogueres i les
tortures. Saben de l'existència de La Ciutat del Sol per
velles cròniques, pels fets que relaten els xuetes del Call i, a
les nits de negra lluna, els mariners més vells del port. Relats
que parlen d'una terra esplendorosa, el paradís de les Sagrades
Escriptures, on no existeix l'hivern, la misèria, la injustícia,
i on fins i tot les pedres dels carrers són d'or. D'una vida
regalada on els homes són germans, i la terra els dóna tot allò
que cal sense haver-la de conrear. Un lloc enllà de l'oceà
retrunyidor, on sempre hi ha pau. (Rosa Maria Colom)
D'agermanats i de pirates:
La Ciutat del Sol
Per Rosa Maria Colom, escriptora
Introducció
Hi havia una vegada un jove i ambiciós mercader
anomenat Sindbad que s'embarcà en un navili que salpava de
Bàssora per comerciar a les misterioses terres que envolten la
mar d'Aràbia. Realitzà set bells viatges, va viure aventures
extraordinàries, topà les més estranyes criatures i vencé els
més grans perills. Això no obstant, la fortuna li fou favorable
i retornà a Bagdad, la seva terra, voltat de prosperitat. Com si
fos una merevellosa contada, explicava, fil per randa, a amics i
coneguts replegats entorn seu, les peripècies que li havien
succeït. S'havia convertit en narrador.
No sé si és veritat que tots som Sindbad, com
diu l'escriptor Luís Sandero; el cert és que en Miquel López
Crespí -destre en l'art de narrar- ha actuat com a tal sense
necessitat de moure's de Ciutat. Només amb l'ajuda d'un
intel·lecte privilegiat i de la seva màquina d'escriure ens fa
participar en un inquietant viatge, cap a una terra de somni,
seguint el rumb que marquen les estrelles. Al capdavall, no
podia ser d'altra manera.
L'autor
Vaig conèixer en Miquel a finals de l'any 1991
quan tot just acabava de publicar el meu primer llibre. Encara
menjava pa de noces, com aquell qui diu, quan em cridaren de
Ràdio Nacional per fer-me la primera entrevista de la meva vida
a la qual vaig acudir carregada d'inhibicions. Es tractava d'un
programa on cada autor llegia un paràgraf de les seves obres i
després es comentava. Quan vaig assabentar-me que el torn
següent al meu era el d'en Miquel López Crespí, un dels autors
més guardonats en la llengua catalana, i contenta que se'm
presentàs aquella avinentesa, vaig demanar vènia per quedar-me
d'espectadora.
Mirant enrere em sebla que vaig ser molt
agosarada.
Me respongueren que sí; i allà mateix, dins
aquell tancat de vidre, amb uns grossos auriculars a les orelles
que distorsionaven el so de la pròpia veu, la locutora ens
presentà: "És na Rosa Maria Colom", digué, "guanyadora del
'Guillem Cifre de Colonya'". De si n'havia sentit a parlar o no,
de tan important esdeveniment, de si sabia jo qui era o el meu
nom li sonava a perfecta desconeguda, ell en va fer un
educadíssim dissimul que li vaig agrair. Em tractà amb simpatia,
sense prepotència, en pla de companys, i aquest fet m'imbuí una
mena de seguretat intel·lectual que aleshores em mancava.
Sabia de la seva biografia allò que us he dit i
que potser, injustament, li ha donat més fama: la munió de
guardons que formen la columna salomònica del seu currículum
ample com un llençol; i em va sorprendre trobar-me amb algú
d'allò més normal que s'enfrontava als micròfons amb
naturalitat.
M'havia imaginat els genis d'una altra manera.
Ignorava que aquells téte a téte, fruit
de la quotidianitat amb els mitjans de difusió, eren el seu pa
de cada dia. "Crida'm quan vulguis, anirem a prendre un cafè i
xerrarem de llibres", va dir després que baixàrem junts el tram
d'escala i em posà al corrent d'un munt de coses. El Miquel que
jo vaig conèixer, em brindà la mà i l'amistat sense pedanteria.
Una mà i una amistat que al llarg dels anys ha mantingut amb la
mateixa posició: oberta i estesa.
Per a algú que penetra amb totes les reserves en
un món tan superbament mític com és el món de la creació
literària, aquesta actitud gentil mai no s'oblida. Per aquell
temps, el qualificatiu d'escriptora em venia ample perquè jo
era, tan sols, una escriptora en potència. "He conegut en Miquel
López Crespí!", vaig anunciar, eufòrica, tot arribant a ca
nostra. Des de llavors hem coincidit en nombroses ocasions, en
incessants presentacions de llibres, gairebé de tots els quals
ell n'és l'autor, perquè en Miquel treu a la llum una mitjana
d'una obra al mes, un fet que aviat es convertirà en setmanal si
continua aquesta progressió geomètrica.
Què ho fa, que guanyi un premi rere l'altre i
que publiqui els llibres de tres en tres? Una fada caiguda d'un
arbre, l'ha tocat amb la seva vareta màgica? Ha fet un pacte amb
el diable? Tot és possible, atesa la quantitat de dimonis i
dimonions que pul·lulen pels foguerons de sa Pobla; i no oblidem
que en Miquel és pobler i exerceix com a tal. Potser algun dia
desvetllarà el seu secret que per ara guarda sota set panys i
set forrellats. Mentrestant, que ningú no pensi malament.
Tampoc ens trobam davant l'estereotip d'autor
ambiciós, assedegat de triomf que camina sense mirar on
trepitja, per moure els fils que el duguin a enlairar-se i
coronar-se de llorer.
El que fa tombar la balança dels seus èxits neix
d'un estrat més profund: la raó, pròpiament dita, és la gran
quantitat de feina ben feta i constant, un ritme disciplinat i
versemblant, una sòlida base idiomàtica, el domini de l'eina, la
flexibilitat de registres. En definitiva el bon ofici en totes
les seves vessants. S'ha de reconèixer, sense reticències, que
estam davant d'un addicte de l'escriptura, d'un honest teixidor
d'històries i paraules de vast imaginari amb un codi que abraça
molts de camps: poesia, teatre, novel·la, relat, contes, assaig,
periodisme i més coses. No hi ha dubte que aquesta pluralitat el
fa més ric i universal, és evident. Hi ha escriptors que
diversifiquen molt el seu camp, com Balzac, que a part del seu
vast conjunt de novel·les va fer incursions en relats, teatre,
epistolaris i articles polítics. "Es pot escriure sempre si un
és escriptor, igual que un bon pianista pot tocar sempre el
piano", diu Francisco Umbral.
Curiosament, en Miquel encara no havia escrit,
específicament, per a joves, i jo creuava els dits perquè mai no
es deixàs temptar, com qui prova una mènjua desconeguda, per
ficar-hi cullerada. Intuïa que si ho feia, en un tancar i obrir
d'ulls ens deixaria, als qui conream aquest gènere, com el blat
de l'any tretze que va granar abans de florir. Tal previsió no
s'ha complert, ai las, i la prova la tenim en aquesta Ciutat
del Sol, la seva primera incursió en aquest gènere i que li
ha suposat el premi Josep Soperes que Òmnium Cultural concedeix
anualment.
He de confessar que quan m'arribà l'original del
relat que ens ocupa -i que aleshores encara no havia adquirit la
condició de llibre-, em sorprengué que aquell text de forma
aparentment espessa, per la llargària dels seus paràgrafs i
l'absència total de diàlegs, anàs destinat a adolescents que el
que cerquen és passar pàgines a correcuita. Ben aviat vaig
adonar-me del criteri seguit per en Miquel: malgrat que el relat
és intens, havia alleugerit extraordinàriament l'arquitectura
del llibre, per mitjà d'uns capítols molt curts, alguns de menys
de dos folis, la qual cosa en faria el relat molt àgil si en
tingués la necessitat; però aquest no és el cas, perquè La
Ciutat del Sol crea expectació i ens atrapa només començar a
llegir.
En la novel× la de
Miquel López Crespí La Ciutat del Sol un narrador
protagonista -intermediari entre l'autor i el lector- relata, en
primera persona, l'aventura que en el segle XVI dugueren a terme
un grup de rebels, bandejats, jueus conversos, frares de mal
viure, esclaus àrabs descendents dels antics senyors abans de la
conquesta dels catalans, que salpen a la recerca d'una ciutat
utòpica on s'acumula tot l'or i l'argent de la terra.
Aquest és, per a mi, l'encert principal del
llibre: la veu tranquil·la, trencada per l'edat, que condueix la
història amb gran naturalitat informativa, sense èmfasi ni
elements accessoris, ni excessives truculències fins i tot en
els moments més crus i dramàtics. Un avui que l'autor manté a
l'ombra, envoltat de boira, sense mai desvetllar-nos la
identitat, malgrat que sempre sabem el que pensa; i si de jove
va ser un home de mal viure, els anys han apaivagat els camins
de les seves dèries.
La narració començà al final de la història, fa
un gran bot cap enrere per a després tornar al final amb algun
salt retrospectiu entre i entre. I sense deixar mai de ser
fluida, coherent, fins i tot íntima. No hi ha to més íntim que
el de la poesia i, en Miquel, malgrat que ens parla d'una
rebel·lia entroncada amb tota la gent que ha lluitat abans que
ell contra les classes dominants, no pot amagar que és un poeta,
la qual cosa no és obstacle per aconseguir una claredat
fonamental. Diu Gabriel García Márquez: "Vaig haver d'escriure
quatre llibres abans de descobrir que cal contar les coses
senzillament, tal com ens les contaven els nostres avis". Així
és el relat que ens ocupa: una fabulosa i terrible aventura
d'esperança i mort contada per un avi.
Els imaginaris protagonistes de la trama entre
els quals: "Gaspar Nadal, rector de Sant Nicolau, de vint-i-set
anys, que predicava contra els nobles dalt la trona i acabà a
les serralades d'Escorca com a bandejat. Antoni Campins, de
Santa Margalida, donà verí als seus senyors. Condemnat, patí deu
anys de galeres. En Felip de Son Abrines, felanitxer, expert en
filtres màgics i encanteris amorosos, havia estat pres per
bruixot. En Joan Palou, en Pere Vivó, en Marí Isern, agermanats,
fills d'agermanats...". "Més d'un portava marcades a l'esquena
les fuetades donades pels botxins enmig de la plaça de Cort",
ens diu l'autor.
Han sentit a parlar de països i contrades on no
regna l'espasa i l'oprobi, les fogueres i les tortures. Saben de
l'existència de La Ciutat del Sol per velles cròniques,
pels fets que relaten els xuetes del Call i, a les nits de negra
lluna, els mariners més vells del port. Relats que parlen d'una
terra esplendorosa, el paradís de les Sagrades Escriptures, on
no existeix l'hivern, la misèria, la injustícia, i on fins i tot
les pedres dels carrers són d'or. D'una vida regalada on els
homes són germans, i la terra els dóna tot allò que cal sense
haver-la de conrear. Un lloc enllà de l'oceà retrunyidor, on
sempre hi ha pau.
És fàcil, per al lector, implicar-se en aquest
somni de cercar el cel sobre la terra i entendre que aquests
mallorquins de llegenda vulguin partir de l'illa per fugir d'una
existència aclaparada per la bogeria i el desastre: "si no
salpàvem vers l'aventura hauríem de romandre, la vida sencera,
ajupits sota el poder dels grans senyors...", conta el narrador.
Pretenen escapar de nobles, poderosos i gent dominant, i
sobretot de La Casa Negra, que és com anomenaven les presons del
palau de la Santa Inquisició. Per què no creure en un país
idíl·lic -més enllà dels confins de la terra- malgrat que no
estigui enregistrar en cap mapa? El món és mil vegades més gran
del que els cartògrafs són capaços de dibuixar!
El viatge -un galió i tres goletes a les ordres
del valent almirall Nofre Crespí amb permís reial, segell del
Gran i General Consell i butlla papal- és llarg, tràgic,
desesperançat, inacabable. Perderen més de cent-vuitanta homes
en guerres, rebel·lions, malalties desconegudes, devorats pels
taurons, emportats en el bec de gegantins ocells: "l'increïble
animal volador -conta el narrador en un intent d'apropar-nos al
misteri- posseïa unes ales tan grans que podien cobrir un cavall
i un bec capaç d'agafar un home si l'aglapia". Imatge
esgarrifosa que ens transporta als Ocells Rocs que Sindbad el
mariner topà en el seu segon i cinquè viatge. Per fer-nos una
idea de les seves enormes proporcions, només cal dir que cada
ploma era igual que una fulla de palmera i que es nodria
d'elefants sencers.
La travessia ocupa el lloc central i totalitari
de la narració, que està tenyida de premonicions evidencials
pels sentiments dels personatges, sobretot pel que fa a la
desesperança i la por. Una por que es projecta en dues
direccions: vers al desconegut, del qual tan poc en saben, i cap
al passat i a la misèria que deixaren a l'illa. La tensió creix
a cada capítol i a cada capítol creixen els estímuls per
continuar la lectura. Una lectura plàstica i sensorial malgrat
l'economia d'adjectivació i que és, alhora, una història i un
discurs perquè hi baten, en ella, músiques secretes i
silencioses. Metàfores de la vida: "va ser precisament l'or el
culpable de totes les desgràcies succeïdes per valls i muntanyes...".
Enigmàtiques al·lusions que no s'acaben d'expressar amb veu
pròpia però que són un reclam que podem endevinar pels
pensaments que tanquen i obrin alguns dels capítols i en els
quals ens sembla que l'autor hi està submergit tal com feia
Borges, i també Dickens, que comença la seva famosa Història
de dues ciutats amb una reflexió sobre la Revolució
Francesa.
El que sí que podem assegurar és que el títol
La Ciutat del Sol pretén recrear i retre homenatge a tots
els utòpics, des de Plató a Thomas More i sobretot Tommaso
Campanella i a seva Civitas Solis, concepció política
d'un lloc regit segons les normes de la natura i influït per
La República de Plató.
No afirmaria, públicament, que l'esperit
d'aquesta obra seductora m'ha commogut i que pens que pot ser
molt ben acollida per tota casta de lectors, si no fos cert. En
Miquel no necessita cap plataforma de llançament, i el fals
elogi pot ser mortífer perquè contra l'elogi no és possible
defensar-se. L'elogi, d'entrada, desarma. Quan una història ens
captiva, és perquè l'autor és capaç de construir amb paraules un
món sòlid dins del qual podem entrar i transitar com si es
tractàs d'una quarta dimensió. Aleshores ens convertim en Alícia
en terra de meravelles perquè aconseguim travessar el mirall que
separa la realitat de la ficció. La clau d'or roman sempre a les
nostres mans. Només cal obrir la primera pàgina i embarcar-nos.
Entre les dues cobertes d'un llibre es conté l'univers sencer,
perquè crear una novel·la és com crear el món; o agafar un món
ja creat i capgirar-lo; i el plaer que el lector en treu, de tot
plegat, és impagable