Antoni Vidal
Ferrando: la veu de la memòria
Per Miquel López Crespí, escriptor
L’edició del dis compact número 8 de "Veu de Poeta" (una interessant i
útil iniciativa cultural del Consell de Mallorca) per la Fundació ACA
que dirigeix el meu bon amic Antoni Caimari, m'ha recordat l'any que
vaig conèixer el poeta de Santanyí. Sota el títol La lògica del temps,
el disc arreplega una acurada selecció dels millors treballs poètics de
Vidal Ferrando, entre els quals destacaríem alguns ja publicats en El
batec de les pedres, Bandera blanca o Cartes de Lady Hamilton, així com
en el poemari Cap de cantó.
La meva amistat amb Antoni Vidal Ferrando es refermà i consolidà a
començaments de l'any 1986 quan, per aquelles circumstàncies de la vida
i com a membre dels Premis Ciutat de Palma de Poesia, vaig tenir la sort
d'ensopegar amb un excel× lent llibre de poesia. Estic parlant, és
evident, del poemari Racó de n'Aulet, que un jurat format per Jacint
Sala, Miquel Pons, Victorià Ramis d'Ayreflor i qui signa aquest article
guardonà sense discussió encisats per la qualitat literària de l'obra
presentada al concurs. La fama de Vidal Ferrando ja venia avalada pels
seus treballs com a escriptor i historiador (una dedicació que potser
poca gent coneix).
El primer poemari que vaig llegir de l'amic Antoni Vidal Ferrando fou El
brell dels jorns, publicat l'any 1986. Posteriorment les seves
aportacions a la cultura catalana han estat constants i d'una qualitat
prou reconeguda pels crítics més exigents de la nostra literatura. Es
pot dir, sense por d'equivocar-se, que cada nou llibre de l'autor de
Santanyí ha significat una nova i arriscada proposta cultural, una
demostració palesa de la seva ètica de la resistència permanent i d'un
amor fora mida per la nostra llengua.
Als llibres de poesia abans esmentats hem d'afegir A l'alba lila dels
alocs (1988), premi Bernat Vidal i Tomàs 1988; Els colors del zodíac
(1990); Getsemaní (1989); Cartes a Lady Hamilton (1990); Calvari (1992),
premi Josep M. Llompart 1992; Bandera blanca (1994), premi Jocs Florals
de Barcelona 1994, El batec de les pedres (1996), premi Ciutat de Palma
1995; Cap de cantó (2004); Vint hiverns de Montmartre (2005); El jardí
de les delícies (2005) i Allà on crema l’herba: Obra poètica
(1986-2007). També ha publicat les novel× les Les llunes i els calàpets
1994), La mà del jardiner (1999) i L’ illa dels dòlmens (2007).
En una entrevista que li vaig fer per a la revista El Mirall de l'OCB,
l'autor definia així la seva literatura: "Tots els meus llibres
s'insereixen dins les quatre grans temàtiques de la lírica tradicional:
amor, mort, memòria, el transcórrer del temps. En realitat, en
literatura no hi ha res per inventar i no fem altra cosa que posar en un
llenguatge modern les velles històries. Ara, el secret està en la
capacitat de donar a tot això un aire personal i actual, en saber-se
expressar plàsticament i saber-hi enganxar els receptors, que són els
autèntics co-artífexs de qualsevol obra d'art que, si és bona, tendrà
infinites lectures".
La memòria i l'amor com a forma de resistència. A diferència dels cínics
i menfotistes, aquesta plaga que fa malbé la nostra literatura i ompl
els prestatges de les llibreries de tants productes de grafòman
desenfeinat, Vidal Ferrando sap a la perfecció com són d'importants les
arrels culturals i històriques d'un autor. Per això ens recordava, en
l'entrevista abans esmentada, els seus anys de compromís amb la
resistència contra la dictadura franquista. Deia el poeta: "Als devuit
anys vaig guanyar les oposicions i em varen destinar a Menorca, on vaig
passar tres cursos, durant els quals vaig entrar dins uns cercles per a
mi profundament enriquidors. Començava a prendre força l'oposició contra
el sistema, que, en principi, com tothom sap, va ser una oposició de
tipus cultural. Idò, des d'aquelles posicions nostres perifèriques, la
lluita consistia a ser utòpics i en la força dels gests: llegir Triunfo,
pòsters del Che Guevara, discos de Raimon, cursos de l'Obra Cultural per
correspondència, seccions de Cine-Club, un espai progressista del Diari
de Menorca, que fèiem com a col× lectiu i que es titulava "Espacio
Conexo", la trobada de Lluc...".
Pere Rosselló Bover en el seu estudi Els ferros niquelats de la memòria:
una aproximació a la poesia d'Antoni Vidal Ferrando, editat per les
Publicacions de l'Abadia de Montserrat deia del poeta de Santanyí:
"...ens trobam davant una obra madura des del principi, escrita amb un
ple domini del llenguatge, sense les vacil× lacions pròpies d'aquells
autors que s'han iniciat molt prest en el món de les lletres". I
afegeix, com a cloenda de la seva exhaustiva anàlisi dels poemaris de
Vidal Ferrando: "Tot i girar al voltant d'uns mateixos temes, la poesia
d'Antoni Vidal Ferrando es renova constantment i troba a cada llibre
noves formes i nous matisos amb què expressa uns continguts universals.
La seva poesia ens parla de la crisi de l'home modern, esqueixat entre
un ahir perdut i inabastable i un avui insatisfactori, i de l'etern
dolor de l'home de sempre que, indefens davant la certesa de la mort, té
la utopia, la memòria i la bellesa com a úniques armes. D'aquí ve la
validesa d'una obra, fruit de la maduresa vital i intel× lectual del
poeta, que ha estat elaborada a partir d'un intens treball del
llenguatge amb l'objectiu etern d'assolir la bellesa perdurable".
Vidal Ferrando creu en la capacitat subversiva de la memòria. En una
entrevista que la periodista Sandra Martínez li feia per al diari Avui
(28-V-95), el poeta es refermava en les seves conegudes opinions, i
parlant de la novel× la Les llunes i els calàpets deia: "Jo he volgut
fer un homenatge a la memòria, que no està gens de moda. Vivim una època
de desmemòria voluntària, i això és un perill greu per als signes
d'identitat mateixos, com a individus i com a poble. De vegades penso
que el nostre poble, més que per la nostra llengua, pot morir per
desmemòria, que és un perill tan gros com el de la llengua. Jo volia
reivindicar la memòria i els signes d'identitat dels pobles, que no són
les grans gestes, sinó la vida dura, diària i atzarosa de la gent, que
mai no surt a les històries. Els pobles no poden tenir perspectiva de
futur si no tenen perspectiva de passat, i crec que és molt important
conèixer d'on venim, i no només per les històries oficials, que moltes
vegades són capcioses i necessiten ser complementades".
Pere Rosselló Bover, que ha analitzat a fons l'obra de l'autor que ens
ocupa i que és segurament un dels crítics literaris de més prestigi que
tenim en l'actualitat, parlava elogiosament d'Antoni Vidal Ferrando en
la revista Reduccions (número 47 de novembre de 1990). Deia Pere
Rosselló parlant del poemari Els colors i el Zodíac: "A primera vista
Els colors i el Zodíac no sembla un llibre gens fàcil. Fins i tot
m'atreviria a dir que pareix un llibre deliberadament complex. Sobretot
el lèxic és el més afectat d'aquesta dificultat, que en alguns moments
sembla desproporcionada. Potser la poesia d'Antoni Vidal Ferrando ha
perdut aquella emoció directa que caracteritzava el llenguatge de Racó
de n'Aulet, però evidentment ha aprofundit en la 'passió pel mot' a què
Josep M. Llompart es referia en el pròleg d'aquell recull. En tot cas
aquesta evolució ens confirma que l'ofici de poeta és en el nostre autor
una vocació autèntica, que a més és exercida amb una tenacitat
admirable".
És per això mateix, perquè ens trobam amb un dels escriptors més
valuosos de la literatura catalana contemporània, que sempre que Vidal
Ferrando escriu sobre alguns dels meus llibres (Els poemes de
l'horabaixa, Revolta...) ha estat per a mi una satisfacció difícil de
descriure. L'any 1994 vaig tenir el gran honor que em presentàs
l'antologia Els poemes de l'horabaixa que un any abans, pel novembre de
1993, havia obtingut el premi "Grandalla" de poesia del Principat
d'Andorra.
|