Poesia i resistència antifeixista: Antologia (1972-2002)
Miquel López Crespí
Fa uns anys (devia ser pel 2000), vaig començar a enllestir una petita
antologia de la meva poesia. Vaig pensar que era una bona oportunitat
per anar revisant els poemaris que havia escrit i publicat en aquests
darrers trenta anys. Hi havia una limitació: l'editorial em digué que
l'antologia no podia anar més enllà d'uns cent poemes. Per tant, era
evident, el llibre no podia incloure tots els matisos que m'hauria
agradat incloure-hi. Cal dir que cap a finals de l'any 2000 em vaig
engrescar de tot cor en aquesta aventura que a poc a poc em semblà
emocionant. Talment fer un llarg viatge a la recerca d'una civilització
perduda! Trobar novament els poemes, els sentiments que et bategaren fa
trenta anys o més! Tot plegat, pura arqueologia sentimental, però també
una possibilitat de concretar alguns dels aspectes que m'han impulsat a
escriure poesia, a viure la literatura en el sentit més estimat dels
modernistes, en la línia marcada per Maragall quan demanava una
escriptura de la "paraula viva" lluny de la falsa retòrica dels
exquisits.
En aquesta recerca del que hi pogués haver de "paraula viva" en els meus
poemaris, els he repassat tots. Vaig començar pels publicats: Foc i fum
(Oikos Tau, Barcelona, 1983); Tatuatges (Ajuntament de Vila Real,
Castelló, 1987); Les Plèiades (Premi "Grandalla" del Principat d'Andorra,
Andorra, 1991); El cicle dels insectes (Editorial Moll, col·lecció
Balenguera número 58, Ciutat de Mallorca, 1992); Els poemes de
l'horabaixa (Principat d'Andorra, 1994); Punt final (Editorial Moll,
col·lecció Balenguera número 72, Ciutat de Mallorca, 1995); Planisferi
de mars i distàncies (Premi Homenatge Joan Salvat Papasseit, Columna
Edicions, 1996); L'obscura ànsia del cor (Premi de poesia de les Festes
Nacionals de Cultura Pompeu Fabra, Ciutat de Perpinyà 1988, Universitat
de les Illes Balears, col·lecció "Poesia de Paper", 1996); Llibre de
Pregàries (Premi "Grandalla" de poesia del Principat d'Andorra 1999,
Andorra, 2000); Revolta (Editorial Moll, col·lecció Balenguera número
88, Ciutat de Mallorca 2000); Record de Praga (Capaltard, Ciutat de
Mallorca, 2000); Un violí en el crepuscle (Viena Edicions, Barcelona,
2000); Rituals (Res Publica Edicions, Eivissa, 2001); Perifèries
(Editorial Agua Clara, Alacant, 2001); Temps Moderns (homenatge al
cinema) (Premi de Poesia "Miquel Martí i Pol 2001" de la Universitat
Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma
de Barcelona, Barcelona, 2003); Cercle clos (Premi de Literatura de
l'Ateneu de Maó, Institut Menorquí d'Estudis, col·lecció Xibau de poesia,
2003).
També he emprat alguns poemes de llibres encara inèdits: Els naufragis
lents (Premi de poesia "Salvador Estrem i Fa", Tarragona 1997);
Calendaris de sal (Finalista del Premi de Literatura de l'Ateneu de Maó
2001); Les banderes de l'ocàs; Gavines en el blau i Les bicicletes
pintades de blau...
Una vegada feta aquesta primera triadella (que, amb poques variants, va
ser la definitiva), vaig copsar de seguida que, en aquests trenta-tants
d'anys de conreu de la poesia sempre he navegat dins una línia de clara
tendència antinoucentista, molt allunyada de l'herència de l'Escola
Mallorquina i seguint sempre el mestratge (entre els poetes catalans) de
Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Joan Salvat Papasseit, Gabriel Alomar, Pere
Quart i aquell descobriment que significà El dolor de cada dia, el famós
llibre de Jaume Vidal Alcover que tant enfurisma poetes com Miquel Gayà
o Guillem Colom. Naturalment, aquest és tan sols un llistat mínim,
escadusser i provisional, escrit només per a suggerir el sentit de les
influències culturals dels qui érem joves a finals dels anys seixanta i
principis del setanta.
Pel que fa a la influència d'altres literatures, podríem incloure, entre
els de llengua poesia espanyola, Federico García Lorca, Miguel
Hernández, César Vallejo, Pablo Neruda, Pedro Salinas, José Hierro,
Gabriel Celaya, Blas de Otero... la llista podria allargar-se fins a
l'infinit. Com també de la poesia russa i soviètica (Iessenin,
Maiakovski...); alemanya (Enrich Arendt, Bertolt Brecht, Paul Celan,
Volker Braun, Hans Magnus Enzensberg, Marie Luise Kaschnitz); de la
britànica i estato-unidenca contemporànies (Lawrence Durrell, T.S. Eliot,
Robert Graves, James Joyce, Karl Shapiro, Dylan Thomas, John Updike...)...
També hauríem de tenir en compte els poetes moderns de Gàlicia, Portugal
i el Brasil. Com no recordar ara mateix Fernando Pessoa o el gallec
Álvaro Cunqueiro? I el vent renovador de poetes brasilers com Carlos
Drummond de Andrade i Haroldo de Campos... De Galicia ens arribaven les
veus de Celso Emilio Ferreiro, Manoel Maria, Xosé Luís Méndez Ferrín...
Però fer el recompte complet de tots els nostres poetes catalans,
espanyols, americans, xinesos, soviètics, etc., que serviren per anar
consolidant la nostra dèria literària seria impossible en el curt espai
que tenim per a parlar d'aquesta antologia que s'acaba de publicar en la
col·lecció "El Turó": Antologia (1972-2002). Ací només es tracta de
deixar constància del tarannà que, cap a mitjans dels anys seixanta,
quan començ el conreu de la poesia, em fa anar per uns camins i no per
uns altres. És, però, una experiència col·lectiva. A començaments dels
anys seixanta molts joves ja estam immersos en la lluita política
antifeixista, en organitzacions de caràcter marxista i revolucionari.
Per a nosaltres la manca de llibertat del poble català, la destrucció de
la nostra cultura en mans del feixisme, no és quelcom allunyat, eteri,
vaporós que es pugui combatre des de la saleta d'un menjador senyorial
escoltant l'obra de Maria Antònia Salvà (que per cert, havia fet poemes
lloant el general Franco). Les històries contades pel pare i els oncles
(que havien lluitat a favor de la República), la feina de corresponsal
de Ràdio Espanya Independent, les vagues d'Astúries dels anys seixanta-dos
i seixanta-tres, amb les tortures de la Brigada Social contra miners i
alguna esposa embarassada dels treballadors (que va ser brutalment
colpejada per la policia), l'afusellament de Julián Grimau... tot plegat
eren fets que, com a joves d'esquerres, ens feia veure que la llibertat
de Catalunya i la reconstrucció de la nostra cultura no vendria mai
donada pel simple conreu dels poemes d'ametlers en flors a què es
lliuraven molts cappares de l'anomenada Escola Mallorquina. Cap a
mitjans dels anys seixanta pensam que el combat per la llibertat i en
defensa de la cultura catalana requereixen de l'organització militant i
combativa de tots els antifeixistes en partits clandestins, en
organitzacions de lluita cultural i política que, amb el seu esforç i el
dels pobles silenciats per l'estat opressor, puguin veritablement
conquerir la llibertat, l'autodeterminació de Catalunya i, de ser
possible, la instauració de la República i el socialisme a la nostra
terra.
Aquests són els fonaments de clar compromís polític i cultural que ens
alleten als nostres divuit i dinou anys quan, a poc a poc, començam a
escriure les nostres primeres ratlles. Bona part del que va ser la meva
generació -el grup més combatiu, el més idealista- queda ressenyat en
els llibres L'Antifranquisme a Mallorca (1950-1970) (Lleonard Muntaner,
Editor); Cultura i antifranquisme (Edicions de 1984) i No era això:
memòria política de la transició (Edicions El Jonc).
Cal estudiar a fons Els escriptors i la guerra civil a les Illes Balears
de Josep Massot i Muntaner i, especialment el capítol "Intel× lectuals
mallorquins contra la dictadura franquista" (pàgs. 203-246) per a copsar,
mitjançant els epígrafs "L'ensorrada de la cultura autòctona", "L'anticatalanisme
militant" (sobretot dels germans Miquel i Llorenç Villalonga). "Intel·lectuals
afusellats", "Depurats i empresonats", "Els exiliats"...
Tota la fonda i terrorífica persecució feixista contra el catalanisme i
l'esquerra (especialment atiada pels falangistes i pels germans
Villalonga", porta, en paraules de Josep Massot i Muntaner, a una
situació crítica per a la nostra cultura: "En resum, podem concloure que
la situació dels intel·lectuals mallorquins durant el franquisme fou ben
poc brillant. Perseguits i amenaçats de múltiples maneres a partir de
juliol de 1936, veieren ensorrar-se tot el món ideal que havien anat
construint i que s'havia traduït en manifestacions no gens menyspreables.
Els més conservadors, esporuguits per la marxa de les coses i
impressionats per la persecució religiosa i la repressió contra les
dretes a la zona republicana, s'adheriren al general Franco -com a mal
menor i sense gaire entusiasme-. Els més significats per la seva
militància esquerrana foren víctimes, al seu torn, de la repressió
franquista -d'una duresa i d'una brutalitat indescriptibles-i, en tant
que pogueren, optaren per la fugida i per l'exili".
Als vint anys, ja ho he dit, som plenament conscients de tota aquesta
història dolorosa. És llavors que llegim àvidament Lorca, Vallejo,
Neruda, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Gabriel Celaya, Gabriel Alomar,
Vladimir Maiakovski, Bertolt Brecht... I Espriu que comença a editar-se
força! De bon començament, ja en aquells anys, ens deixaven ben freds
les primeres lectures de Costa i Llobera (potser exceptuaríem Lo pi de
Formentor) i de Maria Antònia Salvà. Ambdós eren poetes molt allunyats
de la nostra lluita en defensa de Catalunya i de la llibertat.
L'ambient de repressió política i cultural franquista (i d'una mínima
resistència cultural mitjançant les trobades poètiques a cases
particulars, especialment a casa dels oncles de l'historiador Josep
Massot i Muntaner: Marià i Mercè Massot) és descrit pel mateix Massot en
molts dels llibres publicats aquests darrers anys i sobretot en Els
escriptors i la guerra civil a les Illes Balears (Publicacions de
l'Abadia de Montserrat, Barcelona, 1990).
Per edat i per origen de classe nosaltres no várem participar mai en les
tertúlies literàries que es feien a Ciutat en els quaranta i cinquanta.
Però, amb posterioritat, quan aprofundirem en l'obra d'alguns dels
participants en aquelles lectures, ens adonàvem que no podíem combregar
mai amb aquella forma pansida d'entendre la vida i la literatura. En el
llibre de Margalida Pons Poesia Insular de postguerra: quatre veus dels
anys cinquanta podem trobar alguns fragments del dietari particular de
l'escriptor Jaume Vidal Alcover que ens pot donar una idea aproximada de
com era el món cultural d'aquelles senyores de possessió i canonges
adscrits a l'herència de l'Escola Mallorquina. En la pàgina 46 d'aquest
llibre, Margalida Pons reprodueix aquest fragment de Jaume Vidal Alcover:
"'Violetes'. El nom ho diu tot. L'ambient que es respira en aquella
amable casa: violetes, o sia petitor d'esperit, intranscendència,
intimitat: es parla tot seguit del cor, de que si jo tenc cor i de que
si tu no en tens i d'aquell que el té tan gros i de l'altre que el té
estret o petit o tendre o romput o... lo que sia! Tot és cor allà dintre...
També era allà Dona M. Antònia S[alvà], que llegí una cosa per a Dª M.
M. i després s'amollà a dir els poemes folklòrics que havia fet, amb
certa gràcia, a les taronges de Sóller, al vi de Binissalem, als 'sospiros'
de Manacor, a l'anissat de Santa Maria, etc.".
Jaume Vidal Alcover és prou dur amb els seguidors de l'Escola
Mallorquina. Però malgrat aquesta duresa caldria reconèixer que molts
dels joves "rupturistes" amb l'Escola (especialment Blai Bonet, Josep M.
Llompart i el mateix Jaume Vidal) són alletats en aquestes tertúlies que
els ensinistren en una tradició cultural autòctona, malgrat que aquesta
sigui sovint de caire clerical, conservador i, en mols d'aspectes,
culturalment reaccionària. L'odi que tenien a Joan Maragall i la seva
escola, a tot el que venia d'una Barcelona que consideraven, en general,
en mans d'una xurma anarcoide (el mateix Maragall, Salvat Papasseit...)
i anticlerical, era excessiu, sense termes mitjans. Joan Fuster ho deixa
ben aclarit en la seva Història de la literatura catalana contemporània
(Curial, Barcelona, 1971), pàg. 57: "Cal dir que allò que repugnava als
dos grans mallorquins [Costa i Llobera i Joan Alcover] en el Modernisme
barceloní no era solament el culte al 'diví balbuceig' ni tantes altres
desmanegades exageracions 'literàries', com la gent de la Barcelona de
l'època propugnava. A tots els repel·lia, sobretot, la desimboltura
anarcoide que s'anava filtrant, subreptíciament, en cada atac a la
preceptiva tradicional. La seva repulsa es dirigeix a la càrrega
ideològica 'negativa', 'dissolvent', que traginaren els modernistes.
Costa i Llobera fou un canonge timorat i pulcre; Alcover, un curial
plàcid i circumspecte: tots dos, és clar, responien a un tipus de
societat arcaica, 'aïllada', de base rural i de mentalitat levítica i
provinciana, com fou la de la Mallorca d'aleshores. És comprensible,
doncs, que els esfereïssin no sols les insolències blasfemes o
simplement reticents, tan habituals entre alguns modernistes, sinó fins
i tot la seva bohèmia afectada i el seu menyspreu de les convencions".
Aquest clericalisme i reaccionarisme exacerbat d'alguns dels membres més
destacats de l'Escola Mallorquina es pot trobar documentat en la
nombrosa correspondència de Costa i Llobera que va incloure Bartomeu
Torres Gost en un llibre sobre Costa publicat a la Biblioteca Balmes
l'any 1971. Es tracta de l'obra Miguel Costa i Llobera (1854-1923):
itinerario espiritual de un poeta, en la qual les cartes escrites per
Costa a Maria Antònia Salvà i a Ignasi Casanovas palesen un viu
sentiment de decepció -diguem-ho així-arran dels esdeveniments de la
Setmana Tràgica. El clacissisme de Costa i Llobera, aquella defensa de
l'"ordre" literari (la "forma" per damunt de tot!) contra l'"anarquia" (literària,
política...) que ve de Barcelona s'expressa en la canonització de la
rima i la retòrica com a sistema de primera magnitud per expulsar del
parnás literari qui no accepti aquesta "contenció" que ha de tenir tota
expressió literària que aspiri a "aprofundir l'obra del senyor damunt la
terra". Costa i Llobera esdevé així, com diu Joan Fuster (pàg. 57 de La
literatura catalana contemporània), el mestre de "l'eurítmia, la
proporció, la correspondència, la simetria pròpia de l'organisme vivent,
la qual es manifesta bé en els conceptes, o bé en els compassos
prosòdics, o bé en síl× labes i tons". Vet aquí tres trets de l'Escola
Mallorquina que són consubstancials en la seva forma d'entendre el fet
poètic: "versificació", "retòrica" i "artificiositat".
Hi ha, evidentment, en totes aquestes concepcions un fort component
polític que sovint es camufla de "etèria lluita cultural" quan, en el
fons, no és més que una aferrissada defensa d'un estatus de classe que
se sent amenaçat per la irrupció del moviment obrer i de la pagesia. La
Revolució Francesa ha fet tremolar tots els fonaments del vell règim,
del poder de l'Església. Costa i Llobera i Maria Antònia Salvà,
terratinents i rendistes, senten a prop l'alè del moviment anarquista i
socialista. La lluita contra el modernisme, l'atac a les concepcions
literàries de la "bohèmia anarcoide" del Principat no són més que una
expressió de la soterrada lluita de classes cultural que hi ha en aquell
moment històric.
Com a Maragall, els modernistes, Rosselló-Pòrcel, els surrealistes i,
més endavant els situacionistes, el que poèticament (i políticament!)
ens interessa del fet poètic a mitjans dels anys seixanta -que és
l´època en la qual comencen a sorgir els embrions del que més endavant
serien alguns dels poemaris que publicarem a patir dels anys vuitanta-,
el que més ens n'interessa, deia, és la "paraula viva", l'espontaneisme
en el vers, la ruptura amb la tradició formalista i noucentista de
l'Escola Mallorquina i, més que res, el rebuig de la retòrica i la
falsedat vital dels poetes de la "torre d'ivori". Joan Fuster, en
definir la poètica de Joan Maragall, deixa ben clara quina és la posició
pràctica d'aquest autor. En l'epígraf "Teoria i pràctica de la 'paraula
viva'", Joan Fuster escriu (Literatura catalana contemporània, pàg. 44):
"Dir les coses 'tal com ragen', quan hi ha naturalment, l'estat de
gràcia', equival a situar la sinceritat al cim de la jerarquia literària.
El que cal, doncs, és que el poeta digui la paraula nascuda d'un moment
de plètora vital, i que la digui com li ve dictada per la seva
vehemència interior. La resta és cosa secundària: els poetes sempre han
parlat de les mateixes coses".
Com molts poemes de Salvat Papasseit, de Brecht, Maiakovski, Pedro
Salinas, Blai Bonet, Jaume Vidal Alcover o Josep M. Llompart, es tracta
d'aconseguir, mitjançant el treball del poeta, que l'espontaneïtat
predomini en la feina creativa. Com explica Joan Fuster: "El concepte ve
pel ritme; el vers és un estat tèrmic del llenguatge; una sola paraula,
suficientment intensa, serà capaç de suggerir tot un món".
Els poetes mallorquins que cap als anys cinquanta fugen de l'herència de
Costa i Llobera i Maria Antònia Salvà (Llompart, Vidal Alcover, Blai
Bonet en bona part de la seva creació) són, conscientment o
inconscientment, fills d'aquestes concepcions. Concepcions que vénen
d'una creativa assimilació de les avantguardes europees, especialment la
francesa (surrealisme, dadaisme, Rimbaud, Lautréamond, Mallarmé en
alguns casos...) i, és clar.
Josep M. Llompart, en els seus llibres La literatura moderna a les Illes
Balears (Editorial Moll, Palma de Mallorca, 1964) i Els nostres
escriptors (Editorial Moll, Palma de Mallorca, 1996) deixa constància de
les aportacions i mancances d'alguns dels cappares de l'Escola
Mallorquina. En La literatura moderna... (pàg 136) Llompart ens diu:
"Maria Antònia va lluitar per aconseguir el seu art, per donar forma
rigorosa a les seves intuïcions i vivències; va viure el seu món líric
tan en to menor com es vulgui, però amb intensitat, explorant i apurant
a plena consciència les seves possibilitats". I, en l'obra Els nostres
escriptors (pàg. 177), conclou: "El seu valor essencial consisteix en
una rara capacitat de conferir categoria i contingut poètic a les coses
i als fets més vulgars. És clar que aquesta transfiguració de la pura
anècdota en categoria poètica no sempre es produeix, i per això gran
part de la poesia de Maria Antònia Salvà resta aturada en un nivell,
trivial, en una absoluta superficialitat".
Josep M. Llompart, tot i reconeixent les aportacions de Costa i Llobera
a la nostra poesia (sobretot en qualitat de llenguatge), no amaga tampoc
cap crítica: "Va aportar a la literatura catalana [Costa i Llobera] un
llenguatge poètic de qualitat perfecta, una tècnica magistral de
versificador i algunes visions essencials de paisatge com a expressió
d'un profund sentiment elegíac, tan delicades, tan pures i d'un lirisme
tan intens, que probablement no tenen parió dins la nostra poesia.
Aquests valors compensen sense escreix les limitacions i els caires
negatius d'una obra que -seria absurd amagar-ho cau a vegades en la
vulgaritat, en la carrincloneria o en la fredor més insustancial".
Vet aquí uns valors, en Maria Antònia Salvà: 'trivial, absoluta
superficialitat'; en Costa i Llobera: vulgaritat, carrincloneria, la
fredor més insustancial... que els joves dels anys cinquanta i dels
seixanta i setanta, no podíem acceptar de cap de les maneres, fills com
érem d'unes avantguardes culturals que pensaven, com Maragall, en la "paraula
viva", en la sinceritat fent front a la falsa retòrica dels exquisits.
Evidentment, després de Gabriel Alomar, de Bartomeu Rosselló-Pòrcel, de
Josep M. Llompart, Blai Bonet i Jaume Vidal Alcover, anam ensopegant amb
els poetes que formaran definitivament la nostra manera d'entendre el
fet poètic. Parlam d'Agustí Bartra, de Màrius Torres i de la presència
sempre lluminosa de Salvador Espriu, avui totalment silenciada pels
epígons de la postmodernitat: els neonoucentistes que malden per
desertitzar el nostre panorama literari de qualsevol "paraula viva" que
pugui sorgir, enemics com són de tot el que fa olor de "bohèmia
anarcoide" i "desfasat compromís" de l'intel·lectual català amb el seu
poble i la tasca d'alliberament social i nacional de la qual hauria de
ser protagonista essencial.
Els començaments dels setanta, amb una obertura de la censura
franquista, amb el sorgiment de noves editorials a tots els Països
Catalans i amb una lenta reincorporació a la vida cultural de Catalunya
d'alguns intel·lectuals exiliats l'any 1939, el coneixement de Josep
Palau i Fabre, Joan Brossa o Gabriel Ferrater marquen definitivament la
nostra incipient dedicació a la literatura. Anys de complicada formació
(per la dificultat de trobar els llibres adients i també, pel temps i
esforços esmerçats en la lluita política clandestina). Intel· lectuals
de la talla i amb el ferm compromís d'un Pere Calders, Maria Aurèlia
Capmany, Joan Fuster, Ricard Salvat, Avel·lí Artís-Gener, Víctor Alba,
Vicenç Riera Llorca o Gonçal Castelló acaben per indicar-nos la direcció
exacta per on ha de marxar la nostra "poètica". La militància dins de
les organitzacions antifeixistes (l'OEC i el PSM posteriorment) i les
resolucions del Congrés de Cultura Catalana, acaben de concloure el
cicle de formació que centra el camp dins del qual ens mourem a partir
d'aquella època de tempteigs.
|