Memòria històrica i antifeixisme: Edicions Roig i
Montserrat publica Cultura i transició a Mallorca (I)
Miquel López Crespí, escriptor
http://mallorcaweb.net/lopezcrespi/index.htm
I és ara, quan han passat trenta anys d'ençà
de l'edició d'aquell Premi Ciutat de Palma de teatre i quan ja
he publicat prop de cinquanta obres que, novament, entram en
contacte amb Sebastià Roig, una de les persones que aleshores
m'animà a continuar amb les meves dèries literàries. El projecte
que aquesta vegada havíem de provar de portar endavant tenia
relació amb la cultura a Mallorca i amb la nostra literatura i
també, amb les diverses situacions polítiques que hem viscut el
que s'ha anomenat "la generació literària mallorquina dels 70".
Ara ja farà prop de dos anys que l'amic i
editor Sebastià Roig decidí portar endavant la publicació de
Cultura transició a Mallorca. Curiosament, Sebastià Roig va
ser un dels meus primers editors, el segon concretament ja que
els meus reculls de contes inicials sortiren publicats a
l'Editorial Turmeda. Em referesc als llibres A preu fet
(1973) i La guerra just acaba de començar (1974), obra
que havia guanyat el Ciutat de Manacor 1973 de narrativa.
Posteriorment, l'any 1974, amb Autòpsia a la matinada
guanyava el Ciutat de Palma de Teatre 1974.
En aquells moments, érem a començaments dels
setanta, Sebastià Roig iniciava el seu camí com a editor
publicant els llibres d'alguns narradors i poetes que, amb els
anys, tendrien una significació destacada en el món de la
literatura mallorquina. L'any 1976 sortí al carrer l'edició que
va fer Sebastià Roig de l'obra guanyadora del Ciutat de Palma de
Teatre, Autòpsia a la matinada, obra que sortí quan
s'apropava la festa del llibre d'aquell any al mateix temps que
el poemari de Joan Perelló Baf de llavis. Miquel Mas
Ferrà i Joana Serra de Gayeta publicaven alhora Massa temps
amb els ulls tancats i Nosaltres esperàvem Mister
Marshall. El dia del llibre presentàrem totes aquestes obres
en un baret d'anomenada progressista, el "Pou Bo", a la barriada
de Gènova. Sebastià Roig ens acompanyà en aquells moments tan
importants per uns joves que començaven a escriure i, com us
podeu imaginar, necessitaven del suport dels amics. De totes les
il·lusions que despertaven en nosaltres aquells premis literaris
i les primeres edicions dels nostres llibres n'he parlat en el
llibre Literatura mallorquina i compromís polític: homenatge
a Josep M. Llompart que edità l'any 2003 Edicions Cort de
Palma (Mallorca), especialment en el capítol "Mallorca 1976:
Miquel Mas Ferrà i Joana Serra de Gayeta".
I és ara, quan han passat trenta anys d'ençà
de l'edició d'aquell Premi Ciutat de Palma de teatre i quan ja
he publicat prop de cinquanta obres que, novament, entram en
contacte amb Sebastià Roig, una de les persones que aleshores
m'animà a continuar amb les meves dèries literàries. El projecte
que aquesta vegada havíem de provar de portar endavant tenia
relació amb la cultura a Mallorca i amb la nostra literatura i
també, amb les diverses situacions polítiques que hem viscut el
que s'ha anomenat "la generació literària mallorquina dels 70".
Dels centenars d'articles referents a la transició a Mallorca i
als escriptors i personatges de la cultura mallorquina s'havien
d'escollir uns quants, que fossin representacions d'aquesta
època i situacions, per a enllestir un volum que donàs notícia
d'aquells anys esperançats i conflictius. És evident que, per a
situar l'ambient dels anys de la transició i els fonaments que
feren possible aquella situació político-cultural havíem de fer
una mica d'història. Es feia necessari parlar de la influència
de la postguerra, del franquisme, del resultat de la guerra
civil en la nostra formació com a escriptors catalans de les
Illes. I en parlar d'aquelles influències i condicionaments que
determinaren, en alguns casos, la nostra actitud militant
antifeixista en temps de la dictadura i la transició també
havíem de provar d'incloure alguns apunts fent referència
aspectes clau de la cultura catalana, espanyola i internacional
en la nostra consciència i, possiblement, en la consciència de
tota aquella voluntariosa generació d'homes i dones que, des de
finals dels anys 60 fins a mitjans del 70 volgueren provar de
canviar el destí aparentment immutable de la nostra societat.
Era necessari començàs parlant dels antics resistents culturals
i antifeixistes, de la dignitat servada en el temps obscurs, de
la represa cultural catalana i antifranquista, del paper de la
ràdio oficial i les clandestines, de les emissores estrangeres,
del cinema dels anys cinquanta i seixanta, dels llibres catalans
i espanyols que ens anaren conformant, d'homes com Francesc de
B. Moll i de la importància cabdal de la seva feina inabastable,
del paper del Concili Vaticà II en l'inici del canvi d'actitud
en segons quins sectors de l'església catòlica, dels primers
llibres, primer clandestins, després legals de Marx, Engels,
Rosa Luxemburg, Gramsci, Luckàs o Sartre que arribaven a
Mallorca, de Kubrick, Eisenstein, Buñuel o Orson Welles, per
situar tan sols uns noms universals que, cada qual a la seva
manera, formaren la nostra universitat d'estil i ens alletarem
en el combat per un món més just i solidari... En el fons i ja
ho anirem explicant, Cultura i transició a Mallorca és,
en certa mesura, una ampliació i aprofundiment de molts dels
temes que havia anat tractant en No era això: memòria
política de la transició i en Cultura i antifranquisme.
La introducció escrita quan es va publicar aquest darrer llibre
a Edicions de 1984 l'any 2000, podria servir molt bé de resum
del que significava i signifiquen aquests condicionaments en la
nostra vida personal i col·lectiva, en la gestació de l'obra que
hem anat bastint d'ençà finals dels anys seixanta i començaments
dels 70.
Tots els llibres abans esmentats volen ser
petites aportacions a la memòria històrica del nostre poble,
esforços per deixar constància de fets i esdeveniments polítics
i culturals sovint silenciats per la premsa oficial o, en el cas
d'alguns dels nostres escriptors, menystinguts pel comissariat
que malda per controlar la nostra cultura.
Aquesta era, sens dubte, la nostra intenció
en iniciar el treball de recopilació de part del material
publicat a premsa i revistes al llarg d'aquests darrers anys:
centralitzar tota una sèrie d'articles referents a la cultura i
la política a les Illes a fi d'aconseguir no restassin oblidats
en les hemeroteques i, en el que fos possible, servissin per
il·luminar aquells anys i també, molts d'aspectes del present.
Un primer resum dels meus treballs damunt la
transició havia estat editat per Edicions El Jonc de Lleida el
2001. Parl de No era això: memòria política de la transició.
A nivell cultural, una aproximació a la batalla cultural contra
el franquisme i damunt el paper de determinats intel·lectuals
mallorquins (Llorenç Villalonga, Pere Capellà...) va ser editat
per Edicions de 1984. El llibre portava per títol Cultura i
antifranquisme. Diversos resums dels meus dietaris d'aquell
temps sortiren a Calima Edicions l'any 2002, Breviari contra
els servils: dietari d'un escriptor en temps de la barbàrie
i el ja famós, pels atacs que patí per part del carrillisme,
L'Antifranquisme a Mallorca (1950-1970) va ser editat per El
Tall que dirigia Lleonard Muntaner el 1994. Tampoc no hauríem
d'oblidar el llibre editat per Edicions Cort de Ciutat l'any
2003, em referesc a l'obra Literatura mallorquina i compromís
polític: homenatge a Josep M. Llompart. Llibre que en el mes
de setembre del 2003 va ser presentat en la seu del Consell
Insular de Mallorca pel poeta i investigador Ferran Lupescu,
l'aleshores president de l'OCB Antoni Mir, la presidenta del
Consell, Maria Antònia Munar i el professor i històric dirigent
del PSM, Sebastià Serra.
Tots els llibres abans esmentats volen ser
petites aportacions a la memòria històrica del nostre poble,
esforços per deixar constància de fets i esdeveniments polítics
i culturals sovint silenciats per la premsa oficial o, en el cas
d'alguns dels nostres escriptors, menystinguts pel comissariat
que malda per controlar la nostra cultura.
En No era això: memòria política de la
transició el que primava era la història estrictament
política de la lluita anticapitalista i antifeixista per part
dels partits i organitzacions que no pactaren amb el franquisme
reciclat el repartiment de sous i poltrones. És el record de
l'herència del BOC i del POUM entre l'esquerra revolucionària.
Una herència recollida en bona part per la LC i LCR, l'OIC
(L'OEC dels Països Catalans), AC, el POR... amb totes les
insuficiències i mancances de rigor i de les quals pensam
deixar-ne igualment constància escrita. Un llibre on es recorda
la història, les concepcions polítiques i algunes lluites de
l'OEC, la LCR, el PSM, aquelles organitzacions que foren
sistemàticament capolades, exceptuant el PSM que ha resistit
fins el moment present, per la dreta i l'esquerra nominal en
temps de la transició. També en Cultura i transició a
Mallorca s'insisteix en el paper de determinats grups
polítics, per exemple les Joventuts d'Esquerra Comunista (JEC)
que, silenciats pels epígons del règim, esborrats de qualsevol
història de la transició quan no criminalitzats a fons,
tengueren una importància decisiva en la dinamització de la vida
política, cultural i associativa de mitjans dels anys setanta a
les Illes.
Les JEC, dirigides en un determinat moment
per l'expresident de l'OCB Antoni Mir, foren l'organització
juvenil revolucionària de finals de la dictadura més important,
amb un nombre més gran de militants i foren la punta de llança
de la majoria de manifestacions i accions antifeixistes del
moment. Rere aquesta organització hi anaven, quant al nombre de
militants, les joventuts carrillistes, però en una línia
completament diferent a la dels joves antisistema de les JEC.
Mentre que els joves carrillistes pugnaven per fer present entre
la joventut illenca les idees de col·laboració de classes i de
consens amb els franquistes reciclats, UCD per exemple, i
seguien les instruccions fent referència a no lluitar per la
República, ni per l'Autodeterminació ni pel marxisme
revolucionari, les JEC eren tot el contrari impulsant en tot
moment el combat republicà i antisistema. No vol dir que dins
les joventuts carrillistes o de la socialdemocràcia no hi hagués
honrats militants republicans i joves de formació marxista. No
ho dubtam. Però el que volem dir era que les cúpules dirigents,
controlades pels màxims dirigents del nefast carrillisme, el que
primava era la política pactista i entreguista, a la dreta, del
jovent i dels sectors del poble treballador controlats pel
reformisme.
Recordem que són els anys del "matrimoni"
entre els dirigents del "Movimento", Suárez i tot l'aparell
franquista de l'estat esdevengut "aperturista" i els
Carrillo-González. L'oblit de la memòria històrica del nostre
poble és un dels fonaments essencials d'aquest pacte entre
víctimes i botxins.
Recordem que són els anys del "matrimoni"
entre els dirigents del "Movimento", Suárez i tot l'aparell
franquista de l'estat esdevengut "aperturista" i els
Carrillo-González. L'oblit de la memòria històrica del nostre
poble és un dels fonaments essencials d'aquest pacte entre
víctimes i botxins. S'ha d'oblidar la història republicana i
antisistema, s'han de demonitzar i es demonitzen totes aquelles
persones i organitzacions que vulguin servar la nostra història.
És una tasca a la qual s'hi dediquen, amb deler i salvatgisme
fóra mida, els antics intel·lectuals franquistes, ara
esdenvenguts "democràtes de tota la vida" i els nous servils del
règim procedents de les fileres del carrillisme i el felipisme
que, com a pagament, seran endollats en institucions, fundacions,
mitjans de comunicació i tota mena de llocs de comandament
cultural i polític. Els joves de les JEC s'enfrontaren quasi tot
sols a tota aquesta bestial endemesa enemiga. Aquests joves i
coratjosos militants de les JEC, amb suport de l'OEC i d'altres
grups esquerrans, principalment del MCI, els trostquistes o
alguns anarquistes i nacionalistes d'esquerra, foren els primers
en organitzar els primers actes en record dels afusellats pel
feixisme a les Illes. Actes que, posteriorment, provaven de
capitalitzar algunes organitzacions de l'esquerra oficial,
avergonyides, per uns instants, del trist paper que els pactes
amb la dreta els obligava a fer. Les JEC foren també el grup que
més treballà per organitzar l'acte en honor del retorn de les
despulles de Gabriel Alomar a Ciutat.
De totes aquestes lluites silenciades pel
epígons del règim n'he parlat en el llibre No era això:
memòria política de la transició, vegeu el capítol "La
lluita per l'autodeterminació i la República en temps de la
transició" (pàgs, 191-196).
Com escrivíem una mica més amunt, munió
d'investigadors ben pagats i promocionats pels partits del règim
han lloat, i fins i tot inventat, com si d'una novel·la es
tractàs, les falses "heroïcitats" de molts tèrbols personatges i
partits del sistema que, no feren res per la llibertat del
poble, ans al contrari, pactant amb els franquistes reciclats i
la patronal, posaren en tot moment entrebancs al protagonisme
popular.
En aquest darrer quart de segle han sortit
editades un munt d´històries oficials de la transició, però
poques fent referència o historiant la realitat dels grups
alternatius al sistema i als partits que, amb el suport de la
dreta i la banca, s'instal·laren en la gestió del règim. Com
escrivíem una mica més amunt, munió d'investigadors ben pagats i
promocionats pels partits del règim han lloat, i fins i tot
inventat, com si d'una novel·la es tractàs, les falses "heroïcitats"
de molts tèrbols personatges i partits del sistema que, no feren
res per la llibertat del poble, ans al contrari, pactant amb els
franquistes reciclats i la patronal, posaren en tot moment
entrebancs al protagonisme popular. I ara, vet aquí el que és la
manipulació de la història!, "immortalitzats" en aquestes
hagiografies del poder, es presenten com els únics i autèntics
protagonistes de la lluita per la llibertat. Una autèntica
vergonya, tot plegat.
Amb No era això: memòria política de la
transició i amb la majoria dels llibres de memòries que he
anat publicant en aquests darrers anys el que volia fer era
retre un petit i sentit homenatge als oblidats, als grups i
persones que, com les JEC, l'OEC, Gonçal Castelló, Valerià
Pujol, Víctor Alba o el dirigent trotsquista Arturo Van den
Eynde, que tant feren per la nostra cultura i per la causa del
nostre alliberament nacional i social, foren sistemàticament
silenciats per la colla d'oportunistes que ha provat de canviar
el sentit de la nostra història i de la nostra cultura. En
Cultura i antifranquisme i en Literatura mallorquina i
compromís polític: homenatge a Josep M. Llompart es tractava
d'ampliar les qüestions estrictament polítiques de les quals ja
havia informat en altres obres i ampliar-les fins al marc
cultural per situar amb força l'obra i exemple d'alguns
escriptors marginats i obres d'indubtable qualitat silenciades
pel comissariat postmodern. Pens que, qualsevol persona que
conegui mínimament el rerefons del nostre món cultural, no
desconeix com. la repressió que la dreta i la pseudoesquerra
exercí contra els partits que lluitaven per la República i
l'autodeterminació, pel socialisme, també s'ha exercit i
s'exerceix en el camp cultural contra aquells autors i obres
considerats "dissolvents". N'hem parlat sovint de la campanya
per fer oblidar a les noves generacions el mestratge de Joan
Fuster, Vicent Andrés Estellés, Pere Quart, Josep M. Llompart,
Manuel de Pedrolo o Salvador Espriu, per citar només alguns dels
intel·lectuals més coneguts. Si el comissariat
neoparanoucentista que vol aclaparar-nos ha aconseguit molts
dels seus objectius quan a demonitzar, menystenir i ridiculitzar
la literatura anomenada "resistencialista".. ¿que en direm de
tants i tants d'autors catalans que, en el darrer quart de segle,
sense obeir consignes, portats pel seu tarannà independent, han
volgut seguir l'exemple dels mestres? La marginalització, el
silenci ha estat el que ha rebut i rep bona part de la
intel·lectualitat catalana contemporània. Vegeu els noms de qui
són promocionats per polítics i institucions. Pensau en qui
promocionen les màximes autoritats de l'estat o qui cobrava i
cobra bons sous de CiU o el PSOE el PP i veureu que sempre són
els mateixos. Les obres, sovint magnífiques i d'una qualitat més
d'una vegada superior a les dels endollats i promocionats, són
sistemàticament silenciades, quan no sotmeses, com és el més
freqüent, a campanyes rebentistes ordides pels clans i
camarilles de l'endoll aferrades a les mamelles del poder. Els
més de nou-cents escriptors de l'AELC en podrien parlar al
respecte. Si cada qual contàs la història de les travetes que li
han fet, dels atacs que ha hagut de patir, se'n podria fer un
llibre o qui, sap, més d 'un, un munt de llibres que en donarien
notícia concreta de tot el que ha passat en aquest darrer quart
de segle.
Perquè sabem el que s'esdevé, perquè molts de
companys i companyes del gremi ens han contat les malifetes que
han hagut de patir en aquests darrers vint-i-cinc anys, perquè
qui signa aquest article també ha patit i pateix el mateix que
els amics de la confraria literària, és pel que he volgut deixar
constància de l'obra de qualitat indiscutible, però que no ha
tengut el ressò que mereixia, d'autors com Antoni Vidal
Ferrando, Pere Rosselló Bover, Ferran Lupescu, Llorenç Capellà.
Joana Serra de Gayeta, Víctor Gayà, Miquel Mas Ferrà, Rosa Maria
Colom, Eusèbia Rayó, Miquel Rayó, Joan Soler Antich, Valerià
Pujol, Gonçal Castelló, Neus Canyelles, Víctor Alba, David Jou,
Josep M. Llompart i tants i tants d'autors que han lluitat i
lluiten per ampliar el ressò i qualitat de la cultura catalana
en el món.