Els
crepuscles més pà·lids
(Premi de Novel·la Alexandre Ballester 2009) (III)
L’origen primigeni de
la novel·la Els crepuscles més pàl·lids es pot trobar en el conte
“La maleta de l’oncle”. És una narració que forma part del llibre
Vida d’artista, obra que guanyà el Premi de Literatura Serra i Moret
1993 organitzat pel Departament de Benestar Social de la Generalitat de
Catalunya. Es tracta d’un conte en forma de carta adreçada a un amic
imaginari: un fantasmal “Cendrars”, dipositari d’algunes reflexions
literaturitzades i que fan referència a la grisor de la postransició. El
conte començava així: “ Benvolgut Cendrars: El matí neix emboirat i
potser caiguin ruixats.
Endevín un
dia gris, amb la pluja percudint damunt les teulades. Els diaris han
deixat d’escriure sobre Petra Kelly i Gerd Bastian”. I una mica més
endavant, explicant a aquest amic imaginari els possibles orígens de la
meva escriptura, s’hi diu: “El pare havia lluitat al costat dels
anarquistes, amb Durruti i la Columna de Ferro. Va fer la Guerra d’Espanya
entre València, Madrid i Terol participant en totes les accions en què
prengueren part les unitats confederals.
Els batallons de
voluntaris havien de celebrar assemblees cada vegada que un oficial de
carrera els manava anar al front. Es passaven hores discutint si era
convenient per a la victòria aquella acció. Els militars professionals
de la República espanyola no podien consentir tanta ‘indisciplina’. Cal
pensar que, per als anarquistes de Durruti, aquella, a part d’una guerra
contra el feixisme, era una Revolució social. Foragitaven els
propietaris de les fàbriques, col·lectivitzaven les terres, volien
suprimir l’exèrcit regular, parlaven de l’home i la dona nous que
sorgirien després de derrotar els revoltats, anul·laren el matrimoni
religiós i emprengueren campanyes d’alfabetització i regeneració de les
prostitutes.
‘Finida la guerra, presoner dels feixistes, fou enviat a les
Illes –amb el Batallón de Trabajadores número 151—i estigué fent
carreteres fins que, al cap de cinc anys, li concediren una espècie de
llibertat provisional que miraculosament li permeté reorganitzar –amb
dificultats—la seva vida.
‘A sa Pobla, un indret agrícola molt apropat al camp de
concentració, conegué la que, amb els anys, seria la meva mare. Record
que, quan jo era un infant, no solia parlar gaire de política. El pare
servava als ulls i al cor les imatges esfereïdores dels centenars de
companys morts al front o afusellats pels nacionals. Tota una generació
que cregué en la redempció de la humanitat mitjançant la cultura i la
poesia havia mort, radicalment exterminada, davant els seus ulls. Però a
vegades, quan sabia que no hi havia ningú estrany a la vora, recitava
aquells poemes sentits en el front i que ell havia après de memòria”.
Aquest fragment del conte “La maleta de l’oncle” indica una
inicial presència dels records familiars en les meves obres. És la
presència de la guerra, però, igualment, el record d’una infància
perduda pels viaranys d’aquella postguerra –els anys cinquanta a sa
Pobla!— que es va desfent a mesura que avança la ferotgia de la
postmodernitat. La novel·la Els crepuscles més pàl·lids és,
doncs, una capbussada a la “recerca del temps perdut”? Possiblement, en
la meva consciència, en alguna fondària del subconscient, hi havia
indicacions ocultes dient-me que mancava novel·lar la memòria del pare,
la presència d’aquelles il·lusions republicanes i llibertàries en la
meva formació, el record d’aquella estremida relació amorosa entre un
combatent antifeixista i una al·lota mallorquina de casa bona. En el
fons, qui signa aquest escrit és, com tants d’altres escriptors del que
s’ha vengut a anomenar “la generació literària dels 70”, fill directe
d’aquella postguerra mallorquina que, dins la grisor regnant, contenia
espurnes d’una claror radiant com era l’amor entre les persones, la
vitalitat de tots aquells que lluitaven per sobreviure un dia més a la
mediocritat imposada per la dictadura i el poder omnipotent del clergat
vaticanista. Quants sofriments no portà al nostre poble l’estreta
aliança entre els falangistes i el poder aclaparador de l’Església
Catòlica!
La novel·la Els crepuscles més pàl·lids no es pot
entendre sense aquesta estreta unió entre la vida d’un poble mallorquí,
en aquest sa Pobla en els anys quaranta i cinquanta, els records de la
guerra civil que em contava el pare i la inicial revolta antifranquista
que s’esdevé en un adolescent mallorquí alletat per totes aquestes
històries de lluita i amor. Possiblement mai no ens hauríem decantat
envers la militància antifeixista i el conreu de la literatura si no
hagués estat per tota aquesta càrrega familiar narrada als capítols de
l’obra que ha publicat Lleonard Muntaner.
A ran de la publicació de la novel·la Els crepuscles més
pàl·lids, l’obra que guanyà el Premi de Narrativa Alexandre
Ballester 2009, m’he demanat sovint per les causes, els motius que fan
que el ressò de la guerra civil perduri a través dels anys en la nostra
literatura. En un altre article hem parlat del llibre de Josep Massot i
Muntaner Aspectes de la guerra civil a les Illes Balears i, més
concretament, del capítol “La literatura de la guerra civil a Mallorca”
(pàgs. 277-340) on l’investigador i historiador descriu aquesta
influència en l’obra de molts d’autors illencs. Pens que aquesta
influència, tant en els escriptors de les Illes com en els de tota la
nació, ve donada, entre moltes altres causes, per la brutalitat de la
repressió feixista contra la nostra cultura, pel preu tan elevat que el
poble català i els seus intel·lectuals hagueren de pagar a conseqüència
de la derrota popular l’abril de 1939. Com explica Joan Fuster a
Literatura catalana contemporània (Curial, Barcelona, 1972): “Amb la
caiguda de Barcelona, tocà el torn de l’exili als intel·lectuals que
havien restat amb la Generalitat. La llista dels que emigraren inclou
gent de totes les generacions i de totes les tendències: Gabriel Alomar,
Pous i Pagès, Pompeu Fabra, Pere Coromines, Josep Carner, Rovira i
Virgili, Alexandre Plana, Serra i Moret, Bosch Gimpera, Puig i Ferreter,
Nicolau d'Olwer, entre els de més edat; i Carles Riba, Ferran
Soldevilla, Joan Oliver, Rubió i Tudurí, Ventura Gassol, Francesc
Trabal, C. A. Jordana, entre els de la promoció següent; i Mercè
Rodoreda, Rafael Tasis, Xavier Benguerel, Joan Sales, Pere Calders,
Agustí Bartra, Vicenç Riera Llorca, Lluís Ferran de Pol, Avel·lí
Artís-Gener, entre els més joves. Per un instant, semblà que Catalunya
es quedava sense homes de lletres. La mort sorprengué en l’exili alguns
d’ells: Pompeu Fabra, Puig i Ferreter, Nicolau d’Olwer, Rovira i
Virgili, C. A. Jordana, Francesc Trabal, Pere Corominas, Gabriel Alomar,
Josep Carner”.
És el record de la repressió contra la cultura catalana i,
també, contra la família, el que basteix els fonaments de la formació
literària d’aquest escriptor de la generació dels 70. Aquesta presència
omnipotent dels nostres, l’exemple d’aquesta brillant intel·lectualitat
del país, condiciona de forma ferrenya les idees, la nostra forma
d’escriure, la visió que tenim del món. Quan començava a redactar els
primers capítols de la novel·la Els crepuscles més pàl·lids
recordava, tenia en ment el mestratge literari –i polític, per la seva
militància a les fileres de l’esquerra!— de Bartomeu Rosselló Pòrcel,
Joan Oliver, Agustí Bartra... Recordava, sentia dins meu, com un ferro
roent que em travessàs la carn i em penetràs ben endins, la presència
vigorosa de totes aquelles obres llegides en l’adolescència i la
joventut, les obres que anaven modelant la nostra manera de copsar el
fenomen literari. La guerra civil, la revolució social, l’exili dels
catalans antifeixistes, tot el món esbucat per la victòria feixista del
39 i que fèiem nostre a través de la poesia de Riba, Carner, Bartra,
Espriu, Pere Quart... Aquesta presència gegantina de la lluita contra el
feixisme, de la desfeta republicana que trobam en els ambients de moltes
de les novel·les de Miquel Llor, Puig i Ferreter, d’Oller i Rabassa, de
C. A. Jordana, de Tasis, de Sales, d’Artís-Gener, de Mercè Rodoreda, de
Pedrolo... I no caldria oblidar, com ens recorda Fuster a Literatura
catalana contemporània, l´univers terrible de la derrota i l’exili
descrit per tants i tants novel·listes catalans. Com ens hi explica
l’autor de Sueca: “Els aspectes terribles de l’exili troben també el seu
testimoni: la fugida a França, en Els fugitius, de Xavier
Benguerel; la faç inhòspita d’una certa Amèrica en Tots tres surten
per l’Ozama, de Vicenç Riera Llorca; la sinistra tragèdia dels camps
de concentració nazis, en K. L. Reich, d’Amat-Piniella;
l’adaptació i la nostàlgia aburgesades, en Unes quantes dones i
en d’altres llibres d’Odó Hurtado”. Joan Fuster conclou el capítol
“Història i literatura” del llibre Literatura catalana contemporània
amb aquestes paraules: “La postguerra, amb els seus odis encara per
pair, amb el desori econòmic –fam, estraperlo— que la caracteritzà, en
serà un altre filó literari, a penes explotat, però prometedor. En
conjunt, tots aquests ‘temes’, nous, remouen profundament la literatura
catalana: la treuen d’unes inèrcies fredes i elegants, o d’altres
d’excessivament nostrades, i li injecten un vigor inèdit”.
Breument resumida, aquesta és la tradició literària en què
podem situar la novel·la Els crepuscles més pàl·lids. Calia
deixar constància de quins són els mestres que ens han alletat, de
quines influències culturals procedim.
De
tots aquests anys d’escriure relats i novel·les sobre la guerra civil
n’ha parlat l’historiador Josep Massot i Muntaner en el capítol “La
literatura de la guerra civil a Mallorca” del llibre Aspectes de la
guerra civil a les Illes Balears (Publicacions de l’Abadia de
Montserrat, 2002). Un article prou encoratjador per qui signa aquestes
retxes ja que, parlant de la meva obra deia: “la repressió mallorquina,
descrita a vegades amb un vigor i una passió que fan pensar en Les grans
cimentières de Bernanos”. L’article de Josep Massot i Muntaner fent
referència a tots aquests anys d’escriure damunt la nostra història era
aquest:
“Entre
el 1997 i el 2000 hem de destacar tres novel ×les
dedicades íntegrament a la guerra i a la repressió, escrites per
l'escriptor mallorquí més prolífic del moment. Miquel López Crespí,
nascut a sa Pobla el 1946, el pare del qual havia lluitat a la península
i havia estat tancat en camps de concentració de Mallorca. López Crespí,
militant des de jove en l'oposició antifranquista, ja havia tocat el
tema de la guerra en llibres anteriors, per exemple a L'Illa en calma
(Ajuntament de l'Alcúdia, 1984), que conté una narració en la qual es
juga -després de la mort de Franco- amb el retorn de Bayo, de Bernanos i
del conde Rossi; o bé a Històries del desencís (Mallorca 1995),
la primera de les quals, La casa gran, és un monòleg ple de
records colpidors d'un aristòcrata que va guanyar la guerra i que va
intervenir activament en la repressió, al costat del conde Rossi; o
encara a Notícies d'enlloc (Palma de Mallorca 1097), on és
inclosa la narració Cop d'estat, que descriu un nou aixecament
militar, posterior al 23-F, molt pitjor que el de 1936.
‘Núria i la glòria dels vençuts (Lleida 2000) i
Estiu de foc, Dietari d'una miliciana (Barcelona 1997) són, en
realitat, un conjunt, fragmentat a l'hora de la publicació, que
lògicament hauria hagut de començar per Estiu de foc. López
Crespí hi recrea el Diari d'una miliciana de l'expedició Bayo de
què ja hem parlat altres vegades, inspirant-s'hi molt de prop en alguns
casos i completant-lo amb la bibliografia que li ha arribat a les mans
sobre la matèria. Com al Diari d'una miliciana, la protagonista
de Núria i la glòria dels vençuts i d'Estiu de foc és una
noia idealista, anarquista convençuda, que va primer a Formentera i
Eivissa i després a Mallorca per fer d'infermera. López Crespí hi
afegeix, de collita pròpia, un considerable contingut polític i una
ideologia feminista, i a través de les seves notes de dietari -que
barregen els fets de Barcelona, del front d'Aragó, de València i de
Mallorca, tant al cap de platja ocupat pels republicans com a la resta
de l'illa- descriu les vicissituds dels milicians de Bayo fins a la
retirada de Mallorca i la posterior pèrdua d'Eivissa, les picabaralles
entre els diversos partits i organitzacions, l'hostilitat dels
anarquistes envers els militars -incloent-hi Bayo- i la poca col ×laboració
del govern central, i posa en joc tot un seguit de personatges històrics
(Ascaso, Durruti, Garcia Oliver, Frederica Montseny, Camillo Berneri, el
periodista Gilabert, el brigada Marquès -responsable de la repressió de
Menorca, que és justificada per complet-, Manuel Uribarry, María Teresa
León i Rafael Alberti, el governador civil de les Balears Antonio
Espina, el militar Miquel Villalonga, els mallorquins de l' Olimpíada
Popular i els que aconsegueixen passar als rengles dels desembarcats, el
conde Rossi i els seus italians...). (2)
‘Si Núria i la glòria dels vençuts i Estiu de foc
són fonamentalment producte de lectures de l'autor, a les quals ha
afegit un fort component ideològic, L'amagatall (Mallorca 1999),
Premi "Miquel Àngel Riera" de narrativa (1998), és un altre diari en
primera persona, inspirat per la realitat de la repressió mallorquina,
d'un comunista de Son Serra que romangué amagat durant moltíssims anys
en un petit enfony del 'sostre' de casa seva, i que més endavant es
traslladà, encara amagat, a una casa antiga de sa Vileta. López Crespí
mateix ha posat en relleu que aquesta obra -com les anteriors i com
altres encara inèdites, Dones en guerra, Un tango de Gardel en
el gramòfon (3), L'al ×lota
de la bandera roja,
Nissaga de sang- és "producte evident de l'empenta que els fets
de 1936 (malgrat no hagués viscut directament aquells esdeveniments)
tengueren en la meva formació cultural i sentimental. Record ara mateix
les històries narrades pel pare i l'oncle -ambdós combatents
republicans- en la postguerra poblera, els fets -contats en la foganya-
de la repressió en el meu poble: la resistència dels carrabiners (Orozco
i els seus companys), la detenció de Jaume Serra Cardell i altres
destacats republicans que feren front a la sublevació amb les armes a la
mà, tot allò referit a l'enclaustrament (per voluntat pròpia, però
espitjat pel terror) de Pau Canyelles ("Pau Comas")...". (4) El talp que
López Crespí presenta a L'amagatall és una síntesi de moltes
coses que ell ha sentit contar i que sovint tenen un indubtable dring
d'autenticitat. Com a les novel×les
anteriors, no hi manquen nom si cognoms autèntics, que permeten un
tractament molt complet de les diverses etapes de la repressió
mallorquina, descrita a vegades amb un vigor i una passió que fan pensar
en Les Grands Cimetières de Bernanos”.
(5)
(2) Sobre aquestes obres, vegeu l'article de Miquel López Crespí, La
guerra a les quatre illes, "Quatre Illes", núm. 4 (6-10 d'abril de
2000), pàg. 27 i núm. 5 (20 d'abril-3 de maig de 2000), pàg. 28.
(3) Un tango de Gardel en el gramòfon a estat publicada per l'editorial
Set i Mig, després d'obtenir el Premi de Narrativa Villa de Puçol 2000.
En una vuitantena de pàgines, conté notes de dietari d'un imaginari
mallorquí republicà, Andreu Ximbó, espardenyer amagat durant una colla
d'anys a casa seva mateix, en un suburbi de Palma, a partir del 19 de
juliol de 1936.
Com a la resta de llibres de López Crespí, s'hi parla de la duresa de la
repressió -simbolitzada en un malanat anomenat Barral, és a dir, el
tristament famós cap de la policia Barrado- i es recorda el
desembarcament de l'expedició de Bayo i els estrangers que l'hi
acompanyaven, i no hi manquen referències als Fets de Maig de Barcelona,
representats com "un cop contra els revolucionaris" de les "forces del
Govern central, arribades expressament de València, juntament amb
destacaments del PSUC i del PCE" (pàg. 45).
(4) Miquel López Crespí, Literatura mallorquina i guerra civil,
"El Mundo-El Día de Baleares", 24 de maig de 1999, Cf. Id., La
literatura catalana i la lluita antifranquista, "L'Estel", núm. 431
(15 de març de 2000), pàgs. 16-17.
(5) Miquel López Crespí és també autor d'una peça de teatre titulada
El cadàver (Lleida 1997), referent a un dels botxins que van
assassinar el darrer batlle republicà de Palma, el Dr. Emili Darder.
Sobre aquesta obra, vegeu Miquel Ferra Martorell, Miquel López Crespí
i el teatre mallorquí de la guerra civil (1936-39), "Perlas y
Cuevas", 1 de gener de 1999.
|