ANYS SETANTA: EL TEATRE CATALÀ I LA LLUITA ANTIFEIXISTA (i III)
MIQUEL LÓPEZ I CRESPÍ
Autòpsia a la matinada, homenatge als estudiants assassinats per la
dictadura franquista, Premi Ciutat de Palma de Teatre 1974
Voldria recordar l'origen, els motius que m'impulsaren a escriure
Autòpsia a la matinada, Premi Ciutat de Palma de Teatre 1974... Si
consultam els grogosos papers de l'època (per exemple, el diari Última
Hora del 18-I-75), ens assabentarem que els guardons foren lliurats en
el Palau Vivot i, abans de la proclamació dels guanyadors, en Miquel
Dolç pronuncià una interessant conferència que tractava sobre "La
Fundació Bernat Metge".
El premi de periodisme l'obtingué Sebastià Verd, de Diario de Mallorca;
el de ràdio, el programa "Siurell" de Ràdio Popular, realitzat per José
Cabrinetti i Pedro Prieto (aquest darrer, col.laborador de Última Hora);
el premi de poesia va anar a parar a mans d'un amic meu, Xavier Vidal
Folch, que aleshores era actiu militant del PSUC, i que feia la "mili" a
Mallorca. El poemari d'en Xavier es titulava significativament Hem
marxat amb el temps i, posteriorment a la concessió del premi, va ser
publicat per l'Editorial Moll. Record moltes xerrades sobre cultura i
política amb l'amic Vidal Folch (amb els anys esdevingut un alt
responsable del diari El País). Fent broma, discutint les respectives
obres que ambdós presentàvem als Ciutat de Palma (ell de poesia, jo de
teatre) dèiem que aniria de primera per a la "causa" (la lluita
antifeixista) que guanyàssim el premi tots dos, alhora. Hi hagué sort!
Ho celebràrem, amb els companys, prop de plaça Gomila (ell, de soldat,
tenia un apartament llogat al final del passeig Marítim). El jurat del
premi de poesia, els responsables de concedir el guardó a tan destacat
militant revolucionari, eren... en Guillem Colom (!), en Llorenç Moyà
(!), en Jaume Pomar, en Coco Meneses i en Josep M. Forteza.
El premi de novel.la va ser concedit a una obra en castellà (Tres
estrellas en la barra) de Salvador García.
Els comtes de Zavellà i les seves filles lluïen els millors vestits
El premi Ciutat de Palma de teatre el guanyà, com ja he dit abans, una
obra meva. Portava per títol Autòpsia a la matinada i el jurat que em
concedí el guardó estava format per Jaume Vidal Alcover, Climent Garau,
Joan Bonet, Octavio Aguilera i Jaume Adrover. L'obra estava inspirada en
l'assassinat de l'estudiant Enrique Ruano, fet esdevingut a Madrid en el
mes de gener de 1969. En el Palau Vivot, mentre el Comte de Zavellà Don
Pedro de Montaner i Sureda oferia una copa de xampany als guanyadors, jo
marxava cap al lloc de trobada amb Xavier Vidal Folch, l'amic del PSUC
que havia guanyat el premi de poesia.
En Xavi i jo teníem les coses ben clares. Una qüestió era arrencar uns
diners per a la causa a l'enemic i l'altra ben diferent era participar
en segons quins saraus. Les festetes culturals, i més si estaven
presidides per comtes i comtesses, ens deixaven ben freds. Potser ens
feien pensar en la desgràcia de no haver pogut fer la revolució burgesa
per les nostres terres, no haver alletat un Marat o un Robespierre
nostrats. Llàstima de l'assassinat d'Aurora Picornell, Emili Darder i
tres mil progressistes mallorquins en mans de la dreta feixista l'any
36! Desgràcia pregona, pensava, mentre deixava enrere els comtes
brindant amb xampany.
Però recordava l'origen, el motiu inicial d'haver-me posat a escriure
Autòpsia a la matinada. Deixant enrere el Palau Vivot, remembrava...
L'estudiant Enrique Ruano assassinat per la policia feixista (el
llançaren al buit des d'un setè pis)
D'ençà les gran vagues d'Astúries, Lleó, Euskaki, Catalunya, etc, dels
anys seixanta-dos/seixanta-tres, el règim resistia com podia l'àmplia
onada de vagues i manifestacions cada vegada més radicals. La
universitat era un niu d'opositors. A ran d'una sèrie d'enfrontaments
amb els "grisos" (policia armada) i amb elements de la tètrica Brigada
Social, fou detingut (dia 17-I-69) l'estudiant Enrique Ruano amb altres
tres dirigents universitaris. Tots eren militants del FLP i del Sindicat
Democràtic d'Estudiants (com és de suposar, ambdues organitzacions
antifranquistes completament il.legals en l'Espanya del dictador).
Tres dies després de la seva detenció, l'estudiant Enrique Ruano moria
en "caure" sorpresivament des d'un setè pis. La policia l'havia conduït
fins al seu domicili, en el número 60 del carrer General Mola de Madrid,
per a practicar-hi un escorcoll. D'allà, del setè pis, va ser des d'on,
segons la versió policíaca, "el estudiante se lanzó al vacio".
"Suicidio" fou la versió oficial del Ministeri de l'Interior. Però
aquella mateixa nit, mitjançant les emissores de ràdio estrangeres (Ràdio
Moscou, Londres, París o Ràdio Espanya Independent), ja sabíem que arreu
del món no hi havia cap mitjà de comunicació, cap govern, cap autoritat
universitària que cregués les mentides del franquisme.
Fou durant aquella llarga nit al costat de la ràdio quan s'anà congriant
el nucli essencial de l'obra (Autòpsia a la matinada) que guanyaria el
Ciutat de Palma.
En aquelles alçades (any 1969) ens feien esclafir de riure els "suïcidis"
d'antifranquistes periòdicament anunciats pel règim. Enrique Ruano no
era el primer a "caure" inexplicablement per una finestra. L'any 1962 ja
havia "caigut" per "casualitat" des d'un finestral de la Dirección
General de Seguridad el dirigent del PCE Julián Grimau. Després sabérem
que la Brigada Social provava així, d'aquesta manera tan brutal,
d'esborrar els senyals de tortura abans de portar el dirigent comunista
al paredó d'afusellament. També, uns anys abans que Ruano, un altre jove
estudiant anomenat Rafael Guijarro moria misteriosament en "caure" des
d'una altra dependència policíaca.
Manuel Fraga Iribarne proclama l'estat d'excepció. Es tractava de tenir
les mans lliures (encara més!) per a detenir i torturar els
antifeixistes de tot l'Estat
L'autòpsia (d'aquí el títol de la meva obra) de l'estudiant assassinat
tengué lloc a la matinada del dia 23 o 24 de gener de 1969. El cert fou
que, a la una del 24, el secretari d'un jutjat de Madrid lliurava un
informe complet dels fets al fiscal del Tribunal Suprem, que era Herrero
Tejedor. Dues hores després, en copsar l'amplitud de la revolta obrera i
estudiantil arreu de l'Estat, i per primera vegada d'ençà el 18 de
juliol de 1936, Manuel Fraga Iribarne anunciava la decisió del Consell
de Ministres presidit pel sanguinari botxí, la mà dreta de la burgesia
terrorista espanyola, el dictador Franco: quedava proclamat l'estat
d'excepció per tal d'evitar "que el país entrara en una ola de confusión
y de subversión mundial para la que se utilizaba a la juventud
llevándola a una orgía de nihilismo, anarquía y desobediencia". El diari
feixista ABC féu un paper essencial en l'encobriment d'aquell nou crim
del feixisme en manipular un suposat dietari de l'estudiant assassinat
per la policia franquista. Aquest libel del règim (ens referim,
evidentment al diari ABC) provà a les totes de reforçar la hipòtesi (que
volien fer creure a l'opinió pública) d'un jove desequilibrat
psíquicament que, sense motiu aparent optà, per llançar-se des de la
finestra d'un setè pis.
Vint-i-set anys després dels fets que narram, tres dels policies que
intervingueren en el "suïcidi" han comparegut davant els tribunals de
Madrid acusats d'assassinat per la família de l'estudiant. Els "presumptes"
assassins són els policies franquistes Jesús Simón Cristóbal, Celso
Galván y Francisco Luis Colino Hernán. Són els policies que aquell
tràgic dia de gener de 1969 portaren Enrique Ruano fins al número 60 del
carrer General Mola (avui Principe de Vergara). Per la premsa d'aquests
dies hem sabut (El Mundo, 7-VII-96) que durant els darrers anys aquests
tres presumptes assassins policíacs han rebut més de vint-i-sis
condecoracions i medalles per part dels respectius governs que hi ha
hagut a l'Estat d'ençà l'any 1969. Els policies Galván, Simón i Colino
reberen, el febrer de 1969 (un mes després de la mort violenta d'Enrique
Ruano) una felicitació pública "con motivo de los servicios prestados
durante el estado de excepción". Celso Galván pertanyia a l'escorta de
Franco i després entrà a formar part del servei de la Casa Reial. L'any
1994, quan la família de Ruano inicià el procés per assassinat, Celso
Galván i en Colino (els principals acusats) estaven destinats a la
Jefatura Superior de Policía, i l'altre, el tal Simón, havia deixat
d'exercir com a comissari de Torrejón de Ardoz. Evidentment, com volia
Carrillo, en temps de la transició no hi hagué depuració de criminals,
ni de l'administració de l'Estat ni dels cossos repressius!
Cap contacte amb els feixistes illencs i els seus col.laboradors
Anava pensant en tot això mentre m'allunyava, pensatiu del palau Vivot.
La comtessa de Zavellà i les seves filles lluïen els seus millors
vestits. Els llums eren resplendents. A manera de menyspreu envers
aquella rància aristocràcia sustentada damunt la suor i explotació de
generacions i generacions de pagesos mallorquins, vaig saludar en Jaume
Adrover amb el puny tancat -com saludaven els herois de la lluita
antifeixista que sempre hem admirat- i, girant l'esquena a aquell sarau,
em vaig trobar enmig del carrer, sentint encara, a la meva esquena, els
parlaments oficials.
En arribar a casa, abans d'anar a veure en Vidal Folch en el lloc on ens
havíem de reunir -amb altres companys i soldats, militants del PSUC i
altres grups antifranquistes- vaig passar per casa. Hi havia una nota de
la direcció dels diari feixista Baleares (encara portava en primera
plana el jou i les fletxes!) demanant que em posàs en contacte amb ells.
Com podeu imaginar, era tanta la nostra ràbia contra el feixisme, la
dreta terrorista que havia assassinat tants patriotes i marxistes (i
anarquistes i republicans i... tants i tants homes i dones valuosos) que
vaig rompre a l'instant la convidada per a anar a fer l'entrevista.
A l'endemà, amb la informació i entrevistes fetes a tots els guanyadors,
sota un titular que deia "Premio de teatro: Miguel López Crespí, difícil
de localitzar", un text de la direcció deia, justificant no haver pogut
trobar l'autor guardonat: "Lo aparentemente fácil a veces se convierte
en lo más dificil. El ganador del premio de Teatro, vive en Palma, hasta
se puede decir que cerca de la Redacción. Miguel López Crespí, autor de
la obra premiada, Autòpsia a la matinada, tiene su domicilio en la calle
Antonio Marqués núm. 38, 3º de nuestra ciudad.
'Pero aún así, ayer, una vez conocido el fallo del jurado, fue imposible
localizar al Sr. López Crespí, quien, para complicar todavía más el
trabajo del periodista, no tiene teléfono en su domicilio. Todas las
visitas a su piso de la calle Antonio Marqués resultaron infructuosas.
Tampoco dió resultado un recado que le dejamos escrito, rogándole se
pusiese en contacto con nosotros" (Baleares, 18-I-75, pàg. 4).
Alguns dels nostres escriptors "exquisits" guanyaven diners fent
d'advocats dels sindicats feixistes o de regidors dels ajuntaments
que dirigien col.laboradors dels botxins del nostre poble
En aquell mateix moment de la concessió del Premi de Teatre Ciutat de
Palma (gener de 1975), quan nosaltres, fervents i il.lusionats
lluitadors per la llibertat, ens negàvem a establir el més mínim
contacte amb la premsa del feixisme, altres, els "exquisits", els que "mai
no s'embrutaren contagiant amb la realitat els seus escrits", ja feia
dècades que s'havien anant enriquint col.laborant -i ben activament- amb
els assassins i opressors del nostre poble. Em referesc a aquells (una
minoria, per sort) que, fent d'advocats dels sindicats feixistes, essent
regidors dels ajuntaments franquistes (ajuntaments, ben cert, no elegits
democràticament pel poble), anaren creant les bases d'una riquesa
material que, amb els anys, els permetria fer una obra "no contaminada"
pels esquitxos de la lluita del nostre poble per la seva llibertat. Allà
ells, amb la seva consciència... si és que en tenien! Nosaltres
estiguérem -i estam!- allà on en cada circumstància ens han portat les
nostres idees d'igualtat, lluita per la independència del nostre poble i
per una societat més justa, on no existesqui l'explotació de l'home per
l'home.
Les dificultats per al "Teatre de la revolta" mallorquí
Més endavant, malgrat la victòria obtinguda, malgrat els reconeixements
i felicitacions d'amics i membres del gremi de la ploma, el cert és que
per algun indret s'havia filtrat que l'autor guardonat (qui signa aquest
article) era un escriptor "difícil", "conflictiu". Jo crec, ara passats
els anys, que s'escampà arreu -i això era perillós en una societat
somorta i conservadora com la nostra- que el guanyador era un destacat
militant revolucionari. Cal tenir en compte que, avui dia, vint anys i
escaig després dels fets que narram, ser d'esquerres, no haver-se
embrutat les mans amb la politiqueria barata, encara fa aflorar la ira i
la ràbia de la pesta dretana i feixista que ens envolta.
A l'any 1975 (i potser ara mateix, a l'any 1996, quan escric aquesta
tercera part de L'Antifranquisme a Mallorca [1950-1970]) no era gaire
presentable anar pel món amb l'etiqueta de lluitador antifeixista. El
cert és que Autòpsia a la matinada tengué molts problemes (pagant
l'edició l'Ajuntament de Ciutat!) per a editar-se. Per l'Editorial Moll
tenien molts compromisos; en Luis Ripoll (no sé qui em recomanà que anàs
a parlar-hi) em mirà com a esperitat, sense entendre res de res.
Finalment, mitjançant les gestions de l'amic Joan Perelló -l'excel.lent
poeta de Campos-, que coneixia un jovenot anomenat Sebastià Roig (el
fill de la Impremta Roig), el llibre pogué sortir a la llum pública.
El Teatre de la Revolta mallorquí continuava amb els seus acostumats
entrebancs, no sols per a ser estrenat, sinó per a ser publicat. Era el
"normal" dins de la nostra llastimosa situació teatral. ¿Cal dir al
lector que, a hores d'ara, vint-i-sis anys després de ser guardonada amb
el Premi Ciutat de Palma de teatre, aquella Autòpsia a la matinada,
homenatge a tots els estudiants de l'Estat morts en la lluita per la
llibertat, continua sense estrenar?
|