Inca - Presentació de la novel·la de Miquel
López Crespí Una Arcàdia feliç - El batle-president de l’Ajuntament d’Inca i el
president de l’Institut d’Estudis Baleàrics es complauen a convidar-vos a la
presentació de les obres guanyadores dels Premis Literaris Pare Colom 2010. Una
Arcàdia feliç, de Miquel López Crespí (narrativa); Dunes de safrà, de Montserrat
Butxaca (poesia) i Adults normals, de Jaume Miró Adrover (teatre). L’acte de
presentació tendrà lloc el proper dijous 21 d’octubre de 2010 a les 20.30h. a la
sala de conferències del Claustre de Sant Domingo (Inca).
Una Arcàdia feliç, Premi de Novel·la Pare Colom 2010
Per Miquel López Crespí, escriptor
La novel·la Una Arcàdia feliç, que ha guanyat el Premi de
Narrativa Pare Colom 2010 i ha publicat Lleonard Muntaner Editor, forma part
d’una trilogia d’obres que ens situen a Mallorca, en temps de la guerra civil,
en els mesos més àlgids de la repressió feixista contra el poble, quan
l’escriptor Llorenç Villalonga es fa falangista i col·labora activament amb el
Movimiento salvador de España. Una Arcàdia feliç és la primera obra d’aquesta
trilogia. La continuació d’Una Arcàdia feliç, la novel·la Les vertaderes
memòries de Salvador Orlan ja està enllestida, però fins al moment de redactar
aquestes retxes no té encara editor. I parlar de la tercera part d’aquesta obra
que s’ha anat allargassant a través dels anys és molt prematur, ja que, en els
moments que escric aquestes notes, encara està en una fase molt inicial de
redacció.
Parlem, doncs, d’Una Arcàdia feliç i dels motius que feren que em fixàs en
l’escriptor Llorenç Villalonga. Com es podien novel·lar aquells anys, passar a
la literatura el món íntim de l’autor de Bearn? Ho vaig estar pensant molts
mesos abans de posar-me a escriure. Record que quan vaig començar la redacció
dels primers capítols tenia moltes preguntes dins el cap. Em demanava com era el
món d’aquests professionals de classe mitjana amb somnis d’aristocràcia, quin
era l‘ambient palmesà per on es movia la dreta i l’extrema dreta en temps de la
República. Fer literatura de la relació de Llorenç Villalonga amb el cap de
Falange, el futur marquès de Zayas? Cada vegada em sentia més decidit a portar
endavant la tasca, a escriure el que, de bon principi, només havia de ser una
novel·la.
Com era Llorenç Villalonga en apropar-se a la quarantena d’anys? Quin grau
d’amistat i de complicitat hi hagué entre Villalonga i l’autor d’Els grans
cementiris sota la Lluna, l’escriptor francès Georges Bernanos? Va ser realment
Villalonga l’home que proporcionà a l’autor francès les informacions necessàries
per a bastir Els grans cementiris sota la Lluna? Alguns estudiosos suggereixen
que va ser l’amistat de Bernanos amb Zayas i Villalonga, juntament amb les
notícies que li proporcionava Ives, el seu fill, el que li donà el material
bàsic per a enllestir el llibre.
Em seduïa novel·lar aquella Palma, l’ambient d’abans de la guerra, la societat
que va formar el nostre personatge. Com era possible que ja de bon començament
de la seva carrera literària, Villalonga s’enfrontàs amb la major part dels
col·laboradors de la revista La Nostra Terra, expressió màxima i portaveu del
catalanisme illenc? Per quins motius va decidir escriure Mort de dama, la
crítica més irònica del grup que envoltava l’Escola Mallorquina, els seguidors
de Miquel Ferrà i Maria Antònia Salvà? Com era el món que envoltava la revista
Brisas, aquell univers esnob tan allunyat del sentir i el bategar del poble
mallorquí? Nits de joia i disbauxa de la petita burgesia reaccionària palmesana,
les relacions de Villalonga amb la ballarina Eva Tay i l’escriptora Emilia
Bernal? Dies de campanya i conspiracions contra la República amb el fill de
Bernanos, Ives, que demanava una “revolució sagnant” per acabar amb el
comunisme. Per quins motius els socialistes de l’època ja tenien fitxat l’autor
de Centro, la petita bíblia dels reaccionaris del moment, com a un element
proper al feixisme? Era tan evident la seva posició política malgrat la
banalitat que traspuava Brisas, la revista que dirigia el futur autor de Bearn?
Novel·lar tot aquest món polític i cultural era una temptació a la qual no m’he
pogut resistir, ho reconec sincerament.
Abans d’escriure Una Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan
ja havia novel·lat alguns aspectes de la guerra civil. A L’Amagatall, que guanyà
el Premi Miquel Àngel Riera de Novel·la l’any 1998, havia provat de furgar en
l’univers dels homes i dones amagats a les muntanyes, als pous de les cases, a
les coves de les muntanyes per tal de salvar-se, fugir de la barbàrie feixista.
En la novel·la Estiu de foc, Premi Valldaura de Novel·la, Barcelona 1997, llibre
publicat per Columna Edicions l’any 1997, i en l’obra Núria i la glòria dels
vençuts (Pagès Editor, Lleida, 2000), novel·lava la història del desembarcament
republica a Portocristo (Manacor), en temps de la guerra civil. En l’obra Els
crepuscles més pàl·lids, que guanyà el Premi de Narrativa Alexandre Ballester
2010, podem trobar les vivències d’un presoner republicà en els camps de
concentració mallorquins dels anys quaranta. Però mai, fins fa uns anys, havia
pensat a escriure des de l’òptica dels vencedors, des de l’univers d’aquells i
aquelles que vestiren l’uniforme de Falange i feren feina per a Franco: em
referesc a Francesc Barrado, cap de la policia i d’alguns dels escamots
d’execució a Palma; Alfonso Zayas, cap de Falange; els germans Villalonga,
Llorenç i Miquel, els intel·lectuals castellanistes més importants del moment i
que se situen de seguida a recer dels militars sublevats contra la República;
del coronell Tamarit, responsable d’una bona part de les farses judicials
d’aquella època i que, com en el cas del batle de Palma Emili Darder,
d’Alexandre Jaume, Antoni Mateu i Antoni Maria Ques, acabaven sovint en
execucions sumaríssimes a primeres hores del matí.
Dit i fet. Era qüestió de començar a escriure la novel·la d’aquells anys, el món
de l’escriptor Llorenç Villalonga i els seus companys.