Llorenç Villalonga i la
novel· Per Miquel López Crespí,
escriptor La
novel·
Parlem, doncs, de Les vertaderes
memòries de Salvador Orlan i dels motius que feren que em fixàs en
l’escriptor Llorenç Villalonga. Com es podien novel·lar aquells anys,
passar a
la literatura el món íntim de l’autor de Bearn? Ho vaig estar
pensant
molts mesos abans de posar-me a escriure. Record que quan
vaig començar la redacció dels primers
capítols tenia moltes preguntes dins el cap. Em demanava com era el món
d’aquests professionals de classe mitjana amb somnis d’aristocràcia,
quin era l‘ambient
palmesà per on es movia la dreta i l’extrema dreta en temps de Com
era Llorenç Villalonga en apropar-se a la quarantena d’anys? Quin grau
d’amistat i de complicitat hi hagué entre Villalonga i l’autor d’Els
grans
cementiris sota Em
seduïa novel·lar aquella Palma, l’ambient d’abans de la guerra, la
societat que
va formar el nostre personatge. Com era possible que ja de bon
començament de
la seva carrera literària, Villalonga s’enfrontàs amb la major part
dels
col·laboradors de la revista
Novel·lar tot aquest món polític i
cultural era una temptació a la qual no m’he pogut resistir, ho reconec
sincerament. Abans
d’escriure Una Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de
Salvador
Orlan ja havia novel·lat alguns aspectes de la guerra civil. A L’Amagatall,
que guanyà el Premi Miquel Àngel Riera de Novel·la l’any 1998, havia
provat de
furgar en l’univers dels homes i dones amagats a les muntanyes, als
pous de les
cases, a les coves de les muntanyes per tal
de salvar-se, fugir de la
barbàrie feixista. En la novel· Dit
i fet. Era qüestió de començar a escriure la novel·la d’aquells anys,
el món de
l’escriptor Llorenç Villalonga i els seus companys. De
fa molts d’anys m’interessava novel·lar la vida de l’escriptor Llorenç
Villalonga. I per això mateix em vaig
posar a escriure les novel·les Una Arcàdia feliç i Les
vertaderes
memòries de Salvador Orlan. Sempre he trobat que la seva vida podia
ser
summament útil a l’hora d’enllestir una novel·la. Aquest, com he dit,
era un
projecte antic. La voluntat de novel·lar la vida de Llorenç Villalonga
sorgí
l’any 1970, quan amb la seva esposa, Teresa Gelabert, el veia passar
per davant
la llibreria L’Ull de Vidre, al carrer de sant Sebastià de Palma. El
veia cada
dia, el rostre serè, cada vegada més eixut. Sec, prim, alt. En els anys
trenta
era un tipus de complexió atlètica, bon esportista. Sempre li agradà la
natació. En els setanta, Villalonga encara conservava quelcom d’aquella
figura
del passat. La parella vivia prop de la
llibreria que portàvem amb els amics
Frederic Suau i Adela Caselles, al carrer Estudi General. No record que
hi
pujàs a comprar cap llibre. Però la seva presència era ben normal al
barri de El
barri de I
continua: “Pel barri, no hi passa ningú. ‘Els veritables habitants
d’aquests
carrers són els gats’, ha dit Santiago Rusiñol. Mallorca és un país
privilegiat
per als éssers gatescos. El gat exigeix silenci, ordre i netedat, com
el
filòsof escolàstic: els renous del món no el deixarien meditar. Els gats i
els canonges guarden analogies. Així han
triat el mateix barri. L’aristocràcia, la
burgesia, també anhelen reposar.
L’escenari és apropiat”. Com
deia, l’escenari del barri no havia canviat gaire d’ençà Llorenç
Villalonga
havia escrit aquestes retxes. Canonges de Els
joves antifeixistes de finals dels seixanta i començaments del setanta
ja
sabíem que Villalonga havia participat en el mateix projecte – el
Moviment- que
molts criminals del poble mallorquí; el marquès de Zayas, el primer de
tots. En
aquell moment encara era un misteri saber com havia estat catapultat a la fama pel catalanisme del Principat,
especialment per Joan Sales, l’editor de les seves novel·les. També
eren un misteri
les visites que rebia de molts dels escriptors del que més endavant s’anomenà “la generació literària dels Aquest
era el curiós personatge que cada dia passava per davant la llibreria
L’Ull de
Vidre, de bracet de Teresa Gelabert. Sabíem que Guillem Frontera,
Gabriel Janer
Manila, Jaume Pomar, Jaume Vidal Alcover, Baltasar Porcel, Damià
Ferrà-Ponç,
Antoni Mus i molts d’altres escriptors l’anaven a visitar sovint.
Nosaltres
també ho hauríem pogut fer. No ho férem mai, possiblement condicionats
per la
dèria de la militància antifeixista en la qual ja estàvem immersos.
Segurament
va ser un error per part nostra. Unes visites a l’autor de Mort de
dama
m’haurien servit ben molt a l’hora d’enllestir Una Arcàdia feliç
i Les
vertaderes memòries de Salvador Orlan. Però com explicar-ho a un
jove de
vint anys que ja havia estat detingut a l’any seixanta-tres per fer
pintades
contra el règim? En aquella època jo ja sabia diferenciar molts bé els
antifranquistes de boqueta, els “marxistes” de uisqui a plaça Gomila
dels
autèntics revolucionaris que es jugaven la pell militant en les
organitzacions
antifeixistes de l’època. El cert és que quan el veia passar davant la
llibreria pensava que, un dia, més endavant, quan arribàs la democràcia
(érem
molt optimistes quant a les possibilitats de les nostres reduïdes
organitzacions revolucionàries!), escriuria una novel·la sobre aquell
antic
falangista que, xino-xano, passejava de
bracet de la seva esposa pels carrers ombrívols del barri de Però
la idea de fer aquestes novel·les no s’ha
pogut concretar fins fa dos anys. Record que a l’època que sorgí la
idea de
novel·lar el paper de Villalonga en la guerra civil ja em demanava si
l’escriptor va tenir mai cap remordiment per haver estat al costat
d’aquells
que liquidaren l’esquerra i el catalanisme a les Illes. Ara, després de
repassar la seva obra, podria afirmar que no, que mai va sentir cap
mena de
preocupació per la seva actitud militant en defensa del Movimento.
Havia d’estat fent costat als que mataren Aurora
Picornell, Emili Darder i tres mil mallorquins i mallorquines més. En
tots els
milers i milers de pàgines que va escriure, siguin aquestes memòries o
articles, ni tampoc en cap de les entrevistes ni en la seva
correspondència,
podem trobar la més petita reflexió sobre el significat de la sagnant
repressió
en què va participar, malgrat ni que fos indirectament, a través dels
seus
articles de suport al feixisme. Encara en una carta oberta publicada a Diario de Mallorca (6-XII-1966)
l’escriptor afirmava ben clar i llampant. “Mi
carnet [de Falange Espanyola Tradicionalista i de las JONS], que conservo, pertenece a
Però Villalonga també era capaç de
transformar-se segons les circumstàncies polítiques del moment. Sembla
que,
cínic, sempre va actuar segons les seves conveniències personals.
Potser és
veritat que estava amb els falangistes perquè comandaven i pensava que
podia
fer carrera al seu costat, servint els que havien derrotat
Un
camaleó, un felí com a ell
mateix li agradava definir-se? O, simplement, un reaccionari
amb totes les seves conseqüències
que malda per dissimular els aspectes més estridents de la seva
biografia?
Alguns historiadors diuen que potser mai no coneixerem a fons la
vertadera
ànima d’un personatge tan singular. Només sabem que anava amb
l’uniforme blau
de Falange i la boina roja dels requetès
en els anys més foscos de la nostra història. També tenim les seves Falses memòries... I tota la seva obra
literària per provar d’aprofundir en el seu subconscient, per provar de
saber
qui era en realitat l’home de les mil disfresses. És un material més
que
suficient per atrevir-nos a engegar la tasca de novel·lar la seva vida
i
imaginar com era en realitat, per quins impulsos secrets es movia quan
actuava
com a reaccionari i anticatalà en la realitat d’aquells anys o com a
nouvingut
al catalanisme en els anys seixanta. D’aquí l’origen d’Una Arcàdia
feliç,
de Les vertaderes memòries de Salvador Orlan i de l’altra
novel·la que
encara està en curs de redacció, en els seus moments inicials. Llorenç
Villalonga és un autèntic personatge de novel·la. Per això he escrit Una
Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan.
Villalonga, tothom que conegui una mica la seva biografia ho sap, és un
aferrissat espanyolista dels anys vint i trenta que es troba immers en
la
guerra i fa costat als que afusellen l’esquerra i liquiden tot
l’aconseguit tan
dificultosament pels intel·lectuals catalanistes de les Illes en moltes
dècades. En plena matança de republicans, Villalonga escriu un article
que
publica en El Día (7-VIII-1936) on
especifica una vegada més la seva posició envers la cultura catalana.
Diu l’autor
de Bearn: “Nos cabe el orgullo, a
mi hermano Miguel y a mí, de haber representado siempre la resistencia
anticatalanista en Mallorca”. Més documentació sobre l’atac frontal
dels
germans Villalonga contra la cultura catalana es pot trobar en el
llibre de
Josep Massot i Muntaner Cultura i vida a Mallorca entre la guerra i
la
postguerra (1930-1950) (Publicacions de l’Abadia de Montserrat,
Barcelona,
1978) i especialment en el capítol “L’afer dels ‘Manifest dels
catalans’”
(pàgs. 92-108) i també en el capítol “El ‘Manifest’ i la repressió
cultural”
(pàgs. 108-117). Anticatalanisme i antiesquerranisme que podem trobar a
tots
els articles que va publicar sota el títol de Centro
(Gráficas Mallorca, Palma 1934). Com hem dit més amunt, el
personatge Villalonga, els fets que va viure el nostre autor, l’època
de
Com pot imaginar el lector d’aquest
article, Villalonga no m’era un desconegut. Les lectures, a mitjans
dels anys
seixanta, d’obres com Mort de dama, La novel·la de Palmira,
Bearn,
Les fures, Desbarats, L’àngel rebel, La
dama de l’harem,
El llumí i altres narracions, Desenllaç a Montleó
i moltes altres
foren bàsiques per a copsar la importància d’un narrador de vena, d’un
autèntic
escriptor malgrat totes les seves contradiccions amb el català.
L’anticatalanisme de la seva trajectòria, el combat dels anys trenta
contra els
intel·lectuals de l’Escola Mallorquina i els col·laboradors de
En la revista El Mirall (núm.
61, pàgs. 19-24) podem trobar una bona aproximació al que va ser el
regnat del
terror feixista a Mallorca. L'article "La repressió franquista a
Palma", signat per Francesc Tur Balaguer, R. Carbonell, M.L. Lax i M.
Ocio
Villar, és ben representatiu al respecte. "Pel que fa a la base social
dels represaliats, era molt homogènia: la classe treballadora, la base
social
de l'esquerra i al seu costat alguns membres de professions liberals i
petita
burgesia progressista. Hi hagué també algun cas d'empresonament de
'rics
d'esquerres' als quals s'incautaven els béns. Es calcula que el nombre
de morts
provocats per la repressió al llarg de la guerra oscil.là entre 2.000 i
2.500
persones.
'Les zones de Palma més
afectades foren les
barriades obreres encara que la repressió s'estengué pràcticament a
tots els
barris de la ciutat. Els escamots feixistes actuaren a Son Rapinya, Son
Serra,
A
Mallorca, els intel.lectuals d'esquerra foren cruelment assassinats pel
feixisme i la dreta tradicional. Un dels treballs més importants que
s'ha fet a
Mallorca damunt la repressió ha estat el suplement del diari Baleares,
Memòria
Civil, que va coordinar i dirigir l'escriptor Llorenç Capellà de
gener fins
a desembre de 1986. Igualment bàsica per a copsar en tota la seva
brutalitat la
fondària de la repressió feixista és la consulta del Diccionari
Vermell
del mateix autor. Record ara mateix el llibre de Bernanos, Els
grans
cementiris sota la lluna, que tanta influència tengué en el meu
particular
descobriment de la brutalitat de la dreta mallorquina, o el més recent
de
l'amic Jean Schalekamp, D'una illa hom no en pot sortit.
Josep
Massot i Muntaner, a la seva obra Els escriptors i la guerra civil
a les
Illes Balears escriu també entorn de la repressió damunt els
intel.lectuals
d'esquerra (Biblioteca Serra d'Or; pàgs. 218-220): "Entre els milers de
morts que, poc més o menys, produí l'onada de follia que planava sobre
l'illa
-d'una manera 'il.legal', a la cuneta de les carreteres o a les tàpies
dels
cementiris, o d'una manera pretesament 'legal', a conseqüència de
sentències de
consells de guerra injustos i cantats per endavant-, no hi mancaren
escriptors
i persones relacionades d'una manera o altra amb el món cultural.
Potser la
xifra més elevada correspon als periodistes, amb noms com el d'Ateu
(Mateu)
Martí, comunista, director de les revistes Nuestra Palabra i Sotana
roja, cruelment assassinat els primers dies de la guerra; Guy de
Traversay,
corresponsal del diari parisenc L'intransigeant, afusellat pels
militars
poc temps després d'haver estat fet presoner a Portocristo, a
conseqüència de
la carta de recomanació que Jaume Miratvilles, comissari de Propaganda
de
'Estaven relacionats igualment
amb el
periodisme els dos afusellats més coneguts de Mallorca, Emili Darder,
batle de
Palma i puntal de l'Associació per
Tampoc no hauríem d’oblidar el
redactor del diari El Día, el
socialista Simó Fullana Font, assassinat a començament de la guerra
juntament
amb Joan Avila,, Ramon Fuster i Vicenç Forniers. També va ser
empresonat el
periodista, crític d’art i dibuixant Miquel Àngel Colomar i durant més
de vint
anys no pogués tornar a col·laborar als diaris de Mallorca. Va morir
l’any 1970
després d’haver patit nombroses penalitats sota el franquisme.
Com
escriu Bartomeu Mulet a "Repressió franquista (assassinats i
depuracions)
contra el magisteri a Mallorca (1936-1939)" (revista Lluc, núm.
784, pàg. 26): "España una, grande y libre, havia d'esser el
mòbil
ideològic per a justificar el totalitarisme en tots els àmbits de la
vida
col.lectiva. España havia d'esser imperial i triomfadora. El
catalanisme
s'havia de desmembrar, i més si sonava a esquerranós, d'una manera
arbitrària.
Maçons, republicans, anarquistes, comunistes i socialistes també eren
carn de
canó. En Francesc Barrado en fou el responsable fins l'abril del 37,
com a
comissari de la policia política, d'aquesta repressió, perquè tot era rojo
i separatista".
Josep Massot i Muntaner encerta a
les totes quan situa a la perfecció l’estreta aliança d’Alfonso Zayas,
que era
cap de Falange; Francesc Barrado, cap de la policia i responsable de
molts
d’assassinats d’esquerrans; el coronell Tamarit, jutge instructor del
procés
contra Emili Darder, Alexandre Jaume, Antoni Mateu i Antoni Maria Ques;
i de
tots dos amb els germans Villalonga. Cada u ocupava el lloc que la
guerra
determinava: uns al capdavant dels falangistes, altres dirigint la
policia i
els escamots d’execució; els militars ordint falsos procesos; els
escriptors,
cas dels germans Villalonga, emprant la ploma per a donar suport als
altres.
Aquesta era la situació en els moments inicials de la guerra a Palma i
que
podem trobar molt ben detallada en el llibre de Josep Massot i Muntaner
Cultura
i vida a Mallorca entre la guerra i la postguerra (1930-1950). Qui
vulgui
negar aquests fets tan ben documentats està en el seu dret, però les
seves
opinions tendran poc valor davant la realitat del que s’esdevengué en
aquells
mesos terribles. Aquest era el món de Llorenç Villalonga en aquell estiu de 1936, l’univers que he provat de fer tornar de les ombres del passat a les novel·les Una Arcàdia feliç i Les vertaderes memòries de Salvador Orlan.
|